Rządowy projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
projekt dotyczy przywrócenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego osobom, które świadczenie to utraciły od dnia 1 lipca 2013 r. oraz określenia warunków nabywania i zasad ustalania oraz przyznawania tych zasiłków
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2252
- Data wpłynięcia: 2014-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 567
2252
pielęgnacyjnych, prawo do zasiłku dla opiekuna ustala się na czas nieokreślony, chyba
że orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności
zostało wydane na czas określony. W przypadku wydania orzeczenia
o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności na czas określony
prawo do zasiłku dla opiekuna ustala się do ostatniego dnia miesiąca, w którym upływa
termin ważności orzeczenia. Ponadto w przypadku upływu terminu, na który została
wydana decyzja, w związku z utratą ważności orzeczenia o niepełnosprawności lub
orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, prawo do zasiłku dla opiekuna, w związku
z uzyskaniem nowego orzeczenia, ustala się na wniosek. Wniosek taki może zostać
złożony w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia
o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Prawo do zasiłku
dla opiekuna ustala się wówczas począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek
o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności.
Organ właściwy, ustalając prawo do zasiłku dla opiekuna, w celu ustalenia tego prawa,
może odebrać od osoby ubiegającej się o zasiłek dla opiekuna oświadczenie dotyczące
spełniania warunków do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie
przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym w dniu
31 grudnia 2012 r. w okresach, za które osoba ubiega się o zasiłek dla opiekuna.
Oświadczenie takie jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim
klauzuli następującej treściŚ „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego
oświadczenia.”.
Klauzula
ta
zastępuje
pouczenie
organu
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
W celu wyeliminowania nieprawidłowości i potwierdzenia spełniania przesłanek
warunkujących przyznanie prawa do zasiłku dla opiekuna, wprowadzono procedury
umożliwiające właściwym organom weryfikację uprawnienia do zasiłku dla opiekuna.
Przy ustalaniu prawa do zasiłku dla opiekuna, organ właściwy lub marszałek
województwa zwraca się do kierownika ośrodka pomocy społecznej o przeprowadzenie
rodzinnego wywiadu środowiskowego na zasadach określonych w przepisach o pomocy
społecznej w celu potwierdzenia faktu sprawowania opieki przez osobę ubiegającą się
o zasiłek dla opiekuna. Wywiad jest przeprowadzany w miejscu sprawowania opieki
nad osobą niepełnosprawną. Ponadto, co 6 miesięcy, przeprowadza się aktualizację
3
wywiadu, z wyjątkiem sytuacji, gdy do końca okresu, na który został przyznany zasiłek
dla opiekuna, pozostało mniej niż 3 miesiące, np. w przypadku posiadania
odpowiedniego orzeczenia o niepełnosprawności wydanego na czas określony, lub
w każdej sytuacji, gdy zaistnieją wątpliwości co do spełniania warunków
uprawniających do otrzymania zasiłku dla opiekuna, organ może zwrócić się do
kierownika ośrodka pomocy społecznej o przeprowadzenie aktualizacji wywiadu.
Organ, który wypłacał świadczenia pielęgnacyjne (czyli wójt, burmistrz lub prezydent
miasta), w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, informuje
osoby, którym prawo do świadczeń pielęgnacyjnych wygasło z mocy prawa na
podstawie art. 11 ust. 3 ustawy nowelizującej, o możliwości złożenia przez nie wniosku
o przyznanie zasiłku oraz o warunkach nabywania do niego prawa.
Osoby pobierające zasiłek dla opiekuna będą podlegać obowiązkowi ubezpieczenia
zdrowotnego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, oraz
zostanie za nie opłacona składka na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, na zasadach
określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego będzie ustalany za okresy nie
wcześniej niż od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przepis ten będzie
wywoływać skutki ex nunc). Podstawą opłacania składek będzie kwota zasiłku dla
opiekuna określona w niniejszej ustawie.
Realizacja zasiłków na podstawie projektu ustawy jest zadaniem zleconym z zakresu
administracji rządowej realizowanym przez gminy. Zasiłki dla opiekunów i koszty ich
obsługi, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego
oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne będą finansowane ze środków z budżetu
państwa na realizację świadczeń rodzinnych.
W sprawach nieuregulowanych w projekcie ustawy stosuje się odpowiednio przepisy
ustawy o świadczeniach rodzinnych. Zgodnie z tą regulacją będą rozpatrywane
szczegółowe kwestie dotyczące m.in. wypłaty zasiłków, podzielności zasiłków oraz
kwestie nienależnie pobranych zasiłków. Osoba pobierająca zasiłek dla opiekuna będzie
również obowiązana do niezwłocznego powiadomienia organu wypłacającego ten
zasiłek o wystąpieniu zmian mających wpływ na prawo do tego zasiłku.
4
Jednocześnie, wobec faktu, że projektowane rozwiązania nie przewidują objęcia
ubezpieczeniem zdrowotnym osób mających ustalone prawo do zasiłku dla opiekuna
w okresie od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie
ustawy, wprowadzone zostało rozwiązanie, zgodnie z którym dyrektor oddziału
wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia:
1) nie wszczyna postępowania w sprawie o ustalenie obowiązku poniesienia kosztów
tych świadczeń, a postępowanie wszczęte umarza,
2) umarza w całości spłatę należności ustalonej w decyzji wydanej na podstawie art. 50
ust. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, stosując odpowiednio art. 58 ust. 2 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938
i 1646)
w sytuacji, jeżeli osoby te w okresie, za który miały ustalone prawo do zasiłku dla
opiekuna oraz w ciągu 30 dni po upływie tego okresu, skorzystały ze świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, mimo braku prawa do tych
świadczeń – z powodu wygaśnięcia z mocy prawa decyzji o przyznaniu im prawa do
świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r.
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw.
Ponadto zostały dokonane zmiany w poszczególnych ustawach analogiczne do regulacji
dotyczących świadczeń pielęgnacyjnychŚ
– w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U.
z 2014 r. poz. 101) – zasiłki dla opiekunów nie będą podlegać egzekucji,
– w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
(Źz. U. z 2012 r. poz. 1015, z późn. zm.) – zasiłki dla opiekunów nie będą podlegać
egzekucji,
– ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – zasiłki
dla opiekunów będą wolne od podatku,
– ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749,
z późn. zm.) – organy podatkowe będą udostępniać informacje zawarte w aktach
spraw podatkowych, w tym informacje o numerach rachunków bankowych
posiadanych przez podatników wójtom, burmistrzom, prezydentom miast lub
marszałkom województw w zakresie prowadzonych postępowań o przyznanie
zasiłków dla opiekunów,
5
– w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Żunduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440, 1717 i 1734) – przy obliczaniu okresów
składkowych (…) dla celów podwyższenia emerytury (…) miesiące, w których
składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe były obliczone od podstawy wymiaru
niższej od kwoty minimalnego wynagrodzenia pracowników, uwzględnia się w części
odpowiadającej proporcji tej podstawy do kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Zasady tej nie będzie się stosować, jeżeli podstawę wymiaru składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowiła kwota zasiłku dla opiekunów, a także
w kwestii możliwości potrącenia z aktualnie wypłacanych świadczeń kwot
nienależnie pobranych zasiłków dla opiekunów,
– w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych – polegające na
określeniu składu rodziny, podczas ustalania prawa do świadczeń rodzinnych,
dostosowania
przesłanek
uniemożliwiających
otrzymanie
świadczenia
pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, uregulowaniu kwestii zbiegu
prawa do świadczeń i możliwości potrącania nienależnie pobranych świadczeń
rodzinnych z wypłacanych zasiłków dla opiekunów – uwzględniając wprowadzenie
do systemu prawnego zasiłku dla opiekuna,
– w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182,
z późn. zm.) – do określenia, że w przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku stałego
i zasiłku dla opiekuna zasiłek stały nie przysługuje,
– w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Źz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.) – przy definiowaniu pojęcia
bezrobotnego, za którego nie będzie uznawana osoba pobierająca zasiłek dla
opiekuna oraz w kwestii dotyczącej braku zobowiązania w stosunku do osób
pobierających zasiłek dla opiekuna do opłacania składek na Żundusz Pracy,
– w ustawie z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85,
poz. 728, z późn. zm.) – w kwestii zwolnienia od opłat abonamentowych osób, które
otrzymują zasiłek dla opiekuna,
– w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1228 i 1548) przy definicji rodziny, mianowicie, za członka
rodziny uznawane będzie dziecko, które ukończyło 25. rok życia (…), jeżeli
w związku z tą niepełnosprawnością przysługuje zasiłek dla opiekuna.
6
Ponadto zostały dokonane zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz w ustawie z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1442, 1623, 1650 i 1717), mające na celu stosowanie w stosunku do osób
uprawnionych do zasiłków dla opiekunów regulacji analogicznych do obwiązujących
do tej pory w zakresie świadczeń pielęgnacyjnych, m.in. w kwestii podlegania
obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego lub ubezpieczeń emerytalnych i rentowych,
ustalenia organów właściwych w tych sprawach, kwestii opłacania składek itp.
Wejście ustawy w życie
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka regulowana przez projekt ustawy nie jest sprzeczna z przepisami prawa
Unii Europejskiej.
Notyfikacja
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Konsultacje
Projekt ustawy został przesłany na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r.
o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach
Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii źuropejskiej (Dz. U. Nr 90,
poz. 759) do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego, a także do konsultacji z następującymi partnerami społecznymiŚ
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
(Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.)Ś
a) Żorum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
c) NSZZ ,,Solidarność”ś
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców
(Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.)Ś
a) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacją Lewiatan,
c) Związkiem Rzemiosła Polskiego,
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2252
› Pobierz plik