Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy zapewnienia skutecznej ochrony prawnokarnej przed przestępstwami popełnianymi z nienawiści z uwagi na płeć, tożsamość płciową, wiek, niepełnosprawność oraz orientację seksualną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2357
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2357
trzymają się za ręce ze swoimi partnerami lub partnerkami podczas spaceru) i dla
siebie sztuczny, żeby nie ujawnić swojej orientacji seksualnej. Taki stan rzeczy z
jednej strony powoduje silny dyskomfort psychiczny ukrywającej się osoby, a z
drugiej strony - prowokuje domysły i przypuszczenia na jej temat, powodując
przynajmniej częściowe wykluczenie.
Spośród osób objętych badaniem, które pracowały lub poszukiwały pracy w
okresie objętym badaniem (lata 2005-2006), aż 84,6% ukrywało swoją orientację
seksualną. Najczęściej (procenty nie sumują się do 100) ukrywanie to miało miejsce
wobec pracodawców i przełożonych (61,9%), następnie wobec innych pracowników
(57,0%) a także wobec klientów oraz interesantów (48,6%).
65,1% respondentów i respondentek badania poprzedzającego
przygotowanie Raportu uczyło się w szkole lub na uczelni. Spośród tych osób aż
27,4% przez cały czas ukrywało swoją orientację seksualną, a 51,6% robiło to do
pewnego stopnia, tj. nie wobec wszystkich. W 77,8% przypadków orientację
seksualną ukrywano przez nauczycielami, a w 82,7% przypadków – przed innymi
uczniami/studentami. Mechanizm i skutki ukrywania orientacji seksualnej w szkole są
bardzo podobne, jak w szkole.
Raport zawiera też dane na temat ukrywania orientacji seksualnej w związku
z zamieszkaniem. Aż 62,2% respondentów i respondentek podało, że zdarzyło im się
ukrywać swoją orientację seksualną przed sąsiadami, a także wydzierżawiającymi i
wynajmującymi mieszkania - z obawy przed ich reakcją. 46,4% osób objętych
badaniem stwierdziło też, że ukrywa fakt wspólnego zamieszkania z partnerem bądź
partnerką tej samej płci.
W przedmiocie ukrywania orientacji seksualnej w miejscach publicznych
Raport zawiera następujące ustalenia: 76,5% osób objętych badaniem nie ujawnia
swojej orientacji seksualnej w takich miejscach, jak urzędy, sądy, bary, kluby, sklepy,
środki komunikacji miejskiej, taksówki oraz plaże. Spośród 23,5% respondentów i
respondentek, którzy się na to zdecydowali, 32,0% doznało odmiennego lub
gorszego traktowania niż osoby heteroseksualne (przejawami takiego traktowania
były m.in. obraźliwe i poniżające komentarze współpasażerów w komunikacji
publicznej, czy taksówkarzy, usuwanie z klubów i barów, a nawet utrudnianie
korzystania z praw przysługujących stronie procesowej).
35
Przedstawione powyżej wyniki badania ankietowego w przedmiocie
ukrywania orientacji seksualnej dają obraz poczucia zagrożenia homofobią jako
zjawiska, które może zamanifestować się w dowolnym miejscu i czasie, oraz życia
prowadzonego w czujności, której nie muszą zachowywać osoby heteroseksualne.
Jest to jednocześnie uzupełnienie ponurego obrazu, jaki wyłania się z danych
dotyczących aktów przemocy fizycznej i psychicznej spowodowanej nienawiścią do
osób nieheteroseksualnych.
Przedstawione wyżej wyniki badań opini publicznej oraz badania
ankietowego osób homoseksualnych i osób biseksualnych jednoznacznie wskazują,
że zjawisko homofobi jest niemal wszechobecne. Nieprzypadkowo też homofobia
zbiega się z brakiem elementarnej wiedzy na temat homoseksualności i
biseksualności - pokazują to wyniki przytoczonych wyżej badań, zgodnie z którymi
duża część respondentek i respondentów traktuje homoseksualność jako coś
nienormalnego, co nie powinno mieć miejsca i na co nie może być ich zgody, jako
zjawisko jednoznacznie negatywne, które trzeba próbować zmienić, a zasięg jego
występowania – ograniczyć, także poprzez uniemożliwienie zajmowania niektórych
funkcji czy wykonywanie niektórych zawodów przez osoby homoseksualne.
Jednocześnie ogromna większość osób uczestniczących w badaniach stwierdziła
też, że osobiście nie zna ani jednej osoby homoseksualnej. Wskazane niewiedza i
nieznajomość zjawiska są podstawowymi przyczynami lęku wobec niego, strachu,
stanowiącego źródło homofobi .
Bezzasadna nieprzychylność, złośliwość i wyrządzanie przykrości to
najłagodniejsze przejawy homofobii, które dotykają osoby biseksualne, lesbijki i
gejów niemal na co dzień. Przemoc psychiczna, w tym mowa nienawiści (częstokroć
w połączeniu z przekazem medialnym, wydatnie zwiększającym jej „siłę rażenia”)
oraz groźby kierowane pod adresem całej społeczności osób homoseksualnych i
osób biseksualnych oraz jej przedstawicielek i przedstawicieli, a nadto przemoc
fizyczna skierowana przeciw tym osobom – to stan obecny, a nie ponura wizja
przyszłości, której trzeba zapobiec.
Zadaniem państwa jest ochrona podległych jego władzy ludzi przed
przejawami dyskryminacji, w tym homofobii. Projektowane zmiany kodeksu karnego
dają szansę na przynajmniej częściowe naprawienie zaniedbań w tym zakresie.
Rozszerzenie ochrony, jaką dają art. 119 § 1 kk, art. 256 kk i art. 257 kk, na osoby
36
homoseksualne i osoby biseksualne, będzie sygnałem, że państwo nie daje
przyzwolenia na homofobię, na wykluczenie ze społeczeństwa jego najliczniejszej
mniejszości. Społeczne i kulturowe znaczenie takiego stanowiska państwa trudno
przecenić. Najpełniej wyrażają je dwie funkcje prawa karnego:
afirmacyjno-motywacyjna, zachęcająca i nakłaniająca do określonych, zachowań,
uznanych za właściwe z punktu widzenia demokratycznego państwa prawnego,
uznającego prawa człowieka za najważniejszą część swojego dorobku prawnego
(w omawianym przypadku – do zachowań niehomofobicznych),
prewencyjno-wychowawcza, przeciwdziałająca powrotowi do przestępstwa
(prewencja indywidualna) oraz zniechęcająca inne osoby do popełnienia
przestępstwa (prewencja ogólna).
Udział państwa w ochronie osób biseksualnych i osób homoseksualnych
będzie oznaczać, że są to grupy, które nie tylko nie stanowią zagrożenia
społecznego (co im się często przypisuje), ale które same potrzebują wsparcia w
walce o swoje miejsce w społeczeństwie. Projektowane zaangażowanie państwa –
nawet w sferze prawa karnego – to informacja, że homoseksualność i biseksualność
są zjawiskami normalnymi, których w żadnym razie nie można wykorzystywać
przeciwko innym osobom – ani jako „straszaka” ani jako instrumentu poniżania,
obrażania, ani jako przyczyny prześladowań czy przemocy.
Warto też odnieść się do projektowanej nowelizacji w kontekście
konstytucyjnej swobody wypowiedzi. Należy w tym względzie jednoznacznie
stwierdzić, że wprowadzenie karalności mowy nienawiści adresowanej do grup osób
wyróżnianych w oparciu o kryterium płci, wieku, niepełnej sprawności, tożsamości
płciowej oraz orientacji seksualnej nie stanowi naruszenia tej wolności. Trzeba
pamiętać, że wolność wypowiedzi nie ma charakteru absolutnego i kończy się tam,
gdzie zaczynają się prawem chronione dobra innych ludzi. Nie ulega też wątpliwości,
że wolność ta nie umożliwia krzywdzenia, obrażania czy poniżania innych ludzi; nie
może też być traktowana jako osłona, zza której bezkarnie formułowane są dowolnej
treści wypowiedzi, w tym wypowiedzi godzące w innych ludzi. Wolność wypowiedzi
służy swobodnej ekspresji poglądów, umożliwia dyskusję, wymianę argumentów, a
nie wyzywaniu całych grup społecznych, bądź grożeniu ich przedstawicielom czy
przedstawicielkom.
Kształt proponowanych zmian art. 119 § 1, art. 256 i art. 257 kk
37
Proponowane zmiany w art. 119 § 1 kk oraz art. 256 i 257 kk rozszerzają katalog
przesłanek zakazanej dyskryminacji o przesłanki płci, tożsamości płciowej, wieku,
niepełnej sprawności oraz orientacji seksualnej.
Decyzja 9/09 Rady Ministerialnej OBWE
Analizując projektowane zmiany kodeksu karnego warto przypomnieć choćby
niektóre zalecenia i wskazania, które dotyczą Polski jako państwa członkowskiego
organizacji międzynarodowych, a które odnoszą się do przestępczości motywowanej
uprzedzeniami.
Decyzja 9/09 Rady Ministerialnej Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w
Europie z 02 grudnia 2009 roku wzywa państwa członkowskie do walki z
przestępstwami z nienawiści. Decyzja zawiera m.in. wezwanie do:
gromadzenia i upubliczniania rzetelnych danych i statystyk dotyczących hate
crimes,
podejmowania starań, aby zachęcić osoby pokrzywdzone do zgłaszania
przestępstw z nienawiści - przy jednoczesnym stwierdzeniu, że zaniżony poziom
zgłoszeń uniemożliwia państwom członkowskim wypracowanie skutecznych
polityk postępowania z przestępczością motywowaną uprzedzeniami,
wprowadzenia, gdy jest to stosowne, konkretnych i dostosowanych do potrzeb
przepisów wymierzonych w przestępstwa z nienawiści, zabezpieczonych
skutecznymi karami, które oddają ciężar tej przestępczości.
VI Sprawozdanie Okresowe z realizacji MPPOiP
W kontekście projektowanych rozwiązań należy również przypomnieć, że
Komitet Przeciw Torturom Organizacji Narodów Zjednoczonych - nadzorujący
realizację Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych - wprost
zalecił Polsce wprowadzenie do krajowego porządku prawnego przestępstw z
nienawiści motywowanych orientacją seksualną. Przygotowane przez Radę
Ministrów „VI Sprawozdanie Okresowe Rzeczypospolitej Polskiej z realizacji
38
postanowień Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych” odnosiło
się do tego zalecenia w następujący sposób:
On considering recommendations of the Committee Against Torture, the NPO
adopted the position that it would be justifiable to take legislative initiative for the
amendment of Article 256 PC and Article 257 PC by the introduction of a penal
sanction of conduct such as instigating to hatred or intolerance with respect to people
of a different sexual orientation, as well as insulting a group of people or a person
because of their sexual orientation. When work is launched on the amendment to PC,
Recommendation No. 19 of the Committee Against Torture as to the need of
penalising “hate crimes (…) on grounds of sexual orientation” will be presented to the
bodies in charge of drafting an amendment to PC and CCP.
(Po rozważeniu zalecenia Komitetu Przeciwko Torturom PK [Prokuratura
Krajowa] stanęła na stanowisku, iż zasadnym byłoby podjęcie inicjatywy
ustawodawczej zmierzającej do nowelizacji art. 256 Kk oraz art. 257 Kk poprzez
zagrożenie sankcją karną zachowań polegających na nawoływaniu do nienawiści lub
nietolerancji wobec osób o odmiennej orientacji seksualnej, a także na znieważeniu
grupy osób lub osoby z powodu jej orientacji seksualnej. W sytuacji podjęcia prac
nad nowelizacją Kk, Zalecenie nr 19 Komitetu Przeciwko Torturom w zakresie
potrzeby wprowadzenia penalizacji „przestępstw z nienawiści (…) opartych na
orientacji seksualnej” zostanie przedstawione gremium przygotowującemu
nowelizację Kk oraz Kpk.)
Komitet Praw Człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych, rozpatrujący
przedmiotowe
sprawozdanie
z realizacji Międzynarodowego Paktu Praw
Obywatelskich i Politycznych zarekomendował Polsce:
The State party should ensure that all allegations of attacks and threats
against individuals targeted because of their sexual orientation or gender identity are
thoroughly investigated. It should also: legally prohibit discrimination on the grounds
of sexual orientation or gender identity; amend the Penal Code to define hate speech
and hate crimes based on sexual orientation or gender identity among the categories
of punishable offenses; and intensify awareness-raising activities aimed at the Police
force and wider public.
(Państwo-Strona powinno zapewnić rzetelne dochodzenie w sprawie
wszystkich zarzutów dotyczących ataków i gróźb wymierzonych w osoby fizyczne na
tle ich orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej. Powinno ponadto: ustawowo
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2357
› Pobierz plik