Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
projekt dotyczy wprowadzenia instytucji "kredytu na innowacje" z możliwością jego odliczenia od podstawy opodatkowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2262
- Data wpłynięcia: 2013-04-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2262
innowacyjno ci jego przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę niezbędny charakter promowania
innowacyjno ci polskich przedsiębiorstw, wyja niony w poprzedniej czę ci uzasadnienia oraz
podstawową zasadę prawną wyrażoną w łacińskiej premii in paribus causis paria iura,
autorzy niniejszego projektu nie widzą sensu rozróżniania sytuacji podatników nabywających
składniki majątkowe podnoszące innowacyjno ć przedsiębiorstwa oraz tych wytwarzających
je we własnym zakresie.
W opinii projektodawców trudno jest również znaleźć uzasadnienie dla rozróżnienia
sytuacji podatników nabywających lub wytwarzających
rodki trwałe podnoszące
innowacyjno ć przedsiębiorstwa (np. maszyny usprawniające proces produkcji dóbr), oraz
tych nabywających lub wytwarzających warto ci niematerialne lub prawne spełniające
te same kryteria (np. technologie, których zastosowanie podnosi jako ć oferowanych przez
przedsiębiorstwo produktów). Prawo winno zachęcać do ponoszenia kosztów podnoszenia
innowacyjno ci firm, a nie uprzywilejowywać jedną z jej form na podstawie arbitralnie
ustalonych kryteriów.
Truizmem jest stwierdzenie, iż wprowadzenie szerokiego zakresu możliwo ci
korzystania z kredytu na innowacje wiąże się z ryzykiem nadużyć ze strony podatników. Aby
zminimalizować owo ryzyko autorzy projektu proponują po pierwsze wprowadzenie
kryterium celowo ciowego stosowanego do inwestycji, których rezultaty dadzą prawo
do odliczenia (muszą one być przeznaczone na badania oraz prace rozwojowe) oraz,
po drugie, ustanowienie wymogu doprowadzenia tychże inwestycji celowo ciowych
do nabycia lub wytworzenia składnika majątkowego poprawiającego innowacyjno ć firmy.
W istocie zatem, w razie przyjęcia proponowanych regulacji, aby skorzystać z kredytu
na innowacje podatnik będzie musiał podjąć wysiłek inwestowania swoich rodków
w działalno ć spełniającą ci le okre lone kryteria (badania i prace rozwojowe), po drugie
wysiłek ten będzie musiał zaowocować rezultatem w postaci nabycia lub wytworzenia
składników innowacyjnych. W momencie, gdy ten rezultat zostanie osiągnięty, tzn. firma
wzbogaci się w wyniku podjętych badań lub prac rozwojowych o składnik podnoszący jej
innowacyjno ć, bez znaczenia z punktu widzenia prawa do skorzystania z kredytu
na innowacje pozostanie natura tego składnika ( rodek trwały lub warto ć niematerialna lub
prawna), oraz sposób w jaki firma nabyła do niego prawa (odpłatne nabycie lub wytworzenie
we własnym zakresie).
Wychodząc z założenia, iż jedynie realne wysiłki inwestycyjne podjęte na pewną
minimalną skalę winny uprawniać do skorzystania z ulgi, proponuje się, aby podstawą
do obliczenia wielko ci kredytu na innowacje, była warto ć początkowa nabytych lub
15
wytworzonych składników podnoszących innowacyjno ć przedsiębiorstwa, obliczona zgodnie
z art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w razie odpłatnego nabycia
będzie to cena nabycia składników w rozumieniu art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, w razie
wytworzenia – koszt wytworzenia w rozumieniu art. 16g ust. 4 tejże ustawy), pod warunkiem,
że warto ć ta przekracza 20 tysięcy złotych i nie została ona podatnikowi zwrócona
w jakiejkolwiek formie. W ten sposób wynagrodzony zostanie realny wysiłek inwestycyjny,
a podatnik nie będzie wielokrotnie nagradzany za to samo po więcenie, np. w razie
otrzymania dotacji z funduszy unijnych na rozwój swojego przedsiębiorstwa.
Biorąc za punkt wyj cia do obliczenia ulgi warto ć początkową nabytego odpłatnie
lub wytworzonego rodka majątkowego podnoszącego innowacyjno ć, którego odpłatne
nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie jest rezultatem podjętych przez firmę badań
i prac rozwojowych, ustawa będzie premiować jedynie te inwestycje, które zakończyły się
sukcesem w postaci zwiększenia innowacyjno ci przedsiębiorstwa. W konsekwencji poza
zakresem stosowania proponowanych rozwiązań znajdą się działania podjęte przez podatnika
celem wyłudzenia ulgi, np. fikcyjnie prowadzone przez szereg lat badania nieprzynoszące
żadnych widocznych rezultatów.
Dodatkowym obostrzeniem dla stosowania kredytu na innowacje będzie konieczno ć
ujęcia odpłatnie nabytych lub wytworzonych rodków trwałych lub warto ci niematerialnych
lub prawnych, podnoszących innowacyjno ć przedsiębiorstwa i będących podstawą
do nabycia prawa do ulgi, w ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych
i prawnych z poszanowaniem wszelkich wymogów przewidzianych co do tego ujęcia
w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w ustawie z dn. 24 wrze nia 1994
r. o rachunkowo ci
To wła nie moment wprowadzenia nabytych lub wytworzonych innowacyjnych
rodków trwałych do rzeczonej ewidencji stanowić będzie podstawę do skorzystania
z ulgi oraz obliczenia jej wysoko ci. Ta ostatnia będzie kalkulowana na podstawie warto ci
początkowej, ujętych w ewidencji rodków, a nie tak jak ma to miejsce obecnie w przypadku
ulgi na nowe technologie, na podstawie kosztów realnie poniesionych przez podatnika
na nabycie technologii w roku wprowadzenia ich do ewidencji lub w roku następnym.
W efekcie, podatnik dokonujący np. zakupu rodka trwałego lub warto ci niematerialnej czy
prawnej na raty z długim terminem spłaty przekraczającym 2 lata, będzie mógł skorzystać
z kredytu na innowacje w stosunku do realnego wysiłku ekonomicznego jaki ponosi celem
podniesienia innowacyjno ci swojego przedsiębiorstwa w momencie, gdy innowacyjny
16
składnik rzeczywi cie stanie się czę cią jego firmy i zacznie generować przewagę
konkurencyjną w postaci podniesienia jej innowacyjno ci.
W tej sytuacji zasadne wydaje się uchylenie dyspozycji zawartej w obecnie
obowiązującym art. 18 ust. 5 ustawy o CIT, stanowiącym, że „jeżeli podatnik dokonał
przedpłat (zadatków) na poczet wydatków okre lonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok,
w którym wprowadził nową technologię do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci
niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej
ewidencji”. W proponowanym stanie prawnym, podstawą obliczenia kwoty ulgi, będzie
warto ć początkowa innowacyjnego rezultatu badań i prac rozwojowych, a nie koszty realnie
poniesione przez podatnika w roku wprowadzenia tychże rezultatów do ewidencji rodków
trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych.
Konsekwencją takiej zmiany będzie fakt, iż podatnik planujący długoterminowe
badania lub prace rozwojowe mające na celu zwiększenie innowacyjno ci swojej firmy nie
będzie „poganiany” przez ustawę. Jego innowacyjny plan będzie mógł być wdrażany nawet
w horyzoncie inwestycyjnym kilku lat i fakt osiągnięcia, u jego końca, rezultatu w postaci
odpłatnego nabycia lub wytworzenia innowacyjnego składnika otworzy mu drogę
do skorzystania z kredytu na innowacje. Ostatecznym miernikiem racjonalno ci podjętych
przez podatnika działań będzie zawsze innowacyjno ć osiągniętego rezultatu pod warunkiem
że jego warto ć majątkowa nie została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie
i że przekracza ona 20 tys. zł.
Ów miernik w postaci innowacyjno ci będąc pojęciem nieostrym wymaga
doprecyzowania na poziomie ustawy. Biorąc pod uwagę fakt, iż innowacyjno ć osiągniętych
w wyniku badań i prac rozwojowych rezultatów będzie w istocie jednym z kryteriów
decydujących o nabyciu prawa do ulgi, należy dołożyć wszelkich starań, aby zakres
semantyczny owego pojęcia pozostawiał jak najmniej wątpliwo ci.
Aby stawić czoła powyższemu postulatowi, autorzy projektu proponują umieszczenie
w obrębie artykułu 18b definicji ustawowej pojęcia „innowacyjno ć” zaczerpniętej z prac
badawczych publikowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i stworzonych
w ramach Narodowej Strategii Spójno ci („Dotacje na innowacje, innowacyjna gospodarka
2007-2013”), zgodnie z którą za innowacyjno ć uważa się: „wdrożenie nowo ci do praktyki
gospodarczej: nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu
(towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji. Innowacyjne rozwiązanie może być
wynikiem
własnej
działalno ci
B+R
przedsiębiorstwa,
współpracy
z
innymi
17
przedsiębiorstwami i instytucjami lub może być wynikiem zakupu wiedzy w postaci
niematerialnej lub materialnej”.
Innowacyjno ć tak pojmowana zastąpi w razie przyjęcia proponowanych rozwiązań
wymóg niestosowania zakupionej przez podatnika wiedzy przez okres dłuższy niż 5 lat.
W nowym stanie prawnym, podatnik wyrażający chęć skorzystania z kredytu na innowacje
nie będzie zmuszony za każdym razem do uzyskania, często kosztownej, pozytywnej opinii
niezależnej instytucji badawczej. Rezultaty podjętych przez niego badań lub prac
rozwojowych zostaną przez niego ocenione z punktu widzenia powyższej definicji
innowacyjno ci. Pozytywny efekt tej operacji intelektualnej otworzy prawo do skorzystania
z ulgi.
Niemniej jednak, chcąc po raz kolejny zminimalizować ryzyko nadużyć, proponuje
się, w razie wątpliwo ci organu podatkowego co do spełniania przez wdrożone przez
podatnika rozwiązanie kryteriów innowacyjno ci pojętej w sposób zaprezentowany powyżej,
ustanowić możliwo ć zobowiązania podatnika do przedstawienia opinii niezależnej jednostki
badawczej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Przedstawienie tej opinii
stanie się w tej sytuacji dodatkowym warunkiem skorzystania przez podatnika z kredytu
na innowacje.
Rozwiązanie to ma na celu dostosowanie instytucji kredytu na innowacje do realiów
rynkowych. W opinii twórców niniejszego projektu, nieracjonalne jest żądanie od podatnika
inwestującego w badania i prace rozwojowe kosztownych opinii niezależnych instytucji
badawczych, w sytuacji gdy wdrażane przez niego rozwiązania w sposób oczywisty podnoszą
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa. Tymczasem, taki obowiązek spoczywa obecnie
na nabywcy nowych technologii chcącym skorzystać z ulgi przewidzianej w art. 18b.
W trosce o racjonalizację kryteriów zastosowania kredytu na innowacje, autorzy
proponują także dodatkowe kryterium, które spełnić będzie musiał podatnik korzystający
z ulgi. Oprócz innowacyjno ci rezultatów podjętych przez podatnika inwestycji warunkiem
koniecznym do skorzystania z projektowanej ulgi będzie zaliczenie tychże inwestycji
do kategorii badań lub prac rozwojowych.
Po raz kolejny, w obliczu nieostro ci użytych pojęć, niezbędne jest ich
doprecyzowanie na drodze ustawowej. Autorzy proponują, aby na potrzeby instytucji kredytu
na innowacje, za badania i prace rozwojowe, których innowacyjne rezultaty prowadzić mogą
do uzyskania przez podatnika prawa do skorzystania z kredytu na innowacje, uznać wszelkie
prace rozwojowe oraz badania okre lone w art. 2 pkt. 3 lit. b i c oraz pkt. 4 ustawy o zasadach
finansowania nauki zacytowanych w pkt. 2 niniejszego uzasadnienia. Prawo do kredytu
18
na innowacje uzyska zatem podatnik podejmujący wszelkie prace rozwojowe, badania
stosowane oraz przemysłowe.
W opinii twórców niniejszego projektu ustawy, z katalogu inwestycji wchodzących w
zakres stosowania projektowanej ulgi, wykluczyć należy natomiast badania podstawowe,
będące pracami badawczymi, eksperymentalnymi lub teoretycznymi, podejmowanymi przede
wszystkim
w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów, bez
nastawienia na bezpo rednie praktyczne zastosowanie lub użytkowanie. Wydaje się, iż cel
jaki przy wieca tym badaniom jest niekompatybilny z podstawowym celem kredytu
na innowacje, jakim jest podnoszenie innowacyjno ci przedsiębiorstw, rozumianej jako
wdrażanie do praktyki gospodarczej nowych i udoskonalonych rozwiązań.
Ograniczenie zakresu stosowania kredytu na innowacje, do rezultatów badań
stosowanych, przemysłowych i prac rozwojowych, ma na celu głównie eliminację możliwo ci
skorzystania przez podatnika z ulgi w razie przypadkowego odkrycia warto ci podnoszących
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa. Jego dodatkowym celem jest stworzenie bodźców
do wiadomego i zaplanowanego inwestowania przez podatników w innowacje oraz ich
dyscyplinowanie w ramach realizacji założonych celów.
Analogicznie do problemu innowacyjno ci stosowanych przez podatnika rozwiązań,
proponuje się umożliwienie organowi podatkowemu, w razie wątpliwo ci co do spełniania
przez podjęte przez podatnika czynno ci kryteriów okre lonych w art. 2 pkt. 3 lit. b i c oraz
pkt. 4 ustawy o zasadach finansowania nauki, zobowiązanie go do przedstawienia pozytywnej
opinii niezależnej jednostki naukowej, która stwierdzi, iż działania owe wpisują się w zakres
badań stosowanych, przemysłowych lub prac rozwojowych.
Kolejną różnicą między proponowanymi rozwiązaniami a obowiązującym stanem
prawnym, jest postulat odsunięcia ograniczeń co do warto ci rodków zainwestowanych w
podniesienie innowacyjno ci, w stosunku do podatników nabywających nowe technologie, w
rozumieniu jakie nadaje im dzisiejsza redakcja art. 18b ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych.
Autorzy projektu proponują, aby pozostawić podatnikom możliwo ć skorzystania z
kredytu na innowacje, nawet jeżeli koszt nabywanej technologii jest niższy niż 20 tysięcy
złotych. Powodem proponowanego wyłączenia jest fakt, iż w chwili obecnej ustawa nie
nakłada dodatkowych obostrzeń kwoty wydatków poniesionych na zakup nowych technologii
dających prawo do odliczenia.
19
innowacyjno ci polskich przedsiębiorstw, wyja niony w poprzedniej czę ci uzasadnienia oraz
podstawową zasadę prawną wyrażoną w łacińskiej premii in paribus causis paria iura,
autorzy niniejszego projektu nie widzą sensu rozróżniania sytuacji podatników nabywających
składniki majątkowe podnoszące innowacyjno ć przedsiębiorstwa oraz tych wytwarzających
je we własnym zakresie.
W opinii projektodawców trudno jest również znaleźć uzasadnienie dla rozróżnienia
sytuacji podatników nabywających lub wytwarzających
rodki trwałe podnoszące
innowacyjno ć przedsiębiorstwa (np. maszyny usprawniające proces produkcji dóbr), oraz
tych nabywających lub wytwarzających warto ci niematerialne lub prawne spełniające
te same kryteria (np. technologie, których zastosowanie podnosi jako ć oferowanych przez
przedsiębiorstwo produktów). Prawo winno zachęcać do ponoszenia kosztów podnoszenia
innowacyjno ci firm, a nie uprzywilejowywać jedną z jej form na podstawie arbitralnie
ustalonych kryteriów.
Truizmem jest stwierdzenie, iż wprowadzenie szerokiego zakresu możliwo ci
korzystania z kredytu na innowacje wiąże się z ryzykiem nadużyć ze strony podatników. Aby
zminimalizować owo ryzyko autorzy projektu proponują po pierwsze wprowadzenie
kryterium celowo ciowego stosowanego do inwestycji, których rezultaty dadzą prawo
do odliczenia (muszą one być przeznaczone na badania oraz prace rozwojowe) oraz,
po drugie, ustanowienie wymogu doprowadzenia tychże inwestycji celowo ciowych
do nabycia lub wytworzenia składnika majątkowego poprawiającego innowacyjno ć firmy.
W istocie zatem, w razie przyjęcia proponowanych regulacji, aby skorzystać z kredytu
na innowacje podatnik będzie musiał podjąć wysiłek inwestowania swoich rodków
w działalno ć spełniającą ci le okre lone kryteria (badania i prace rozwojowe), po drugie
wysiłek ten będzie musiał zaowocować rezultatem w postaci nabycia lub wytworzenia
składników innowacyjnych. W momencie, gdy ten rezultat zostanie osiągnięty, tzn. firma
wzbogaci się w wyniku podjętych badań lub prac rozwojowych o składnik podnoszący jej
innowacyjno ć, bez znaczenia z punktu widzenia prawa do skorzystania z kredytu
na innowacje pozostanie natura tego składnika ( rodek trwały lub warto ć niematerialna lub
prawna), oraz sposób w jaki firma nabyła do niego prawa (odpłatne nabycie lub wytworzenie
we własnym zakresie).
Wychodząc z założenia, iż jedynie realne wysiłki inwestycyjne podjęte na pewną
minimalną skalę winny uprawniać do skorzystania z ulgi, proponuje się, aby podstawą
do obliczenia wielko ci kredytu na innowacje, była warto ć początkowa nabytych lub
15
wytworzonych składników podnoszących innowacyjno ć przedsiębiorstwa, obliczona zgodnie
z art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w razie odpłatnego nabycia
będzie to cena nabycia składników w rozumieniu art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, w razie
wytworzenia – koszt wytworzenia w rozumieniu art. 16g ust. 4 tejże ustawy), pod warunkiem,
że warto ć ta przekracza 20 tysięcy złotych i nie została ona podatnikowi zwrócona
w jakiejkolwiek formie. W ten sposób wynagrodzony zostanie realny wysiłek inwestycyjny,
a podatnik nie będzie wielokrotnie nagradzany za to samo po więcenie, np. w razie
otrzymania dotacji z funduszy unijnych na rozwój swojego przedsiębiorstwa.
Biorąc za punkt wyj cia do obliczenia ulgi warto ć początkową nabytego odpłatnie
lub wytworzonego rodka majątkowego podnoszącego innowacyjno ć, którego odpłatne
nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie jest rezultatem podjętych przez firmę badań
i prac rozwojowych, ustawa będzie premiować jedynie te inwestycje, które zakończyły się
sukcesem w postaci zwiększenia innowacyjno ci przedsiębiorstwa. W konsekwencji poza
zakresem stosowania proponowanych rozwiązań znajdą się działania podjęte przez podatnika
celem wyłudzenia ulgi, np. fikcyjnie prowadzone przez szereg lat badania nieprzynoszące
żadnych widocznych rezultatów.
Dodatkowym obostrzeniem dla stosowania kredytu na innowacje będzie konieczno ć
ujęcia odpłatnie nabytych lub wytworzonych rodków trwałych lub warto ci niematerialnych
lub prawnych, podnoszących innowacyjno ć przedsiębiorstwa i będących podstawą
do nabycia prawa do ulgi, w ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych
i prawnych z poszanowaniem wszelkich wymogów przewidzianych co do tego ujęcia
w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w ustawie z dn. 24 wrze nia 1994
r. o rachunkowo ci
To wła nie moment wprowadzenia nabytych lub wytworzonych innowacyjnych
rodków trwałych do rzeczonej ewidencji stanowić będzie podstawę do skorzystania
z ulgi oraz obliczenia jej wysoko ci. Ta ostatnia będzie kalkulowana na podstawie warto ci
początkowej, ujętych w ewidencji rodków, a nie tak jak ma to miejsce obecnie w przypadku
ulgi na nowe technologie, na podstawie kosztów realnie poniesionych przez podatnika
na nabycie technologii w roku wprowadzenia ich do ewidencji lub w roku następnym.
W efekcie, podatnik dokonujący np. zakupu rodka trwałego lub warto ci niematerialnej czy
prawnej na raty z długim terminem spłaty przekraczającym 2 lata, będzie mógł skorzystać
z kredytu na innowacje w stosunku do realnego wysiłku ekonomicznego jaki ponosi celem
podniesienia innowacyjno ci swojego przedsiębiorstwa w momencie, gdy innowacyjny
16
składnik rzeczywi cie stanie się czę cią jego firmy i zacznie generować przewagę
konkurencyjną w postaci podniesienia jej innowacyjno ci.
W tej sytuacji zasadne wydaje się uchylenie dyspozycji zawartej w obecnie
obowiązującym art. 18 ust. 5 ustawy o CIT, stanowiącym, że „jeżeli podatnik dokonał
przedpłat (zadatków) na poczet wydatków okre lonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok,
w którym wprowadził nową technologię do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci
niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej
ewidencji”. W proponowanym stanie prawnym, podstawą obliczenia kwoty ulgi, będzie
warto ć początkowa innowacyjnego rezultatu badań i prac rozwojowych, a nie koszty realnie
poniesione przez podatnika w roku wprowadzenia tychże rezultatów do ewidencji rodków
trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych.
Konsekwencją takiej zmiany będzie fakt, iż podatnik planujący długoterminowe
badania lub prace rozwojowe mające na celu zwiększenie innowacyjno ci swojej firmy nie
będzie „poganiany” przez ustawę. Jego innowacyjny plan będzie mógł być wdrażany nawet
w horyzoncie inwestycyjnym kilku lat i fakt osiągnięcia, u jego końca, rezultatu w postaci
odpłatnego nabycia lub wytworzenia innowacyjnego składnika otworzy mu drogę
do skorzystania z kredytu na innowacje. Ostatecznym miernikiem racjonalno ci podjętych
przez podatnika działań będzie zawsze innowacyjno ć osiągniętego rezultatu pod warunkiem
że jego warto ć majątkowa nie została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie
i że przekracza ona 20 tys. zł.
Ów miernik w postaci innowacyjno ci będąc pojęciem nieostrym wymaga
doprecyzowania na poziomie ustawy. Biorąc pod uwagę fakt, iż innowacyjno ć osiągniętych
w wyniku badań i prac rozwojowych rezultatów będzie w istocie jednym z kryteriów
decydujących o nabyciu prawa do ulgi, należy dołożyć wszelkich starań, aby zakres
semantyczny owego pojęcia pozostawiał jak najmniej wątpliwo ci.
Aby stawić czoła powyższemu postulatowi, autorzy projektu proponują umieszczenie
w obrębie artykułu 18b definicji ustawowej pojęcia „innowacyjno ć” zaczerpniętej z prac
badawczych publikowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i stworzonych
w ramach Narodowej Strategii Spójno ci („Dotacje na innowacje, innowacyjna gospodarka
2007-2013”), zgodnie z którą za innowacyjno ć uważa się: „wdrożenie nowo ci do praktyki
gospodarczej: nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu
(towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji. Innowacyjne rozwiązanie może być
wynikiem
własnej
działalno ci
B+R
przedsiębiorstwa,
współpracy
z
innymi
17
przedsiębiorstwami i instytucjami lub może być wynikiem zakupu wiedzy w postaci
niematerialnej lub materialnej”.
Innowacyjno ć tak pojmowana zastąpi w razie przyjęcia proponowanych rozwiązań
wymóg niestosowania zakupionej przez podatnika wiedzy przez okres dłuższy niż 5 lat.
W nowym stanie prawnym, podatnik wyrażający chęć skorzystania z kredytu na innowacje
nie będzie zmuszony za każdym razem do uzyskania, często kosztownej, pozytywnej opinii
niezależnej instytucji badawczej. Rezultaty podjętych przez niego badań lub prac
rozwojowych zostaną przez niego ocenione z punktu widzenia powyższej definicji
innowacyjno ci. Pozytywny efekt tej operacji intelektualnej otworzy prawo do skorzystania
z ulgi.
Niemniej jednak, chcąc po raz kolejny zminimalizować ryzyko nadużyć, proponuje
się, w razie wątpliwo ci organu podatkowego co do spełniania przez wdrożone przez
podatnika rozwiązanie kryteriów innowacyjno ci pojętej w sposób zaprezentowany powyżej,
ustanowić możliwo ć zobowiązania podatnika do przedstawienia opinii niezależnej jednostki
badawczej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Przedstawienie tej opinii
stanie się w tej sytuacji dodatkowym warunkiem skorzystania przez podatnika z kredytu
na innowacje.
Rozwiązanie to ma na celu dostosowanie instytucji kredytu na innowacje do realiów
rynkowych. W opinii twórców niniejszego projektu, nieracjonalne jest żądanie od podatnika
inwestującego w badania i prace rozwojowe kosztownych opinii niezależnych instytucji
badawczych, w sytuacji gdy wdrażane przez niego rozwiązania w sposób oczywisty podnoszą
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa. Tymczasem, taki obowiązek spoczywa obecnie
na nabywcy nowych technologii chcącym skorzystać z ulgi przewidzianej w art. 18b.
W trosce o racjonalizację kryteriów zastosowania kredytu na innowacje, autorzy
proponują także dodatkowe kryterium, które spełnić będzie musiał podatnik korzystający
z ulgi. Oprócz innowacyjno ci rezultatów podjętych przez podatnika inwestycji warunkiem
koniecznym do skorzystania z projektowanej ulgi będzie zaliczenie tychże inwestycji
do kategorii badań lub prac rozwojowych.
Po raz kolejny, w obliczu nieostro ci użytych pojęć, niezbędne jest ich
doprecyzowanie na drodze ustawowej. Autorzy proponują, aby na potrzeby instytucji kredytu
na innowacje, za badania i prace rozwojowe, których innowacyjne rezultaty prowadzić mogą
do uzyskania przez podatnika prawa do skorzystania z kredytu na innowacje, uznać wszelkie
prace rozwojowe oraz badania okre lone w art. 2 pkt. 3 lit. b i c oraz pkt. 4 ustawy o zasadach
finansowania nauki zacytowanych w pkt. 2 niniejszego uzasadnienia. Prawo do kredytu
18
na innowacje uzyska zatem podatnik podejmujący wszelkie prace rozwojowe, badania
stosowane oraz przemysłowe.
W opinii twórców niniejszego projektu ustawy, z katalogu inwestycji wchodzących w
zakres stosowania projektowanej ulgi, wykluczyć należy natomiast badania podstawowe,
będące pracami badawczymi, eksperymentalnymi lub teoretycznymi, podejmowanymi przede
wszystkim
w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów, bez
nastawienia na bezpo rednie praktyczne zastosowanie lub użytkowanie. Wydaje się, iż cel
jaki przy wieca tym badaniom jest niekompatybilny z podstawowym celem kredytu
na innowacje, jakim jest podnoszenie innowacyjno ci przedsiębiorstw, rozumianej jako
wdrażanie do praktyki gospodarczej nowych i udoskonalonych rozwiązań.
Ograniczenie zakresu stosowania kredytu na innowacje, do rezultatów badań
stosowanych, przemysłowych i prac rozwojowych, ma na celu głównie eliminację możliwo ci
skorzystania przez podatnika z ulgi w razie przypadkowego odkrycia warto ci podnoszących
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa. Jego dodatkowym celem jest stworzenie bodźców
do wiadomego i zaplanowanego inwestowania przez podatników w innowacje oraz ich
dyscyplinowanie w ramach realizacji założonych celów.
Analogicznie do problemu innowacyjno ci stosowanych przez podatnika rozwiązań,
proponuje się umożliwienie organowi podatkowemu, w razie wątpliwo ci co do spełniania
przez podjęte przez podatnika czynno ci kryteriów okre lonych w art. 2 pkt. 3 lit. b i c oraz
pkt. 4 ustawy o zasadach finansowania nauki, zobowiązanie go do przedstawienia pozytywnej
opinii niezależnej jednostki naukowej, która stwierdzi, iż działania owe wpisują się w zakres
badań stosowanych, przemysłowych lub prac rozwojowych.
Kolejną różnicą między proponowanymi rozwiązaniami a obowiązującym stanem
prawnym, jest postulat odsunięcia ograniczeń co do warto ci rodków zainwestowanych w
podniesienie innowacyjno ci, w stosunku do podatników nabywających nowe technologie, w
rozumieniu jakie nadaje im dzisiejsza redakcja art. 18b ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych.
Autorzy projektu proponują, aby pozostawić podatnikom możliwo ć skorzystania z
kredytu na innowacje, nawet jeżeli koszt nabywanej technologii jest niższy niż 20 tysięcy
złotych. Powodem proponowanego wyłączenia jest fakt, iż w chwili obecnej ustawa nie
nakłada dodatkowych obostrzeń kwoty wydatków poniesionych na zakup nowych technologii
dających prawo do odliczenia.
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2262
› Pobierz plik