Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy penalizacji negatywnych zachowań polegających na zmuszaniu do brania udziału w czynnościach lub obrzędach religijnych oraz rozszerzenia prawno-karnej ochrony obrzędów religijnych na obrzędy wszystkich kościołów i związków wyznaniowych i zrównania prawno-karnej ochrony uczuć religijnych i przekonań światopoglądowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2297
- Data wpłynięcia: 2014-02-19
- Uchwalenie: wycofany dnia 08-07-2014
2297
Druk nr 2297
Warszawa, 19 lutego 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks karny.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Romana Kotlińskiego.
(-) Maciej Banaszak; (-) Piotr Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń; (-) Jerzy
Borkowski;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Artur
Dębski;
(-) Marek
Domaracki;
(-) Wincenty Elsner; (-) Łukasz
Gibała;
(-) Artur
Górczyński; (-) Anna Grodzka; (-) Michał Kabaciński; (-) Witold
Klepacz; (-) Krzysztof Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik; (-) Sławomir
Kopyciński;
(-) Roman
Kotliński;
(-) Łukasz
Krupa;
(-) Jacek
Kwiatkowski;
(-) Andrzej Lewandowski; (-) Tomasz
Makowski; (-) Małgorzata Marcinkiewicz; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek
Najder; (-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Janusz Palikot; (-) Wojciech
Penkalski;
(-) Zofia
Popiołek; (-) Marek Poznański; (-) Andrzej
Rozenek; (-) Adam Rybakowicz; (-) Armand Kamil Ryfiński; (-) Paweł
Sajak; (-) Marek Stolarski; (-) Maciej Wydrzyński.
Projekt
USTAWA
z dnia ……………….2014 r.
o zmianie ustawy – Kodeks karny
Art. 1. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88,
poz. 553, z późn. zm. ) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 194 otrzymuje brzmienie:
„Kto
ogranicza
człowieka
w przysługujących mu prawach ze względu na jego przynależność wyznaniową albo
bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo karze
pozbawienia wolności do lat 2.
2. Tej samej karze podlega, kto zmusza człowieka do brania lub niebrania udziału w
obrzędach religijnych.
2) w art. 195 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kto złośliwie przeszkadza publicznemu wykonywaniu aktu religijnego kościoła lub
innego związku wyznaniowego podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.”;
3) po art. 196 dodaje się art. 196a w brzmieniu:
„Art. 196a. Kto obraża publicznie przekonania światopoglądowe innych osób, podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64, poz. 729,
Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027, Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, z 2003
r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935, Nr 228, poz. 2255, 2004 r. Nr 25,
poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132,
poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479, Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz.
1592, Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859, Nr 192, poz. 1378, z 2008
r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080, Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62,
poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540, Nr 206,
poz. 1589, z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz.
857, Nr 152, poz. 1018 i poz. 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474, Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz.
78, Nr 24, poz. 130. Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94, poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 129,
poz. 734, Nr 133, poz. 767, Nr 160, poz. 964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381, Nr 240,
poz. 1431, z 2012 r. poz. 611, oraz z 2013 r. poz. 849, 905, 1036 i 1247.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
1.
Wyjaśnienie projektowanej zmiany
Celem projektowanej zmiany ustawy karnej jest penalizacja negatywnych zachowań
polegających na zmuszaniu do brania udziału w czynnościach religijnych lub obrzędach
religijnych oraz:
– rozszerzenie prawno-karnej ochrony obrzędów religijnych na obrzędy wszystkich
kościołów i związków wyznaniowych;
– zrównanie prawno-karnej ochrony uczuć religijnych i przekonań światopoglądowych. Te
ostatnie nie podlegają dotąd ochronie prawa karnego.
Przedłożony projekt odpowiada wyzwaniom, jakie przed demokratycznym państwem prawa
stawia Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 31 ustęp 2 ustawy zasadniczej
„nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje”. Jej artykuł 32
ustęp 2 zakazuje dyskryminacji z jakiekolwiek powodu. Doktryna prawa konstytucyjnego i
karnego wśród nich wymienia przekonania religijne i światopoglądowe. Jednym z przejawów
ich artykulacji jest udział w obrzędach religijnych. Zmuszanie do udziału w nich lub niebrania
w nich udziału jest ciężkim naruszeniem wolności człowieka. Ustawodawca w 1997 roku
podjął decyzję o rezygnacji z penalizacji przestępstwa polegającego na zmuszaniu do udziału
lub niebrania udziału w obrzędach religijnych. Obserwacja życia społecznego wskazuje, że
była to decyzja błędna. Rezygnacja z penalizacji zmuszania do udziału w czynnościach
religijnych stała się legitymacją do włączania w program obchodów świąt państwowych
katolickich mszy świętych i innych nabożeństw. Ich rozdzielenie nie jest w praktyce możliwe,
co powoduje, że funkcjonariusze reprezentujący państwo polskie, jego organy i służby są
faktycznie zmuszani do udziału w czynności religijnej.
Innym problemem dotychczasowej prawno-karnej ochrony kwestii światopoglądowych jest
jej zawężenie wyłącznie do ochrony uczuć religijnych. Projektodawcy wnoszą więc o jej
rozszerzenie na kwestie światopoglądowe, które zaczynają odgrywać znaczącą rolę w życiu
społecznym.
Dotychczasowe regulacje zawęziły bezzasadnie prawno-karną ochronę aktów religijnych
wykonywanych przez kościoły i związki wyznaniowe. Państwo penalizuje bowiem wyłącznie
działania skierowane przeciwko aktom religijnym kościołów i związków wyznaniowych o
uregulowanej sytuacji prawnej. Projektodawcy, mając na względzie postępującą pluralizację
życia społecznego oraz brak obowiązku rejestrowania się wspólnot religijnych, proponują
objęcie publiczną ochroną prawnokarną aktów religijnych wszelkich wspólnot religijnych.
Takie rozwiązanie uwzględnia nakazy Konstytucji RP, której preambuła jednoznacznie
wskazuje na pluralizm aksjologiczny i wyznaniowy społeczeństwa polskiego, a jej art. 31 ust.
1 gwarantuje wszystkim równość wobec prawa oraz prawo do równego traktowania przez
władze publiczne.
2.
Przedstawienie stanu obecnego
Wolność wyznania jest jedną z ważniejszych zasad funkcjonowania demokratycznego,
pluralistycznego i liberalnego państwa prawnego. Oznacza ona prawo każdego człowieka do
posiadania określonych przekonań światopoglądowych dotyczących uniwersalnego porządku
kreującego i rządzącego otaczającą nas rzeczywistością, które mogą przybierać zarówno
postać określonej wiary religijnej, jak i bezwyznaniowości oraz uzewnętrzniania
indywidualnie lub wspólnie z innymi osobami (także publicznie) swych przekonań, m.in. w
formie uprawiania określonego kultu religijnego, a także nauczania, praktykowania i
czynności rytualnych w jego ramach. Tak rozumianą wolność statuują zarówno
międzynarodowe konwencje dotyczące praw człowieka (art. 18 Międzynarodowego Paktu
Praw Obywatelskich i Politycznych, art. 9 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw i
Podstawowych Wolności Człowieka), jak i Konstytucja RP (art. 53) oraz ustawa z dnia 17
maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jedn.: Dz.U. z 2000 r., nr 26,
poz. 319).
W obowiązującym stanie prawnym art. 194 penalizuje ograniczanie w prawach ze względu na
przekonania religijne. Brakuje jednak wyraźnej dyrektywy dotyczącej zakazu zmuszania do
brania lub niebrania udziału w czynnościach religijnych. Dotychczasowa regulacja art. 195
zawęża karną ochronę aktów religijnych do aktów kościołów i związków wyznaniowych o
uregulowanej sytuacji prawnej. Takie ograniczenie nie ma żadnej podstawy dogmatycznej.
Publiczna prawnokarna ochrona aktów religijnych stała się więc dodatkowym przywilejem
organizacji religijnych, które zdecydowały się na uregulowanie swojej sytuacji prawnej.
Powstaje w związku z tym sprzeczność wewnętrzna Kodeksu karnego, bowiem jego art. 196
przewiduje bezwarunkową ochronę uczuć religijnych naruszanych poprzez zniewagę symboli
religijnych lub miejsc kultu. Nie jest ona związana z pozycją prawną danej wspólnoty
wyznaniowej.
Ponadto aktualne brzmienie art. 196 k.k. budzi uzasadnione wątpliwości, co do jego
zgodności
z
art.
25
ust.
2
Konstytucji
w zw. z art. 32 ust. 1 Konstytucji w zakresie, w jakim chroni osoby wierzące przed obrazą ich
uczuć religijnych, a nie chroni osób, które nie wyznają religii a ich przekonania
światopoglądowe oraz filozoficzne są naruszane przez inne osoby. Zatem w obecnym stanie
prawnym
istnieje
domniemanie
niekonstytucyjności
art.
196
k.k.
W związku z powyższym w projekcie zaproponowano wprowadzenie nowego przepisu art.
196a projektu, który zapewni ochronę przekonań światopoglądowych osób innych, niż
wymienione w ww. art. 196 k.k.
W
obowiązującym
stanie
prawnym
państwo
zrezygnowało
z publicznej prawnokarnej ochrony przekonań światopoglądowych. Jest to w praktyce
rozumiane jako prawo do lżenia tych przekonań. Osoby niewierzące mogą się więc czuć
dyskryminowane
i wyobcowane ze społeczeństwa.
Proponowana zmiana wyrównuje ich sytuację. Penalizacja obejmie skrajne wypowiedzi, a nie
krytykę poglądów czy kreacje artystyczne, jeśli zamierzeniem kreatora nie jest wyrażenie
pogardy dla takich przekonań, a forma kreacji nie zawiera elementów poniżających. (Górniok
O.
[red.],
Hofmański
P.,
Kalitowski
M.,
Kamieński
A., Pływaczewski E., Radecki W., Sienkiewicz Z., Siwik Z., Tyszkiewicz L., Wąsek A., Wilk
L., Paprzycki L.K., Stefański R.A., Kodeks karny. Komentarz, Warszawa 2006 Wydawnictwo
Prawnicze LexisNexis [wydanie II], ss. 1060).
3.
Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym
Zasadniczym elementem konstrukcyjnym proponowanego projektu ustawy jest rozszerzenie
penalizacji zachowań wymierzonych w wolność religijną i światopoglądową człowieka.
Zachowania te polegają na zmuszaniu innej osoby do brania lub niebrania udziału w
czynnościach religijnych, znieważaniu światopoglądu innej osoby oraz przeszkadzaniu w
odprawianiu czynności religijnej niezależnie od pozycji prawnej zrzeszenia wyznaniowego.
4.
Oczekiwane
skutki
społeczne,
gospodarcze,
finansowe
i prawne
Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje pozytywne
skutki społeczne i prawne.
Należy wskazać na zwiększenie ochrony konstytucyjnych zasad równości wobec prawa,
zakazu dyskryminacji oraz pluralistycznego społeczeństwa. Nastąpi to poprzez wyrównanie
publicznej prawnokarnej ochrony przekonań człowieka niezależnie od jego wyznania i
światopoglądu. Istotne jest także zniesienie zróżnicowania penalizacji przeszkadzania w
czynnościach religijnych w zależności od pozycji prawnej organizacji wyznaniowej.
Zwiększy to zaufanie obywateli do państwa, co może się przełożyć na wzrost kapitału
społecznego.
5. Źródła finansowania, jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje obciążenia dla budżetu państwa i
jednostek samorządu terytorialnego.
6. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
W związku z treścią art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu należy wskazać, że przedmiotowy
projekt ustawy nie przewiduje wydawania aktów wykonawczych.
7. Konsultacje społeczne
Należy zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu przed
skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt ustawy do konsultacji w
trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
8. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2297
› Pobierz plik