Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Chorwacji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, podpisanej w Dubrowniku dnia 9 lipca 2010 r.
projekt dotyczy regulacji w kwestii współpracy operacyjnej właściwych polskich organów państwowych z ich chorwackimi odpowiednikami, mającej na celu zwalczanie przestępczości przez jej zapobieganie i ujawnianie sprawców przestępstw
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2246
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Chorwacji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, podpisanej w Dubrowniku dnia 9 lipca 2010 r.
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1096
2246
Druk nr 2246
Warszawa, 20 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-21-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o ratyfikacji Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Chorwacji o współpracy
w
zwalczaniu
przestępczości,
podpisanej w Dubrowniku dnia 9 lipca
2010 r..
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Wewnętrznych i Minister Spraw Zagranicznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T AWA
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki
Chorwacji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, podpisanej w Dubrowniku
dnia 9 lipca 2010 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki
Chorwacji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, podpisanej w Dubrowniku dnia 9 lipca
2010 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Umowa została opracowana przez stronę polską i reguluje kwestie współpracy operacyjnej
właściwych polskich organów państwowych z ich chorwackimi odpowiednikami, mającej
na celu zwalczanie przestępczości przez jej zapobieganie i ujawnianie sprawców
przestępstw. Umowa będzie reakcją na rozpowszechnianie przestępczości, szczególnie
zorganizowanej. Wymierne efekty tej reakcji mogą nastąpić tylko wskutek
skonkretyzowanego działania właściwych organów obu państw.
Strona polska jest zainteresowana wejściem w życie przedmiotowej umowy, gdyż jej
postanowienia umożliwią skuteczne zwalczanie zarówno krajowej, jak i międzynarodowej
przestępczości, szczególnie zorganizowanej, lecz także przestępczości w ogóle – jako
zjawiska niepożądanego. Dlatego też zinstytucjonalizowanie współpracy właściwych
polskich organów z ich chorwackimi partnerami będzie stanowić istotny wkład stron
w zwalczanie przestępczości, w tym także przestępczości zorganizowanej.
Wraz z wejściem w życie niniejszej umowy utraci moc Porozumienie między
Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji Rzeczypospolitej Polskiej
a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Republiki Chorwacji o współpracy
w zapobieganiu i ujawnianiu przestępstw, podpisane w Warszawie w dniu 8 listopada
1994 r. Przedmiotowa umowa zawiera szerszy katalog form współpracy stron:
przesyłka niejawnie nadzorowana, działanie funkcjonariuszy pod przykryciem, wspólne
patrole oraz wspólne grupy robocze. Umowa reguluje dodatkowo takie kwestie, jak
możliwość organizowania szkoleń i doskonalenia zawodowego, ochrona świadka,
oficerowie łącznikowi, punkty kontaktowe, legitymacje służbowe, ochrona informacji
niejawnych i zasady odpowiedzialności funkcjonariuszy. Umowa ma także szerszy
zakres podmiotowy, gdyż dotyczy m.in. ministra właściwego do spraw finansów
publicznych i instytucji finansowych oraz Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego.
Umowa określa w art. 1 ust. 1 zakres przedmiotowy współpracy stron, którym jest
współpraca w eliminowaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego oraz porządku
publicznego, a także w zwalczaniu przestępczości i wykrywaniu sprawców przestępstw.
Zgodnie z art. 2 ust. 5 umowy współpraca stron może polegać na przekazywaniu
wskazanych w tym przepisie informacji. Podkreślenia wymaga fakt, iż katalog
przekazywanych informacji jest katalogiem otwartym, a zatem jeżeli informacja taka
będzie mieścić się w zakresie określonym przez art. 1 ust. 1 umowy, strony będą
uprawnione do jej wymiany.
Umowa w art. 2 ust. 1–4 precyzuje, w jakiej formie odbywać się będzie współpraca
stron; co do zasady będzie to współpraca na podstawie wniosku jednej ze stron,
jednakże dopuszczona została także, w szczególnych sytuacjach, możliwość
przekazania informacji i nawiązania współpracy bez konieczności występowania
z wnioskiem.
Szczególne znaczenie dla współpracy stron ma rozdział III, który reguluje kwestie
specjalnych form współpracy. W przypadku takich form współpracy jak przesyłka
niejawnie nadzorowana (art. 4) czy działania funkcjonariuszy pod przykryciem (art. 5),
podkreślono prymat prawa wewnętrznego stron. Dodatkowo w przypadku działania
funkcjonariuszy pod przykryciem, z uwagi na upoważnienie funkcjonariuszy drugiej
strony do działania o charakterze siłowym, konieczne było uregulowanie kwestii
koordynacji wykonanych przez nich czynności i możliwości ich przerwania.
W świetle art. 7 umowy strony mogą podejmować wspólne działania mające na celu
skuteczną ochronę świadka na podstawie przepisów prawa wewnętrznego –
w Rzeczypospolitej Polskiej zasady te są określone w ustawie z dnia 25 czerwca 1997 r.
o świadku koronnym (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 232, z późn. zm.) oraz
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2006 r. w sprawie udzielania
ochrony i pomocy świadkom koronnym i innym uprawnionym osobom (Dz. U. Nr 201,
poz. 1480).
Formą współpracy będą także wspólne patrole (art. 8), którymi dowodzić będą
funkcjonariusze właściwego organu strony, na której terytorium patrol jest
wykonywany. Możliwość użycia broni służbowej została przez takich funkcjonariuszy
ograniczona jedynie do przypadku obrony koniecznej; użycie środków przymusu
bezpośredniego będzie natomiast następować na warunkach i w sposób określony
przepisami prawa wewnętrznego państwa, na terytorium którego patrol jest
wykonywany.
Ułatwieniu współpracy stron mają także służyć przepisy dotyczące oficerów
łącznikowych (art. 9) i punktów kontaktowych (art. 10). Aby identyfikacja
2
funkcjonariuszy właściwego organu drugiej strony była możliwa, zostali oni
zobowiązani do posiadania ważnej legitymacji służbowej (art. 11).
Rozdział IV reguluje kwestie ochrony danych osobowych oraz informacji niejawnych.
W dniu 13 marca 2007 r. weszła w życie Umowa między Rządem Rzeczypospolitej
Polskiej a Rządem Republiki Chorwacji w sprawie wzajemnej ochrony informacji
niejawnych, podpisana w Zagrzebiu dnia 17 września 2003 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 141,
poz. 992), której art. 2 ust. 2 określa klauzule tajności w sposób odmienny, niż czyni to
niniejsza umowa. Wynika to z faktu, iż w Republice Chorwacji weszła w życie ustawa
o tajności (Zakon tajnosti podataka), która wprowadziła zmiany do systematyki klauzul
tajności – klauzule wskazane w art. 13 niniejszej umowy są zgodne z aktualnym stanem
prawnym strony chorwackiej.
Istotne znaczenie mają także postanowienia dotyczące odpowiedzialności
odszkodowawczej. Przyjęto zasadę, że strony we wzajemnych stosunkach rezygnują
z wszelkich roszczeń odszkodowawczych z powodu utraty lub uszkodzenia rzeczy
(art. 15 ust. 1) oraz z powodu uszczerbku na zdrowiu lub śmierci funkcjonariusza
(art. 15 ust. 2), chyba że szkoda została wyrządzona z winy umyślnej lub rażącego
niedbalstwa, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem lub decyzją właściwego organu
jednej ze stron (art. 15 ust. 3). Jeżeli natomiast szkoda została wyrządzona osobie
trzeciej, zobowiązana do wypłaty odszkodowania jest ta strona, na której terytorium
szkoda została wyrządzona (art. 15 ust. 4). Przyjęcie takiej konstrukcji ma zapobiec
konieczności pozywania przez osobę poszkodowaną organów państwa obcego, co w
przypadku powszechnej zasady właściwości miejscowej sądu pozwanego w praktyce
oznaczałoby konieczność występowania z powództwem poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego też strona, która została obciążona obowiązkiem
wypłaty odszkodowania, będzie posiadać prawo regresu wobec strony, której
funkcjonariusze szkodę wyrządzili, o zwrot całej sumy odszkodowania wypłaconej
poszkodowanemu lub osobie uprawnionej po jego śmierci (art. 15 ust. 5). Prawo regresu
zostało wyłączone w przypadku, gdy funkcjonariusz działał pod bezpośrednim
dowództwem funkcjonariusza tej strony, na której terytorium szkoda powstała – nie
dotyczy to jednakże przypadku winy umyślnej.
W umowie przewidziano także możliwość ograniczenia współpracy (art. 16) oraz
zawierania porozumień wykonawczych do umowy (art. 19).
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2246
› Pobierz plik