Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy redukcji lub całkowitego usunięcia barier w dostępie do oddłużenia, z uwzględnieniem jednakże słusznych interesów wierzycieli
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2265
- Data wpłynięcia: 2014-02-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1306
2265
przed ustaleniem planu spłaty zostały po jego ustaleniu stwierdzone prawomocnym
orzeczeniem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.
Art. 49111. 1. W razie niewykonywania przez upadłego obowiązków ustalonych w planie
spłaty wierzycieli sąd z urzędu lub na wniosek wierzyciela uchyla plan spłaty wierzycieli, po
wysłuchaniu upadłego i wierzycieli objętych planem spłaty, chyba że uchybienie upadłego
jest nieznaczne, bądź zachodzą szczególne okoliczności uzasadniające dalsze wykonywanie
planu spłaty. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, gdy:
1) upadły nie złożył w terminie sprawozdania z wykonania planu spłaty wierzycieli zgodnie z
art. 4919 ust. 3, lub
2) w sprawozdaniu z wykonania planu spłaty wierzycieli upadły zataił swoje przychody lub
nabycie składników majątkowych, lub
3) upadły naruszył przepis art. 4919 ust. 1, lub
4) upadły ukrywał majątek bądź czynność prawna upadłego została prawomocnie uznana za
dokonaną z pokrzywdzeniem wierzycieli.
3. W razie uchylenia planu spłaty zgodnie z ust. 1 lub ust. 2 zobowiązania upadłego nie
podlegają umorzeniu.
Art. 49112. 1. Po wykonaniu przez upadłego obowiązków określonych w planie spłaty
wierzycieli sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu wykonania planu spłaty i umorzeniu
zobowiązań upadłego powstałych przed dniem ogłoszenia upadłości i niezaspokojonych w
wyniku wykonania planu spłaty wierzycieli.
2. Nie podlegają umorzeniu należności alimentacyjne, renty z tytułu odszkodowania za
wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci, wierzytelności z tytułu
orzeczonych przez sąd kar grzywny, a także z tytułu obowiązku naprawienia szkody,
zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, nawiązki lub świadczenia pieniężnego orzeczonych
przez sąd jako środek karny lub środek związany z poddaniem sprawcy próbie, jak również
roszczenia o naprawienie szkody wynikającej z przestępstwa lub wykroczenia stwierdzonego
prawomocnym orzeczeniem sądu oraz wierzytelności, których upadły umyślnie nie ujawnił,
jeżeli wierzyciel nie brał udziału w postępowaniu.
3. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie.
4. Po wydaniu postanowienia, o którym mowa w ust. 1 niedopuszczalne jest wszczęcie
postępowania egzekucyjnego dotyczącego wierzytelności powstałej przed ustaleniem planu
spłaty z wyjątkiem wierzytelności, o których mowa w ust. 2.
Art. 49113. 1. Jeżeli zostanie uprawdopodobnione, że w drodze układu zostaną osiągnięte cele
postępowania, sędzia-komisarz, na wniosek upadłego, postanowieniem zwołuje zgromadzenie
wierzycieli w celu zawarcia układu. Na postanowienie o odmowie zwołania zgromadzenia
wierzycieli przysługuje zażalenie.
2. Zwołując zgromadzenie wierzycieli sędzia-komisarz może wstrzymać likwidację majątku
upadłego, w szczególności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, w którym
zamieszkuje upadły. Na postanowienie w przedmiocie wstrzymania likwidacji przysługuje
zażalenie.
3. Wniosek o zwołanie zgromadzenia wierzycieli złożony po zakończeniu likwidacji masy
upadłości pozostawia się bez rozpoznania.
4. Układ może zostać przyjęty wyłącznie za zgodą upadłego.
Art. 49114. Do zawarcia układu w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów
niniejszego tytułu, do skutków zawartego układu, zmiany oraz uchylenia układu stosuje się
odpowiednio przepisy o układzie w postępowaniu upadłościowym prowadzonym wobec
przedsiębiorców, z tym że nie stosuje się przepisów art. 192 ust. 1 i 2 oraz art. 280.”
Art. 2. W ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U.
z 2010 r., Nr 90, poz. 594, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 75 skreśla się pkt 5,
2) dodaje się art. 76a w brzmieniu:
„Art. 76a. Od wniosku o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności
gospodarczej pobiera się opłatę podstawową.”
Art. 3. W ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2007
r. Nr 168, poz. 1186, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 55 po pkt 1) dodaje się pkt 1a) w brzmieniu:
„1a) osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jeżeli ogłoszono ich
upadłość;”;
2) w art. 59 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Sąd rejestrowy z urzędu dokonuje wykreślenia wpisu dotyczącego osoby fizycznej
nieprowadzącej działalności gospodarczej, której upadłość ogłoszono, jeżeli zobowiązania tej
osoby zostały umorzone prawomocnym orzeczeniem sądu.”.
Art. 4. Wniosek o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności
gospodarczej nie podlega oddaleniu z powodu umorzenia postępowania upadłościowego
prowadzonego w stosunku do dłużnika przed wejściem w życie ustawy na podstawie art. 361
ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
I. Uwagi ogólne
Projekt przewiduje nowelizację ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe
i naprawcze (Dz.U. z 2012 r. poz. 1112, z późn. zm. - dalej p.u.n.) przez zmianę tytułu V
części trzeciej pt. "Postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej" oraz związane z nią zmiany w przepisach ogólnych zawartych w
tytule I części pierwszej. Projekt przewiduje ponadto zmiany w ustawie z dnia 28 lipca 2005
r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 90, poz. 594, z późn.
zm.) oraz w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz.U. z
2007 r. Nr 168, poz. 1186 z późn. zm.).
Postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności
gospodarczej, z możliwością umorzenia ich zobowiązań pozostałych po przeprowadzeniu
postępowania, potocznie określane mianem „upadłości konsumenckiej”, wprowadzono do
polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo
upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. z
2008 r. Nr 234, poz. 1572). Od tamtej pory nie uległa zmianie zasadnicza przyczyna
wprowadzenia tego postępowania, leżąca w potrzebie zapewnienia możliwości oddłużenia
tym osobom fizycznym, które są zadłużone w stopniu uniemożliwiającym im samodzielną
spłatę długów. Otwarcie dla takich osób możliwości skorzystania z tzw. nowego startu niesie
ze sobą następujące korzyści społeczne i gospodarcze:
1) ogranicza wykluczenie społeczne i mechanizm dziedziczenia bezradności przez następne
pokolenia;
2) umożliwia reintegrację dłużników w legalnym obrocie gospodarczym, co powoduje wzrost
produktu krajowego brutto oraz przychodów Skarbu Państwa z tytułu podatków, jak również
spadek przestępczości i ograniczenie tzw. szarej strefy;
3) wpływa pozytywnie na sektor finansowy poprzez przyspieszenie rozwiązania kwestii
nieściągalnych wierzytelności, a w dłuższej perspektywie umożliwia dłużnikom ponowne
korzystanie z usług instytucji finansowych.
Jak pokazała praktyka, wprowadzone w 2008 r. przepisy o upadłości konsumenckiej
nie spełniły jednak stawianych im zadań. Główną przyczyną ich nieefektywności stały się
bariery w dostępie do oddłużenia skutkujące bardzo niską liczbą wszczynanych postępowań
upadłościowych wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Od
wejścia w życie tych przepisów w dniu 31 marca 2009 r. do końca 2012 r. na 2 161 wniosków
o ogłoszenie upadłości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wydano
jedynie 60 postanowień o ogłoszeniu upadłości takich osób3, co w skali kraju jest liczbą
znikomą. Do głównych barier w dostępie do oddłużenia należy zaliczyć:
1) wąskie przesłanki ogłoszenia upadłości ograniczające tę możliwość do dłużników, których
niewypłacalność powstała wskutek wyjątkowych i niezależnych od dłużnika okoliczności;
2) barierę kosztów postępowania wynikającą ze stosowania w upadłości konsumenckiej art.
13 i 361 p.u.n., co skutkuje oddaleniem wniosku o ogłoszenie upadłości albo umorzeniem
postępowania, gdy dłużnik nie posiada majątku na pokrycie kosztów postępowania. Budzi to
wątpliwości konstytucyjne, gdyż uzależnia dostęp do możliwości oddłużenia od kryterium
czysto majątkowego;
3) rygorystyczne przepisy przewidujące obligatoryjne umorzenie postępowania w razie
wymienionych w ustawie uchybień dłużnika jego obowiązkom, niezależnie od istotności
danego uchybienia i stopnia pokrzywdzenia wierzycieli.
Zasadniczym celem projektu ustawy jest redukcja albo całkowite usunięcie
powyższych barier w dostępie do oddłużenia, z uwzględnieniem jednakże słusznych
interesów wierzycieli. Pomimo złagodzenia przesłanek ogłoszenia upadłości zachowane
zostaje podstawowe założenie przepisów o upadłości konsumenckiej polegające na
zapobieganiu lekkomyślnemu zadłużaniu się przez dłużników liczących na łatwe i szybkie
uniknięcie odpowiedzialności dzięki ogłoszeniu upadłości. Dlatego oddłużenie zostaje
wykluczone w przypadku niewypłacalności, do której dłużnik doprowadził umyślnie albo
wskutek rażącego niedbalstwa, zachowana też zostaje struktura postępowania obejmująca w
pierwszej kolejności likwidację majątku dłużnika (za wyjątkiem przypadku, w którym
wierzyciele zgodzą się na zawarcie układu), a następnie trwający do 36 miesięcy, z
możliwością przedłużenia o kolejne 18 miesięcy, okres wykonywania planu spłaty
wierzycieli, w którym dłużnik będzie obowiązany do podjęcia istotnych wysiłków w celu
zaspokojenia wierzycieli w maksymalnym możliwym stopniu.
Eliminacja bariery kosztów postępowania polega na wprowadzeniu zasady, że w
sytuacji, gdy majątek dłużnika nie wystarcza na pokrycie kosztów postępowania, koszty te
tymczasowo pokrywa Skarb Państwa (proponowany art. 4913c p.u.n.). Dłużnik pokrywa
następnie te koszty spłacając je w ramach wykonywania planu spłaty wierzycieli.
Projekt ustawy uwzględnia przy tym okoliczność, że w niektórych rzadkich
przypadkach całkowicie nierealistyczne będzie oczekiwanie od dłużnika zaspokojenia
wierzycieli w jakimkolwiek stopniu. Sytuacja taka występuje w przypadku dłużników
całkowicie pozbawionych możliwości zarobkowania, w szczególności wskutek ciężkiej
choroby lub niepełnosprawności uniemożliwiającej podjęcie pracy. Względy humanitarne
uzasadniają umorzenie zobowiązań takich osób także wtedy, gdy nie będą one w stanie
zaspokoić wierzycieli nawet w nieznacznym stopniu. Uzasadnione jest zatem w takich
przypadkach odstąpienie od ustalania planu spłaty wierzycieli i ostateczne obciążenie Skarbu
Państwa kosztami postępowania.
3 Sprawozdanie statystyczne Ministerstwa Sprawiedliwości MS S20 UN.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2265
› Pobierz plik