Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy dostosowania progów w stabilizującej regule wydatkowej, wprowadzenia zmian o charakterze porządkującym, w tym ułatwiające procedurę konsolidacji przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez ZUS, a także zmian dotyczących dokonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zmian budżetu ustalonego zastępczo przez regionalną izbę obrachunkową oraz zmiany usuwające wątpliwości w zakresie zastępczego ustalania budżetu jednostki przez izbę
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2259
- Data wpłynięcia: 2014-03-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 911
2259
na partnerów społecznych, projekt został udostępniony jedynie w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2014 r. przyjęła
projektowaną ustawę bez zastrzeżeń.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
Projektowane zmiany ustaw w zakresie stabilizującej reguły wydatkowej mają
informacje, w tym
charakter dostosowawczy. Wynikają one z konieczności dostosowania brzmienia
wskazanie źródeł
ustawy o finansach publicznych do zmian wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia
danych i przyjętych
2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty
do obliczeń założeń
emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych, która
zasadniczo weszła w życie z dniem 1 lutego 2014 r.
W celu zobrazowania skutków wprowadzanej regulacji, opracowano projekcję
działania mechanizmu korygującego SRW do roku 2025 po obniżeniu progów
dotyczących państwowego długu publicznego o 7 punktów procentowych (dalej:
p.p.) i zestawiono ją z symulacją nieuwzględniającą zmiany wysokości progów.
Kwota wydatków na 2015 r. liczona jest na podstawie kwoty wydatków na 2014 r.,
określonej zgodnie z założeniami określonymi w ustawie z dnia 8 listopada 2013 r.
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
poz. 1646) i stanowiącej punkt startowy dla działania reguły. Prognozy dynamiki
realnej PKB i dynamiki średniorocznej CPI pochodzą z „Wytycznych dotyczących
założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych
jednostek samorządu terytorialnego”, aktualizowanych w listopadzie 2013 r.
Wstępne robocze prognozy dochodów na lata 2014–2016 zostały opracowane przez
Ministerstwo Finansów, natomiast od 2017 r. założono, iż dochody rosną w tempie
nominalnego wzrostu PKB.
Wyniki
symulacji
deterministycznej
wskazują, iż obniżenie progów
3
w mechanizmie korygującym ustawy nie powoduje znaczącego zacieśnienia
polityki fiskalnej w horyzoncie prognozy. W przypadku obniżki progów korekta do
roku 2016 wynosi -2 p.p., co wynika z przekroczenia przez wynik nominalny
sektora instytucji rządowych i samorządowych progu -3% PKB (z uwzględnieniem
kosztów reformy emerytalnej). Następnie do roku 2024 prognozowana jest korekta
-1,5 p.p., co w roku 2017 wynika z przekroczenia przez PDP progu 43%, natomiast
w latach 2018–2020 korekta podyktowana jest zarówno sumą różnic
przekraczającą próg -6%, jak i PŹP przekraczającym 43%. W kolejnych 4 latach
korekta -1,5 p.p. wynika z sumy różnic, następnie zaś (w roku 2025)
prognozowany jest brak korekty.
W przypadku pozostawienia progów na niezmienionym poziomie zgodnie
z przedstawioną symulacją korekta do roku 2016 również wynosiłaby -2 p.p., co
wynikałoby z występowania deficytu sektora instytucji rządowych
i samorządowych przekraczającego 3% PKB (z uwzględnieniem kosztów reformy
emerytalnej). W roku 2017 nie występowałaby korekta, ponieważ w roku 2015
żaden z progów uwzględnionych w mechanizmie korygującym reguły nie zostałby
przekroczony. W latach 2018–2025, czyli do końca horyzontu prognozy,
stosowana byłaby korekta -1,5 p.p., co wynikałoby z sumy różnic. Zatem,
z porównania dwóch wariantów wynika, że w horyzoncie prognozy, w wariancie
z obniżeniem progów większa korekta niż w przypadku pozostawienia progów na
dotychczasowym poziomie występuje jedynie w roku 2017, mniejsza natomiast –
w roku 2025.
Wejście w życie projektowanych regulacji dotyczących jednostek samorządu
terytorialnego nie będzie skutkować zwiększeniem wydatków lub zmniejszeniem
dochodów sektora JST.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-
zmian
10)
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe z
małych i średnich
…… r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na
informacje, w tym
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
wskazanie źródeł
przedsiębiorstw. Pośrednio, zabezpieczenie przed wzrostem państwowego długu
danych i przyjętych
publicznego dzięki obniżonym progom w mechanizmie korygującym SRW,
do obliczeń założeń przyczyni się do ustabilizowania finansów publicznych. To z kolei powinno
wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę i w konsekwencji na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4
Wejście w życie projektowanych regulacji dotyczących jednostek samorządu
terytorialnego nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z
projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy. Pośrednio,
zabezpieczenie przed wzrostem państwowego długu publicznego dzięki obniżonym progom
w mechanizmie korygującym SRW przyczyni się do ustabilizowania finansów publicznych. To z kolei
powinno wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę i w konsekwencji na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanych regulacji dotyczących jednostek samorządu terytorialnego nie będzie
miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie
wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przepisy ustawy dotyczące obniżenia progów w mechanizmie korygującym stabilizującej reguły wydatkowej
oraz konsolidacji przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez ZUS mają wejść
w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. W praktyce, przepisy dotyczące obniżenia progów
w mechanizmie korygującym SRW oraz przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez
ZUS zostaną zastosowane po raz pierwszy podczas liczenia prognoz kwoty wydatków zawartej w Programie
Konwergencji, będącego częścią Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014–2017 oraz podczas
opracowywania projektu ustawy budżetowej na rok 2015.
Przepisy dotyczące JST, w tym przepisy odnoszące się do programu postępowania naprawczego, wejdą
w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
5
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
Ponieważ projektowane zmiany mają charakter dostosowawczy lub uszczegółowiający, a nie wprowadzający
nowe rozwiązania, to ewaluacja efektów projektu nie jest planowana. Planowane jest natomiast
monitorowanie i przegląd SRW. Będzie ono obejmowało śledzenie realizacji głównego celu reguły, tj.
utrzymanie nominalnego wyniku sektora GG na poziomie średniookresowego celu budżetowego (MTO), co
będzie dokonywane poprzez obliczanie i analizowanie sumy różnic między wynikiem a MTO. Monitorowane
będzie również przestrzeganie limitu wydatkowego – informacja o realizacji kwoty wydatków oraz kwoty
limitu wydatków obliczonego zgodnie z formułą SRW będzie zamieszczana w sprawozdaniu z wykonania
ustawy budżetowej. Ponadto, po 5 latach od dnia wejścia w życie ustawy wprowadzającej SRW lub po
ewentualnej aktualizacji wysokości średniookresowego celu budżetowego, Minister Finansów dokona
przeglądu funkcjonowania przepisów dotyczących ustalania kwoty wydatków oraz przedstawi Radzie
Ministrów informację o sposobie funkcjonowania reguły w procesie budżetowym, zawierającą ewentualne
rekomendacje zmian.
Zmiany dotyczące jednostek samorządu terytorialnego zawarte w niniejszym projekcie ustawy również mają
charakter uszczegółowiający, wobec czego ewaluacja efektów wprowadzenia tych przepisów nie jest
planowana. Projektowane uszczegółowienie dotyczy rozwiązań wprowadzonych ustawą z dnia 8 listopada
2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, których przegląd nastąpi po
upływie trzech lat od dnia wejścia w życie ustawy.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
02/36rch
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2259
› Pobierz plik