Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy redukcji lub całkowitego usunięcia barier w dostępie do oddłużenia, z uwzględnieniem jednakże słusznych interesów wierzycieli
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2265
- Data wpłynięcia: 2014-02-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1306
2265
prawnymi. Zwołanie w postępowaniu konsumenckim zgromadzenia wierzycieli w celu
zawarcia układu nie będzie przy tym oznaczało zmiany sposobu prowadzenia postępowania w
rozumieniu art. 16 p.u.n. Oznacza to, że utrzymane zostaną skutki ogłoszenia upadłości
zgodnie ze stosowanymi odpowiednio przepisami o upadłości likwidacyjnej (odesłanie w art.
4912 ust. 1 p.u.n.). W dalszym ciągu swoje funkcje sprawował będzie syndyk, który pełnił
będzie zadania nadzorcy sądowego lub zarządcy określone w stosowanych odpowiednio
przepisach o układzie. Usytuowanie układu w strukturze postępowania upadłościowego
prowadzonego w stosunku do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej
wraca zatem w ograniczonym zakresie do koncepcji tzw. układu w upadłości, występującej w
przepisach rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. –
Prawo upadłościowe obowiązujących do 2003 r.
III. Zmiany w innych ustawach
Proponowane zmiany w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach
cywilnych mają na celu ograniczenie barier w dostępie do upadłości konsumenckiej. Zamiast
opłaty stałej w kwocie 200 zł proponowane jest pobieranie od wniosku o ogłoszenie upadłości
osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej opłaty podstawowej wynoszącej
30 zł.
Zmiany w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym mają na celu
zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego poprzez wpisywanie informacji
dotyczących osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, których upadłość
ogłoszono, do rejestru dłużników niewypłacalnych. Dłużnik będzie wykreślany z rejestru
dłużników niewypłacalnych wraz z uprawomocnieniem się postanowienia o umorzeniu jego
zobowiązań, gdyż z momentem tym przestaje być niewypłacalny. W obu tych przypadkach
sąd upadłościowy będzie obowiązany zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym do niezwłocznego poinformowania sądu rejestrowego o ogłoszeniu upadłości oraz
o umorzeniu zobowiązań upadłego.
IV. Przepis przejściowy
Przepis przejściowy uwzględnia okoliczność, że przed wejściem w życie ustawy
postępowania upadłościowe wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności
gospodarczej podlegały umorzeniu na podstawie art. 361 p.u.n., podczas gdy po jej wejściu w
życie podstawy umorzenia postępowania zostaną uregulowane w sposób wyczerpujący w
tytule V części trzeciej. Umorzenie postępowania upadłościowego na podstawie art. 361
p.u.n. nie wynika z nierzetelności upadłego, ale z przesłanek natury obiektywnej, na które nie
ma on wpływu. Należy zatem wykluczyć wcześniejsze umorzenie postępowania na podstawie
art. 361 z przesłanek oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.
Projekt ustawy nie spowoduje negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2265
› Pobierz plik