Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2245
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1100
2245
UZASADNIENIE
I. Cel nowelizacji
Cel nowelizacji ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r.
poz. 330 i 613), zwanej dalej „ustawą o rachunkowości”, wynika z implementacji
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r.
w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań
finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy
Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19), zwanej
dalej „dyrektywą 2013/34”. Dyrektywa ta weszła w życie w dniu 19 lipca 2013 r.
Nowelizacja dokonuje transpozycji przepisów dyrektywy 2013/34 odnośnie do
jednostek mikro.
Niezależnie od powyższego, należy mieć na uwadze, że przyjęty kierunek zmian
wpisuje się w działania rządu, zmierzające do poprawy warunków wykonywania
działalności gospodarczej i ograniczenia lub zniesienia barier hamujących rozwój
przedsiębiorczości, poprzez możliwość sporządzenia uproszczonego sprawozdania
finansowego przez jednostki mikro (zdefiniowane w projekcie).
Należy jednakże zaznaczyć, że zastosowanie przez jednostki któregokolwiek
z uproszczeń przewidzianych w przedmiotowym projekcie nowelizującym nie jest
obowiązkowe – stanowi jedynie opcję dla jednostki, która spełni kryteria określone dla
jednostki mikro (decyzję w tej sprawie podejmie organ zatwierdzający).
Wg publikacji żłównego Urzędu Statystycznego Działalność przedsiębiorstw
niefinansowych w 2011 r.1), w Polsce, w 2011 r. funkcjonowało 1 710 598
mikroprzedsiębiorstw2), co stanowiło około 96% całego sektora przedsiębiorstw.
112 470 (tj. 6,6%) mikroprzesiębiorstw prowadziło księgi rachunkowe. 21 760
jednostek (tj. 19,3%), spośród wyżej wymienionych jednostek, prowadzących księgi
rachunkowe, spełnia definicję jednostki mikro przyjętą w rachunkowości przy
uwzględnieniu kryterium przychodów oraz zatrudnienia.
1) Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., żUS, Warszawa 2013 r., s. 45.
2) Wg definicji stosowanej przez żUS mikroprzedsiębiorstwa to przedsiębiorstwa, w których liczba
pracujących wynosi 0–9 osób.
Regulacje zawarte w dyrektywie 2013/34 (art. 3 ust. 1 dyrektywy) umożliwiają
państwom członkowskim wprowadzenie uproszczeń w zakresie sprawozdawczości
finansowej dla jednostek mikro. Zgodnie z przepisami dyrektywy jednostki mikro to:
spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-
-akcyjne (jak również spółki osobowe przez nie tworzone), które na dzień bilansowy nie
przekroczyły limitów dwóch z trzech następujących kryteriów:
1) suma bilansowa: 350 000 EUR (tj. 1 486 380 PLN)3);
2) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów: 700 000 EUR
(tj. 2 972 760 PLN)4);
3) przeciętne zatrudnienie w roku obrotowym: 10.
Na potrzeby nowelizacji w odniesieniu do ww. wielkości wyrażonych w euro przyjęto
wartości w PLN określone w art. 3 ust. 1 pkt 1a lit. a projektu (część III pkt 2
uzasadnienia).
Z katalogu ww. spółek wyłącza się jednostki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3
ustawy o rachunkowości, jak również jednostki zamierzające ubiegać się lub ubiegające
się o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie tych przepisów.
Uproszczenia obejmują możliwość sporządzania znacznie skróconego sprawozdania
finansowego (jedynie podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat),
zwolnienie ze sporządzania informacji dodatkowej oraz sprawozdania z działalności,
pod warunkiem że niektóre informacje, objęte dotychczas zakresem informacyjnym
tych elementów sprawozdania finansowego, zostaną przez jednostki mikro ujawnione
w informacjach uzupełniających do bilansu. W przypadku gdy jednostka mikro
skorzysta z jakiegokolwiek uproszczenia w zakresie sprawozdania finansowego i
sprawozdania z działalności, nie będzie mogła stosować wartości godziwej oraz
skorygowanej ceny nabycia do wyceny aktywów i pasywów. Przyczyni się to do
obniżenia kosztów przygotowania sprawozdania finansowego oraz kosztów bieżącego
prowadzenia rachunkowości.
3) Kwoty przeliczone wg kursu (1 euro=4,2468 zł) opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu wejścia w życie dyrektywy 2013/34/UE, tj. na dzień 19 lipca 2013 r., tabela 2013/C
206/03.
4) Patrz przypis 3.
2
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów obrotu gospodarczego, w celu
umożliwienia stosowania uproszczeń w rachunkowości przez szerszy krąg podmiotów
niż wynika to bezpośrednio z dyrektywy 2013/34, w nowelizacji przewiduje się
rozszerzenie katalogu jednostek mikro także na:
1) inne osoby prawne, z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych, a także
oddziały przedsiębiorców zagranicznych (w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej), które w roku obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, nie
przekroczyły dwóch z ww. trzech wielkości (proponuje się analogiczne kryteria jak
dla spółek, tj. w zakresie wielkości sumy bilansowej, przychodów netto ze
sprzedaży towarów i produktów oraz przeciętnego zatrudnienia w roku obrotowym);
2) stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze,
fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje
rolników, organizacje samorządu zawodowego i organizacje samorządu
gospodarczego rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej;
3) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów
i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły równowartość
w walucie polskiej nie mniej niż 1 200 000 euro i nie więcej niż 2 000 000 euro oraz
4) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, które również mogą, na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy
o rachunkowości, stosować zasady rachunkowości określone ustawą od początku
następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów,
produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż
równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
W związku z objęciem definicją jednostki mikro jednostek, których dotyczą przepisy
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych
zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi,
nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539, z 2003 r. Nr 11,
poz. 117), „zwanego dalej rozporządzeniem”, postanowienia tego rozporządzenia
zostają przeniesione do ustawy o rachunkowości.
3
W porównaniu z obecnym brzmieniem rozporządzenia projektowana ustawa określa
szczegółowo katalog przedmiotowych jednostek uprawnionych do korzystania z reżimu
przewidzianego dla jednostek mikro. Z uwagi na fakt, że polskie prawo nie zawiera
definicji legalnej organizacji dobroczynności i opieki społecznej sformułowanie to
wykreślono z ww. katalogu. Dodatkowo katalog został uzupełniony o następujące
podmioty: społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu
zawodowego i organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła. Celem tej zmiany było
dostosowanie projektowanych przepisów do katalogu jednostek stosujących
rozporządzenie.
Ponadto projekt ustawy zmieniającej przewiduje wprowadzenie katalogu zamkniętego
przedmiotowych jednostek. Ma to na celu umożliwienie jednolitego stosowania
przepisów oraz uniknięcie niejasności interpretacyjnych dotyczących grupy jednostek,
niebędących spółkami prawa handlowego, nieprowadzących działalności gospodarczej,
które zaliczane są do jednostek mikro.
W wyniku przeniesienia przepisów rozporządzenia do ustawy o rachunkowości
rozporządzenie to traci moc w zawiązku z uchyleniem delegacji do jego wydania,
znajdującej się w dotychczasowym art. 82 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
Zważywszy na tendencje w zakresie wprowadzenia ułatwień w prawie bilansowym dla
najmniejszych jednostek, projekt ustawy zmieniającej zawiera także przepisy
umożliwiające stosowanie uproszczeń w rachunkowości przez osoby fizyczne (w tym
osoby fizyczne nieposiadające obywatelstwa polskiego), spółki cywilne osób
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, których przychody netto
ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy
wyniosły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 1 200 000 euro i nie więcej niż
2 000 000 euro. W obecnym stanie prawnym ww. podmioty po przekroczeniu limitu
1 200 000 euro zobowiązane są do prowadzenia tzw. pełnej księgowości.
Zaproponowany limit do stosowania uproszczeń przez osoby fizyczne
(tj. równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro) jest spójny z limitem dla
mikroprzdsiębiorcy określonym w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.).
Dodatkowo, zgodnie z projektowaną regulacją, z uproszczeń przewidzianych dla
jednostek mikro będą mogły skorzystać także osoby fizyczne, spółki cywilne osób
4
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które na podstawie
art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości, mogą stosować przepisy tej ustawy, jeżeli ich
przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni
rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
Ponadto, w celu prawidłowego określenia katalogu jednostek mikro, proponuje się
zmiany w art. 2 ustawy o rachunkowości o charakterze dostosowującym
i porządkującym, tj. w katalogu jednostek objętych przepisami ustawy o rachunkowości
(szczegółowy opis znajduje się w rozdziale III pkt 1).
II. Obecny stan prawny
W aktualnym stanie prawnym ustawa o rachunkowości zawiera już przepisy
umożliwiające stosowanie pewnych uproszczeń dla tzw. „mniejszych jednostek”.
Kwestie te reguluje art. 50 ustawy o rachunkowości, który daje jednostkom,
spełniającym określone kryteria dotyczące zatrudnienia, sumy aktywów oraz
przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów oraz operacji finansowych,
możliwość sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego, tj. prezentowania
danych w formie zagregowanej (jedynie pozycje oznaczone literami i cyframi
rzymskimi ustalone w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości). Zakres obecnie
dostępnych uproszczeń nie jest jednak tak daleko idący, jak zaproponowano
w przedmiotowym projekcie.
Aktualnie jednostki określone w art. 2 ustawy o rachunkowości stosują przepisy tej
ustawy, obejmujące m.in. wycenę aktywów i pasywów (rozdział 4, w tym w wartości
godziwej oraz w skorygowanej cenie nabycia) oraz sporządzanie sprawozdań
finansowych (rozdział 5) zgodnie z zakresem informacyjnym określonym
w załącznikach do ww. ustawy. Wyjątek stanowią osoby fizyczne, spółki cywilne osób
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz spółdzielnie socjalne,
jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za
poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro
(art. 2 ust. 1 pkt 2). Jednocześnie osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych,
spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie mogą stosować dobrowolnie zasady
rachunkowości określone ustawą (art. 2 ust. 2). Natomiast stowarzyszenia, związki
zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, organizacje
dobroczynności i opieki społecznej, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych
5
I. Cel nowelizacji
Cel nowelizacji ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r.
poz. 330 i 613), zwanej dalej „ustawą o rachunkowości”, wynika z implementacji
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r.
w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań
finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy
Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19), zwanej
dalej „dyrektywą 2013/34”. Dyrektywa ta weszła w życie w dniu 19 lipca 2013 r.
Nowelizacja dokonuje transpozycji przepisów dyrektywy 2013/34 odnośnie do
jednostek mikro.
Niezależnie od powyższego, należy mieć na uwadze, że przyjęty kierunek zmian
wpisuje się w działania rządu, zmierzające do poprawy warunków wykonywania
działalności gospodarczej i ograniczenia lub zniesienia barier hamujących rozwój
przedsiębiorczości, poprzez możliwość sporządzenia uproszczonego sprawozdania
finansowego przez jednostki mikro (zdefiniowane w projekcie).
Należy jednakże zaznaczyć, że zastosowanie przez jednostki któregokolwiek
z uproszczeń przewidzianych w przedmiotowym projekcie nowelizującym nie jest
obowiązkowe – stanowi jedynie opcję dla jednostki, która spełni kryteria określone dla
jednostki mikro (decyzję w tej sprawie podejmie organ zatwierdzający).
Wg publikacji żłównego Urzędu Statystycznego Działalność przedsiębiorstw
niefinansowych w 2011 r.1), w Polsce, w 2011 r. funkcjonowało 1 710 598
mikroprzedsiębiorstw2), co stanowiło około 96% całego sektora przedsiębiorstw.
112 470 (tj. 6,6%) mikroprzesiębiorstw prowadziło księgi rachunkowe. 21 760
jednostek (tj. 19,3%), spośród wyżej wymienionych jednostek, prowadzących księgi
rachunkowe, spełnia definicję jednostki mikro przyjętą w rachunkowości przy
uwzględnieniu kryterium przychodów oraz zatrudnienia.
1) Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., żUS, Warszawa 2013 r., s. 45.
2) Wg definicji stosowanej przez żUS mikroprzedsiębiorstwa to przedsiębiorstwa, w których liczba
pracujących wynosi 0–9 osób.
Regulacje zawarte w dyrektywie 2013/34 (art. 3 ust. 1 dyrektywy) umożliwiają
państwom członkowskim wprowadzenie uproszczeń w zakresie sprawozdawczości
finansowej dla jednostek mikro. Zgodnie z przepisami dyrektywy jednostki mikro to:
spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-
-akcyjne (jak również spółki osobowe przez nie tworzone), które na dzień bilansowy nie
przekroczyły limitów dwóch z trzech następujących kryteriów:
1) suma bilansowa: 350 000 EUR (tj. 1 486 380 PLN)3);
2) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów: 700 000 EUR
(tj. 2 972 760 PLN)4);
3) przeciętne zatrudnienie w roku obrotowym: 10.
Na potrzeby nowelizacji w odniesieniu do ww. wielkości wyrażonych w euro przyjęto
wartości w PLN określone w art. 3 ust. 1 pkt 1a lit. a projektu (część III pkt 2
uzasadnienia).
Z katalogu ww. spółek wyłącza się jednostki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3
ustawy o rachunkowości, jak również jednostki zamierzające ubiegać się lub ubiegające
się o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie tych przepisów.
Uproszczenia obejmują możliwość sporządzania znacznie skróconego sprawozdania
finansowego (jedynie podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat),
zwolnienie ze sporządzania informacji dodatkowej oraz sprawozdania z działalności,
pod warunkiem że niektóre informacje, objęte dotychczas zakresem informacyjnym
tych elementów sprawozdania finansowego, zostaną przez jednostki mikro ujawnione
w informacjach uzupełniających do bilansu. W przypadku gdy jednostka mikro
skorzysta z jakiegokolwiek uproszczenia w zakresie sprawozdania finansowego i
sprawozdania z działalności, nie będzie mogła stosować wartości godziwej oraz
skorygowanej ceny nabycia do wyceny aktywów i pasywów. Przyczyni się to do
obniżenia kosztów przygotowania sprawozdania finansowego oraz kosztów bieżącego
prowadzenia rachunkowości.
3) Kwoty przeliczone wg kursu (1 euro=4,2468 zł) opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu wejścia w życie dyrektywy 2013/34/UE, tj. na dzień 19 lipca 2013 r., tabela 2013/C
206/03.
4) Patrz przypis 3.
2
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów obrotu gospodarczego, w celu
umożliwienia stosowania uproszczeń w rachunkowości przez szerszy krąg podmiotów
niż wynika to bezpośrednio z dyrektywy 2013/34, w nowelizacji przewiduje się
rozszerzenie katalogu jednostek mikro także na:
1) inne osoby prawne, z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych, a także
oddziały przedsiębiorców zagranicznych (w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej), które w roku obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, nie
przekroczyły dwóch z ww. trzech wielkości (proponuje się analogiczne kryteria jak
dla spółek, tj. w zakresie wielkości sumy bilansowej, przychodów netto ze
sprzedaży towarów i produktów oraz przeciętnego zatrudnienia w roku obrotowym);
2) stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze,
fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje
rolników, organizacje samorządu zawodowego i organizacje samorządu
gospodarczego rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej;
3) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów
i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły równowartość
w walucie polskiej nie mniej niż 1 200 000 euro i nie więcej niż 2 000 000 euro oraz
4) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, które również mogą, na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy
o rachunkowości, stosować zasady rachunkowości określone ustawą od początku
następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów,
produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż
równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
W związku z objęciem definicją jednostki mikro jednostek, których dotyczą przepisy
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych
zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi,
nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539, z 2003 r. Nr 11,
poz. 117), „zwanego dalej rozporządzeniem”, postanowienia tego rozporządzenia
zostają przeniesione do ustawy o rachunkowości.
3
W porównaniu z obecnym brzmieniem rozporządzenia projektowana ustawa określa
szczegółowo katalog przedmiotowych jednostek uprawnionych do korzystania z reżimu
przewidzianego dla jednostek mikro. Z uwagi na fakt, że polskie prawo nie zawiera
definicji legalnej organizacji dobroczynności i opieki społecznej sformułowanie to
wykreślono z ww. katalogu. Dodatkowo katalog został uzupełniony o następujące
podmioty: społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu
zawodowego i organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła. Celem tej zmiany było
dostosowanie projektowanych przepisów do katalogu jednostek stosujących
rozporządzenie.
Ponadto projekt ustawy zmieniającej przewiduje wprowadzenie katalogu zamkniętego
przedmiotowych jednostek. Ma to na celu umożliwienie jednolitego stosowania
przepisów oraz uniknięcie niejasności interpretacyjnych dotyczących grupy jednostek,
niebędących spółkami prawa handlowego, nieprowadzących działalności gospodarczej,
które zaliczane są do jednostek mikro.
W wyniku przeniesienia przepisów rozporządzenia do ustawy o rachunkowości
rozporządzenie to traci moc w zawiązku z uchyleniem delegacji do jego wydania,
znajdującej się w dotychczasowym art. 82 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
Zważywszy na tendencje w zakresie wprowadzenia ułatwień w prawie bilansowym dla
najmniejszych jednostek, projekt ustawy zmieniającej zawiera także przepisy
umożliwiające stosowanie uproszczeń w rachunkowości przez osoby fizyczne (w tym
osoby fizyczne nieposiadające obywatelstwa polskiego), spółki cywilne osób
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, których przychody netto
ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy
wyniosły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 1 200 000 euro i nie więcej niż
2 000 000 euro. W obecnym stanie prawnym ww. podmioty po przekroczeniu limitu
1 200 000 euro zobowiązane są do prowadzenia tzw. pełnej księgowości.
Zaproponowany limit do stosowania uproszczeń przez osoby fizyczne
(tj. równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro) jest spójny z limitem dla
mikroprzdsiębiorcy określonym w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.).
Dodatkowo, zgodnie z projektowaną regulacją, z uproszczeń przewidzianych dla
jednostek mikro będą mogły skorzystać także osoby fizyczne, spółki cywilne osób
4
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które na podstawie
art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości, mogą stosować przepisy tej ustawy, jeżeli ich
przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni
rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
Ponadto, w celu prawidłowego określenia katalogu jednostek mikro, proponuje się
zmiany w art. 2 ustawy o rachunkowości o charakterze dostosowującym
i porządkującym, tj. w katalogu jednostek objętych przepisami ustawy o rachunkowości
(szczegółowy opis znajduje się w rozdziale III pkt 1).
II. Obecny stan prawny
W aktualnym stanie prawnym ustawa o rachunkowości zawiera już przepisy
umożliwiające stosowanie pewnych uproszczeń dla tzw. „mniejszych jednostek”.
Kwestie te reguluje art. 50 ustawy o rachunkowości, który daje jednostkom,
spełniającym określone kryteria dotyczące zatrudnienia, sumy aktywów oraz
przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów oraz operacji finansowych,
możliwość sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego, tj. prezentowania
danych w formie zagregowanej (jedynie pozycje oznaczone literami i cyframi
rzymskimi ustalone w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości). Zakres obecnie
dostępnych uproszczeń nie jest jednak tak daleko idący, jak zaproponowano
w przedmiotowym projekcie.
Aktualnie jednostki określone w art. 2 ustawy o rachunkowości stosują przepisy tej
ustawy, obejmujące m.in. wycenę aktywów i pasywów (rozdział 4, w tym w wartości
godziwej oraz w skorygowanej cenie nabycia) oraz sporządzanie sprawozdań
finansowych (rozdział 5) zgodnie z zakresem informacyjnym określonym
w załącznikach do ww. ustawy. Wyjątek stanowią osoby fizyczne, spółki cywilne osób
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz spółdzielnie socjalne,
jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za
poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro
(art. 2 ust. 1 pkt 2). Jednocześnie osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych,
spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie mogą stosować dobrowolnie zasady
rachunkowości określone ustawą (art. 2 ust. 2). Natomiast stowarzyszenia, związki
zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, organizacje
dobroczynności i opieki społecznej, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2245
› Pobierz plik