Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2364
- Data wpłynięcia: 2014-05-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- data uchwalenia: 2014-06-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897
2364-2
2. W przypadku udostępniania materiału zasobu w postaci elektronicznej, licencja ma
postać dokumentu elektronicznego, zgodnego ze schematem XML określonym w załączniku
nr…, logicznie powiązanego z udostępnianymi materiałami w taki sposób, że jakakolwiek
późniejsza zmiana tych materiałów lub licencji jest rozpoznawalna.
3. Licencję w postaci dokumentu elektronicznego uwierzytelnia się bezpiecznym podpisem
elektronicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262), albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym
ePUAP, o którym mowa w art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
4. Licencja wystawiona zgodnie z zasadami określonymi w art. 40c ust. 4 ustawy, zamiast
podpisu, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1) niepowtarzalny identyfikator umożliwiający weryfikację autentyczności licencji;
2) adres strony internetowej umożliwiającej przeprowadzenie weryfikacji, o której mowa
w pkt 1;
3) wskazanie daty, godziny, minuty oraz sekundy, w której nastąpiło wygenerowanie licencji
w trybie art. 40c ust. 4 ustawy;
4) klauzulę, że zgodnie z art. 40c ust. 4 ustawy samodzielnie wydrukowana licencja nie wymaga
podpisu organu lub upoważnionego pracownika oraz pieczęci urzędowej;
5) pouczenie o sposobie weryfikacji, o którym mowa w pkt 1.
§ 4. 1. Wzór wniosku o udostępnienie materiałów centralnego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego określa załącznik nr 1.
2. Wzór wniosku o udostępnienie materiałów wojewódzkiego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego określa załącznik nr 2.
3. Wzór wniosku o udostępnienie materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego określa załącznik nr 3.
4. Wzór wniosku o możliwość okresowego korzystania z usług systemu „ASG-EUPOS”
określa załącznik nr 4.
5. Wzór licencji określającej zakres uprawnień licencjobiorcy do wykorzystywania
udostępnionych materiałów zasobu określa załącznik nr 5.
– 4 –
6. Wzór licencji określającej zakres uprawnień licencjobiorcy do okresowego korzystania
z systemu ASG-EUPOS określa załącznik nr 6.
7.Wzór Dokumentu Obliczenia Opłaty określa załącznik nr 7.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 12 lipca 2014 r.
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
– 5 –
UZASADNIENIE
Rozporządzenie wydaje się na podstawie art. 40g ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.) w związku ze
zmianami wprowadzonymi przez ustawę zmieniającą powyższą ustawę.
W związku z powyższym zachodzi potrzeba uregulowania kwestii wzorów:
– wniosków o udostępnienie zbiorów danych lub innych materiałów państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego, zwanych dalej „materiałami zasobu”,
– licencji, o których mowa w art. 40c ust. 1 ustawy,
– wzór Dokumentu Obliczenia Opłaty.
Wprowadzenie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów zasobu pozwoli na, zgodne
ze specyfiką poszczególnych części państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz
zgodnie z opisanymi w ustawie zasadami ustalania opłat za te materiały, zapewnienie jednolitości
informacji przekazywanych przez wnioskodawców co przełoży się na szybsze rozpatrywanie
wniosków i udostępnianie wnioskowanych materiałów zasobu.
Wzory licencji pozwolą organom prowadzącym państwowy zasób geodezyjny
i kartograficzny na jednolite określanie zakresu uprawnień jakie będzie posiadał podmiot, któremu
zostaną udostępnione materiały zasobu.
Wzór Dokumentu Obliczenia Opłaty będzie wskazywał jednoznacznie wysokość należnej
za udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego materiały oraz sposób
obliczenia tej opłaty.
Projekt rozporządzenia określa również sposób wydawania licencji, a także formę w jakiej
może ona być wydawana.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Nie zachodzi również
konieczność przedkładania projektu rozporządzenia instytucjom i organom Unii Europejskiej,
w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia,
konsultacji albo uzgodnienia.
– 6 –
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039
oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
– 7 –
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie wzorów
wniosków o udostępnienie zbiorów danych lub innych materiałów
Źródło:
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sposobu
art. 40g ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
wydawania licencji oraz ich wzorów oraz wzoru Dokumentu Obliczenia
geodezyjne i kartograficzne
Opłaty
Nr w wykazie prac ………………….
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Stanisław Huskowski – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Administracji
i Cyfryzacji
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Witold Radzio – radca Głównego Geodety Kraju
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia jest wypełnieniem delegacji ustawowej zawartej w art. 40g ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
geodezyjne i kartograficzne. Projekt ma na celu określenie
4) wzorów wniosków o udostępnienie zbiorów danych lub innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego,
5) sposobu wydawania licencji, o których mowa w art. 40c ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne, oraz ich wzory,
6) wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wprowadzenie wzorów wniosków o udostępnienie zbiorów danych lub innych materiałów państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego ułatwi dostęp do materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jak
również zapewni jednolitość w skali kraju, realizowania przez organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny
i kartograficzny tych czynności administracyjnych.
Projektowana regulacja określa sposób realizacji zasady zawartej w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne, zgodnie z którą materiały zasobu udostępnia się, wraz z licencją określającą warunki wykorzystania tych
materiałów. Licencja wydawana będzie w postaci dokumentu elektronicznego lub nieelektronicznego. Projekt reguluje
również kwestię nadawania numeru licencji, który jest powiązany zarówno z wnioskiem o udostępnienie materiału zasobu
lub zgłoszeniem prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, jak i identyfikatorem TERYT oraz zakresem uprawnień.
Zawarty w projekcie wzór Dokumentu Obliczenia Opłaty, jest odzwierciedleniem zasad naliczania opłat za udostępnienie
materiałów i zbiorów danych udostępnianych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego określonych
w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne. Prezentuje on poszczególne czynniki wpływające na wysokość należnej
opłaty.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Z 34 krajów OECD, w 27 przypadkach organizacja administracji geodezyjnej ma charakter rządowy, tylko w 5. przypadkach
rządowo-samorządowy. Doświadczenia zarówno Polskie jaki i krajów OECD wskazują, że proponowane zmiany
organizacyjne oraz zmiany dotyczące opłat, obowiązków związanych z rejestrami publicznymi, procedurami inwestycyjnymi
gwarantują osiągnięcie odpowiedniej efektywności, wiarygodności i jakości usług administracji geodezyjnej i kartograficznej
dla obywateli, przedsiębiorców i państwa.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Wykonawcy prac
30 000
Statystyczne opracowania
Wyeliminowanie wątpliwości
geodezyjnych
własne Głównego Urzędu
i rozbieżności
i kartograficznych,
Geodezji i Kartografii.
interpretacyjnych, dotyczących
przedsiębiorstwa, biegli
stosowania przepisów prawa
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2364-1
› Pobierz plik
-
2364-2
› Pobierz plik