Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy dostosowania progów w stabilizującej regule wydatkowej, wprowadzenia zmian o charakterze porządkującym, w tym ułatwiające procedurę konsolidacji przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez ZUS, a także zmian dotyczących dokonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zmian budżetu ustalonego zastępczo przez regionalną izbę obrachunkową oraz zmiany usuwające wątpliwości w zakresie zastępczego ustalania budżetu jednostki przez izbę
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2259
- Data wpłynięcia: 2014-03-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 911
2259
Druk nr 2259
Warszawa, 28 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-16-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz ustawy o zmianie
ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Finansów.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 885, 938 i 1646) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 53:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych, zwany dalej
„kierownikiem jednostki”, jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej
jednostki, z zastrzeżeniem ust. 4.”,
b)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Minister właściwy do spraw zagranicznych może, w drodze zarządzenia,
powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej jednostki
podległej temu ministrowi, mającej siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej, kierownikowi innej jednostki podległej temu ministrowi. Przepis ust. 2
stosuje się.
4. Kierownik jednostki, któremu powierzono zgodnie z ust. 3 określone
obowiązki w zakresie gospodarki finansowej innej jednostki, jest odpowiedzialny
za gospodarkę finansową tej jednostki w zakresie powierzonych obowiązków.”;
2)
w art. 112aa:
a)
w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 1, nie uwzględnia się również
przepływów finansowych między organami i jednostkami, o których mowa
w ust. 1, z tytułu dotacji i subwencji oraz przepływów finansowych między
funduszami zarządzanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.”,
b) w ust. 4 pkt 1–3 otrzymują brzmienie:
„1) minus dwa punkty procentowe – jeżeli wartość relacji wyniku nominalnego
powiększonego o koszty reformy emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c,
– 2 –
do produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1,
mniejsza od -3%, albo jeżeli wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4,
jest w roku n-2 większa od 48% albo
2)
minus półtora punktu procentowego – jeżeli:
a)
wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty reformy
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto
jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, nie mniejsza niż -3% oraz
wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 większa
od 43%, a nie większa od 48% oraz prognozowana w projekcie ustawy
budżetowej na rok n przedłożonym Sejmowi dynamika wartości
produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n nie jest mniejsza
o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika średniookresowej
dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1,
albo
b)
wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty reformy
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto
jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, nie mniejsza niż -3% oraz
wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 nie
większa niż 43% oraz suma, obliczona zgodnie z ust. 5, jest w roku n-2
mniejsza od -6% oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na
rok n przedłożonym Sejmowi dynamika wartości produktu krajowego
brutto w cenach stałych w roku n nie jest mniejsza o więcej niż dwa
punkty procentowe od wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości
produktu krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1, albo
3)
plus półtora punktu procentowego – jeżeli wartość relacji wyniku
nominalnego powiększonego o koszty reformy emerytalnej, ogłoszone
zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o którym
mowa w ust. 1, nie mniejsza niż -3% oraz wartość relacji, o której mowa
w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 nie większa niż 43% oraz suma, obliczona
zgodnie z ust. 5, jest w roku n-2 większa od 6% oraz prognozowana
w projekcie ustawy budżetowej na rok n przedłożonym Sejmowi dynamika
wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n nie jest
większa o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika średniookresowej
– 3 –
dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1,
albo”;
3)
w art. 226 w ust. 1:
a)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób sfinansowania
jego spłaty;”,
b)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) relacje, o których mowa w art. 242–244, w tym informację o stopniu
niezachowania tych relacji w przypadkach, o których mowa w art. 240a ust. 4
i 8 oraz art. 240b;”;
4)
w art. 240a dodaje się ust. 9 i 10 w brzmieniu:
„9. Zmiana budżetu ustalonego zgodnie z ust. 8, bez zachowania relacji
określonych w art. 242–244, nie może powodować zwiększenia stopnia niezachowania
relacji wynikającego z tego budżetu.
10. Do ustalenia budżetu zgodnie z ust. 8 oraz do jego zmiany przepisy ust. 5 i 6
stosuje się.”;
5)
po art. 240a dodaje się art. 240b w brzmieniu:
„Art. 240b. 1. W razie braku możliwości uchwalenia wieloletniej prognozy
finansowej lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z zasadami
określonymi w art. 242–244, budżet jednostki samorządu terytorialnego ustala
regionalna izba obrachunkowa. Budżet może być ustalony bez zachowania relacji
określonych w art. 242–244. Przepis art. 240 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. Do zmiany budżetu ustalonego zgodnie z ust. 1, bez zachowania relacji
określonych w art. 242–244, przepis art. 240a ust. 9 stosuje się.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1646) w art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 2, nie uwzględnia się przepływów
finansowych między organami i jednostkami, o których mowa w ust. 2, z tytułu dotacji
i subwencji oraz przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych.”.
– 4 –
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem
art. 1 pkt 1 i 3–5, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
02/34rch
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2259
› Pobierz plik