Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
projekt dotyczy wprowadzenia instytucji "kredytu na innowacje" z możliwością jego odliczenia od podstawy opodatkowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2262
- Data wpłynięcia: 2013-04-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2262
tej wiedzy i której poszczególne elementy składowe zdefiniowane zostały przez ustawę
o zasadach finansowania nauki.
Naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy jest fakt, iż podatnik CIT inwestujący
w badania i rozwój celem poprawienia innowacyjno ci swojego przedsiębiorstwa
w znakomitej większo ci przypadków jest pozbawiony możliwo ci skorzystania z ulgi na
nowe technologie, gdyż zastosowanie tej ulgi zostało ograniczone do nabycia, przez które
ustawa rozumie nabycie w drodze umowy o przeniesienie praw lub z nich korzystanie
(art. 18b ust. 2a), nowej technologii będącej warto cią niematerialną lub prawną
(art. 18b ust. 2). Warto cią niematerialną lub prawną dającą prawo do zastosowania ulgi na
nowe technologie są jedynie składniki majątkowe wyliczone enumeratywnie w art. 16 ustawy
o podatku dochodowym od osób prawnych (takie stanowisko przyjęte zostało w interpretacji
Izby Skarbowej w Warszawie z 8 grudnia 2010 r., nr IPPB5/423-627/10-2/AM).
W efekcie, tytułem przykładu, zauważyć można, iż ulga nie przysługuje podatnikowi,
który wytworzył nową technologię ponosząc nawet znaczące nakłady sił i rodków
(np. inwestując w badania stosowane i prace rozwojowe w rozumieniu ustawy o finansowaniu
nauki) oraz podatnikowi, który wytworzył we własnym zakresie lub nabył rodek trwały
poprawiający innowacyjno ć swojego przedsiębiorstwa i nie zakupił jednocze nie licencji
na technologie inkorporowane w tenże rodek (np. zakup maszyny znacznie zwiększającej
wydajno ć pracy firmy takiej jak inteligentny sze cioosiowy robot wspierający produkcję
aparatów
słuchowych
lub
bezprzewodowy
samochodowy
tester
diagnostyczny
wykorzystujący technologię bluetooth wraz z oprogramowaniem, a to zgodnie z wyrokiem
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dn. 16 stycznia 2011 r., sygn. akt III
SA/Wa 1176/11 oraz interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn.
8 kwietnia 2010 r., nr ILPB3/423-128/10-2/AO).
Zaznaczyć należy także, że prawo do ulgi nie przysługuje również podatnikowi, który
współpracował z wynalazcą podczas opracowywania nowej technologii. Pomimo, iż zgodnie
z art. 11 ust. 5 ustawy z dn. 30 czerwca 2000 Prawo własno ci przemysłowej „w razie
dokonania wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego przez twórcę przy
pomocy przedsiębiorcy, przedsiębiorca ten może korzystać z tego wynalazku, wzoru
użytkowego albo wzoru przemysłowego we własnym zakresie”, kwalifikowane przez
dominującą czę ć doktryny prawniczej jako licencja ustawowa (tzn. przeniesienie praw do
składnika majątkowego z mocy prawa), owo przeniesienie nie stanowi nabycia praw w drodze
umowy o ich przeniesienie lub z nich korzystanie, które jest warunkiem koniecznym do
nabycia prawa do ulgi na nowe technologie przewidzianym w art. 18b ust. 2a.
10
W sytuacji braku doprecyzowań ustawy co do natury umowy o przeniesienie lub
korzystanie z praw do nowej technologii, której nabycie otwiera prawo do skorzystania z ulgi,
wydaje się, iż w większo ci przypadków będą to umowy rozporządzające prawami
do nowych technologii chronione przez ustawę dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim
i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 634 ze zm.) lub wymienioną już ustawę
prawo własno ci przemysłowej, takie jak umowa licencyjna, umowa dotycząca wynalazku
czy umowa dotycząca wzoru użytkowego. Jednak w sytuacji, gdy przeniesienie praw
do technologii wynika z mocy prawa, podatnik nie będzie mógł skorzystać z ulgi na nowe
technologie, mimo iż rezultat tychże nakładów obiektywnie podnosi innowacyjno ć jego
firmy.
Dodatkowym ograniczeniem, którym obłożona jest możliwo ć skorzystania z ulgi
na nowe technologie jest wymóg wynikający z art. 18b ust. 2 ustawy, zgodnie z którym
wiedza technologiczna, której nabycie uprawnia do skorzystania z ulgi nie może być
stosowana na wiecie przez okres dłuższy niż 5 ostatnich lat. Ów arbitralny limit wyklucza
zastosowanie ulgi w stosunku do technologii, które znajdując się w fazie dojrzałej i istniejąc
na rynku przez okres powyżej pięciu lat mogłyby zwiększyć innowacyjno ć
i konkurencyjno ć danego przedsiębiorstwa, np. poprzez usprawnienie procesu produkcji lub
podniesienie jako ci produktów oferowanych przez firmę.
Co więcej, w obecnym stanie prawnym, art. 18b ust. 2 nakłada na podatnika
wyrażającego chęć skorzystania z ulgi obowiązek uzyskania pozytywnej opinii niezależnej
od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, która
to opinia winna potwierdzać, iż nabyta technologia umożliwia wytwarzanie nowych lub
udoskonalonych wyrobów lub usług oraz, że nie jest ona stosowana na wiecie przez okres
dłuższy niż ostatnich 5 lat (owe dwa warunki muszą być spełnione kumulatywnie
co potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego w Ropczycach z dn. 22 maja 2007 r.
nr US.PDOP/423/01/07). Jak wynika z dyspozycji art. 18b ust. 2 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych w zw. z art. 2 pkt. 9 ustawy o zasadach finansowania nauki,
opinia konieczna do uzyskania prawa do ulgi na nowe technologie może być udzielona
wyłącznie przez:
1) podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
lub
2) jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia
30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96,poz. 619),
3) instytuty badawcze,
11
4) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych
przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
5) Polską Akademię Umiejętno ci,
6) inne jednostki organizacyjne, niewymienione w pkt. 1-5, posiadające osobowo ć
prawną
i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców
posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie
ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalno ci
innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).
Należy dodać, że opinia taka sporządzana jest na koszt podatnika chcącego skorzystać
z prawa do ulgi na nabycie nowych technologii, co może skutecznie zniechęcić przedsiębiorcę
inwestującego w innowacje do ubiegania się o uzyskanie takiej opinii.
Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o zasadach finansowania nauki wynika, iż
aby podatnik mógł skorzystać z omawianej ulgi, musi on zawsze uzyskać pozytywną opinię
jednej z wyżej wymienionych instytucji, która to opinia nie może być zastąpiona nawet
pisemnym
o wiadczeniem
sprzedawcy
nowej
technologii,
potwierdzającym,
iż
wyprodukował on i wdrożył daną technologię w okresie krótszym niż 5 lat od jej zakupu
przez nabywcę (interpretacja wydana przez Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu z dn. 10 maja
2007 r., nr PD/415-11/07).
Do powyższych rygorystycznych ograniczeń nałożonych przez ustawodawcę
w stosunku do podatników chcących skorzystać omawianej ulgi dołożyć należy również fakt,
iż zgodnie z art. 18b ust 7, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą
w żadnym wypadku przekroczyć 50% kwoty wydatków poniesionych w związku z jej
nabyciem (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 29 maja 2009 r., sygn.
ITPB3/423-166/09/DK)
Katalog restrykcji, jakimi w obecnym stanie prawnym obłożona jest możliwo ć
odliczenia przewidzianego w art. 18b, nie kończy się jednak na wąskim zakresie
przedmiotowym regulacji oraz ograniczeniu kwotowym ulgi na nowe technologie. Zgodnie
z art. 18b ust. 4 oraz ust 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą
ustalenia wielko ci odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie
nowej technologii, uwzględnionych w warto ci początkowej, w czę ci, w jakiej została
zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię
wprowadzono do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych lub
12
w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi
w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków
okre lonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię
do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych, uznaje się je
za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji”. Oznacza to, iż odliczeniu podlegają
tylko wydatki poniesione przez podatnika na zakup nowych technologii w roku
wprowadzenia ich do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych,
której obowiązek prowadzenia wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych, lub w roku następnym.
Stwierdzić zatem należy, iż gdy podatnik dokonuje np. zakupu praw do wiedzy
technologicznej „na raty”, podstawą do odliczenia będą tylko raty zapłacone w roku
wprowadzenia zakupionej technologii do rzeczonej ewidencji oraz w roku następnym.
Wyklucza to w istocie możliwo ć skorzystania w pełni z ulgi przewidzianej w art. 18b w razie
zakupu bardzo kosztownych technologii, których nabycie przekracza możliwo ci finansowe
firmy w horyzoncie dwóch lat, nawet jeżeli technologie owe mogłyby zostać zakupione
„na raty” z długim okresem spłaty i byłyby w stanie znacząco podnie ć poziom
innowacyjno ci przedsiębiorstwa.
Wszystkie wymienione ograniczenia nałożone na podatnika inwestującego
w innowacyjno ć swojego przedsiębiorstwa przez ustawodawcę skutecznie odstraszają firmy
od korzystania z ulgi na nowe technologie. Jak wynika z danych publikowanych przez
Ministerstwo Gospodarki, w 2006 roku, po wej ciu w życie ulgi przewidzianej w art. 18b
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz jej odpowiednika przewidzianego
w art. 26c ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.
1991 nr 80 poz. 350 ze zm.), skorzystało z nich zaledwie 12 przedsiębiorców. W kolejnych
latach notowano co prawda tendencje wzrostową w wykorzystaniu omawianych przywilejów
podatkowych, jednak liczba beneficjentów realnie korzystających z ulg na nowe technologie
wciąż pozostaje znikoma (w 2011 roku było to 347 przedsiębiorstw). Niezwykle wąska i
skomplikowana konstrukcja ulgi na nowe technologie oraz fakt, iż zgodnie z oszacowaniami
Ministerstwa Gospodarki 43% procent przedsiębiorców działających w sektorach w których
wykorzystanie ulgi jest najczęstsze nie wie o możliwo ci jej zastosowania, czynią z niej w
istocie martwy przepis prawa podatkowego.
Niemożliwo ć realnego zastosowania w praktyce ulgi na nowe technologie skutkuje
brakiem bodźców do inwestycji w badania i rozwój mających na celu poprawę
innowacyjno ci polskich przedsiębiorstw, która to innowacja staje się dzi , jak zostało
13
to wcze niej wykazane, kluczem do sukcesu ekonomicznego, a czasem także przetrwania
całych gałęzi gospodarki narodowej w dobie intensywnych przemian rynkowych. Podkre lić
należy także, że wadliwa konstrukcja ulgi na nowe technologie w obecnym kształcie godzi
przede wszystkim w interesy sektora mikro, małych i rednich przedsiębiorców, którego
przedstawiciele, dysponujący z natury małym kapitałem własnym oraz ograniczonymi
możliwo ciami kredytowania swojej działalno ci, są szczególnie podatni na wahania
koniunktury ekonomicznej. Wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa instytucji kredytu na
innowacje stworzy bodźce do rozwoju tegoż sektora, gdyż w istocie znacząco obniży ryzyko
ponoszone przez najmniejszych przedsiębiorców w związku z długoterminowymi
inwestycjami w innowacyjno ć.
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
Instytucja kredytu na innowacje, której wprowadzenie do ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych proponowane jest w niniejszym projekcie polega na
przyznaniu przedsiębiorcom, będącym podatnikami CIT, których rezultaty inwestycji w
badania i prace rozwojowe podnoszą poziom innowacyjno ci ich przedsiębiorstw, możliwo ci
odliczenia od podstawy podatku dwukrotno ci kwot wydatków poniesionych w związku z
nabyciem lub wytworzeniem innowacyjnych warto ci majątkowych oraz na likwidacji lub
złagodzeniu ograniczeń będących obiektem krytyki w pkt. 2 niniejszego uzasadnienia.
W pierwszej kolejno ci proponuje się zezwolenie podatnikowi CIT na odliczenie od
podstawy opodatkowania dwukrotno ci kwot wydatków poniesionych na inwestycje w
„badania i prace rozwojowe które doprowadziły do odpłatnego nabycia lub wytworzenia we
własnym zakresie rodków trwałych, warto ci niematerialnych lub prawnych poprawiających
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa”. Mechanizm ten stanowi istotę instytucji nazwanej
przez autorów niniejszego projektu „kredytem na innowacje”.
Należy zauważyć, iż podstawą do zastosowania ulgi w nowym kształcie byłoby nie
tylko nabycie nowej technologii spełniającej okre lone kryteria przewidziane dzisiaj w art.
18b ust. 2 ustawy o CIT, lecz wszelkie inwestycje podjęte przez podatnika wpisujące się w
pojęcie badań i rozwoju, które doprowadziły do nabycia lub wytworzenia przez podatnika
rodków trwałych lub warto ci niematerialnych i prawnych, które obiektywnie poprawiają
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa.
Celem autorów projektu jest więc wynagrodzenie rzeczywistego wysiłku
ekonomicznego podjętego przez podatnika, który doprowadził do podniesienia poziomu
14
o zasadach finansowania nauki.
Naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy jest fakt, iż podatnik CIT inwestujący
w badania i rozwój celem poprawienia innowacyjno ci swojego przedsiębiorstwa
w znakomitej większo ci przypadków jest pozbawiony możliwo ci skorzystania z ulgi na
nowe technologie, gdyż zastosowanie tej ulgi zostało ograniczone do nabycia, przez które
ustawa rozumie nabycie w drodze umowy o przeniesienie praw lub z nich korzystanie
(art. 18b ust. 2a), nowej technologii będącej warto cią niematerialną lub prawną
(art. 18b ust. 2). Warto cią niematerialną lub prawną dającą prawo do zastosowania ulgi na
nowe technologie są jedynie składniki majątkowe wyliczone enumeratywnie w art. 16 ustawy
o podatku dochodowym od osób prawnych (takie stanowisko przyjęte zostało w interpretacji
Izby Skarbowej w Warszawie z 8 grudnia 2010 r., nr IPPB5/423-627/10-2/AM).
W efekcie, tytułem przykładu, zauważyć można, iż ulga nie przysługuje podatnikowi,
który wytworzył nową technologię ponosząc nawet znaczące nakłady sił i rodków
(np. inwestując w badania stosowane i prace rozwojowe w rozumieniu ustawy o finansowaniu
nauki) oraz podatnikowi, który wytworzył we własnym zakresie lub nabył rodek trwały
poprawiający innowacyjno ć swojego przedsiębiorstwa i nie zakupił jednocze nie licencji
na technologie inkorporowane w tenże rodek (np. zakup maszyny znacznie zwiększającej
wydajno ć pracy firmy takiej jak inteligentny sze cioosiowy robot wspierający produkcję
aparatów
słuchowych
lub
bezprzewodowy
samochodowy
tester
diagnostyczny
wykorzystujący technologię bluetooth wraz z oprogramowaniem, a to zgodnie z wyrokiem
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dn. 16 stycznia 2011 r., sygn. akt III
SA/Wa 1176/11 oraz interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn.
8 kwietnia 2010 r., nr ILPB3/423-128/10-2/AO).
Zaznaczyć należy także, że prawo do ulgi nie przysługuje również podatnikowi, który
współpracował z wynalazcą podczas opracowywania nowej technologii. Pomimo, iż zgodnie
z art. 11 ust. 5 ustawy z dn. 30 czerwca 2000 Prawo własno ci przemysłowej „w razie
dokonania wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego przez twórcę przy
pomocy przedsiębiorcy, przedsiębiorca ten może korzystać z tego wynalazku, wzoru
użytkowego albo wzoru przemysłowego we własnym zakresie”, kwalifikowane przez
dominującą czę ć doktryny prawniczej jako licencja ustawowa (tzn. przeniesienie praw do
składnika majątkowego z mocy prawa), owo przeniesienie nie stanowi nabycia praw w drodze
umowy o ich przeniesienie lub z nich korzystanie, które jest warunkiem koniecznym do
nabycia prawa do ulgi na nowe technologie przewidzianym w art. 18b ust. 2a.
10
W sytuacji braku doprecyzowań ustawy co do natury umowy o przeniesienie lub
korzystanie z praw do nowej technologii, której nabycie otwiera prawo do skorzystania z ulgi,
wydaje się, iż w większo ci przypadków będą to umowy rozporządzające prawami
do nowych technologii chronione przez ustawę dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim
i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 634 ze zm.) lub wymienioną już ustawę
prawo własno ci przemysłowej, takie jak umowa licencyjna, umowa dotycząca wynalazku
czy umowa dotycząca wzoru użytkowego. Jednak w sytuacji, gdy przeniesienie praw
do technologii wynika z mocy prawa, podatnik nie będzie mógł skorzystać z ulgi na nowe
technologie, mimo iż rezultat tychże nakładów obiektywnie podnosi innowacyjno ć jego
firmy.
Dodatkowym ograniczeniem, którym obłożona jest możliwo ć skorzystania z ulgi
na nowe technologie jest wymóg wynikający z art. 18b ust. 2 ustawy, zgodnie z którym
wiedza technologiczna, której nabycie uprawnia do skorzystania z ulgi nie może być
stosowana na wiecie przez okres dłuższy niż 5 ostatnich lat. Ów arbitralny limit wyklucza
zastosowanie ulgi w stosunku do technologii, które znajdując się w fazie dojrzałej i istniejąc
na rynku przez okres powyżej pięciu lat mogłyby zwiększyć innowacyjno ć
i konkurencyjno ć danego przedsiębiorstwa, np. poprzez usprawnienie procesu produkcji lub
podniesienie jako ci produktów oferowanych przez firmę.
Co więcej, w obecnym stanie prawnym, art. 18b ust. 2 nakłada na podatnika
wyrażającego chęć skorzystania z ulgi obowiązek uzyskania pozytywnej opinii niezależnej
od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, która
to opinia winna potwierdzać, iż nabyta technologia umożliwia wytwarzanie nowych lub
udoskonalonych wyrobów lub usług oraz, że nie jest ona stosowana na wiecie przez okres
dłuższy niż ostatnich 5 lat (owe dwa warunki muszą być spełnione kumulatywnie
co potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego w Ropczycach z dn. 22 maja 2007 r.
nr US.PDOP/423/01/07). Jak wynika z dyspozycji art. 18b ust. 2 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych w zw. z art. 2 pkt. 9 ustawy o zasadach finansowania nauki,
opinia konieczna do uzyskania prawa do ulgi na nowe technologie może być udzielona
wyłącznie przez:
1) podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
lub
2) jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia
30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96,poz. 619),
3) instytuty badawcze,
11
4) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych
przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
5) Polską Akademię Umiejętno ci,
6) inne jednostki organizacyjne, niewymienione w pkt. 1-5, posiadające osobowo ć
prawną
i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców
posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie
ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalno ci
innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).
Należy dodać, że opinia taka sporządzana jest na koszt podatnika chcącego skorzystać
z prawa do ulgi na nabycie nowych technologii, co może skutecznie zniechęcić przedsiębiorcę
inwestującego w innowacje do ubiegania się o uzyskanie takiej opinii.
Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o zasadach finansowania nauki wynika, iż
aby podatnik mógł skorzystać z omawianej ulgi, musi on zawsze uzyskać pozytywną opinię
jednej z wyżej wymienionych instytucji, która to opinia nie może być zastąpiona nawet
pisemnym
o wiadczeniem
sprzedawcy
nowej
technologii,
potwierdzającym,
iż
wyprodukował on i wdrożył daną technologię w okresie krótszym niż 5 lat od jej zakupu
przez nabywcę (interpretacja wydana przez Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu z dn. 10 maja
2007 r., nr PD/415-11/07).
Do powyższych rygorystycznych ograniczeń nałożonych przez ustawodawcę
w stosunku do podatników chcących skorzystać omawianej ulgi dołożyć należy również fakt,
iż zgodnie z art. 18b ust 7, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą
w żadnym wypadku przekroczyć 50% kwoty wydatków poniesionych w związku z jej
nabyciem (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 29 maja 2009 r., sygn.
ITPB3/423-166/09/DK)
Katalog restrykcji, jakimi w obecnym stanie prawnym obłożona jest możliwo ć
odliczenia przewidzianego w art. 18b, nie kończy się jednak na wąskim zakresie
przedmiotowym regulacji oraz ograniczeniu kwotowym ulgi na nowe technologie. Zgodnie
z art. 18b ust. 4 oraz ust 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą
ustalenia wielko ci odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie
nowej technologii, uwzględnionych w warto ci początkowej, w czę ci, w jakiej została
zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię
wprowadzono do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych lub
12
w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi
w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków
okre lonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię
do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych, uznaje się je
za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji”. Oznacza to, iż odliczeniu podlegają
tylko wydatki poniesione przez podatnika na zakup nowych technologii w roku
wprowadzenia ich do ewidencji rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych,
której obowiązek prowadzenia wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych, lub w roku następnym.
Stwierdzić zatem należy, iż gdy podatnik dokonuje np. zakupu praw do wiedzy
technologicznej „na raty”, podstawą do odliczenia będą tylko raty zapłacone w roku
wprowadzenia zakupionej technologii do rzeczonej ewidencji oraz w roku następnym.
Wyklucza to w istocie możliwo ć skorzystania w pełni z ulgi przewidzianej w art. 18b w razie
zakupu bardzo kosztownych technologii, których nabycie przekracza możliwo ci finansowe
firmy w horyzoncie dwóch lat, nawet jeżeli technologie owe mogłyby zostać zakupione
„na raty” z długim okresem spłaty i byłyby w stanie znacząco podnie ć poziom
innowacyjno ci przedsiębiorstwa.
Wszystkie wymienione ograniczenia nałożone na podatnika inwestującego
w innowacyjno ć swojego przedsiębiorstwa przez ustawodawcę skutecznie odstraszają firmy
od korzystania z ulgi na nowe technologie. Jak wynika z danych publikowanych przez
Ministerstwo Gospodarki, w 2006 roku, po wej ciu w życie ulgi przewidzianej w art. 18b
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz jej odpowiednika przewidzianego
w art. 26c ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.
1991 nr 80 poz. 350 ze zm.), skorzystało z nich zaledwie 12 przedsiębiorców. W kolejnych
latach notowano co prawda tendencje wzrostową w wykorzystaniu omawianych przywilejów
podatkowych, jednak liczba beneficjentów realnie korzystających z ulg na nowe technologie
wciąż pozostaje znikoma (w 2011 roku było to 347 przedsiębiorstw). Niezwykle wąska i
skomplikowana konstrukcja ulgi na nowe technologie oraz fakt, iż zgodnie z oszacowaniami
Ministerstwa Gospodarki 43% procent przedsiębiorców działających w sektorach w których
wykorzystanie ulgi jest najczęstsze nie wie o możliwo ci jej zastosowania, czynią z niej w
istocie martwy przepis prawa podatkowego.
Niemożliwo ć realnego zastosowania w praktyce ulgi na nowe technologie skutkuje
brakiem bodźców do inwestycji w badania i rozwój mających na celu poprawę
innowacyjno ci polskich przedsiębiorstw, która to innowacja staje się dzi , jak zostało
13
to wcze niej wykazane, kluczem do sukcesu ekonomicznego, a czasem także przetrwania
całych gałęzi gospodarki narodowej w dobie intensywnych przemian rynkowych. Podkre lić
należy także, że wadliwa konstrukcja ulgi na nowe technologie w obecnym kształcie godzi
przede wszystkim w interesy sektora mikro, małych i rednich przedsiębiorców, którego
przedstawiciele, dysponujący z natury małym kapitałem własnym oraz ograniczonymi
możliwo ciami kredytowania swojej działalno ci, są szczególnie podatni na wahania
koniunktury ekonomicznej. Wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa instytucji kredytu na
innowacje stworzy bodźce do rozwoju tegoż sektora, gdyż w istocie znacząco obniży ryzyko
ponoszone przez najmniejszych przedsiębiorców w związku z długoterminowymi
inwestycjami w innowacyjno ć.
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
Instytucja kredytu na innowacje, której wprowadzenie do ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych proponowane jest w niniejszym projekcie polega na
przyznaniu przedsiębiorcom, będącym podatnikami CIT, których rezultaty inwestycji w
badania i prace rozwojowe podnoszą poziom innowacyjno ci ich przedsiębiorstw, możliwo ci
odliczenia od podstawy podatku dwukrotno ci kwot wydatków poniesionych w związku z
nabyciem lub wytworzeniem innowacyjnych warto ci majątkowych oraz na likwidacji lub
złagodzeniu ograniczeń będących obiektem krytyki w pkt. 2 niniejszego uzasadnienia.
W pierwszej kolejno ci proponuje się zezwolenie podatnikowi CIT na odliczenie od
podstawy opodatkowania dwukrotno ci kwot wydatków poniesionych na inwestycje w
„badania i prace rozwojowe które doprowadziły do odpłatnego nabycia lub wytworzenia we
własnym zakresie rodków trwałych, warto ci niematerialnych lub prawnych poprawiających
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa”. Mechanizm ten stanowi istotę instytucji nazwanej
przez autorów niniejszego projektu „kredytem na innowacje”.
Należy zauważyć, iż podstawą do zastosowania ulgi w nowym kształcie byłoby nie
tylko nabycie nowej technologii spełniającej okre lone kryteria przewidziane dzisiaj w art.
18b ust. 2 ustawy o CIT, lecz wszelkie inwestycje podjęte przez podatnika wpisujące się w
pojęcie badań i rozwoju, które doprowadziły do nabycia lub wytworzenia przez podatnika
rodków trwałych lub warto ci niematerialnych i prawnych, które obiektywnie poprawiają
innowacyjno ć jego przedsiębiorstwa.
Celem autorów projektu jest więc wynagrodzenie rzeczywistego wysiłku
ekonomicznego podjętego przez podatnika, który doprowadził do podniesienia poziomu
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2262
› Pobierz plik