Rządowy projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
projekt dotyczy przywrócenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego osobom, które świadczenie to utraciły od dnia 1 lipca 2013 r. oraz określenia warunków nabywania i zasad ustalania oraz przyznawania tych zasiłków
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2252
- Data wpłynięcia: 2014-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 567
2252
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) oraz na
stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U.
z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
W dniu 4 marca 2014 r. projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Ponadto projekt został przesłany do organizacji i podmiotów współpracujących
z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, które brały udział w dyskusji na temat
nowych rozwiązań w zakresie świadczenia pielęgnacyjnego, m.in. Fundacji Toto
Animo, Stowarzyszenia „Źobra Wola”, Stowarzyszenia Opiekunów Osób
Niepełnosprawnych śStop Wykluczeniomś, Platformy Oburzonych RP – Ruch
Oburzonych, Stowarzyszenia „Stop Bezprawiu”, Organizacji
rodowiskowej
Opiekunów Osób Niepełnosprawnych OPZZ PP Ogólnopolski Pracowniczy Związek
Zawodowy „Porozumienie Pracownicze”, Ruchu oburzonych – Solidarna Polska,
Krajowego Stowarzyszenia Spółdzielców Nasze Mieszkania.
Uwagi i opinie do projektu ustawy zostały zgłoszone przez Stowarzyszenie Opiekunów
Osób Niepełnosprawnych śStop Wykluczeniomś, Platformę Oburzonych RP – Ruch
Oburzonych,
Stowarzyszenie „Stop Bezprawiu”, Organizację
rodowiskową
Opiekunów Osób Niepełnosprawnych OPZZ PP Ogólnopolski Pracowniczy Związek
Zawodowy „Porozumienie Pracownicze”. Do wskazanych uwag przedstawiciel
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej ustosunkował się na spotkaniu
z przedstawicielami ww. organizacji, które odbyło się dnia 26 lutego 2014 r.
w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały
poddane dokładnej analizie. W efekcie wybrano rozwiązania, które w najpełniejszy
sposób realizują cel projektu, jakim jest realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
8
Źata sporządzenia
Nazwa projektu
Projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
25 marca 2014 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło:
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego K 27/13
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac
lub Podsekretarza Stanu
UB 27
Podsekretarz Stanu MPiPS – źlżbieta Seredyn
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Ewa Kidyba tel. 22 529 06 67
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 5 grudnia 2013 r. (sygn. akt K 27/13) orzekł, że art. 11 ust. 1 i 3 ustawy
z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Źz. U. poz. 1548),
jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483,
z późn. zm.).
Na podstawie art. 11 ust. 1 i 3 ustawy nowelizującej wprowadzony został okres przejściowy uprawniający osoby
dotychczas otrzymujące świadczenie pielęgnacyjne do otrzymywania przedmiotowego świadczenia na podstawie art. 17
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Źz. U. z 2013 r. poz. 1456, 1623 i 1650), zwanej dalej
„ustawą o świadczeniach rodzinnych” przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej, czyli
do 30 czerwca 2013 r. Po upływie tego okresu decyzje, na podstawie których przyznane było prawo do świadczeń
pielęgnacyjnych, wygasły z mocy prawa. Na podstawie tych decyzji świadczenie pielęgnacyjne przysługiwało w
wysokości 520 zł.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zgodnie z uzasadnieniem wyroku, przywrócenie stanu zgodnego z Konstytucją, tj. przywrócenie prawa
do świadczenia pielęgnacyjnego osobom, które świadczenie to utraciły z dniem 30 czerwca 2013 r., wymaga bezzwłocznej
interwencji ustawodawcy, który powinien wprowadzić stosowne korekty w systemie prawnym.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Projekt wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
rodzina, obywatele oraz
ok. 117 000 osób
Sprawozdania rzeczowo-
Wzrost dochodów poprzez
gospodarstwa domowe,
-finansowe z zakresu świadczeń uzyskanie uprawnienia do
ZUS, NFZ, organy
rodzinnych przy uwzględnieniu zasiłku dla opiekunów, wzrost
ustalające prawo do
świadczeniobiorców, którzy nie przychodów po stronie składek
zasiłków, ośrodki pomocy
otrzymają zasiłków dla
na ubezpieczenie emerytalno-
społecznej realizujące
opiekunów z uwagi m.in. na
-rentowe i zdrowotne oraz
wywiady środowiskowe
przewidywaną liczbę zgonów
zwolnienie z obowiązku
osób niepełnosprawnych,
opłacania abonamentu radiowo-
aktywizację zawodową,
-telewizyjnego. W stosunku do
ustalenie prawa do emerytury
organów ustalających prawo do
lub renty, a także pobieranie
zasiłków i ośrodków pomocy
specjalnego zasiłku
społecznej wzrost obciążeń
opiekuńczego przez osoby
administracyjnych.
opiekujące się
Wzrost przychodów po stronie
niepełnosprawnym członkiem
składek na ubezpieczenie
rodziny oraz ustalenie w drodze zdrowotne dotyczy obywateli
rodzinnego wywiadu
i NFZ.
środowiskowego faktu
niesprawowania lub
nienależytego sprawowania
opieki.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy w dniu 5 lutego 2014 r. został przesłany na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów
9
Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759) do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
a także do konsultacji z następującymi partnerami społecznymiŚ
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Źz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854,
z późn. zm.)Ś
a) Żorum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
c) NSZZ ,,Solidarność”,
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Źz. U. Nr 55, poz. 235,
z późn. zm.)Ś
a) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacją Lewiatan,
c) Związkiem Rzemiosła Polskiego,
d) Związkiem Pracodawców Business Centre Club
– z prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag w terminie 21 dni.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie
z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P.
poz. 979) oraz na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). aden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Ponadto projekt w dniu 5 lutego 2014 r. został przesłany do organizacji i podmiotów współpracujących
z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, które brały udział w dyskusji na temat nowych rozwiązań w zakresie
świadczenia pielęgnacyjnego, m.in. Żundacji Toto Animo, Stowarzyszenia „Źobra Wola”, Stowarzyszenia Opiekunów
Osób Niepełnosprawnych śStop Wykluczeniomś, Platformy Oburzonych RP – Ruch Oburzonych, Stowarzyszenia „Stop
Bezprawiu”, Organizacji rodowiskowej Opiekunów Osób Niepełnosprawnych OPZZ PP Ogólnopolski Pracowniczy
Związek Zawodowy "Porozumienie Pracownicze", Ruchu Oburzonych – Solidarna Polska, Krajowego Stowarzyszenia
Spółdzielców Nasze Mieszkania, z prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag w terminie 14 dni.
Uwagi i opinie do projektu ustawy zostały zgłoszone przez Stowarzyszenie Opiekunów Osób Niepełnosprawnych
śStop Wykluczeniomś, Platformę Oburzonych RP – Ruch Oburzonych, Stowarzyszenie „Stop Bezprawiu”, Organizację
rodowiskową Opiekunów Osób Niepełnosprawnych OPZZ PP Ogólnopolski Pracowniczy Związek Zawodowy
"Porozumienie Pracownicze". Do wskazanych uwag przedstawiciel Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
ustosunkował się na spotkaniu z przedstawicielami ww. organizacji, które odbyło się dnia 26 lutego 2014 r.
w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały poddane dokładnej analizie. W efekcie
wybrano rozwiązania, które w najpełniejszy sposób realizują cel projektu, jakim jest realizacja wyroku Trybunału
Konstytucyjnego.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Źochody ogółem
184,6
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
1575,6
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki 184,6
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
1575,6
(oddzielnie),
z tego:
- NFZ – składki na 12
24
24
24
24
24
24
24
24
24
24
252
ubezpieczenie
zdrowotne
- ZUS – składki na 172,6
115,1
115,1
115,1
115,1
115,1
115,1
115,1
115,1
115,1
115,1
1323,6
ubezpieczenie
emerytalno-
-rentowe
Wydatki ogółem
1372,1
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
10346,1
budżet państwa,
1372,1
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
897,4
10346,1
z tego:
- zasiłki dla
1182,1
754,8
754,8
754,8
754,8
754,8
754,8
754,8
754,8
754,8
754,8
8730,1
opiekunów
- składki na
12
24
24
24
24
24
24
24
24
24
24
252
10
ubezpieczenie
zdrowotne
- składki na
178
118,6
118,6
118,6
118,6
118,6
118,6
118,6
118,6
118,6
118,6
1 364
ubezpieczenie
emerytalno-
-rentowe
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
-1 187,5
-758,3
-758,3
-758,3
-758,3
-758,3
-758,3
-758,3
-758,3
-758,3
-758,3
-8 770,5
budżet państwa
-1 372,1
-897,4
-897,4
-897,4
-897,4
-897,4
-897,4
-897,4
-897,4
-897,4
-897,4
-10 346,1
JST
pozostałe jednostki 184,6
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
139,1
1575,6
(oddzielnie)
Zasiłki dla opiekunów finansowane będą ze środków budżetu państwa. W roku 2014
na realizację świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego (z uwzględnieniem
rezerwy celowej) zabezpieczone jest 10,2 mld zł. Mając na uwadze przewidywane wydatki na
realizację świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, rządowego programu
wsparcia osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne oraz rządowego programu wsparcia rodzin
ródła
wielodzietnych, nie ma możliwości sfinansowania w całości z posiadanych środków wydatków na
finansowania
realizację projektowanej ustawy. Szacuje się, że konieczne będzie zabezpieczenie dodatkowych
środków w wysokości 250 mln zł (z uwzględnieniem kwoty 50 mln zł przeznaczonej na wypłatę
odsetek za zasiłki wypłacane za okresy od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia poprzedzającego dzień
wejścia w życie ustawy. Odsetki przysługują do dnia wejścia w życie ustawy w ustawowej
wysokości.
Dodatkowe
Założenia do obliczeń:
informacje, w tym
Na podstawie danych ze sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu świadczeń rodzinnych z lat
wskazanie źródeł
2012 i 2013 do wyliczeń przyjęto, że liczba świadczeniobiorców, która straciła prawo
danych
do świadczenia pielęgnacyjnego wynosi 140 tys. osób. Przy uwzględnieniu dodatkowych czynników
i przyjętych do
(przewidywaną liczbę zgonów osób niepełnosprawnych, aktywizację zawodową, ustalenie prawa do
obliczeń założeń
emerytury lub renty, a także pobieranie specjalnego zasiłku opiekuńczego przez osoby opiekujące się
niepełnosprawnym członkiem rodziny oraz ustalenie w drodze rodzinnego wywiadu środowiskowego
faktu niesprawowania lub nienależytego sprawowania opieki, przyjęto, że liczba osób, które
otrzymają zasiłek dla opiekuna wyniesie ok. 117 tys. i jest to wielkość niezmienna dla lat kolejnych.
Wysokość zasiłku – 520 zł.
Na podstawie danych z 2012 r. ustalono, że składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe
odprowadzane w wysokości 27,52% od podstawy, którą stanowi wysokość świadczenia czyli 520 zł
opłacana jest w przypadku 57,12% świadczeniobiorców. Składka na ubezpieczenie zdrowotne
w wysokości 9% podstawy, opłacana jest w przypadku 36,42% świadczeniobiorców.
Koszty obsługi stanowią 3% kwoty wypłacanego zasiłku i kwoty składki emerytalno-rentowej.
W roku „zerowym” obowiązywania ustawy koszty liczone są dla okresu od lipca 2013 r.
do grudnia 2014 r. (18 miesięcy). Natomiast koszty składek na ubezpieczenie zdrowotne liczone
są dla okresu od lipca 2014 r. (6 miesięcy).
Dodatkowe informacje: Możliwe korzyści po stronie spadku wydatków na okresowe zasiłki
z pomocy społecznej, jednakże wobec braku aktualnych danych statystycznych nie ma możliwości
dokonania obliczenia wysokości przewidywanych oszczędności.
W związku z przewidywanym terminem przyznania zasiłku dla opiekuna w drodze decyzji
administracyjnych w połowie 2014 r. zakłada się zmniejszenie wpływów z abonamentu radiowo-
-telewizyjnego maksymalnie o 12,2 mln zł w 2014 r. Natomiast w latach 2015–2024 o 24,5 mln zł
rocznie. Zmniejszenie wpływów zostało określone z założeniem, że wszyscy świadczeniobiorcy
do czasu wejścia w życie ustawy opłacają abonament radiowo-telewizyjny. Biorąc jednak pod uwagę,
że abonament opłaca ok. 10% gospodarstw domowych zmniejszenie wpływów kształtować się może
na poziomie 1,22 mln zł w 2014 r. i 2,45 mln zł rocznie w latach 2015–2024.
11
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele oraz
1 295
895,6
895,6
895,6
895,6
895,6
10 251,5
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje, Przyjęte założenia:
w tym wskazanie
Na podstawie danych ze sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu świadczeń
źródeł danych
rodzinnych z lat 2012 i 2013 do wyliczeń przyjęto, że liczba świadczeniobiorców, która straciła
i przyjętych do
prawo do świadczenia pielęgnacyjnego wynosi 140 tys. osób. Przy uwzględnieniu dodatkowych
obliczeń założeń
czynników (przewidywaną liczbę zgonów osób niepełnosprawnych, aktywizację zawodową,
ustalenie prawa do emerytury lub renty, a także pobieranie specjalnego zasiłku opiekuńczego
przez osoby opiekujące się niepełnosprawnym członkiem rodziny oraz ustalenie w drodze
rodzinnego wywiadu środowiskowego faktu niesprawowania lub nienależytego sprawowania
opieki, przyjęto, że liczba osób, które otrzymają zasiłek dla opiekuna wyniesie ok. 117 tys. i jest
to wielkość niezmienna dla lat kolejnych.
Wysokość zasiłku – 520 zł.
Na podstawie danych z 2012 r. ustalono, że składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe
odprowadzane w wysokości 27,52% od podstawy, którą stanowi wysokość świadczenia, czyli
520 zł opłacana jest w przypadku 57,12% świadczeniobiorców. Składka na ubezpieczenie
zdrowotne w wysokości 9% podstawy, opłacana jest w przypadku 36,42% świadczeniobiorców.
Jednocześnie w związku ze zwolnieniem osób uprawnionych do zasiłku dla opiekuna
z opłaty za abonament radiowo-telewizyjny (przy założeniu, że 10% gospodarstw opłaca
abonament), przewiduje się zmniejszenie obciążeń dla świadczeniobiorców, co w efekcie
przekładać się będzie na wzrost dochodów gospodarstw domowych o 1,22 mln zł w 2014 r.
i 2,45 mln zł rocznie w latach 2015–2024.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
X nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
X zwiększenie liczby procedur *
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
X tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
* przewidywany wzrost liczby procedur – wynikający z konieczności wydania ok. 117 tys. decyzji w sprawie przyznania
prawa do zasiłku dla opiekunów oraz konieczności przeprowadzenia okresowej weryfikacji faktu sprawowania opieki.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2252
› Pobierz plik