Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Chorwacji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, podpisanej w Dubrowniku dnia 9 lipca 2010 r.
projekt dotyczy regulacji w kwestii współpracy operacyjnej właściwych polskich organów państwowych z ich chorwackimi odpowiednikami, mającej na celu zwalczanie przestępczości przez jej zapobieganie i ujawnianie sprawców przestępstw
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2246
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Chorwacji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, podpisanej w Dubrowniku dnia 9 lipca 2010 r.
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1096
2246
te powstały, chyba że strony postanowią inaczej (art. 21). Po stronie Rzeczypospolitej
Polskiej koszty, według przyjętej zasady, ponosić będą właściwe organy wymienione
w art. 1 ust. 2 – odpowiednio do zakresu swych ustawowych kompetencji. W związku
z tym nie przewiduje się dodatkowych obciążeń finansowych dla budżetu państwa.
Wejście w życie niniejszej umowy nie spowoduje skutków finansowych dla podmiotów
sektora finansów publicznych w postaci zmniejszenia ich dochodów lub zwiększenia
ich wydatków, ani dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa,
nieprzewidzianych w danej części budżetowej.
Postanowienia umowy związane są z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji
(Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.), ustawy z dnia 12 października 1990 r.
o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.), ustawy z dnia 24 maja
2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r.
Nr 29, poz. 154, z późn. zm.), ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu
pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 276, z późn. zm.),
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.), ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
(Dz. U. Nr 182, poz. 1228) oraz ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej
(Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214, z późn. zm.).
Umowa została sporządzona jako porozumienie ramowe, zawierające standardowe
rozwiązania stosowane w aktach prawnych regulujących współpracę organów ochrony
porządku publicznego na płaszczyźnie międzynarodowej. Rozwiązania te nie wykraczają
w swej istocie poza reżim prawny obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej. W związku
z tym związanie Rzeczypospolitej Polskiej niniejszą umową nie spowoduje konieczności
dokonania zmian w polskim prawie wewnętrznym.
Umowa dotyczy przede wszystkim organów ochrony porządku i bezpieczeństwa
publicznego i ustanawia ramy współpracy tych organów. Ponadto dotyczy ona osób
fizycznych i osób prawnych w takim zakresie, w jakim będą one zaangażowane
w popełnianie przestępstw na terytoriach państw-stron.
Zasadniczym skutkiem wejścia w życie niniejszej umowy będzie wzmocnienie ochrony
bezpieczeństwa i porządku publicznego w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości
zorganizowanej i innych rodzajów przestępczości. Umowa ustanawia ramy prawne
4
współpracy między właściwymi organami obu stron przez wymianę informacji dotyczących
m.in. istotnych okoliczności związanych z popełnianiem przestępstw oraz technik i metod
działania organizacji przestępczych. Podejmowane działania będą mieć na celu
zredukowanie liczby poważnych przestępstw.
Współpraca będąca przedmiotem umowy, prowadzona między właściwymi organami
Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Chorwacji, spowoduje korzystny oddźwięk społeczny
i polityczny w obu państwach, przede wszystkim w związku z uzyskaniem większej
skuteczności w zwalczaniu przestępczości. Pozwoli na to efektywna współpraca między
odpowiednimi organami oraz skuteczne zapobieganie przestępstwom i ściganie sprawców.
Wejście w życie umowy będzie też mieć znaczenie polityczne w kontekście niedawnego
uzyskania przez Republikę Chorwacji członkostwa w Uni Europejskiej. Podejmowanie
wspólnych działań w zakresie zwalczania przestępczości jest także szczególnie ważne
z uwagi na przebywanie dużej liczby obywateli polskich w Chorwacji w celach
turystycznych. Z tego względu zacieśnienie współpracy służb, szczególnie policyjnych, obu
państw jest istotnym aspektem w relacjach dwustronnych.
Trudno jest obecnie przewidzieć ewentualne skutki gospodarcze wejścia w życie niniejszej
umowy. Zważywszy na fakt, iż akt ten niewątpliwie przyczyni się do zmniejszenia
przestępczości zorganizowanej, należy przypuszczać, iż ewentualne skutki gospodarcze będą
mieć charakter pozytywny. W szczególności wejście w życie umowy przyczynić się może
do wzrostu pewności dwustronnego obrotu gospodarczego, a także zwiększenia
bezpieczeństwa stosunków gospodarczych, które są jednym z priorytetów dwustronnej
współpracy między stronami.
Wybór rangi umowy jako umowy rządowej został podyktowany jej zakresem
przedmiotowym. Dotyczy ona problematyki wchodzącej w zakres ustawowych kompetencji
organów państwowych wymienionych w art. 1 ust. 2 umowy, a mianowicie: ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej
oraz Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
Związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową umową nastąpi przez jej ratyfikację
za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, tj. w trybie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia
14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn.
5
zm.) zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997
r. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.). Jest to podyktowane faktem, iż na podstawie umowy
będą realizowane na terytoriach państw-stron wspólne czynności operacyjne, takie jak
przesyłka niejawnie nadzorowana czy działania pod przykryciem, a także wspólne
patrole funkcjonariuszy. Wiąże się to z przyznaniem funkcjonariuszom obu stron
uprawnień siłowych, tj. posiadania broni i środków przymusu bezpośredniego oraz
pojazdów służbowych i innych środków technicznych. W świetle art. 31 ust. 3
Konstytucji ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw
mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w
demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla
ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych
osób. Tak więc zastosowanie trybu ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie
wydaje się celowe i uzasadnione.
02/53rch
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2246
› Pobierz plik