Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
ubiega się osoba odbywająca
praktykę.
8. Źo okresu praktyki zawodowej zalicza się praktykę objętą Uwaga uwzględniona
programem kształcenia na studiach wy szych, pod warunkiem, e Nowe brzmienie:
prowadzona jest na podstawie umowy dotyczącej praktyki Źo okresu praktyki, o której
zawartej między uczelnią a przedsiębiorstwem wiadczącym mowa w ust. 6, zalicza się
usługi geologiczne lub organem administracji geologicznej lub praktykę objętą programem
nadzoru górniczego.
kształcenia na studiach
wy szych, pod warunkiem, e
prowadzona jest na podstawie
umowy dotyczącej praktyki,
zawartej między uczelnią a
przedsiębiorstwem wiadczącym
usługi geologiczne lub organem
administracji geologicznej lub
nadzoru górniczego.
84
Wydziałowa Rada
Art. 65
art. 65 ust. 3
Uwaga nieuwzględniona
Studentów AżH
(PGiG)
Proponuje się zmianę brzmienia naŚ
Forma egzaminu pozostaje
3. źgzamin składa się z dwóch etapów pisemnych
niezmieniona.
art. 65 ust. 5
Na egzaminie ustnym sprawdza
Proponuje się zmianę brzmienia naŚ
się praktyczne umiejętno ci
5. Źo etapu drugiego dopuszcza się osoby, które w pierwszym m.in. w oparciu o przedstawione
etapie odpowiedziały poprawnie na co najmniej 75% pytań.
przez kandydata we wniosku
do wiadczenie zawodowe.
Źo wiadczenie przy
przeprowadzaniu egzaminów nie
wskazuje na potrzebę zmian.
(WUG) Uwaga niezasadna w
odniesieniu do art. 65 ust. 3 w
przypadku górniczych zawodów
regulowanych.
220
c.d.
Art. 69
art. 69 w ust. 1 pkt 1
Uwaga nieuwzględniona.
(PGiG)
Proponuje się zmianę brzmienia naŚ
W art. 69 w ust. 1 pkt 1
1) wymagania w zakresie praktyki zawodowej dla poszczególnych otrzymuje brzmienie:
kategorii kwalifikacji do wykonywania, dozorowania i kierowania „1) wymagania dotyczące
pracami geologicznymi
zakresu i wymiaru praktyki, o
której mowa w art. 52 ust. 6 dla
poszczególnych kategorii
kwalifikacji do wykonywania
dozorowania i kierowania
pracami geologicznymi, w tym
wymiar praktyki
85
Rzecznik Praw
ogólna
Zawód geologa nale y do grupy profesji o najbardziej Uwaga nieuwzględniona.
Absolwenta
restrykcyjnych zasadach dostępu do uprawnień zawodowych. Pierwsze zdanie nie jest prawdą.
Regulacje okre lające wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów Uprawnienia geologiczne słu ą
na geologów z uprawnieniami zawarte są w ustawie z dnia 9 wyłącznie do wykonywania
czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze oraz rozporządzeniu czynno ci okre lonych ustawą.
Ministra rodowiska z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie Zawód geologa mo na
kwalifikacji w zakresie geologii. Zgodnie z art. 50 ustawy, aby wykonywać przy wielu innych
legalnie wykonywać, dozorować i kierować pracami czynno ciach nie regulowanych
geologicznymi „nale y posiadać kwalifikacje”. Ustawa okre la ustawą.
obecnie 12 kwalifikacji w zakresie wykonywania, dozorowania i
kierowania pracami geologicznymi, z czego 10 związanych jest z
obowiązkiem posiadania wykształcenia wy szego.
Proponowane rozwiązania wprowadzają nieznaczne ułatwienia w
dostępie do zawodu geologa, jednak w kontek cie faktycznych
barier w dostępie do zawodu są w większo ci kosmetyczne, a
czasem wręcz pozorne.
Absolwenci studiów z zakresu geologii, górnictwa i geologii i
innych pokrewnych kierunków umo liwiających zdobycie wiedzy
i umiejętno ci w zakresie nauk geologicznych (np. okre lonych
specjalno ci prowadzonych w ramach in ynierii rodowiska,
ochrony rodowiska lub geografii), zderzają się z licznymi
barierami w dostępie do zawodu geologa. Bariery te dotyczą
następujących kwestiiŚ
221
1) wymiaru obowiązkowej praktyki zawodowej oraz niewliczania
do okresu praktyki zawodowej pracy spełniającej merytoryczne
kryteria praktyki odbywanej przed ukończeniem studiów i praktyki
przewidzianej programem studiów,
2) sztywnego okre lenia nazw kierunków studiów, w sposób
niespójny z przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wy szym i
zasadą autonomii programowej uczelni, eliminujący z mo liwo ci
nabycia uprawnień absolwentów kierunków pokrewnych,
3) niestabilno ci przepisów, która spowodowała, e osoby, które
przed kilku laty wybrały okre lony kierunek studiów kierując się
m.in. mo liwo cią uzyskania po nich uprawnień, obecnie są jej
pozbawione, a tak e budzi wątpliwo ci co do mo liwo ci
naruszenia zasady ochrony praw nabytych,
4) egzaminu na uprawnienia,
5) przepisów innych aktów wykonawczych.
c.d.
1.
Wymiar praktyki zawodowej
Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Zgodnie z rozporządzeniem, kandydaci do uprawnień kategorii I – Przewiduje się praktykę w
X muszą odbyć a 3-letnią praktykę zawodową. Jej zakres jest wymiarze co najmniej dwóch lub
ci le okre lony w przepisach rozporządzenia. Jest to jeden z trzech lat dla osób ubiegających
najdłu szych wymiarów praktyki spo ród wszystkich zawodów się o stwierdzenie kwalifikacji
regulowanych. Okres praktyki zawodowej nie ró ni się te między kategorii I-IX – w zale no ci od
absolwentami studiów I i II stopnia.
ukończenia studiów
Biorąc pod uwagę zestawienie liczby wszystkich osób podyplomowych z zakresu
posiadających uprawnienia ze znacznie większą i stale rosnącą wnioskowanej kategorii - oraz co
liczbą studentów kierunków geologia, górnictwo i geologia, i najmniej roku dla osób
innych kierunków kształcących w zakresie wiedzy i umiejętno ci ubiegających się o stwierdzenie
dotyczących nauk geologicznych , mo na stwierdzić, e długo ć kwalifikacji kategorii XIII.
praktyki w połączeniu ze ci le okre lonymi zasadami jej
odbywania skutecznie zniechęca adeptów geologii do ubiegania
się o uprawnienia. Mechanizm jest tym bardziej niepokojący, e
mo liwo ć nabycia uprawnień zale y przede wszystkim od
mo liwo ci zatrudnienia na rynku, tak więc niemo no ć
znalezienia zatrudnienia na okres 3 lat u potencjalnych przyszłych
konkurentów zamyka drogę do uzyskania uprawnień. Ten
222
mechanizm mo e być coraz bardziej brzemienny w skutkach w
obliczu rosnącej liczby absolwentów kierunków studiów z zakresu
geologii i innych kierunków kształcących w zakresie wiedzy i
umiejętno ci dotyczących nauk geologicznych.
Argumentem za powa nym skróceniem okresu wymaganej
praktyki są, wcale nieodosobnione (aczkolwiek rzadsze ni np. w
przypadku uprawnień budowlanych), przypadki odmawiania przez
geologów z uprawnieniami po wiadczania okresu praktyki
zawodowej. Problem ten był podnoszony podczas spotkań ze
studentami i absolwentami studiów z zakresu geologii oraz
górnictwa i geologii.
Szczególny sprzeciw budzi propozycja wprowadzenia do ustawy
zasady, i praktyka zawodowa zaliczana jest dopiero od momentu
uzyskania odpowiedniego dyplomu studiów lub studiów
podyplomowych. Powa ne wątpliwo ci budzi te fakt, i ta zasada
funkcjonuje ju obecnie. Jej stosowanie nie wynika jednak wprost
z przepisów prawa, ale z praktyki ministra wła ciwego do spraw
rodowiska. Ta propozycja stanowi więc próbę „zalegalizowania”
bezpodstawnej zasady mówiącej e „wymiar praktyki będzie
liczony od dnia uzyskania tytułu zawodowego i kwalifikacji
zawodowych”. Brak jest podstaw, aby praktyka zawodowa
spełniająca kryteria merytoryczne okre lone w rozporządzeniu nie
była zaliczana do wymiaru praktyki, tylko i wyłącznie z powodu
formalnego nieukończenia studiów.
Wątkiem podnoszonym podczas konsultacji ze studentami i
absolwentami geologii było tak e niedopasowanie kształcenia na
studiach z zakresu geologii do oczekiwań rynku pracy, które jest
pretekstem dla utrzymywania obecnych, restrykcyjnych wymogów
dotyczących do wiadczenia zawodowego. Nale y jednak
podkre lić, i w obliczu braku jakiejkolwiek formalnej mo liwo ci
zaliczenia praktyki odbywanej przez studentów do wymiaru
praktyki zawodowej, brak jest tak e systemowych zachęt dla
współpracy uczelni z przedsiębiorstwami geologicznymi w
zakresie organizacji praktyk.
223
Źoprecyzowania wymagają przepisy ust. 4 w art. 52. Zmiany
zaproponowane w projekcie ustawy deregulacyjnej mogą
prowadzić do interpretacji sugerującej konieczno ć łącznego
odbycia wszystkich trzech rodzajów praktyki.
W związku z powy szymŚ
- propozycja skrócenia wymiaru praktyki do dwóch lat jest
krokiem
w
dobrym
kierunku, ale niewystarczającym.
Satysfakcjonującym rozwiązaniem byłoby zró nicowanie wymogu
praktyki zawodowej między absolwentami studiów I ( 2 lata
praktyki) i II stopnia (1 rok praktyki);
- praktyka realizowana przez studentów powinna być zaliczana do
okresu praktyki zawodowej;
- nale y stworzyć mo liwo ć zaliczania do wymiaru praktyki
zawodowej praktyki objętej programem studiów pod warunkiem,
e odbywana jest na podstawie umowy między uczelnią a
przedsiębiorstwem geologicznym lub organem administracji
geologicznej lub nadzoru górniczego oraz merytorycznie
odpowiada zakresowi praktyki okre lonemu w rozporządzeniuś
- nale y doprecyzować przepisy w ust. 4 w art. 52 dotyczące
praktyki.
c.d.
2.
Wymagane wykształcenie
Uwaga czę ciowo uwzględniona.
„Kierunki studiów odpowiednie dla kategorii kwalifikacji” Osoba ubiegająca się o
okre lone są w rozporządzeniu. Przepisy w tym zakresie są stwierdzenie kwalifikacji w
niespójne z przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wy szym, zakresie geologii, powinna mieć
gdy nawiązują do nazw kierunków studiów i ignorują zasadę odpowiednie wykształcenie.
autonomii programowej uczelni wprowadzoną na mocy Jest mo liwo ć ubiegania się o
nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wy szym, która weszła uprawnienia przez absolwentów
w ycie 1 pa dziernika 2011 r., a więc przed wydaniem studiów innych ni geologia lub
przedmiotowego rozporządzenia.
górnictwo i geologia po
W kontek cie dostępu absolwentów do uprawnień geologicznych ukończeniu studiów
szczególny sprzeciw budzi rozwiązanie wynikające z §3 podyplomowych. Dodatkowo
rozporządzenia. Ogranicza ono w sposób istotny dostęp do zawodu jako element deregulacji
absolwentom kierunków pokrewnych obejmujących efekty przewiduje się mo liwo ć
224
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik