eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy dostosowania progów w stabilizującej regule wydatkowej, wprowadzenia zmian o charakterze porządkującym, w tym ułatwiające procedurę konsolidacji przepływów finansowych między funduszami zarządzanymi przez ZUS, a także zmian dotyczących dokonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zmian budżetu ustalonego zastępczo przez regionalną izbę obrachunkową oraz zmiany usuwające wątpliwości w zakresie zastępczego ustalania budżetu jednostki przez izbę

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2259
  • Data wpłynięcia: 2014-03-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 911

2259

Konwergencji. Jednocześnie, mając na uwadze, iż projektowane zmiany nie oddziałują w sposób bezpośredni 
na  partnerów  społecznych,  projekt został udostępniony  jedynie  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej 
Rządowego  Centrum  Legislacji  stosownie  do  przepisów  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności 
lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa  (Dz.  U.  Nr  169,  poz.  1414,  z  późn.  zm.).  Nie  zgłoszono 
zainteresowania pracami nad    projektem ustawy w  trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie 
stanowienia prawa. 
 Komisja  Wspólna   Rządu  i  Samorządu  Terytorialnego  na  posiedzeniu  w  dniu 29  stycznia  2014  r.  przyjęła 
projektowaną ustawę bez zastrzeżeń.  
  
6.   Wpływ na sektor finansów publicznych 
(ceny stałe z …… r.) 
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł] 










10 
Łącznie (0-10) 
Źochody ogółem 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
budżet państwa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JST 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
pozostałe jednostki 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(oddzielnie) 
Wydatki ogółem 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
budżet państwa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JST 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
pozostałe jednostki 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(oddzielnie) 
Saldo ogółem 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
budżet państwa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JST 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
pozostałe jednostki 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(oddzielnie) 
 
ródła finansowania    
 
Dodatkowe 
Projektowane  zmiany  ustaw  w  zakresie  stabilizującej  reguły  wydatkowej  mają 
informacje, w tym 
charakter  dostosowawczy.  Wynikają  one  z  konieczności  dostosowania  brzmienia 
wskazanie źródeł 
ustawy o finansach publicznych do zmian wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 
danych i przyjętych 
2013  r.  o  zmianie  niektórych  ustaw  w  związku  z  określeniem  zasad  wypłaty 
do obliczeń założeń 
emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych, która 
zasadniczo weszła w życie z dniem 1 lutego 2014 r.  
W  celu  zobrazowania  skutków  wprowadzanej  regulacji,  opracowano  projekcję 
działania  mechanizmu  korygującego  SRW  do  roku  2025  po  obniżeniu  progów 
dotyczących  państwowego  długu  publicznego  o  7  punktów  procentowych  (dalej: 
p.p.)  i  zestawiono  ją  z  symulacją  nieuwzględniającą  zmiany  wysokości  progów. 
Kwota wydatków na 2015 r. liczona jest na podstawie kwoty wydatków na 2014 r., 
określonej zgodnie z założeniami określonymi w ustawie z dnia 8 listopada 2013 r. 
o  zmianie  ustawy  o  finansach  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U. 
poz.  1646)  i  stanowiącej  punkt  startowy  dla  działania  reguły.  Prognozy  dynamiki 
realnej PKB i dynamiki średniorocznej CPI pochodzą z „Wytycznych dotyczących 
założeń  makroekonomicznych  na  potrzeby  wieloletnich  prognoz  finansowych 
jednostek  samorządu  terytorialnego”,  aktualizowanych  w  listopadzie  2013  r. 
Wstępne robocze prognozy dochodów na lata 2014–2016 zostały opracowane przez 
Ministerstwo Finansów, natomiast od 2017 r. założono, iż dochody rosną w tempie 
nominalnego wzrostu PKB.  
Wyniki 
symulacji 
deterministycznej 
wskazują,  iż  obniżenie  progów 

 
w mechanizmie  korygującym  ustawy  nie  powoduje  znaczącego  zacieśnienia 
polityki fiskalnej w horyzoncie prognozy. W przypadku obniżki progów korekta do 
roku  2016  wynosi  -2  p.p.,  co  wynika  z  przekroczenia  przez  wynik  nominalny 
sektora instytucji rządowych i samorządowych progu -3% PKB (z uwzględnieniem 
kosztów reformy emerytalnej). Następnie do roku 2024 prognozowana jest korekta 
-1,5 p.p., co w roku 2017 wynika z przekroczenia przez PDP progu 43%, natomiast 
w  latach  2018–2020  korekta  podyktowana  jest  zarówno  sumą  różnic 
przekraczającą próg -6%, jak i PŹP przekraczającym 43%. W kolejnych 4 latach 
korekta  -1,5  p.p.  wynika  z  sumy  różnic,  następnie  zaś  (w  roku  2025) 
prognozowany jest brak korekty.  
W  przypadku  pozostawienia  progów  na  niezmienionym  poziomie  zgodnie 
z przedstawioną  symulacją  korekta  do  roku  2016  również  wynosiłaby  -2  p.p.,  co 
wynikałoby  z  występowania  deficytu  sektora  instytucji  rządowych 
i samorządowych przekraczającego 3% PKB (z uwzględnieniem kosztów reformy 
emerytalnej).  W  roku  2017  nie  występowałaby  korekta,  ponieważ  w  roku  2015 
żaden z progów uwzględnionych w mechanizmie korygującym reguły nie zostałby 
przekroczony.  W  latach  2018–2025,  czyli  do  końca  horyzontu  prognozy, 
stosowana  byłaby  korekta  -1,5  p.p.,  co  wynikałoby  z  sumy  różnic.  Zatem, 
z porównania  dwóch  wariantów  wynika,  że  w  horyzoncie  prognozy,  w  wariancie 
z obniżeniem progów większa korekta niż w przypadku pozostawienia progów na 
dotychczasowym poziomie występuje jedynie w roku 2017, mniejsza natomiast – 
w roku 2025. 
 
Wejście  w  życie  projektowanych  regulacji  dotyczących  jednostek  samorządu 
terytorialnego  nie  będzie  skutkować  zwiększeniem  wydatków  lub  zmniejszeniem 
dochodów sektora JST.  
7.  Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie 
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe  
Skutki 
Czas w latach od wejścia w życie 





10 
Łącznie (0-
zmian 
10) 
W ujęciu 
duże 
 
 
 
 
 
 
 
pieniężnym 
przedsiębiorstwa 
(w mln zł,  
sektor mikro-, 
 
 
 
 
 
 
 
ceny stałe z
małych i średnich 
 
…… r.)
przedsiębiorstw 
 
rodzina, obywatele 
 
 
 
 
 
 
 
oraz gospodarstwa 
domowe 
W ujęciu 
duże 
 
niepieniężnym  przedsiębiorstwa 
sektor mikro-, 
 
małych i średnich 
przedsiębiorstw 
rodzina, obywatele 
 
oraz gospodarstwa 
domowe  
Niemierzalne 
 
 
Dodatkowe 
Projektowana  regulacja  nie  będzie  miała  bezpośredniego  wpływu  na 
informacje, w tym 
konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie 
wskazanie źródeł 
przedsiębiorstw.  Pośrednio,  zabezpieczenie  przed  wzrostem  państwowego  długu 
danych i przyjętych 
publicznego  dzięki  obniżonym  progom  w  mechanizmie  korygującym  SRW, 
do obliczeń założeń   przyczyni  się  do  ustabilizowania  finansów  publicznych.  To  z  kolei  powinno 
wywrzeć pozytywny  wpływ na gospodarkę i w konsekwencji na funkcjonowanie 
przedsiębiorstw. 

 
Wejście  w  życie  projektowanych  regulacji  dotyczących  jednostek  samorządu 
terytorialnego  nie  będzie  miało  wpływu  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość. 
8.   Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z 
projektu 
 nie dotyczy 
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie 
 tak 
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej 
 nie 
tabeli zgodności). 
 nie dotyczy 
 zmniejszenie liczby dokumentów  
 zwiększenie liczby dokumentów 
 zmniejszenie liczby procedur 
 zwiększenie liczby procedur 
 skrócenie czasu na załatwienie sprawy 
 wydłużenie czasu na załatwienie sprawy 
 inne:            
 inne:            
 
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich 
 tak 
elektronizacji.  
 nie 
 nie dotyczy 
 
Komentarz: 
9.  Wpływ na rynek pracy  
 
Projektowana  regulacja  nie  będzie  miała  bezpośredniego  wpływu  na  rynek  pracy.  Pośrednio, 
zabezpieczenie  przed  wzrostem  państwowego  długu  publicznego  dzięki  obniżonym  progom 
w mechanizmie  korygującym  SRW  przyczyni  się  do  ustabilizowania  finansów  publicznych.  To  z  kolei 
powinno wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę i w konsekwencji na rynek pracy. 
Wejście  w  życie  projektowanych  regulacji  dotyczących  jednostek  samorządu  terytorialnego  nie  będzie 
miało wpływu na rynek pracy. 
 
10. Wpływ na pozostałe obszary 
 
 
 
 środowisko naturalne 
 demografia 
 informatyzacja 
 sytuacja i rozwój regionalny 
 mienie państwowe 
 zdrowie 
 inne:            
Omówienie 
wpływu
 
 
11.  Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego 
 
Przepisy ustawy dotyczące obniżenia progów w mechanizmie korygującym stabilizującej reguły wydatkowej 
oraz  konsolidacji  przepływów  finansowych  między  funduszami  zarządzanymi  przez  ZUS  mają  wejść 
w życie  z  dniem  następującym  po  dniu  ogłoszenia.  W  praktyce,  przepisy  dotyczące  obniżenia  progów 
w mechanizmie korygującym SRW oraz przepływów  finansowych  między funduszami zarządzanymi przez 
ZUS zostaną zastosowane po raz pierwszy podczas liczenia prognoz kwoty wydatków zawartej w Programie 
Konwergencji, będącego częścią Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014–2017  oraz podczas 
opracowywania projektu ustawy budżetowej na rok 2015.  
Przepisy  dotyczące  JST,  w  tym  przepisy  odnoszące  się  do  programu  postępowania  naprawczego,  wejdą 
w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.  

 
 
12.  W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną 
zastosowane? 
 
Ponieważ projektowane zmiany mają charakter dostosowawczy lub uszczegółowiający, a nie wprowadzający 
nowe  rozwiązania,  to  ewaluacja  efektów  projektu  nie  jest  planowana.  Planowane  jest  natomiast 
monitorowanie  i  przegląd  SRW.  Będzie  ono  obejmowało  śledzenie  realizacji  głównego  celu  reguły,  tj. 
utrzymanie nominalnego wyniku sektora GG na poziomie średniookresowego celu budżetowego (MTO), co 
będzie dokonywane poprzez obliczanie i analizowanie sumy różnic między wynikiem a MTO. Monitorowane 
będzie również przestrzeganie limitu wydatkowego – informacja o realizacji kwoty  wydatków oraz kwoty 
limitu wydatków obliczonego zgodnie z formułą SRW będzie zamieszczana w sprawozdaniu z wykonania 
ustawy  budżetowej.  Ponadto,  po  5  latach  od  dnia  wejścia  w  życie  ustawy  wprowadzającej  SRW  lub  po 
ewentualnej  aktualizacji  wysokości  średniookresowego  celu  budżetowego,  Minister  Finansów  dokona 
przeglądu  funkcjonowania  przepisów  dotyczących  ustalania  kwoty  wydatków  oraz  przedstawi  Radzie 
Ministrów informację o sposobie funkcjonowania reguły  w procesie budżetowym, zawierającą ewentualne 
rekomendacje zmian. 
Zmiany dotyczące jednostek samorządu terytorialnego zawarte w niniejszym projekcie ustawy również mają 
charakter  uszczegółowiający,  wobec  czego  ewaluacja  efektów  wprowadzenia  tych  przepisów  nie  jest 
planowana. Projektowane uszczegółowienie dotyczy rozwiązań wprowadzonych ustawą z dnia 8 listopada 
2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw,  których przegląd nastąpi po 
upływie trzech lat od dnia wejścia w życie ustawy. 
 
13. Załączniki (istotne dokumenty  ródłowe, badania, analizy itp.)  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
02/36rch 

 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: