Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; udostępniania zbiorów danych lub innych materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w szczególności stworzenia nowych zasad dot. opłat pobieranych w związku z udostępnianiem tych zbiorów; doprecyzowania kompetencji organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2364
- Data wpłynięcia: 2014-05-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- data uchwalenia: 2014-06-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 897
2364-2
<element name="czcionka"
type="bt:KR_KrojPismaPropertyType" minOccurs="0"/>
<element name="geometriaKarto"
type="gml:GeometricPrimitivePropertyType" maxOccurs="unbounded"/>
</sequence>
</extension>
</complexContent>
</complexType>
<complexType name="KR_OpisPropertyType">
<sequence>
<element ref="bt:KR_Opis"/>
</sequence>
<attributeGroup ref="gml:OwnershipAttributeGroup"/>
<attributeGroup ref="gml:AssociationAttributeGroup"/>
</complexType>
<!--======================================-->
<simpleType name="KR_RodzajPktuType">
<annotation/>
<union memberTypes="bt:KR_RodzajPktuEnumerationType
bt:KR_RodzajPktuOtherType"/>
</simpleType>
<simpleType name="KR_RodzajPktuEnumerationType">
<restriction base="string">
<enumeration value="pikieta"/>
<enumeration value="pktOsnowy"/>
<enumeration value="rzednaArmatury"/>
<enumeration value="inny"/>
<enumeration value="rzednaDna"/>
<enumeration value="rzednaGory"/>
<enumeration value="rzednaDolu"/>
<enumeration value="pktWysNaturalny"/>
<enumeration value="pktWysSztuczny"/>
</restriction>
68
</simpleType>
<simpleType name="KR_RodzajPktuOtherType">
<restriction base="string">
<pattern value="other: \w{2,}"/>
</restriction>
</simpleType>
<!--======================================-->
<simpleType name="KR_RodzajLiniiType">
<annotation/>
<union memberTypes="bt:KR_RodzajLiniiEnumerationType
bt:KR_RodzajLiniiOtherType"/>
</simpleType>
<simpleType name="KR_RodzajLiniiEnumerationType">
<restriction base="string">
<enumeration value="warstwica"/>
<enumeration value="granicaSkarpy"/>
<enumeration value="inna"/>
<enumeration value="liniaGrzbietu"/>
<enumeration value="liniaCieku"/>
</restriction>
</simpleType>
<simpleType name="KR_RodzajLiniiOtherType">
<restriction base="string">
<pattern value="other: \w{2,}"/>
</restriction>
</simpleType>
</schema>
29/04/BS
69
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 27 ust. 5 ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193,
poz. 1287).
Projekt ma na celu określenie zakresu informacji gromadzonych w powiatowej i krajowej
bazie danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (bazie GESUT i K-GESUT),
a także organizację aktualizacji i udostępniania tych baz, mając na uwadze podstawowe
znaczenie tych baz dla infrastruktury informacji przestrzennej, zasadę interoperacyjności,
o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, a także konieczność
harmonizacji zbiorów danych tych baz z innymi zbiorami danych, o których mowa w art. 4
ust. 1a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
W obowiązujących ramach prawnych z zakresu geodezji i kartografii brak jest aktu rangi
rozporządzenia, który obejmowałby w sposób kompleksowy przedmiot wskazany w delegacji
ustawowej dotyczący krajowej bazy GESUT.
Uregulowania techniczne zawarte w projekcie rozporządzenia obejmują zakres
przedmiotowy zawarty w rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji 12 lutego
2013 r. w sprawie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, bazy danych
obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (Dz. U. poz. 383) dotyczący powiatowej
bazy GESUT.
Powiatowe i krajowa baza GESUT będą prowadzone w systemie teleinformatycznym, dla
obszaru całego kraju.
Schematy aplikacyjne UML i GML dla baz danych GESUT i BDOT500 oraz dla mapy
zasadniczej zostały opracowane zgodnie z metodologią zdefiniowaną w międzynarodowych
normach ISO (International Organisation for Standardization) serii 19100 – Geographic
Information, przy czym:
1) katalogi obiektów powiatowej i krajowej bazy GESUT, zawarte w załączniku nr 1 i 4 do
rozporządzenia zostały sporządzone według reguł określonych w normie PN-EN-ISO
19110:2006 (Geographic information – Methodology for feature cataloguing),
2) schematy aplikacyjne UML, zawarte w załączniku nr 4 zostały sporządzone według reguł
określonych w normie PN-EN-ISO 19109:2006 (Geographic Information – Rules for
Application Schema) i zapisane w języku UML (Unified Modelling Language) zgodnym
z profilem zdefiniowanym w specyfikacji technicznej ISO/TS 19103:2005 (Geographic
information – Conceptual schema language),
3) w schemacie aplikacyjnym UML został pominięty stereotyp „property” będący
standardowym stereotypem dla atrybutów,
4) schematy aplikacyjne GML, zawarte w załączniku nr 4 zostały opracowane zgodnie
z normą EN-ISO 19136:2007 (Geographic information – Geography Markup Language
GML),
5) ze względu na brak możliwości bezpośredniej implementacji stereotypu „voidable”
w schemacie aplikacyjnym GML, został on zaimplementowany przy wykorzystaniu
atrybutu gml: nilReason zdefiniowanego EN-ISO 19136:2007,
6) wszelkie ograniczenia zostały określone w języku polskim, a tam gdzie to było możliwe,
również w języku OCL (Object Constraint Language) w wersji 2.2 opracowanej przez
OMG (Object Management Group).
Projekt rozporządzenia tworzy warunki formalne dla wdrożenia nowych metod
i nowoczesnych technologii, będących wynikiem postępu technologicznego. Korzyściami
zastosowania takich rozwiązań będzie usprawnienie procesu podejmowania decyzji
inwestycyjnych przez przedsiębiorców, poprzez dostarczanie merytorycznych opracowań
i analiz przestrzennych z wykorzystaniem aktualnych danych.
Istotnym efektem wprowadzenia rozwiązań przedstawionych w projektowanym
rozporządzeniu będzie łatwiejszy dostęp dla wszystkich użytkowników do aktualnych
i wysokiej jakości danych oraz znaczące skrócenie czasu oczekiwania na te dane. Osiągnięcie
powyższych efektów będzie możliwe poprzez bezpośredni dostęp on-line do wiarygodnych
danych przestrzennych, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych, technicznych
i informatycznych zapewniających uproszczenie procedur administracyjnych, standaryzację
i harmonizację zbiorów danych i usług administracyjnych świadczonych drogą elektroniczną,
w tym usług danych przestrzennych, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca
2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej, oraz automatyzację procesów analizowania
i wizualizacji danych przestrzennych.
Stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
a także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
Administracji i Cyfryzacji oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności
w zakresie objętym dyrektywą 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca
2007 r. stanowiącą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej
(INSPIRE).
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji, o której mowa
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
2
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie w sprawie zasadniczej powiatowej i krajowej bazy
18.03.2014 r.
geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
– Prawo geodezyjne i kartograficzne
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Stanisław Huskowski
Nr w wykazie prac ………………….
– Sekretarz Stanu w Ministerstwie Administracji
i Cyfryzacji
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Jerzy Zieliński - Dyrektor Departamentu w Głównym Urzędzie Geodezji
i Kartografii
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia tworzy warunki formalne dla wdrożenia nowych metod i nowoczesnych technologii,
będących wynikiem postępu technologicznego. Korzyściami zastosowania takich rozwiązań będzie usprawnienie
procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych przez przedsiębiorców, poprzez dostarczanie merytorycznych opracowań
i analiz przestrzennych z wykorzystaniem aktualnych danych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Istotnym efektem wprowadzenia rozwiązań przedstawionych w projektowanym rozporządzeniu będzie łatwiejszy dostęp
dla wszystkich użytkowników do aktualnych i wysokiej jakości danych oraz znaczące skrócenie czasu oczekiwania na te
dane. Osiągnięcie powyższych efektów będzie możliwe poprzez bezpośredni dostęp on-line do wiarygodnych danych
przestrzennych, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych, technicznych i informatycznych zapewniających
uproszczenie procedur administracyjnych, standaryzację i harmonizację zbiorów danych i usług administracyjnych
świadczonych drogą elektroniczną, w tym usług danych przestrzennych, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia
4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej, oraz automatyzację procesów analizowania i wizualizacji
danych przestrzennych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Z 34 krajów OECD, w 27 przypadkach organizacja administracji geodezyjnej ma charakter rządowy, tylko
w 5 przypadkach rządowo-samorządowy. Doświadczenia zarówno Polskie jaki i krajów OECD wskazują, że proponowane
zmiany organizacyjne oraz zmiany obowiązków związanych z rejestrami publicznymi, procedurami inwestycyjnymi
gwarantują osiągnięcie odpowiedniej efektywności, wiarygodności i jakości usług administracji geodezyjnej
i kartograficznej dla obywateli, przedsiębiorców i państwa.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Jednostki samorządu
380
Statystyczne opracowania
Wyeliminowanie wątpliwości
terytorialnego
własne Głównego Urzędu
i rozbieżności
Wykonawcy prac
Geodezji i Kartografii.
interpretacyjnych, dotyczących
geodezyjnych i
stosowania przepisów prawa;
kartograficznych,
ułatwienie dostępu do danych
przedsiębiorstwa, biegli
i materiałów państwowego
sądowi, mierniczy
zasobu geodezyjnego
górniczy, asystenci
i kartograficznego w rezultacie
mierniczych górniczych
wyeliminowanie jednej z barier
w prowadzeniu działalności
w zakresie geodezji
i kartografii.
Wszyscy obywatele
33 000 000
począwszy od wieku
szkolnego
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2364-1
› Pobierz plik
-
2364-2
› Pobierz plik