Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-2
– 44 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi ABW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy ABW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania
go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu ABW.
03/76rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R AW W E W N Ę T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie sposobu i trybu dokumentowania przez Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego czynności operacyjno-rozpoznawczych zmierzających do sprawdzenia
uzyskanych wcześniej wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz wykrycia
sprawców i uzyskania dowodów
Na podstawie art. 23 ust. 6 ustawy z dnia ... o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb dokumentowania oraz prowadzenia rejestrów przez Agencję
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego,
zwaną
dalej
„ABW”,
czynności
operacyjno−rozpoznawczych polegających na:
a)
dokonaniu w sposób niejawny nabycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących
z przestępstwa, ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie,
przewożenie lub którymi obrót są zabronione;
b)
przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej
− zwanych dalej „czynnościami”;
2)
sposób i tryb przekazywania, przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych lub
wytworzonych w związku z realizacją tych czynności, a także wzory stosowanych
druków i rejestrów.
2. Podczas czynności podejmuje się przedsięwzięcia i stosuje środki konieczne do
zapewnienia bezpieczeństwa
osobistego funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego i osób udzielających im pomocy.
§ 2. 1. Czynności prowadzi się przez czas oznaczony w zarządzeniu Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanego dalej „Szefem ABW”, chyba że wcześniej zostanie
osiągnięty cel czynności lub wystąpi trwały brak możliwości ich wykonywania.
2. Czas czynności biegnie od dnia wydania przez Szefa ABW zarządzenia
o przeprowadzeniu czynności.
– 2 –
3. Zaprzestanie czynności z powodu trwałego braku możliwości ich wykonywania
wymaga akceptacji Szefa ABW.
§ 3. 1. Dokumentację czynności stanowią:
1)
wniosek Szefa ABW do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na zarządzenie
czynności;
2)
postanowienie Prokuratora Generalnego o wyrażeniu zgody na zarządzenie czynności
przez Szefa ABW;
3)
zarządzenie przeprowadzenia czynności wydane przez Szefa ABW;
4)
notatka służbowa z przeprowadzonych czynności, sporządzana przez funkcjonariusza
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego prowadzącego sprawę, w ramach której
zarządza się czynności;
5)
informacja Szefa ABW o wynikach czynności, kierowana do Prokuratora Generalnego;
6)
opis wyników badań, o których mowa w § 3 ust. 2;
7)
protokół zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1−5 i 7, sporządza się według wzorów
stanowiących załączniki do rozporządzenia:
1)
nr 1 − wzór formularza zawierającego wniosek Szefa ABW do Prokuratora Generalnego
o wyrażenie zgody na zarządzenie czynności, postanowienie Prokuratora Generalnego
o wyrażeniu zgody na zarządzenie czynności oraz zarządzenie czynności wydane przez
Szefa ABW;
2)
nr 2 − wzór notatki służbowej utrwalającej przebieg i wyniki czynności;
3)
nr 3 − wzór informacji o przeprowadzonych czynnościach przekazywanej do
Prokuratora Generalnego;
4)
nr 4 − wzór protokołu zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania
czynności.
3. Notatka służbowa, o której mowa w ust. 1 pkt 4, zawiera w szczególności:
1)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;
2)
określenie rodzaju czynności oraz czasu, miejsca i sposobu ich przeprowadzenia;
3)
dane dotyczące podmiotów, wobec których dokonano czynności;
4)
informacje o wynikach czynności;
5)
dane osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie czynności.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5, sporządza się w dwóch
egzemplarzach, a dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 6 i 7, w jednym egzemplarzu.
– 3 –
5. Dokumentację czynności stanowią także materiały uzyskane podczas ich stosowania,
a w szczególności nośniki zawierające zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku oraz kopie
wykonane z tych nośników, a także dokumenty sporządzone na podstawie informacji
utrwalonych na nośnikach.
§ 4. 1. Przedmioty i korzyści majątkowe wręczane podczas czynności opisuje się lub
oznacza w sposób umożliwiający ich identyfikację, dokumentując opis oraz oznaczenie
w odrębnej notatce służbowej.
2. Przedmioty przejęte podczas czynności, włącznie z korzyściami majątkowymi, można
w razie potrzeby poddać badaniom identyfikującym właściwości fizykochemiczne lub inne
cechy, istotne z uwagi na cel czynności albo rodzaj przejętych przedmiotów, a także w celu
ujawnienia i utrwalenia śladów znajdujących się na tych przedmiotach.
3. Do materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności stosuje się przepisy
o ochronie informacji niejawnych.
§ 5. 1. Rejestry czynności mogą być prowadzone w postaci księgi albo w systemie
informatycznym.
2. Wzory rejestrów, o których mowa w ust. 1, stanowią załączniki do rozporządzenia:
1)
nr 5 − wzór rejestru czynności prowadzonego przez Szefa ABW;
2)
nr 6 − wzór rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego.
§ 6. 1. Dokumentację dotyczącą prowadzonych czynności, w tym materiały zawierające
dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub mające znaczenie dla toczącego
się postępowania karnego, Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu za
pośrednictwem upoważnionego pisemnie funkcjonariusza ABW.
2. W odniesieniu do materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności,
niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego
i niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego, Szef ABW zarządza ich
protokolarne, komisyjne zniszczenie.
3. Zapisy informacji utrwalone na nośnikach, o których mowa w § 3 ust. 5, usuwa się
w sposób uniemożliwiający odtworzenie tych zapisów z chwilą zniszczenia materiałów,
o których mowa w ust. 2.
4. W przypadku gdy usunięcie z nośników utrwalonych na nich zapisów nie jest
możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich
fizycznego zniszczenia.
– 4 –
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
w porozumieniu
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 października
2002 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego czynności operacyjno-rozpoznawczych zmierzających do sprawdzenia uzyskanych wcześniej
wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz wykrycia sprawców i uzyskania dowodów (Dz. U. Nr 172,
poz. 1403).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi ABW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy ABW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania
go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu ABW.
03/76rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R AW W E W N Ę T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie sposobu i trybu dokumentowania przez Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego czynności operacyjno-rozpoznawczych zmierzających do sprawdzenia
uzyskanych wcześniej wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz wykrycia
sprawców i uzyskania dowodów
Na podstawie art. 23 ust. 6 ustawy z dnia ... o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb dokumentowania oraz prowadzenia rejestrów przez Agencję
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego,
zwaną
dalej
„ABW”,
czynności
operacyjno−rozpoznawczych polegających na:
a)
dokonaniu w sposób niejawny nabycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących
z przestępstwa, ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie,
przewożenie lub którymi obrót są zabronione;
b)
przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej
− zwanych dalej „czynnościami”;
2)
sposób i tryb przekazywania, przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych lub
wytworzonych w związku z realizacją tych czynności, a także wzory stosowanych
druków i rejestrów.
2. Podczas czynności podejmuje się przedsięwzięcia i stosuje środki konieczne do
zapewnienia bezpieczeństwa
osobistego funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego i osób udzielających im pomocy.
§ 2. 1. Czynności prowadzi się przez czas oznaczony w zarządzeniu Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanego dalej „Szefem ABW”, chyba że wcześniej zostanie
osiągnięty cel czynności lub wystąpi trwały brak możliwości ich wykonywania.
2. Czas czynności biegnie od dnia wydania przez Szefa ABW zarządzenia
o przeprowadzeniu czynności.
– 2 –
3. Zaprzestanie czynności z powodu trwałego braku możliwości ich wykonywania
wymaga akceptacji Szefa ABW.
§ 3. 1. Dokumentację czynności stanowią:
1)
wniosek Szefa ABW do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na zarządzenie
czynności;
2)
postanowienie Prokuratora Generalnego o wyrażeniu zgody na zarządzenie czynności
przez Szefa ABW;
3)
zarządzenie przeprowadzenia czynności wydane przez Szefa ABW;
4)
notatka służbowa z przeprowadzonych czynności, sporządzana przez funkcjonariusza
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego prowadzącego sprawę, w ramach której
zarządza się czynności;
5)
informacja Szefa ABW o wynikach czynności, kierowana do Prokuratora Generalnego;
6)
opis wyników badań, o których mowa w § 3 ust. 2;
7)
protokół zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1−5 i 7, sporządza się według wzorów
stanowiących załączniki do rozporządzenia:
1)
nr 1 − wzór formularza zawierającego wniosek Szefa ABW do Prokuratora Generalnego
o wyrażenie zgody na zarządzenie czynności, postanowienie Prokuratora Generalnego
o wyrażeniu zgody na zarządzenie czynności oraz zarządzenie czynności wydane przez
Szefa ABW;
2)
nr 2 − wzór notatki służbowej utrwalającej przebieg i wyniki czynności;
3)
nr 3 − wzór informacji o przeprowadzonych czynnościach przekazywanej do
Prokuratora Generalnego;
4)
nr 4 − wzór protokołu zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania
czynności.
3. Notatka służbowa, o której mowa w ust. 1 pkt 4, zawiera w szczególności:
1)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;
2)
określenie rodzaju czynności oraz czasu, miejsca i sposobu ich przeprowadzenia;
3)
dane dotyczące podmiotów, wobec których dokonano czynności;
4)
informacje o wynikach czynności;
5)
dane osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie czynności.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5, sporządza się w dwóch
egzemplarzach, a dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 6 i 7, w jednym egzemplarzu.
– 3 –
5. Dokumentację czynności stanowią także materiały uzyskane podczas ich stosowania,
a w szczególności nośniki zawierające zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku oraz kopie
wykonane z tych nośników, a także dokumenty sporządzone na podstawie informacji
utrwalonych na nośnikach.
§ 4. 1. Przedmioty i korzyści majątkowe wręczane podczas czynności opisuje się lub
oznacza w sposób umożliwiający ich identyfikację, dokumentując opis oraz oznaczenie
w odrębnej notatce służbowej.
2. Przedmioty przejęte podczas czynności, włącznie z korzyściami majątkowymi, można
w razie potrzeby poddać badaniom identyfikującym właściwości fizykochemiczne lub inne
cechy, istotne z uwagi na cel czynności albo rodzaj przejętych przedmiotów, a także w celu
ujawnienia i utrwalenia śladów znajdujących się na tych przedmiotach.
3. Do materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności stosuje się przepisy
o ochronie informacji niejawnych.
§ 5. 1. Rejestry czynności mogą być prowadzone w postaci księgi albo w systemie
informatycznym.
2. Wzory rejestrów, o których mowa w ust. 1, stanowią załączniki do rozporządzenia:
1)
nr 5 − wzór rejestru czynności prowadzonego przez Szefa ABW;
2)
nr 6 − wzór rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego.
§ 6. 1. Dokumentację dotyczącą prowadzonych czynności, w tym materiały zawierające
dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub mające znaczenie dla toczącego
się postępowania karnego, Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu za
pośrednictwem upoważnionego pisemnie funkcjonariusza ABW.
2. W odniesieniu do materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności,
niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego
i niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego, Szef ABW zarządza ich
protokolarne, komisyjne zniszczenie.
3. Zapisy informacji utrwalone na nośnikach, o których mowa w § 3 ust. 5, usuwa się
w sposób uniemożliwiający odtworzenie tych zapisów z chwilą zniszczenia materiałów,
o których mowa w ust. 2.
4. W przypadku gdy usunięcie z nośników utrwalonych na nich zapisów nie jest
możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich
fizycznego zniszczenia.
– 4 –
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
w porozumieniu
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 października
2002 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego czynności operacyjno-rozpoznawczych zmierzających do sprawdzenia uzyskanych wcześniej
wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz wykrycia sprawców i uzyskania dowodów (Dz. U. Nr 172,
poz. 1403).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik