Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2245
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1100
2245
względu na jej przychody netto ze
ubiegających się o zezwolenie na
sprzedaży, sumę bilansową lub średnią
wykonywanie działalności na podstawie
liczbę zatrudnionych w roku obrotowym.
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 3 (…)
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Lp. Jedn.
Treść przepisu projektu
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
1.
Art. 2 2) osób fizycznych, spółek cywilnych osób
Zmiany porządkujące, wynikające z wprowadzenia do ustawy definicji jednostki mikro oraz ma
ust. 1
fizycznych, spółek jawnych osób
służyć uporządkowaniu katalogu jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów o rachunkowości
pkt 2
fizycznych, spółek partnerskich, jeżeli ich
i zapewnienia spójności pomiędzy jej przepisami. Do głównych zmian w powyższym zakresie
i 6
przychody netto ze sprzedaży towarów,
należy:
produktów i operacji finansowych za
- wykreślenie z katalogu podmiotów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych
poprzedni rok obrotowy wyniosły co
(określonych w pkt. 2) spółdzielni socjalnych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów,
najmniej równowartość w walucie polskiej
produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły mniej niż równowartość w
1 200 000 euro
walucie polskiej 1 200 000 euro. Jednostki te, jako osoby prawne, powinny prowadzić księgi
6) oddziałów i przedstawicielstw
rachunkowe bez względu na wielkość osiąganych przychodów;
przedsiębiorców zagranicznych,
- wprowadzenie dla osób fizycznych nieposiadających obywatelstwa polskiego możliwości
w rozumieniu przepisów o swobodzie
nieprowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i
działalności gospodarczej;
operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200
000 euro. Możliwość taką, na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, mają osoby fizyczne,
które są obywatelami polskimi oraz osoby fizyczne będące obywatelami pozostałych krajów
członkowskich Unii Europejskiej. Projektowana zmiana ma na celu wprowadzenie przedmiotowego
zwolnienia także dla osób fizycznych pochodzących z krajów spoza Unii Europejskiej. Cel ten został
osiągnięty poprzez wykreślenie w pkt 6 ust. 1 wyrażenia „osób zagranicznych”. W rozumieniu
przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za osoby zagraniczne uważa się: osobę
fizyczną nieposiadającą obywatelstwa polskiego, osobę prawną z siedzibą za granicą, jednostkę
organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą. Po
zmianach osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego zostanie objęta nowelizowanym pkt
2 ust. 1 art. 2. Natomiast do pozostałych osób zagranicznych w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej przepisów o rachunkowości nie stosuje się, gdyż są to osoby posiadające
siedzibę za granicą. Usunięcie to zatem jest w pełni uzasadnione.
13
2.
Art. 2 Uchyla się
Uchyla się w art. 2 w ust. 1 pkt 4 lit c, tj. z katalogu podmiotów zobowiązanych do prowadzenia
ust. 1
ksiąg rachunkowych wykreśla się państwowe fundusze celowe z uwagi na fakt, że państwowy
pkt 4
fundusz celowy stanowi – zgodnie z zapisami art. 29 ust. 4 ustawy o finansach publicznych –
lit. c
wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz
albo inny organ wskazany w ustawie o finansach publicznych. Dlatego też zdarzenia dotyczące
państwowego funduszu celowego ujmowane są w księgach rachunkowych i wykazywane w
sprawozdaniu finansowym jednostki obsługującej dysponenta tego funduszu. Wynika to z § 17 ust. 7
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych
oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289). W związku z tym bezzasadne jest stosowanie przepisów ustawy
o rachunkowości do państwowych funduszy celowych.
3.
Art. 2 „4. Kościelne osoby prawne nieprowadzące
W związku z objęciem definicją jednostki mikro jednostek, których dotyczą przepisy rozporządzenia
ust. 4
działalności gospodarczej prowadzą
Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla
rachunkowość zgodnie z przepisami
niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej
wewnętrznymi tych osób.”
(Dz.U. Nr 137, poz. 1539, Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117) (zwane dalej rozporządzeniem), przepis
jest przeniesieniem do ustawy postanowień § 2 ust. 2 rozporządzenia, dotyczących prowadzenia
rachunkowości przez kościelne osoby prawne, które, w przypadku gdy nie prowadzą działalności
gospodarczej, prowadzą swoją rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy
kościelne.
4.
Art. 3 1a) jednostce mikro – rozumie się przez to:
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów obrotu gospodarczego, w celu umożliwienia
ust. 1
a) (…) oraz inne osoby prawne, a także
stosowania uproszczeń w rachunkowości przez szerszy krąg podmiotów niż wynika to bezpośrednio z
pkt 1a oddziały przedsiębiorców zagranicznych,
dyrektywy 2013/34, w nowelizacji przewiduje się rozszerzenie katalogu jednostek mikro także na:
lit a,
w rozumieniu przepisów o swobodzie
1)
inne osoby prawne, z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych, a także oddziały
b, c, d działalności gospodarczej (…) z
przedsiębiorców zagranicznych (w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej),
wyłączeniem (…) jednostek sektora
które, w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym
finansów publicznych - jeżeli jednostki te w ten rok obrotowy, nie przekroczyły, dwóch z ww. trzech wielkości (proponuje się analogiczne kryteria
roku obrotowym, za który sporządzają
jak dla spółek tj. w zakresie wielkości sumy bilansowej, przychodów netto ze sprzedaży towarów i
sprawozdanie finansowe oraz w roku
produktów oraz przeciętnego zatrudnienia w roku obrotowym);
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w
2)
stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje,
14
przypadku jednostek rozpoczynających
przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalność w roku obrotowym, w którym
działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu
rozpoczęły działalność, nie przekroczyły, z zawodowego i organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności
zastrzeżeniem lit. e, co najmniej dwóch z
gospodarczej;
następujących trzech wielkości:
3)
osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki
-1 500 000 zł - w przypadku sumy aktywów partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za
bilansu na koniec roku obrotowego,
poprzedni rok obrotowy wyniosły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 1 200 000 euro i nie
-3 000 000 zł - w przypadku przychodów
więcej niż 2 000 000 euro oraz
netto ze sprzedaży towarów i produktów za 4)
osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki
rok obrotowy,
partnerskie, które również mogą, na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości, stosować zasady
- 10 osób - w przypadku średniorocznego
rachunkowości określone ustawą od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,
ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż
b) stowarzyszenia, związki zawodowe,
równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
organizacje pracodawców, izby
W związku z objęciem definicją jednostki mikro jednostek, których dotyczą przepisy rozporządzenia,
gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa
postanowienia tego rozporządzenia zostają przeniesione do ustawy o rachunkowości. Tym samym
przedsiębiorców zagranicznych, w
rozporządzenie zostanie uchylone podobnie jak delegacja do jego wydania, znajdująca się dotychczas
rozumieniu przepisów o swobodzie
w art. 82 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Jednakże w odróżnieniu od obecnej regulacji katalog
działalności gospodarczej, społeczno-
jednostek zaliczanych do jednostek mikro będzie zamknięty. Celem tej zmiany jest umożliwienie
zawodowe organizacje rolników,
jednolitego stosowania przepisów oraz uniknięcie niejasności interpretacyjnych dotyczących grupy
organizacje samorządu zawodowego i
jednostek, niebędących spółkami prawa handlowego, nieprowadzących działalności gospodarczej,
organizacje samorządu gospodarczego
które zaliczane są do jednostek mikro.
rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności Zważywszy na tendencje w zakresie wprowadzenia ułatwień w prawie bilansowym dla najmniejszych
gospodarczej,
jednostek, projekt ustawy zmieniającej zawiera także przepisy umożliwiające stosowanie uproszczeń
c) osoby fizyczne, spółki cywilne osób
w rachunkowości przez osoby fizyczne (w tym osoby fizyczne nie posiadające obywatelstwa
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
polskiego), spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, których
spółki partnerskie, jeżeli przychody netto
przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy
tych jednostek ze sprzedaży towarów,
przekroczyły równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro. W obecnym stanie prawnym ww.
produktów i operacji finansowych wyniosły podmioty po przekroczeniu powyższego limitu zobowiązane są do prowadzenia tzw. pełnej
równowartość w walucie polskiej nie mniej księgowości. Zaproponowany limit do stosowania uproszczeń przez osoby fizyczne (tj.
niż 1 200 000 euro i nie więcej niż 2 000
równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro) jest spójny z limitem dla mikroprzedsiebiorcy
000 euro za poprzedni rok obrotowy, a w
określonym w ustawie z dnia z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
przypadku jednostek rozpoczynających
z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.).
działalność albo prowadzenie ksiąg
Dodatkowo, zgodnie z projektowaną regulacją, z uproszczeń przewidzianych dla jednostek mikro
15
rachunkowych w sposób określony ustawą
będą mogły skorzystać także osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
– w roku obrotowym, w którym rozpoczęły fizycznych oraz spółki partnerskie, które na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości mogą
działalność albo prowadzenie ksiąg
stosować przepisy tej ustawy, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji
rachunkowych w sposób określony ustawą, finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000
d) osoby fizyczne, spółki cywilne osób
euro.
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, które stosują zasady
rachunkowości określone ustawą na
podstawie art. 2 ust. 2
– w stosunku do których organ
zatwierdzający podjął decyzję w sprawie
sporządzenia sprawozdania finansowego z
zastosowaniem art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47
ust. 4 pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48a ust. 3, art.
48b ust. 4 lub art. 49 ust. 4,
5.
Art. 3 3. Wyrażone w euro wielkości, o których
Przepis porządkujący. Powtórzono dotychczasową regulację ust. 3 uzupełnioną o wskazanie, że norma
ust. 3 mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i w art. 3
ta ma zastosowanie także do przeliczania na walutę krajową progu wskazanego w art. 3 ust. 1 pkt 1a
ust. 1 pkt 1a lit. c, przelicza się na walutę
lit. c.
polską po średnim kursie ogłoszonym przez
Narodowy Bank Polski, na dzień 30
września roku poprzedzającego rok
obrotowy.
6.
Art. 7 2a. Jednostka mikro, o której mowa w art. 3 W art. 7 ustawy o rachunkowości po ustępie 2 dodaje się ustęp 2a, przewidujący możliwość
ust.
ust. 1 pkt 1a lit. b, może zrezygnować z
rezygnacji z obowiązku stosowania zasady ostrożności przez stowarzyszenia, związki zawodowe,
2a
zachowania zasady ostrożności przy
organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców
wycenie poszczególnych składników
zagranicznych, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu zawodowego i
aktywów i pasywów.
organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła, jeżeli nie prowadzą one działalności gospodarczej.
Oznacza to, że jednostki te nie są zobligowane np. do dokonywania odpisów aktualizujących
składników aktywów oraz do tworzenia rezerw. Zmiana ta wynika z przeniesienia do ustawy o
rachunkowości przepisów rozporządzenia. Zwolnienie to obowiązuje od 1995 r. i ma swój wyraz w §
2 ust. 5 rozporządzenia.
7.
Art.
3a. Ustalona w rachunku zysków i strat
Zmiana wynika z przeniesienia przepisów rozporządzenia do ustawy o rachunkowości. Przepis
16
47
różnica pomiędzy przychodami a kosztami
szczególnej zasady ustalania wyniku finansowego dla stowarzyszeń, fundacji, związków
ust.
jednostki mikro, o której mowa w art. 3
zawodowych, organizacji pracodawców, izb gospodarczych, przedstawicielstw przedsiębiorców
3a
ust. 1 pkt 1a lit. b, zwiększa - po
zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-
zatwierdzeniu rocznego sprawozdania
zawodowych organizacji rolników, organizacji samorządu zawodowego i organizacji samorządu
finansowego - odpowiednio przychody lub
gospodarczego rzemiosła (jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej), polegającej na zwiększeniu –
koszty w następnym roku obrotowym;
po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego – odpowiednio przychodów lub kosztów w
różnica dodatnia może być zaliczona na
następnym roku obrotowym (lub różnica dodatnia może być zaliczona na zwiększenie kapitału
zwiększenie kapitału (funduszu)
(funduszu) podstawowego;
podstawowego.
8.
Art.
3. Jednostka mikro może nie sporządzać
Przepis dający jednostce mikro możliwość niesporządzania zestawienia zmian w kapitale (funduszu)
48a
zestawienia zmian w kapitale (funduszu)
własnym.
ust. 3
własnym, o którym mowa w ust. 1.
9.
Art.
4. Jednostka mikro może nie sporządzać
Przepis umożliwiający jednostce mikro niesporządzanie rachunku przepływów pieniężnych.
48b
rachunku przepływów pieniężnych,
ust. 4
o którym mowa w ust. 1.
10. Art.
3. Do stowarzyszeń, związków
Artykuł ten w znowelizowanej formie zawiera enumeratywny katalog jednostek, do których nie
80
zawodowych, organizacji pracodawców, izb stosuje się przepisów rozdziału 6 (Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej) oraz
ust. 3
gospodarczych, fundacji, przedstawicielstw
rozdziału 7 (Badanie, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie
przedsiębiorców zagranicznych, w
sprawozdań finansowych) ustawy o rachunkowości. Dotyczy on jednostek, do których zastosowanie
rozumieniu przepisów o swobodzie
miały przepisy rozporządzenia.
działalności gospodarczej, społeczno-
zawodowych organizacji rolników,
organizacji samorządu zawodowego i
organizacji samorządu gospodarczego
rzemiosła, jeżeli nie prowadzą działalności
gospodarczej, nie stosuje się przepisów
rozdziałów 6 i 7 ustawy.
11. Art.
Uchyla się
Przepis uchyla delegację ustawową dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
17
ubiegających się o zezwolenie na
sprzedaży, sumę bilansową lub średnią
wykonywanie działalności na podstawie
liczbę zatrudnionych w roku obrotowym.
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1
pkt 3 (…)
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Lp. Jedn.
Treść przepisu projektu
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
1.
Art. 2 2) osób fizycznych, spółek cywilnych osób
Zmiany porządkujące, wynikające z wprowadzenia do ustawy definicji jednostki mikro oraz ma
ust. 1
fizycznych, spółek jawnych osób
służyć uporządkowaniu katalogu jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów o rachunkowości
pkt 2
fizycznych, spółek partnerskich, jeżeli ich
i zapewnienia spójności pomiędzy jej przepisami. Do głównych zmian w powyższym zakresie
i 6
przychody netto ze sprzedaży towarów,
należy:
produktów i operacji finansowych za
- wykreślenie z katalogu podmiotów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych
poprzedni rok obrotowy wyniosły co
(określonych w pkt. 2) spółdzielni socjalnych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów,
najmniej równowartość w walucie polskiej
produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły mniej niż równowartość w
1 200 000 euro
walucie polskiej 1 200 000 euro. Jednostki te, jako osoby prawne, powinny prowadzić księgi
6) oddziałów i przedstawicielstw
rachunkowe bez względu na wielkość osiąganych przychodów;
przedsiębiorców zagranicznych,
- wprowadzenie dla osób fizycznych nieposiadających obywatelstwa polskiego możliwości
w rozumieniu przepisów o swobodzie
nieprowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i
działalności gospodarczej;
operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200
000 euro. Możliwość taką, na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, mają osoby fizyczne,
które są obywatelami polskimi oraz osoby fizyczne będące obywatelami pozostałych krajów
członkowskich Unii Europejskiej. Projektowana zmiana ma na celu wprowadzenie przedmiotowego
zwolnienia także dla osób fizycznych pochodzących z krajów spoza Unii Europejskiej. Cel ten został
osiągnięty poprzez wykreślenie w pkt 6 ust. 1 wyrażenia „osób zagranicznych”. W rozumieniu
przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za osoby zagraniczne uważa się: osobę
fizyczną nieposiadającą obywatelstwa polskiego, osobę prawną z siedzibą za granicą, jednostkę
organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą. Po
zmianach osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego zostanie objęta nowelizowanym pkt
2 ust. 1 art. 2. Natomiast do pozostałych osób zagranicznych w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej przepisów o rachunkowości nie stosuje się, gdyż są to osoby posiadające
siedzibę za granicą. Usunięcie to zatem jest w pełni uzasadnione.
13
2.
Art. 2 Uchyla się
Uchyla się w art. 2 w ust. 1 pkt 4 lit c, tj. z katalogu podmiotów zobowiązanych do prowadzenia
ust. 1
ksiąg rachunkowych wykreśla się państwowe fundusze celowe z uwagi na fakt, że państwowy
pkt 4
fundusz celowy stanowi – zgodnie z zapisami art. 29 ust. 4 ustawy o finansach publicznych –
lit. c
wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz
albo inny organ wskazany w ustawie o finansach publicznych. Dlatego też zdarzenia dotyczące
państwowego funduszu celowego ujmowane są w księgach rachunkowych i wykazywane w
sprawozdaniu finansowym jednostki obsługującej dysponenta tego funduszu. Wynika to z § 17 ust. 7
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych
oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289). W związku z tym bezzasadne jest stosowanie przepisów ustawy
o rachunkowości do państwowych funduszy celowych.
3.
Art. 2 „4. Kościelne osoby prawne nieprowadzące
W związku z objęciem definicją jednostki mikro jednostek, których dotyczą przepisy rozporządzenia
ust. 4
działalności gospodarczej prowadzą
Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla
rachunkowość zgodnie z przepisami
niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej
wewnętrznymi tych osób.”
(Dz.U. Nr 137, poz. 1539, Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117) (zwane dalej rozporządzeniem), przepis
jest przeniesieniem do ustawy postanowień § 2 ust. 2 rozporządzenia, dotyczących prowadzenia
rachunkowości przez kościelne osoby prawne, które, w przypadku gdy nie prowadzą działalności
gospodarczej, prowadzą swoją rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy
kościelne.
4.
Art. 3 1a) jednostce mikro – rozumie się przez to:
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów obrotu gospodarczego, w celu umożliwienia
ust. 1
a) (…) oraz inne osoby prawne, a także
stosowania uproszczeń w rachunkowości przez szerszy krąg podmiotów niż wynika to bezpośrednio z
pkt 1a oddziały przedsiębiorców zagranicznych,
dyrektywy 2013/34, w nowelizacji przewiduje się rozszerzenie katalogu jednostek mikro także na:
lit a,
w rozumieniu przepisów o swobodzie
1)
inne osoby prawne, z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych, a także oddziały
b, c, d działalności gospodarczej (…) z
przedsiębiorców zagranicznych (w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej),
wyłączeniem (…) jednostek sektora
które, w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym
finansów publicznych - jeżeli jednostki te w ten rok obrotowy, nie przekroczyły, dwóch z ww. trzech wielkości (proponuje się analogiczne kryteria
roku obrotowym, za który sporządzają
jak dla spółek tj. w zakresie wielkości sumy bilansowej, przychodów netto ze sprzedaży towarów i
sprawozdanie finansowe oraz w roku
produktów oraz przeciętnego zatrudnienia w roku obrotowym);
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w
2)
stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje,
14
przypadku jednostek rozpoczynających
przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalność w roku obrotowym, w którym
działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu
rozpoczęły działalność, nie przekroczyły, z zawodowego i organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności
zastrzeżeniem lit. e, co najmniej dwóch z
gospodarczej;
następujących trzech wielkości:
3)
osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki
-1 500 000 zł - w przypadku sumy aktywów partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za
bilansu na koniec roku obrotowego,
poprzedni rok obrotowy wyniosły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 1 200 000 euro i nie
-3 000 000 zł - w przypadku przychodów
więcej niż 2 000 000 euro oraz
netto ze sprzedaży towarów i produktów za 4)
osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki
rok obrotowy,
partnerskie, które również mogą, na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości, stosować zasady
- 10 osób - w przypadku średniorocznego
rachunkowości określone ustawą od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,
ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż
b) stowarzyszenia, związki zawodowe,
równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
organizacje pracodawców, izby
W związku z objęciem definicją jednostki mikro jednostek, których dotyczą przepisy rozporządzenia,
gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa
postanowienia tego rozporządzenia zostają przeniesione do ustawy o rachunkowości. Tym samym
przedsiębiorców zagranicznych, w
rozporządzenie zostanie uchylone podobnie jak delegacja do jego wydania, znajdująca się dotychczas
rozumieniu przepisów o swobodzie
w art. 82 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Jednakże w odróżnieniu od obecnej regulacji katalog
działalności gospodarczej, społeczno-
jednostek zaliczanych do jednostek mikro będzie zamknięty. Celem tej zmiany jest umożliwienie
zawodowe organizacje rolników,
jednolitego stosowania przepisów oraz uniknięcie niejasności interpretacyjnych dotyczących grupy
organizacje samorządu zawodowego i
jednostek, niebędących spółkami prawa handlowego, nieprowadzących działalności gospodarczej,
organizacje samorządu gospodarczego
które zaliczane są do jednostek mikro.
rzemiosła – jeżeli nie prowadzą działalności Zważywszy na tendencje w zakresie wprowadzenia ułatwień w prawie bilansowym dla najmniejszych
gospodarczej,
jednostek, projekt ustawy zmieniającej zawiera także przepisy umożliwiające stosowanie uproszczeń
c) osoby fizyczne, spółki cywilne osób
w rachunkowości przez osoby fizyczne (w tym osoby fizyczne nie posiadające obywatelstwa
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
polskiego), spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, których
spółki partnerskie, jeżeli przychody netto
przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy
tych jednostek ze sprzedaży towarów,
przekroczyły równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro. W obecnym stanie prawnym ww.
produktów i operacji finansowych wyniosły podmioty po przekroczeniu powyższego limitu zobowiązane są do prowadzenia tzw. pełnej
równowartość w walucie polskiej nie mniej księgowości. Zaproponowany limit do stosowania uproszczeń przez osoby fizyczne (tj.
niż 1 200 000 euro i nie więcej niż 2 000
równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro) jest spójny z limitem dla mikroprzedsiebiorcy
000 euro za poprzedni rok obrotowy, a w
określonym w ustawie z dnia z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
przypadku jednostek rozpoczynających
z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.).
działalność albo prowadzenie ksiąg
Dodatkowo, zgodnie z projektowaną regulacją, z uproszczeń przewidzianych dla jednostek mikro
15
rachunkowych w sposób określony ustawą
będą mogły skorzystać także osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
– w roku obrotowym, w którym rozpoczęły fizycznych oraz spółki partnerskie, które na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości mogą
działalność albo prowadzenie ksiąg
stosować przepisy tej ustawy, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji
rachunkowych w sposób określony ustawą, finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000
d) osoby fizyczne, spółki cywilne osób
euro.
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych,
spółki partnerskie, które stosują zasady
rachunkowości określone ustawą na
podstawie art. 2 ust. 2
– w stosunku do których organ
zatwierdzający podjął decyzję w sprawie
sporządzenia sprawozdania finansowego z
zastosowaniem art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47
ust. 4 pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48a ust. 3, art.
48b ust. 4 lub art. 49 ust. 4,
5.
Art. 3 3. Wyrażone w euro wielkości, o których
Przepis porządkujący. Powtórzono dotychczasową regulację ust. 3 uzupełnioną o wskazanie, że norma
ust. 3 mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i w art. 3
ta ma zastosowanie także do przeliczania na walutę krajową progu wskazanego w art. 3 ust. 1 pkt 1a
ust. 1 pkt 1a lit. c, przelicza się na walutę
lit. c.
polską po średnim kursie ogłoszonym przez
Narodowy Bank Polski, na dzień 30
września roku poprzedzającego rok
obrotowy.
6.
Art. 7 2a. Jednostka mikro, o której mowa w art. 3 W art. 7 ustawy o rachunkowości po ustępie 2 dodaje się ustęp 2a, przewidujący możliwość
ust.
ust. 1 pkt 1a lit. b, może zrezygnować z
rezygnacji z obowiązku stosowania zasady ostrożności przez stowarzyszenia, związki zawodowe,
2a
zachowania zasady ostrożności przy
organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców
wycenie poszczególnych składników
zagranicznych, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu zawodowego i
aktywów i pasywów.
organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła, jeżeli nie prowadzą one działalności gospodarczej.
Oznacza to, że jednostki te nie są zobligowane np. do dokonywania odpisów aktualizujących
składników aktywów oraz do tworzenia rezerw. Zmiana ta wynika z przeniesienia do ustawy o
rachunkowości przepisów rozporządzenia. Zwolnienie to obowiązuje od 1995 r. i ma swój wyraz w §
2 ust. 5 rozporządzenia.
7.
Art.
3a. Ustalona w rachunku zysków i strat
Zmiana wynika z przeniesienia przepisów rozporządzenia do ustawy o rachunkowości. Przepis
16
47
różnica pomiędzy przychodami a kosztami
szczególnej zasady ustalania wyniku finansowego dla stowarzyszeń, fundacji, związków
ust.
jednostki mikro, o której mowa w art. 3
zawodowych, organizacji pracodawców, izb gospodarczych, przedstawicielstw przedsiębiorców
3a
ust. 1 pkt 1a lit. b, zwiększa - po
zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-
zatwierdzeniu rocznego sprawozdania
zawodowych organizacji rolników, organizacji samorządu zawodowego i organizacji samorządu
finansowego - odpowiednio przychody lub
gospodarczego rzemiosła (jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej), polegającej na zwiększeniu –
koszty w następnym roku obrotowym;
po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego – odpowiednio przychodów lub kosztów w
różnica dodatnia może być zaliczona na
następnym roku obrotowym (lub różnica dodatnia może być zaliczona na zwiększenie kapitału
zwiększenie kapitału (funduszu)
(funduszu) podstawowego;
podstawowego.
8.
Art.
3. Jednostka mikro może nie sporządzać
Przepis dający jednostce mikro możliwość niesporządzania zestawienia zmian w kapitale (funduszu)
48a
zestawienia zmian w kapitale (funduszu)
własnym.
ust. 3
własnym, o którym mowa w ust. 1.
9.
Art.
4. Jednostka mikro może nie sporządzać
Przepis umożliwiający jednostce mikro niesporządzanie rachunku przepływów pieniężnych.
48b
rachunku przepływów pieniężnych,
ust. 4
o którym mowa w ust. 1.
10. Art.
3. Do stowarzyszeń, związków
Artykuł ten w znowelizowanej formie zawiera enumeratywny katalog jednostek, do których nie
80
zawodowych, organizacji pracodawców, izb stosuje się przepisów rozdziału 6 (Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej) oraz
ust. 3
gospodarczych, fundacji, przedstawicielstw
rozdziału 7 (Badanie, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie
przedsiębiorców zagranicznych, w
sprawozdań finansowych) ustawy o rachunkowości. Dotyczy on jednostek, do których zastosowanie
rozumieniu przepisów o swobodzie
miały przepisy rozporządzenia.
działalności gospodarczej, społeczno-
zawodowych organizacji rolników,
organizacji samorządu zawodowego i
organizacji samorządu gospodarczego
rzemiosła, jeżeli nie prowadzą działalności
gospodarczej, nie stosuje się przepisów
rozdziałów 6 i 7 ustawy.
11. Art.
Uchyla się
Przepis uchyla delegację ustawową dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2245
› Pobierz plik