Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2364
- Data wpłynięcia: 2014-05-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- data uchwalenia: 2014-06-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897
2364-2
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI)
z dnia
w sprawie rodzajów prac geodezyjnych i kartograficznych mających znaczenie dla
obronności i bezpieczeństwa państwa oraz współdziałania Głównego Geodety Kraju
z Ministrem Obrony Narodowej
Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa rodzaje prac geodezyjnych i kartograficznych mających
znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz sposób współdziałania Głównego
Geodety Kraju z Ministrem Obrony Narodowej w zakresie wykonania tych prac, a także
wzajemnego przekazywania materiałów.
§ 2. Dla obronności i bezpieczeństwa państwa mają znaczenie następujące rodzaje prac
geodezyjnych i kartograficznych:
1) projektowanie i wykonywanie pomiarów: geodezyjnych, grawimetrycznych,
magnetycznych oraz astronomicznych, a także obliczanie i przetwarzanie wyników
tych pomiarów, w związku z:
a) zakładaniem podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych
i magnetycznych oraz prowadzeniem państwowego rejestru tych osnów,
b) tworzeniem, prowadzeniem i udostępnianiem baz danych, o których mowa
w art. 4 ust. 1a pkt 8 i 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r – Prawo geodezyjne
i kartograficzne, zwanej dalej „ustawą”,
c) wykonywanie standardowych opracowań kartograficznych w skalach:
1:25 000, 1:50 000, 1:100 000, 1:250 000, 1:500 000 oraz 1:1 000 000;
2) projektowanie i wykonywanie zobrazowań lotniczych oraz zobrazowań
satelitarnych w związku z realizacją zadań określonych w ustawie;
1)
Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 805, 829 i 1635.
– 2 –
3) tworzenie zbiorów danych określonych w art. 4 ust. 1a pkt 1, 2, 4, 6, 8, 9 i 11
ustawy.
§ 3. Ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz potrzeby
administracji publicznej Główny Geodeta Kraju i Minister Obrony Narodowej mogą wspólnie
realizować i finansować prace, o których mowa w § 2. Wspólna realizacja tych prac odbywa
się na podstawie porozumień określających w szczególności ich merytoryczny i terytorialny
zakres, standardy techniczne ich wykonania, odpowiedzialność i prawa stron oraz terminy
realizacji porozumienia.
§ 4. 1. Główny Geodeta Kraju i Minister Obrony Narodowej mogą przekazywać sobie
wzajemnie i nieodpłatnie materiały odpowiednio państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego oraz wojskowego zasobu geograficznego.
2. Materiały, o których mowa w ust. 1, spełniające wymogi określone w przepisach
dotyczących gromadzenia materiałów geodezyjnych i kartograficznych w państwowym
zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz w wojskowym zasobie geograficznym zostają
włączone do odpowiednich zasobów.
3. Główny Geodeta Kraju i Minister Obrony Narodowej prowadzą na bieżąco, każdy
w swoim zakresie, ewidencję przekazywanych wzajemnie opracowań i materiałów.
§ 5. 1. Główny Geodeta Kraju i Minister Obrony Narodowej informują się wzajemnie,
do dnia 31 października każdego roku, o zamierzeniach na rok następny w zakresie
wykonywania prac określonych w § 2.
2. Główny Geodeta Kraju i Minister Obrony Narodowej informują się wzajemnie, do dnia
31 marca każdego roku, o zakresie wykonania w roku poprzednim prac określonych w § 2.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie rodzajów prac geodezyjnych i kartograficznych mających znaczenie dla
obronności i bezpieczeństwa państwa oraz współdziałania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej z jednostką
organizacyjną Sztabu Generalnego Wojska Polskiego właściwą w sprawach geodezji i kartografii (Dz. U.
Nr 109, poz. 718).
– 3 –
UZASADNIENIE
Rozporządzenie w sprawie rodzajów prac geodezyjnych i kartograficznych mających
znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz współdziałania Głównego Geodety
Kraju z Ministrem Obrony Narodowej wynika z upoważnienia zawartego w art. 19 ust. l
pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U.
z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.) nakładającego na ministra właściwego do spraw
administracji publicznej obowiązek jego wydania w porozumieniu z Ministrem Obrony
Narodowej.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian w strukturze
organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wynikających z tego faktu zmian
organizacyjnych w służbie geograficznej Wojska Polskiego. Ponadto, potrzeba nowej regulacji
wynika z konieczności dostosowania przepisów wykonawczych do zmian niektórych przepisów
ustawy, wprowadzonych ostatnią jej nowelizacją w szczególności nowych definicji prac
geodezyjnych i prac kartograficznych oraz potrzebą dalszego usprawnienia zasad współpracy
Głównego Geodety Kraju z Ministrem Obrony Narodowej w zakresie wykonywania tych prac
oraz ułatwienia wzajemnej wymiany materiałów geodezyjnych i kartograficznych.
Wprowadzone w przedstawionym projekcie zmiany w katalogu prac geodezyjnych
i kartograficznych mających znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa uwzględniają
także regulacje wprowadzone implementacją do polskiego systemu prawnego Dyrektywy
2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę
informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE).
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Nie zachodzi również
konieczność przedkładania projektu rozporządzenia instytucjom i organom Unii Europejskiej,
w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania
powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
– 4 –
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie rodzajów
prac geodezyjnych i kartograficznych mających znaczenie dla
obronności i bezpieczeństwa państwa oraz współdziałania Głównego
Źródło:
Upoważnienie ustawowe
Geodety Kraju z Ministrem Obrony Narodowej
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac Ministra Administracji
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwo Obrony
i Cyfryzacji
Narodowej
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Jacek Płaska, Główny Specjalista w Głównym Urzędzie Geodezji
i Kartografii
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Konieczność nowelizacji obecnego rozporządzenia regulującego problematykę rodzajów prac geodezyjnych i kartograficznych
mających znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz współdziałanie Głównego Geodety Kraju z Ministrem
Obrony Narodowej wynika ze zmian w strukturze organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wynikających
z tego faktu zmian organizacyjnych w służbie geograficznej Wojska Polskiego. Potrzeba nowej regulacji wynika również
z konieczności dostosowania przepisów wykonawczych do zmian niektórych przepisów ustawy, wprowadzonych ostatnią jej
nowelizacją w szczególności nowych definicji prac geodezyjnych i prac kartograficznych oraz potrzebą dalszego
usprawnienia zasad współpracy Głównego Geodety Kraju z Ministrem Obrony Narodowej w zakresie wykonywania tych
prac oraz ułatwienia wzajemnej wymiany materiałów geodezyjnych i kartograficznych. Wprowadzone w przedstawionym
projekcie zmiany w katalogu prac geodezyjnych i kartograficznych mających znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa
państwa uwzględniają także regulacje wprowadzone implementacją do polskiego systemu prawnego Dyrektywy 2007/2/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie
Europejskiej (INSPIRE).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W związku z charakterem zmian powodujących konieczność nowelizacji przedmiotowego projektu aktu prawnego
rekomendowanym rozwiązaniem jest podjęte działanie legislacyjne.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Projektowane zmiany mają charakter dostosowawczy do zmian wynikających z nowelizacji obowiązujących przepisów
prawa. Nie były prowadzone analizy porównawcze z innymi krajami.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
(dodaj/usuń)
Nie dotyczy
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie przewiduje się konieczności przeprowadzenia konsultacji społecznych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
– 5 –
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Wydanie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
…… r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
-
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
-
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
założeń
i przedsiębiorczość oraz obywateli i gospodarstwa domowe.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2364-1
› Pobierz plik
-
2364-2
› Pobierz plik