Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2245
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1100
2245
– jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej – sporządzają swoje sprawozdania
finansowe zgodnie z zakresem informacyjnym określonym w rozporządzeniu.
III. Proponowane zmiany wprowadzane projektem ustawy
1) Art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej wprowadza zmiany w treści art. 2 ustawy
o rachunkowości:
– lit. a zmienia katalog jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy.
Związane jest to z wprowadzeniem do ustawy definicji jednostki mikro oraz ma
służyć uporządkowaniu katalogu jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów
o rachunkowości i zapewnieniu spójności pomiędzy jej przepisami. Do głównych
zmian w powyższym zakresie należy:
wykreślenie z katalogu podmiotów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ksiąg
rachunkowych (określonych w pkt 2) spółdzielni socjalnych, jeżeli ich przychody
netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok
obrotowy wyniosły mniej niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
Jednostki te, jako osoby prawne, powinny prowadzić księgi rachunkowe bez
względu na wielkość osiąganych przychodów,
uchylenie lit. c w pkt 4, tj. wykreślenie z katalogu podmiotów zobowiązanych do
prowadzenia ksiąg rachunkowych państwowych funduszy celowych z uwagi na fakt,
że państwowy fundusz celowy stanowi – zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4 ustawy
o finansach publicznych – wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje
minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej
ustawie. Dlatego też zdarzenia dotyczące państwowego funduszu celowego
ujmowane są w księgach rachunkowych i wykazywane w sprawozdaniu
finansowym jednostki obsługującej dysponenta tego funduszu. Wynika to z § 17
ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych,
samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz
państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289). W związku z tym bezzasadne
jest stosowanie przepisów ustawy o rachunkowości do państwowych funduszy
celowych,
6
wprowadzenie dla osób fizycznych nieposiadających obywatelstwa polskiego
możliwości nieprowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody netto ze
sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy
są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro. Możliwość taką, na
podstawie obecnie obowiązujących przepisów, mają osoby fizyczne, które są
obywatelami polskimi oraz osoby fizyczne będące obywatelami pozostałych
krajów członkowskich Unii Europejskiej. Projektowana zmiana ma na celu
wprowadzenie przedmiotowego zwolnienia także dla osób fizycznych
pochodzących z krajów spoza Unii Europejskiej. Cel ten został osiągnięty poprzez
wykreślenie w pkt 6 ust. 1 wyrażenia „osób zagranicznych”. W rozumieniu
przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za osoby zagraniczne
uważa się: osobę fizyczną nieposiadającą obywatelstwa polskiego, osobę prawną
z siedzibą za granicą, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną
posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą. Po zmianach osoba fizyczna
nieposiadająca obywatelstwa polskiego zostanie objęta nowelizowanym pkt 2
ust. 1 art. 2. Natomiast do pozostałych osób zagranicznych w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej przepisów o rachunkowości nie
stosuje się, gdyż są to osoby posiadające siedzibę za granicą. Usunięcie to zatem
jest w pełni uzasadnione,
– lit. b dodaje ust. 4, który, w związku z objęciem definicją jednostki mikro jednostek,
których dotyczą przepisy rozporządzenia, jest przeniesieniem do ustawy postanowień
§ 2 ust. 2 rozporządzenia, dotyczących prowadzenia rachunkowości przez kościelne
osoby prawne, które, w przypadku gdy nie prowadzą działalności gospodarczej,
prowadzą swoją rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy
kościelne.
2) Art. 1 pkt 2 ustawy nowelizującej wprowadza następujące zmiany w art. 3 ustawy
o rachunkowości:
– lit. a wprowadza w ust. 1 pkt 1a, zawierający katalog jednostek mikro. Proponuje się,
aby do jednostek mikro, jak to wskazano na wstępie, zaliczane były:
a) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne osoby
prawne, a także oddziały przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej – z wyłączeniem jednostek, o których
7
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości5), jednostek zamierzających
ubiegać się lub ubiegających się o zezwolenie na wykonywanie działalności na
podstawie przepisów, o których mowa w ww. art. 2 ust. 1 pkt 3, oraz jednostek
sektora finansów publicznych – jeżeli jednostki te w roku obrotowym, za który
sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok
obrotowy, a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność w roku
obrotowym, w którym rozpoczęły działalność, nie przekroczyły, z zastrzeżeniem
lit. e, co najmniej dwóch z następujących wielkości:
– 1 500 000 zł6) – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
– 3 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów
i produktów za rok obrotowy (definicja przychodów netto ze sprzedaży została
określona w dyrektywie 2013/34 w art. 2 pkt 5),
– 10 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne
etaty,
b) stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze,
fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje
rolników, organizacje samorządu zawodowego i organizacje samorządu
gospodarczego rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej,
c) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów
i operacji finansowych wyniosły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż
1 200 000 euro i nie więcej niż 2 000 000 euro za poprzedni rok obrotowy,
a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg
5) Tj.: jednostek organizacyjnych działających na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie
papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych, przepisów o działalności
ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych
lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
6) Dyrektywa 2013/34/UE nakazuje państwom członkowskim kwotę w walucie krajowej, równoważną
kwocie określonej dla obliczenia progów dla jednostek mikro, obliczać przy zastosowaniu stałego kursu
walutowego opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu wejścia w życie
jakiejkolwiek dyrektywy ustanawiającej te kwoty (informacje dot. kursu – vide przypis 3). Jednocześnie
dyrektywa daje możliwość zwiększenia lub zmniejszenia o nie więcej niż 5% kwot podanych w euro, aby
można było otrzymać zaokrąglone kwoty wyrażone w walucie krajowej (art. 3 ust. 9). W związku
z powyższym w przedmiotowym projekcie progi dla jednostek mikro zostały ustalone w PLN oraz
w kwocie zaokrąglonej.
8
rachunkowych w sposób określony ustawą – w roku obrotowym, w którym
rozpoczęły działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony
ustawą,
d) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie stosujące zasady rachunkowości określone ustawą na podstawie
art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości
– w stosunku do których organ zatwierdzający podjął decyzję w sprawie sporządzenia
sprawozdania finansowego z zastosowaniem przepisów art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47 ust. 4
pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48a ust. 3, art. 48b ust. 4 lub art. 49 ust. 4,
e) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem lit. c, oraz inne osoby
prawne, a także oddziały przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej – z wyłączeniem jednostek, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 3, jednostek zamierzających ubiegać się lub ubiegających się
o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie przepisów, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 3 oraz jednostek sektora finansów publicznych – które:
– za poprzedni rok obrotowy sporządziły sprawozdanie finansowe z zastosowaniem
przepisów art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47 ust. 4 pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48a ust. 3,
art. 48b ust. 4 lub art. 49 ust. 4 oraz
– w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie albo w roku
poprzedzającym ten rok obrotowy, przekroczyły dwie z wymienionych w lit. a
wielkości.
W powyższym przepisie projekt wskazuje, kiedy ww. jednostki stają się jednostkami
mikro, tzn. jakie „kryteria wejścia na reżim mikro” muszą spełnić7). Ponadto
proponowane przepisy w lit. e wskazują na sytuację, w której jednostki określone
w ww. lit. a, pomimo że w jednym roku obrotowym przekroczą wskazane tam kryteria,
nadal będą mogły korzystać z uproszczeń przewidzianych niniejszym projektem.
Przepis ten stanowi implementację postanowień dyrektywy 2013/34 (art. 3 ust. 10).
Ponadto projekt odnosi się do sytuacji, w której jednostka, określona w art. 3 ust. 1
pkt 1a lit. a i c projektu, sporządza sprawozdanie finansowe za pierwszy rok
działalności. W takiej sytuacji, jeśli na dzień bilansowy nie przekroczyła odpowiednio
7) Kryteria określone w art. 3 ust. 1 pkt 1a lit. a–d projektu.
9
dwóch z trzech kryteriów określonych dla jednostki mikro, o których mowa w art. 3
ust. 1 pkt 1a lit. a (tj. sumy bilansowej, przychodów netto ze sprzedaży towarów
i produktów oraz zatrudnienia) lub wielkości określonej dla jednostek zdefiniowanych
w art. 3 ust. 1 pkt 1a lit. c (tj. przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów
i operacji finansowych) przy sporządzaniu sprawozdania finansowego może skorzystać
z uproszczeń przewidzianych ustawą dla jednostek mikro.
Dodatkowo wprowadzona regulacja daje możliwość skorzystania z przedmiotowych
uproszczeń jednostkom określonym w projektowanym art. 3 ust. 1 pkt 1a lit. c, które nie
prowadziły uprzednio ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami ustawy
o rachunkowości, sporządzającym po raz pierwszy sprawozdanie finansowe, jeśli nie
przekroczyły wielkości określonej w ww. artykule.
W przepisie tym zawarto także dodatkowy warunek wskazujący, że do uznania za
jednostkę mikro nie wystarczy spełnić kryteriów opisanych w lit. a–d, ale konieczne jest
także, z uwagi na fakt, iż tzw. reżim mikro jest opcją dla jednostki, podjęcie decyzji
przez organ zatwierdzający o sporządzeniu sprawozdania finansowego przy
zastosowaniu któregokolwiek przepisu przewidzianego dla jednostki mikro.
Z zakresu projektowanych uproszczeń i zwolnień wyłączone zostają, z uwagi na rolę,
jaką odgrywają w gospodarce, jednostki organizacyjne działające na podstawie Prawa
bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi8), przepisów o funduszach
inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej,
przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz jednostki zamierzające
ubiegać się lub ubiegające się o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie
ww. regulacji, bez względu na wielkość przychodów.
Z ww. katalogu jednostek mikro wyłączone zostały także jednostki sektora finansów
publicznych, bowiem przepisy dyrektywy Rady nr 2011/85/UE z dnia 8 listopada
2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE
L 306 z 23.11. 2011, str. 41), zobowiązują rządy państw członkowskich oraz podsektory
sektora instytucji rządowych i samorządowych do prowadzenia systemów
rachunkowości w sposób spójny i kompleksowy w celu zapewnienia jednolitych
8) Rozumie się przez to przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawy o nadzorze nad
rynkiem kapitałowym, ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2245
› Pobierz plik