Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy dostosowania progów w stabilizującej regule wydatkowej, wprowadzenia zmian o charakterze porządkującym, w tym ułatwiające procedurę konsolidacji przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez ZUS, a także zmian dotyczących dokonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zmian budżetu ustalonego zastępczo przez regionalną izbę obrachunkową oraz zmiany usuwające wątpliwości w zakresie zastępczego ustalania budżetu jednostki przez izbę
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2259
- Data wpłynięcia: 2014-03-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 911
2259
I. Powiązanie zmian w ustawodawstwie z projektowaną ustawą
Dnia 27 grudnia 2013 r. w Źzienniku Ustaw została ogłoszona ustawa z dnia 8 listopada
2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, która
wprowadziła stabilizującą regułę wydatkową (SRW) do ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1646). Ustawa ta
wdrożyła do polskiego systemu prawa dyrektywę Rady 2011/85/Uź z dnia 8 listopada
2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Źz. Urz. Uź
L 306 z 23.11.2011, s. 41) zobowiązującą państwa członkowskie UE do wprowadzenia
do krajowych porządków prawnych numerycznej reguły fiskalnej. W oparciu
o kluczowe wskaźniki makroekonomiczne reguła ta będzie ograniczać maksymalny
wzrost wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych i tym samym
zminimalizuje ryzyko destabilizacji finansów publicznych.
Równolegle, została przeprowadzona druga istotna reforma, polegająca na przebudowie
systemu emerytalnego. W dniu 31 grudnia 2013 r. w Źzienniku Ustaw została
ogłoszona ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku
z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych
funduszach emerytalnych (Dz. U. poz. 1717). W jej wyniku obniżona zostanie znacznie
wysokość państwowego długu publicznego (PDP) – kluczowego z punktu widzenia
mechanizmu korygującego SRW (art. 112aa ust. 4 ustawy o finansach publicznych)
wskaźnika, co rodzi konieczność dostosowania progów w stabilizującej regule
wydatkowej. Jest to główny cel projektowanej ustawy.
Oprócz tego, projekt zawiera inne zmiany m.in. o charakterze porządkującym, w tym
ułatwiające procedurę konsolidacji przepływów finansowych między funduszami
zarządzanymi przez ZUS (art. 112aa ust. 2 ustawy o finansach publicznych), a także
zmiany dotyczące dokonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego (jst) zmian
budżetu ustalonego zastępczo przez regionalną izbę obrachunkową (rio) oraz zmiany
usuwające wątpliwości w zakresie zastępczego ustalania budżetu jednostki przez izbę
(nowe ust. 9 i 10 w art. 240a i art. 240b) .
II. Wprowadzenie możliwości zlecania prowadzenia gospodarki finansowej innej
jednostce podległej Ministrowi Spraw Zagranicznych
Dodanie w art. 53 ust. 3 i 4 ma na celu wprowadzenie uprawnienia dla ministra
właściwego do spraw zagranicznych do powierzenia, w drodze zarządzenia,
określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej jednostki podległej temu
ministrowi, mającej siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, kierownikowi
innej jednostki podległej temu ministrowi. Wynika to ze specyfiki tych jednostek.
Dokonane
w
tym
trybie
powierzenie
obowiązków skutkować będzie
odpowiedzialnością za gospodarkę finansową tej jednostki w zakresie powierzonych
obowiązków kierownika jednostki, któremu powierzono, zgodnie z ust. 3, określone
obowiązki w zakresie gospodarki finansowej innej jednostki, i wyłączeniem
odpowiedzialności w tym zakresie kierownika jednostki macierzystej. Kierownik
jednostki, któremu zostały powierzone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej
jednostki podległej ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mającej siedzibę
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, będzie mógł – w trybie art. 53 ust. 2 ustawy
o finansach publicznych – powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki
finansowej pracownikom kierowanej przez siebie jednostki. Przyjęcie obowiązków
przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego
upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym tej jednostki.
III. Obniżenie progów relacji kwoty państwowego długu publicznego (długu, PDP) do
produktu krajowego brutto (PKB) w mechanizmie korygującym reguły wydatkowej
W związku z wprowadzaną zmianą w systemie emerytalnym, której jednym z efektów
będzie obniżenie kwoty państwowego długu publicznego, proponuje się obniżenie
progów relacji długu do PKB, skutkujących uruchomieniem mechanizmu korygującego
stabilizującej reguły wydatkowej, określonego w art. 112aa ust. 4 ustawy o finansach
publicznych.
W efekcie przekazania do ZUS aktywów o wartości rynkowej 153 151,2 mln zł,
odpowiadającej 51,5% jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunkach
członków OFź, nastąpiła konwersja zobowiązań Skarbu Państwa, polegająca
w praktyce na nabyciu przez Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów
od ZUS papierów skarbowych, przekazanych ZUS-owi przez OFE, w zamian za
zobowiązanie gwarantujące wypłatę ubezpieczonemu świadczeń emerytalnych
2
odpowiadających zewidencjonowanej na jego subkoncie w ZUS zindeksowanej
wartości papierów skarbowych.
Wartość nominalna przekazanych papierów wartościowych wyniosła łącznie
146 054,2 mln zł, z czego:
130 187,6 mln zł stanowiły skarbowe papiery wartościowe,
15 614,2 mln zł stanowiły obligacje emitowane przez Bank Gospodarstwa
Krajowego na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 października 1994 r.
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Źrogowym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 931, z późn. zm.), gwarantowane przez Skarb Państwa,
252,5 mln zł stanowiły inne papiery wartościowe opiewające na świadczenia
pieniężne, gwarantowane przez Skarb Państwa.
Ponadto, OFź przekazały również do ZUS środki pieniężne o wartości 1 862,2 mln zł.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw
w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych
w otwartych funduszach emerytalnych, skarbowe papiery wartościowe nabywane są
przez Skarb Państwa, co umożliwia ich umorzenie, a pozostałe aktywa, opiewające na
łączną kwotę 17 728,9 mln zł, podlegają przekazaniu do Funduszu Rezerwy
Demograficznej.
Po nabyciu przez Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów papierów
skarbowych, papiery te zostały umorzone, co skutkować będzie obniżeniem długu
publicznego wg wartości nominalnej o 130 187,6 mln zł, tj. o ok. 7,6% PKB. Obniżenie
PŹP wynikać będzie zarówno z kwoty umarzanych skarbowych papierów
wartościowych, jak i oszczędności w kosztach ich obsługi. Źodatkowo obniżająco na
dług sektora działać będą pożytki z innych niż papiery skarbowe aktywów
przekazanych z OFź. W związku z powyższym uzasadnione jest zastąpienie
w art. 112aa ust. 4 progu 50% PKB progiem 43% PKB, natomiast progu 55% PKB
odpowiednio progiem 48% PKB. Propozycja obniżenia progów o 7 punktów
procentowych uwzględnia niepewność związaną zarówno z ostatecznym
ukształtowaniem się relacji długu do PKB w bazowym roku 2013, jak i rzeczywistym
wpływem zmian w systemie emerytalnym na dług. Niepewność dotycząca
ukształtowania się relacji długu do PKB w bazowym roku 2013 ma wpływ na
3
ostateczną zmianę relacji długu publicznego do PKB w 2014 r. W zakresie
rzeczywistego wpływu zmian w systemie emerytalnym na obniżenie długu publicznego
źródłem niepewności są m.in. zakres, w jakim ubezpieczeni skorzystają z możliwości,
aby ich nowe składki przekazywane były do OFź oraz nominalny PKB w 2014 r.
Z uwagi na czynniki wymienione powyżej występują różnice w oszacowaniu wpływu
zmian w systemie emerytalnym na wysokość PDP. W przedstawionej przez Radę
Ministrów ocenie skutków regulacji ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie
niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków
zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych wpływ zmian w systemie
emerytalnym na obniżenie państwowego długu publicznego w 2014 r. oszacowany
został na 146,1 mld zł, tj. na 8,5% PKB. W obliczeniach uwzględniono, poza
przekazaniem obligacji skarbowych, obniżenie składki przekazywanej do OFE,
tzw. „suwak” oraz przeniesienie pozostałych aktywów z OFź, np. obligacji KFŹ.
Natomiast zgodnie z prognozą w przyjętej we wrześniu 2013 r. przez Radę Ministrów
„Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2014–2017”,
w 2014 r. relacja państwowego długu publicznego do PKB zmniejszy się o 7,6% PKB,
do 47,1% PKB. Prognoza ta uwzględniała wpływ na poziom długu zarówno
planowanych zmian w systemie emerytalnym, jak i innych czynników, w tym m.in.
potrzeb pożyczkowych budżetu państwa do sfinansowania w 2014 r., zmian zadłużenia
innych niż Skarb Państwa jednostek sektora finansów publicznych, zmian nominalnego
PKB i kursów walutowych.
Obniżenie progów relacji długu do PKB, uwzględnionych w mechanizmie korygującym
SRW, ma na celu ustabilizowanie długu publicznego na niższym poziomie oraz
zapewnienie wiarygodności polskiej polityki fiskalnej. Jak wskazują bowiem agencje
ratingowe reforma systemu emerytalnego będzie neutralna dla oceny wiarygodności
kredytowej (ratingu) Polski przy założeniu, że obniżeniu poziomu długu publicznego
będzie towarzyszyło odpowiednie dostosowanie progów w ustawie o finansach
publicznych, co – dzięki działaniu mechanizmu korygującego SRW – zapewni
odpowiednią restrykcyjność polityki fiskalnej pomimo niższego poziomu PDP.
IV. Konsolidacja przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez
ZUS
Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
4
ubezpieczeń społecznych (Źz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.) środki z Funduszu
Rezerwy Źemograficznej mogą być wykorzystane m.in. na uzupełnienie wynikającego
z przyczyn demograficznych niedoboru funduszu emerytalnego w Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych. Z uwagi na fakt, że przedmiotowe transfery stanowią istotną
kwotę, a nie mają formy dotacji, konieczne jest doprecyzowanie w ustawie o finansach
publicznych (art. 112aa ust. 2) oraz ustawie o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (art. 14 ust. 3), że wartość zasilenia funduszu
emerytalnego przez FRŹ będzie podlegać konsolidacji na potrzeby stabilizującej reguły
wydatkowej.
Zmiana przepisów ww. ustaw w zakresie eliminacji przepływów finansowych
między organami i jednostkami objętymi stabilizującą regułą wydatkową ma charakter
wyłącznie porządkujący, gdyż ma na celu rozszerzenie zakresu konsolidacji
o przepływy finansowe między funduszami zarządzanymi przez ZUS, a tym samym
uniknięcie efektu „podwójnego” liczenia tych samych wydatków. Operacja konsolidacji
dotyczy przekazywanych transferów/środków na rzecz innych jednostek sektora
finansów publicznych, a ich wielkość nie przekłada się na efektywność wydatkowania.
V. Zmiany dotyczące jednostek samorządu terytorialnego
Głównym celem proponowanych zmian jest unormowanie kwestii dokonywania przez
jednostkę samorządu terytorialnego zmian budżetu ustalonego zastępczo przez
regionalną izbę obrachunkową oraz usunięcie wątpliwości w zakresie zastępczego
ustalania budżetów jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby
obrachunkowe.
Dodawany przepis ust. 9 w art. 240a umożliwia dokonywanie przez jednostkę
samorządu terytorialnego, która nie opracowała programu postępowania naprawczego
lub nie uzyskała pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej do programu,
zmian budżetu ustalonego przez regionalną izbę obrachunkową bez zachowania relacji
określonych w art. 242–244, z tym jednak zastrzeżeniem, że zmiany te nie mogą
prowadzić do zwiększenia stopnia niezachowania tych relacji, wynikającego z budżetu
ustalonego przez izbę obrachunkową. Ten graniczny poziom relacji, który wyznacza
możliwości jst w zakresie zmian budżetu, określa rio – ustalając zastępczo budżet.
W sytuacji, gdy regionalna izba obrachunkowa ustali budżet, który spowoduje
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2259
› Pobierz plik