Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
projekt dotyczy wprowadzenia instytucji "kredytu na innowacje" z możliwością jego odliczenia od podstawy opodatkowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2262
- Data wpłynięcia: 2013-04-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2262
UZASADNIENIE
1. Cele projektu
Celem niniejszego projektu jest wprowadzenie na gruncie ustawy z dnia 15 lutego
1992 r. o podatku od osób prawnych zachęt podatkowych dla przedsiębiorców inwestujących
w innowacyjne rozwiązania.
Z obserwacji polskiej rzeczywisto ci gospodarczej wynika, iż poziom innowacyjno ci,
rozumianej jako wdrażanie do praktyki gospodarczej nowych lub znacząco ulepszonych
rozwiązań utrzymuje się na niskim poziomie w stosunku do innych krajów Unii Europejskiej.
Niestety w polskim ustawodawstwie wyraźnie dostrzegalny jest brak przepisów,
których celem byłoby podniesienie poziomu innowacyjno ci gospodarki narodowej. Wciąż
niespełnione pozostają postulaty wielokrotnie zgłaszane przez przedsiębiorców oraz przez
instytucje naukowe, a dotyczące wprowadzenia skutecznych zachęt fiskalnych dla tych,
którzy chcieliby wprowadzać innowacyjne rozwiązania.
Owszem, w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano
instytucję „ulgi na nowe technologie”. Jednakże z powodu niezwykle wąskiego zakresu
zastosowania oraz skomplikowanej konstrukcji, instytucja ta nie jest w stanie skłonić
przedsiębiorców do inwestowania w badania i rozwój, co mogłoby podnie ć poziom
innowacyjno ci polskiej gospodarki.
W związku z powyższym, projektodawcy proponują daleko idące zmiany w
przepisach regulujących wspomnianą ulgę na nowe technologie.
Autorzy niniejszej ustawy stawiają sobie więc za cel zastąpienie obecnej „ulgi na
nowe technologie” instytucją „kredytu na innowacje”. Uzyskanie „kredytu na innowacje”
obciążone będzie znacznie mniejszymi rygorami w porównaniu z uzyskaniem ulgi na nowe
technologie, a co więcej zwielokrotnieniu ulegnie wysoko ć kwoty odliczanej od podatku z
tytułu nakładów na inwestycje w innowacyjno ć.
W opinii projektodawców wprowadzenie do polskiego prawa instytucji „kredytu na
innowacje” przyczyni się do wzrostu poziomu innowacyjno ci polskiej gospodarki, a tym
samym do długofalowego rozwoju polskich przedsiębiorstw na rynku krajowym jak i
międzynarodowym, oraz wyeliminuje z polskiego ustawodawstwa instytucję prawną, która z
racji swej wadliwej konstrukcji nie spełnia należycie swojej roli.
5
2. Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji
Polska gospodarka jest jedną z najszybciej rozwijających się na tle innych państw
członkowskich Unii Europejskiej. Dotychczasowy sukces zawdzięcza ona jednak w dużej
mierze przewagom konkurencyjnym opartym na niskich kosztach pracy i wytwarzania dóbr.
Rozwój wymiany handlowej w obrębie wspólnoty, wraz z procesem wyrównywania cen
czynników produkcji w obrębie zjednoczonej Europy powodują, iż owe tradycyjne przewagi
konkurencyjne tracą na warto ci i nie gwarantują już stabilno ci wzrostu gospodarczego
Polski na oczekiwanym poziomie.
W tej sytuacji, w trosce o długofalowy rozwój gospodarczy, konieczne staje się
poszukiwanie nowych przewag opartych na wiedzy i innowacyjno ci, których kreowanie
stanowi obecnie podstawowy trend rozwojowy gospodarek wysokorozwiniętych. Droga
rozwoju opartego na tanich czynnikach produkcji charakterystyczna dla krajów takich jak
Chiny czy Indie oferujących najtańsze produkty i usługi, często słabej jako ci i kosztem
sztucznego zaniżania kosztów pracy, nie może być uznana za odpowiednią dla Polski. Po
pierwsze, taka tendencja byłaby zabójcza dla ogólnego klimatu relacji pracowniczych, po
drugie kraje dalekowschodnie dysponują miażdżącą przewagą skali produkcji. Rozwiązania
gospodarcze składające się na „model chiński” nie były w ostatnich dziesięcioleciach
stosowane na Starym Kontynencie. W państwach członkowskich Unii Europejskiej słusznie
bowiem przyjęto założenie, zgodnie z którym przewaga konkurencyjna gospodarki powinna
opierać się na jako ci oraz na innowacyjno ci oferowanych dóbr i usług.
Działania innowacyjne rozumiane, zgodnie z definicją zaproponowaną przez Główny
Urząd Statystyczny, jako działania o charakterze naukowym (badawczym), technicznym,
organizacyjnym, finansowym i handlowym (komercyjnym), których celem jest opracowanie
i wdrożenie innowacji czyli nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi)
lub procesu, nowej metody organizacyjnej lub nowej metody marketingowej w praktyce
gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub w zakresie stosunków z otoczeniem, podnoszą
konkurencyjno ć krajowej gospodarki, przyczyniają się do wzrostu jako ci oferowanych
na rynku dóbr i usług oraz po rednio przyczyniają się do wzrostu wpływów do budżetu
państwa zarówno z podatków po rednich jak i bezpo rednich. Nie ulega więc najmniejszej
wątpliwo ci, że w obliczu ogólno wiatowego kryzysu gospodarczego stworzenie przyjaznego
klimatu dla rozwoju działań innowacyjnych powinno stać się priorytetem działania władz
publicznych.
6
Niestety wszystko wskazuje na to, że cel ten nie jest obecnie realizowany w sposób
dostateczny. W najnowszych badaniach instytucji PRO INNO Europe założonej przez
Komisję Europejską do celów badania innowacyjno ci gospodarek państw członkowskich
Unii Europejskiej (Innovation Union Scoreboard 2011), Polska zaliczona została do krajów o
rednim poziomie innowacji, którego wydajno ć innowacyjna plasuje się na poziomie poniżej
przeciętnej. Na podstawie tego ostatniego kryterium Polska zajęła 23 miejsce na 27 państw
członkowskich, zostawiając za sobą jedynie Łotwę, Bułgarię, Litwę, i Rumunię.
Niski poziom innowacyjno ci polskiej gospodarki znajduje potwierdzenie także w
badaniach krajowych przeprowadzonych przez zespół ekspertów Uczelni Vistula. W
„Raporcie o innowacyjno ci polskiej gospodarki Go global 2011” polska gospodarka została
zakwalifikowana jako gospodarka antyinnowacyjna, notująca spadki lub stabilizację na
niskim poziomie wskaźników takich, jak: „udział młodych firm notowanych na GPW w
kapitalizacji giełdy”, „warto ć inwestycji Venture Capital i growth stage Private Equity w
Polsce w relacji do całkowitej warto ci tych transakcji w Europie”, „procent firm
przemysłowych i usługowych wdrażających innowacje”, „miejsce Polski w rankingu Doing
Business mierzącym przyjazno ć regulacji dla biznesu”.
Szczególnie niepokojąca wydaje się ocena Polski dokonana przez Bank wiatowy
(Doing
Business
2013)
w
stosunku
do
ostatniego
z wymienionych kryteriów. W istocie, w 2012 roku, Polska zajmowała dopiero 55 miejsce na
185 przebadanych gospodarek
wiata i plasuje się, pod względem przyjazno ci
obowiązujących regulacji dla rozwoju przedsiębiorczo ci, za krajami takimi jak Oman,
Ruanda czy Kazachstan.
Przytoczone wyżej statystyki są w dużej mierze rezultatem niedostosowania obecnych
regulacji prawa podatkowego do realiów współczesnego rynku. Jak już wspomniano w
punkcie 1 niniejszego uzasadnienia, w obecnym prawie podatkowym jedynym rodkiem
fiskalnym służącym stworzeniu zachęt dla przedsiębiorstw inwestujących w nowoczesne
technologie jest tzw. „ulga na nowe technologie” przewidziana w art. 18b ustawy o CIT. Art.
18b został wprowadzony do polskiej ustawy o CIT na mocy art. 22 ustawy
z dn. 29 lipca 2005 o niektórych formach wspierania działalno ci innowacyjnej (Dz. U. nr
179 poz. 1484 ze zm.) i następnie został zmieniony przez art. 2 ustawy z dn. 12 maja 2006 o
zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalno ci innowacyjnej oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. nr 107 poz. 723). Celem przy wiecającym polskiemu ustawodawcy
przy wprowadzaniu do systemu prawa podatkowego omawianej ulgi było zachęcenie
podatników, poprzez stworzenie rodków fiskalnych, do inwestowania w nowe technologie.
7
Podstawowy mechanizm działania tej ulgi opisany został w ust. 1 wspomnianego art.
18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przepisie tym zawarto ogólną
regułę, zgodnie z którą „od podstawy opodatkowania, (…) odlicza się wydatki poniesione
przez podatnika na nabycie nowych technologii”. Kolejne ustępy art. 18b precyzują
zastosowanie tejże ulgi.
Zgodnie z art. 18b ust. 2 ustawy o CIT przez pojęcie nowej technologii rozumie się
„wiedzę technologiczną „w postaci warto ci niematerialnych i prawnych, w szczególno ci
wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie
wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na wiecie przez okres dłuższy niż ostatnich
5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy
z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki”
Już na samym początku omawiania obecnego stanu prawnego zauważyć należy,
że ulga przewidziana w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie
znajduje zastosowania w razie inwestowania przez podatnika w niektóre formy prac
rozwojowych w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Analiza art. 4 pkt. 2
ustawy o zasadach finansowania nauki prowadzi do wniosku, że pomiędzy zbiorem
desygnatów pojęcia „wydatki na prace rozwojowe” (którym operuje ustawa o zasadach
finansowania nauki) a zbiorem desygnatów pojęcia „wydatki na nabycie nowych technologii”
(którym operuje ustawa o CIT) zachodzi stosunek nadrzędno ci zakresowej. Warto więc
przytoczyć tre ć art. 4 pkt 2 ustawy o zasadach finansowania nauki, co pozwoli okre lić
zakres semantyczny pojęcia „prac rozwojowych” i zarazem uwydatnić fakt, iż obecnie ulga
na nabycie nowych technologii obejmuje jedynie wycinek aktywno ci okre lonej jako „prace
rozwojowe”. Zgodnie więc z przywołanym już art. 4 pkt. 2 rzeczonej ustawy „prace
rozwojowe” obejmują następujące działania: „nabywanie, łączenie, kształtowanie
i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętno ci z dziedziny nauki, technologii
i działalno ci gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętno ci do planowania produkcji oraz
tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów
i usług, w szczególno ci:
a) tworzenie projektów, rysunków, planów oraz innej dokumentacji do tworzenia nowych
produktów, procesów i usług, pod warunkiem że nie są one przeznaczone do celów
komercyjnych
b) opracowywanie prototypów o potencjalnym wykorzystaniu komercyjnym oraz projektów
pilotażowych, w przypadkach gdy prototyp stanowi końcowy produkt komercyjny, a jego
produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna;
8
w przypadku gdy projekty pilotażowe lub demonstracyjne mają być następnie
wykorzystywane do celów komercyjnych, wszelkie przychody uzyskane z tego tytułu należy
odjąć od kwoty kosztów kwalifikowanych pomocy publicznej,
c) działalno ć związana z produkcją eksperymentalną oraz testowaniem produktów, procesów
i usług, pod warunkiem że nie są one wykorzystywane komercyjnie (…)”.
Jak można łatwo zauważyć, przewidziana w art. 18b ustawy o CIT ulga na nabycie
nowych technologii wpisuje się jedynie, z punktu widzenia definicji prac rozwojowych
przyjętej przez polskiego ustawodawcę, w wąski zakres nabywania dostępnej aktualnie
wiedzy technologicznej i tym samym nie znajduje zastosowania do całego wachlarza innych
czynno ci przewidzianych przez art. 2 pkt. 4 ustawy o zasadach finansowania nauki.
Szkicując zakres zastosowania ulgi na nowe technologie w obecnym kształcie,
zauważyć należy, iż poza spektrum jej zastosowania znajdują się także wszelkie czynno ci
podejmowane przez podatnika i spełniające kryteria okre lone w art. 2 pkt. 3 lit. a), b) i c)
ustawy o zasadach finansowania nauki; a więc odpowiednio:
1) „badania
podstawowe”, definiowane jako „oryginalne prace badawcze
eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania
nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na
bezpo rednie praktyczne zastosowanie lub użytkowanie”,
2) „badania stosowane”, definiowane jako „prace badawcze podejmowane w celu
zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w
praktyce”,
3) „badania przemysłowe”, definiowane jako „badania mające na celu zdobycie nowej
wiedzy oraz umiejętno ci w celu opracowywania nowych produktów, procesów i
usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i
usług; badania te obejmują tworzenie elementów składowych systemów złożonych,
szczególnie do oceny przydatno ci technologii rodzajowych wyjątkiem prototypów
objętych zakresem prac rozwojowych”.
W efekcie, stwierdzić należy, iż polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę podatkową
pokrywającą jedynie znikomą czę ć aktywno ci nazywanej zbiorczo w doktrynie zarządzania
jako działalno ć badawczo-rozwojowa (B+R), definiowaną powszechnie jako systematycznie
prowadzone prace twórcze, podjęte dla zwiększenia zasobu wiedzy, w tym wiedzy
o człowieku, kulturze i społeczeństwie, jak również dla znalezienia nowych zastosowań dla
9
1. Cele projektu
Celem niniejszego projektu jest wprowadzenie na gruncie ustawy z dnia 15 lutego
1992 r. o podatku od osób prawnych zachęt podatkowych dla przedsiębiorców inwestujących
w innowacyjne rozwiązania.
Z obserwacji polskiej rzeczywisto ci gospodarczej wynika, iż poziom innowacyjno ci,
rozumianej jako wdrażanie do praktyki gospodarczej nowych lub znacząco ulepszonych
rozwiązań utrzymuje się na niskim poziomie w stosunku do innych krajów Unii Europejskiej.
Niestety w polskim ustawodawstwie wyraźnie dostrzegalny jest brak przepisów,
których celem byłoby podniesienie poziomu innowacyjno ci gospodarki narodowej. Wciąż
niespełnione pozostają postulaty wielokrotnie zgłaszane przez przedsiębiorców oraz przez
instytucje naukowe, a dotyczące wprowadzenia skutecznych zachęt fiskalnych dla tych,
którzy chcieliby wprowadzać innowacyjne rozwiązania.
Owszem, w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano
instytucję „ulgi na nowe technologie”. Jednakże z powodu niezwykle wąskiego zakresu
zastosowania oraz skomplikowanej konstrukcji, instytucja ta nie jest w stanie skłonić
przedsiębiorców do inwestowania w badania i rozwój, co mogłoby podnie ć poziom
innowacyjno ci polskiej gospodarki.
W związku z powyższym, projektodawcy proponują daleko idące zmiany w
przepisach regulujących wspomnianą ulgę na nowe technologie.
Autorzy niniejszej ustawy stawiają sobie więc za cel zastąpienie obecnej „ulgi na
nowe technologie” instytucją „kredytu na innowacje”. Uzyskanie „kredytu na innowacje”
obciążone będzie znacznie mniejszymi rygorami w porównaniu z uzyskaniem ulgi na nowe
technologie, a co więcej zwielokrotnieniu ulegnie wysoko ć kwoty odliczanej od podatku z
tytułu nakładów na inwestycje w innowacyjno ć.
W opinii projektodawców wprowadzenie do polskiego prawa instytucji „kredytu na
innowacje” przyczyni się do wzrostu poziomu innowacyjno ci polskiej gospodarki, a tym
samym do długofalowego rozwoju polskich przedsiębiorstw na rynku krajowym jak i
międzynarodowym, oraz wyeliminuje z polskiego ustawodawstwa instytucję prawną, która z
racji swej wadliwej konstrukcji nie spełnia należycie swojej roli.
5
2. Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji
Polska gospodarka jest jedną z najszybciej rozwijających się na tle innych państw
członkowskich Unii Europejskiej. Dotychczasowy sukces zawdzięcza ona jednak w dużej
mierze przewagom konkurencyjnym opartym na niskich kosztach pracy i wytwarzania dóbr.
Rozwój wymiany handlowej w obrębie wspólnoty, wraz z procesem wyrównywania cen
czynników produkcji w obrębie zjednoczonej Europy powodują, iż owe tradycyjne przewagi
konkurencyjne tracą na warto ci i nie gwarantują już stabilno ci wzrostu gospodarczego
Polski na oczekiwanym poziomie.
W tej sytuacji, w trosce o długofalowy rozwój gospodarczy, konieczne staje się
poszukiwanie nowych przewag opartych na wiedzy i innowacyjno ci, których kreowanie
stanowi obecnie podstawowy trend rozwojowy gospodarek wysokorozwiniętych. Droga
rozwoju opartego na tanich czynnikach produkcji charakterystyczna dla krajów takich jak
Chiny czy Indie oferujących najtańsze produkty i usługi, często słabej jako ci i kosztem
sztucznego zaniżania kosztów pracy, nie może być uznana za odpowiednią dla Polski. Po
pierwsze, taka tendencja byłaby zabójcza dla ogólnego klimatu relacji pracowniczych, po
drugie kraje dalekowschodnie dysponują miażdżącą przewagą skali produkcji. Rozwiązania
gospodarcze składające się na „model chiński” nie były w ostatnich dziesięcioleciach
stosowane na Starym Kontynencie. W państwach członkowskich Unii Europejskiej słusznie
bowiem przyjęto założenie, zgodnie z którym przewaga konkurencyjna gospodarki powinna
opierać się na jako ci oraz na innowacyjno ci oferowanych dóbr i usług.
Działania innowacyjne rozumiane, zgodnie z definicją zaproponowaną przez Główny
Urząd Statystyczny, jako działania o charakterze naukowym (badawczym), technicznym,
organizacyjnym, finansowym i handlowym (komercyjnym), których celem jest opracowanie
i wdrożenie innowacji czyli nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi)
lub procesu, nowej metody organizacyjnej lub nowej metody marketingowej w praktyce
gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub w zakresie stosunków z otoczeniem, podnoszą
konkurencyjno ć krajowej gospodarki, przyczyniają się do wzrostu jako ci oferowanych
na rynku dóbr i usług oraz po rednio przyczyniają się do wzrostu wpływów do budżetu
państwa zarówno z podatków po rednich jak i bezpo rednich. Nie ulega więc najmniejszej
wątpliwo ci, że w obliczu ogólno wiatowego kryzysu gospodarczego stworzenie przyjaznego
klimatu dla rozwoju działań innowacyjnych powinno stać się priorytetem działania władz
publicznych.
6
Niestety wszystko wskazuje na to, że cel ten nie jest obecnie realizowany w sposób
dostateczny. W najnowszych badaniach instytucji PRO INNO Europe założonej przez
Komisję Europejską do celów badania innowacyjno ci gospodarek państw członkowskich
Unii Europejskiej (Innovation Union Scoreboard 2011), Polska zaliczona została do krajów o
rednim poziomie innowacji, którego wydajno ć innowacyjna plasuje się na poziomie poniżej
przeciętnej. Na podstawie tego ostatniego kryterium Polska zajęła 23 miejsce na 27 państw
członkowskich, zostawiając za sobą jedynie Łotwę, Bułgarię, Litwę, i Rumunię.
Niski poziom innowacyjno ci polskiej gospodarki znajduje potwierdzenie także w
badaniach krajowych przeprowadzonych przez zespół ekspertów Uczelni Vistula. W
„Raporcie o innowacyjno ci polskiej gospodarki Go global 2011” polska gospodarka została
zakwalifikowana jako gospodarka antyinnowacyjna, notująca spadki lub stabilizację na
niskim poziomie wskaźników takich, jak: „udział młodych firm notowanych na GPW w
kapitalizacji giełdy”, „warto ć inwestycji Venture Capital i growth stage Private Equity w
Polsce w relacji do całkowitej warto ci tych transakcji w Europie”, „procent firm
przemysłowych i usługowych wdrażających innowacje”, „miejsce Polski w rankingu Doing
Business mierzącym przyjazno ć regulacji dla biznesu”.
Szczególnie niepokojąca wydaje się ocena Polski dokonana przez Bank wiatowy
(Doing
Business
2013)
w
stosunku
do
ostatniego
z wymienionych kryteriów. W istocie, w 2012 roku, Polska zajmowała dopiero 55 miejsce na
185 przebadanych gospodarek
wiata i plasuje się, pod względem przyjazno ci
obowiązujących regulacji dla rozwoju przedsiębiorczo ci, za krajami takimi jak Oman,
Ruanda czy Kazachstan.
Przytoczone wyżej statystyki są w dużej mierze rezultatem niedostosowania obecnych
regulacji prawa podatkowego do realiów współczesnego rynku. Jak już wspomniano w
punkcie 1 niniejszego uzasadnienia, w obecnym prawie podatkowym jedynym rodkiem
fiskalnym służącym stworzeniu zachęt dla przedsiębiorstw inwestujących w nowoczesne
technologie jest tzw. „ulga na nowe technologie” przewidziana w art. 18b ustawy o CIT. Art.
18b został wprowadzony do polskiej ustawy o CIT na mocy art. 22 ustawy
z dn. 29 lipca 2005 o niektórych formach wspierania działalno ci innowacyjnej (Dz. U. nr
179 poz. 1484 ze zm.) i następnie został zmieniony przez art. 2 ustawy z dn. 12 maja 2006 o
zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalno ci innowacyjnej oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. nr 107 poz. 723). Celem przy wiecającym polskiemu ustawodawcy
przy wprowadzaniu do systemu prawa podatkowego omawianej ulgi było zachęcenie
podatników, poprzez stworzenie rodków fiskalnych, do inwestowania w nowe technologie.
7
Podstawowy mechanizm działania tej ulgi opisany został w ust. 1 wspomnianego art.
18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przepisie tym zawarto ogólną
regułę, zgodnie z którą „od podstawy opodatkowania, (…) odlicza się wydatki poniesione
przez podatnika na nabycie nowych technologii”. Kolejne ustępy art. 18b precyzują
zastosowanie tejże ulgi.
Zgodnie z art. 18b ust. 2 ustawy o CIT przez pojęcie nowej technologii rozumie się
„wiedzę technologiczną „w postaci warto ci niematerialnych i prawnych, w szczególno ci
wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie
wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na wiecie przez okres dłuższy niż ostatnich
5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy
z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki”
Już na samym początku omawiania obecnego stanu prawnego zauważyć należy,
że ulga przewidziana w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie
znajduje zastosowania w razie inwestowania przez podatnika w niektóre formy prac
rozwojowych w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Analiza art. 4 pkt. 2
ustawy o zasadach finansowania nauki prowadzi do wniosku, że pomiędzy zbiorem
desygnatów pojęcia „wydatki na prace rozwojowe” (którym operuje ustawa o zasadach
finansowania nauki) a zbiorem desygnatów pojęcia „wydatki na nabycie nowych technologii”
(którym operuje ustawa o CIT) zachodzi stosunek nadrzędno ci zakresowej. Warto więc
przytoczyć tre ć art. 4 pkt 2 ustawy o zasadach finansowania nauki, co pozwoli okre lić
zakres semantyczny pojęcia „prac rozwojowych” i zarazem uwydatnić fakt, iż obecnie ulga
na nabycie nowych technologii obejmuje jedynie wycinek aktywno ci okre lonej jako „prace
rozwojowe”. Zgodnie więc z przywołanym już art. 4 pkt. 2 rzeczonej ustawy „prace
rozwojowe” obejmują następujące działania: „nabywanie, łączenie, kształtowanie
i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętno ci z dziedziny nauki, technologii
i działalno ci gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętno ci do planowania produkcji oraz
tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów
i usług, w szczególno ci:
a) tworzenie projektów, rysunków, planów oraz innej dokumentacji do tworzenia nowych
produktów, procesów i usług, pod warunkiem że nie są one przeznaczone do celów
komercyjnych
b) opracowywanie prototypów o potencjalnym wykorzystaniu komercyjnym oraz projektów
pilotażowych, w przypadkach gdy prototyp stanowi końcowy produkt komercyjny, a jego
produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna;
8
w przypadku gdy projekty pilotażowe lub demonstracyjne mają być następnie
wykorzystywane do celów komercyjnych, wszelkie przychody uzyskane z tego tytułu należy
odjąć od kwoty kosztów kwalifikowanych pomocy publicznej,
c) działalno ć związana z produkcją eksperymentalną oraz testowaniem produktów, procesów
i usług, pod warunkiem że nie są one wykorzystywane komercyjnie (…)”.
Jak można łatwo zauważyć, przewidziana w art. 18b ustawy o CIT ulga na nabycie
nowych technologii wpisuje się jedynie, z punktu widzenia definicji prac rozwojowych
przyjętej przez polskiego ustawodawcę, w wąski zakres nabywania dostępnej aktualnie
wiedzy technologicznej i tym samym nie znajduje zastosowania do całego wachlarza innych
czynno ci przewidzianych przez art. 2 pkt. 4 ustawy o zasadach finansowania nauki.
Szkicując zakres zastosowania ulgi na nowe technologie w obecnym kształcie,
zauważyć należy, iż poza spektrum jej zastosowania znajdują się także wszelkie czynno ci
podejmowane przez podatnika i spełniające kryteria okre lone w art. 2 pkt. 3 lit. a), b) i c)
ustawy o zasadach finansowania nauki; a więc odpowiednio:
1) „badania
podstawowe”, definiowane jako „oryginalne prace badawcze
eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania
nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na
bezpo rednie praktyczne zastosowanie lub użytkowanie”,
2) „badania stosowane”, definiowane jako „prace badawcze podejmowane w celu
zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w
praktyce”,
3) „badania przemysłowe”, definiowane jako „badania mające na celu zdobycie nowej
wiedzy oraz umiejętno ci w celu opracowywania nowych produktów, procesów i
usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i
usług; badania te obejmują tworzenie elementów składowych systemów złożonych,
szczególnie do oceny przydatno ci technologii rodzajowych wyjątkiem prototypów
objętych zakresem prac rozwojowych”.
W efekcie, stwierdzić należy, iż polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę podatkową
pokrywającą jedynie znikomą czę ć aktywno ci nazywanej zbiorczo w doktrynie zarządzania
jako działalno ć badawczo-rozwojowa (B+R), definiowaną powszechnie jako systematycznie
prowadzone prace twórcze, podjęte dla zwiększenia zasobu wiedzy, w tym wiedzy
o człowieku, kulturze i społeczeństwie, jak również dla znalezienia nowych zastosowań dla
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2262
› Pobierz plik