Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
dyrektor ochrony środowiska. W sytuacji gdy podmiot korzystający ze środowiska nie
podejmuje działań zapobiegawczych i naprawczych, organ ochrony środowiska ma
możliwość nałożenia na niego, w drodze decyzji, obowiązku przeprowadzenia tych działań.
W myśl art. 24 ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, każdy może
zgłosić do organu ochrony środowiska, tj. regionalnego dyrektora ochrony środowiska,
wystąpienie bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku.
Organ ochrony środowiska, uznając zgłoszenie za uzasadnione, postanawia o wszczęciu
postępowania w sprawie wydania decyzji nakładającej na podmiot korzystający ze
środowiska obowiązek przeprowadzenia działań zapobiegawczych lub naprawczych lub też
samodzielnie podejmuje takie działania.
Nie ma więc konieczności do zastosowania w przypadku zużytych baterii i akumulatorów
szczegółowych rozwiązań prawnych w odniesieniu do bezpieczeństwa zdrowia lub
środowiska, które wykraczałyby poza ramy prawne określone w tym zakresie przez przepisy
ustawy o odpadach. Jednocześnie w związku z wprowadzonymi zmianami merytorycznymi
w art. 63 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach dodano przepis przejściowy wskazujący,
że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 63 ust. 7 obecnie obowiązującej ustawy
o bateriach i akumulatorach zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie niniejszej ustawy – jednak nie dłużej niż przez
24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
W art. 63 ustawy o bateriach i akumulatorach dodano ust. 5a wskazujący, że przetwarzanie
i recykling zużytych baterii i akumulatorów obejmuje co najmniej usunięcie wszystkich
cieczy i kwasów. Propozycja ta ma na celu dokonanie pełnej transpozycji załącznika III do
dyrektywy 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii
i akumulatorów, który zdaniem Komisji Europejskiej nie był w pełni transponowany do
polskiego prawa. Przepis ten nie nakłada jednak na przedsiębiorców nowych obowiązków,
gdyż mimo braku przepisu w dotychczas obowiązującej ustawie o bateriach i akumulatorach,
który wskazywałby wprost, że przetwarzanie zużytych baterii i akumulatorów obejmuje co
najmniej usunięcie wszystkich cieczy i kwasów, w rzeczywistości przetwarzający tego typu
odpady dokonuje, zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, osuszenia tych odpadów ze
wszystkich cieczy i kwasów. Takie też stanowisko zostało przedstawione Komisji
Europejskiej (odpowiedź Rzeczypospolitej Polskiej na zarzuty formalne Komisji Europejskiej
w związku z nieprawidłową transpozycją dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego
18
i Rady w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz
uchylającej dyrektywę 91/157/EWG). Dodanie więc w art. 63 ustawy o bateriach
i akumulatorach ust. 5a ma na celu jedynie dokonanie w pełni literalnej transpozycji
przepisów dyrektywy 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii
i akumulatorów.
Jednocześnie dodano przepis zobowiązujący wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska
do przeprowadzania co najmniej raz w roku kontroli zakładów przetwarzania zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów. Warto podkreślić, że takie samo rozwiązanie funkcjonuje
w obecnie obowiązującej ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Ponadto, w związku z wprowadzeniem nowych obowiązków przez ustawę w rozdziale 13
przepisy karne i kary pieniężne, wprowadzono dwa nowe rodzaje czynów zabronionych
stanowiących wykroczenia. Pierwszy z nich dotyczy niewypełnienia przez prowadzącego
recykling zużytych baterii lub akumulatorów obowiązku sporządzenia i przedłożenia
marszałkowi województwa sprawozdań o osiągniętym poziomie wydajności recyklingu,
o których mowa w art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/2012, lub
nieprzedłożenia ich terminowo. W tym przypadku prowadzący recykling zużytych baterii lub
akumulatorów będzie podlegać karze pieniężnej w wysokości od 100 zł do 1000 zł.
Natomiast drugim dodanym czynem zabronionym jest niewdrożenie przez podmiot
pośredniczący systemu zarządzania środowiskowego, co będzie podlegać karze pieniężnej
w wysokości 10 000 zł.
W art. 2 ustawy wprowadzono zmiany w art. 401 i art. 402 ustawy – Prawo ochrony
środowiska. Zmiany te są konsekwencją dodanego do ustawy o bateriach i akumulatorach
przepisu art. 103 ust. 3b, zgodnie z którym wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód
budżetu państwa. Obecnie wpływy z kar pieniężnych wymierzanych na podstawie ustawy
o bateriach i akumulatorach stanowią przychód Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej. Przewiduje się, że w wyniku zwiększenia liczby kar pieniężnych
wpływy z ich tytułu wzrosną. Jednak wielkość wpływów z tych kar będzie uzależniona od
stopnia przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców. Ponadto w ustawie – Prawo
ochrony środowiska dokonano zmiany w art. 400a ust. 1 przez modyfikację brzmienia pkt 8a.
Zmiany te mają przede wszystkim na celu uzupełnienie luki prawnej w zakresie braku
przepisów regulujących tryb oraz kryteria przyznawania środków finansowych Inspekcji
Handlowej na przeprowadzanie badań laboratoryjnych w zakresie zawartości metali ciężkich
19
w bateriach lub akumulatorach. Obecnie obowiązujący art. 66 ust. 2 ustawy o bateriach
i akumulatorach teoretycznie umożliwia Inspekcji Handlowej pozyskanie środków
finansowych na ww. badania. rodki te są częścią środków przekazanych przez marszałków
województw w ramach przedmiotowej ustawy na rachunek dochodów budżetu państwa
w roku poprzednim. Dysponentem tych środków jest Minister Finansów, który odpowiada za
realizację dochodów i wydatków budżetu państwa. Istotne jest jednak, że Minister Finansów
nie ma możliwości uruchomienia środków dla Inspekcji Handlowej i nie dysponuje
instrumentem służącym do określenia wysokości środków przeznaczonych na realizację
zadań w zakresie zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach. Zatem Inspekcja
Handlowa nie ma możliwości pozyskania dodatkowych środków finansowych na
przeprowadzanie wspomnianych badań laboratoryjnych w ramach obecnie obowiązujących
przepisów ustawy o bateriach i akumulatorach.
Mając powyższe na uwadze, zmodyfikowano brzmienie art. 400a ust. 1 pkt 8a ustawy –
Prawo ochrony środowiska. W wyniku tej zmiany badania w zakresie zawartości w bateriach
metali ciężkich będą finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej, a nie z budżetu państwa. Wyżej wymienione badania będą
finansowane w ramach środków finansowych przekazywanych przez marszałków
województw na podstawie zmienianych przepisów ustawy o bateriach i akumulatorach do
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej. Zmiana ta powinna
w znacznym stopniu ułatwić Inspekcji Handlowej pozyskanie dodatkowych środków
finansowych na wspomniane badania. Modyfikacja art. 400a ust. 1 pkt 8a ustawy – Prawo
ochrony środowiska polega na rozdzieleniu jego treści, tak aby jego brzmienie zachowało
klarowność. Z tego względu kwestie dotyczące badań pozostawiono w pkt 8a, a kwestie
dotyczące prowadzenia postępowań administracyjnych przeniesiono do dodawanego pkt 8b.
Ponadto w przedmiotowych przepisach zostało wyraźnie wskazane, kto może ubiegać się
o finansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej, m.in.
w zakresie
prowadzenia
postępowań
administracyjnych
oraz
uczestniczenia
w postępowaniach przed sądami. W aktualnym stanie prawnym o dofinansowanie wynikające
z art. 400a ust. 1 pkt 8a ustawy – Prawo ochrony środowiska w ww. zakresie dotyczącym
postępowań administracyjnych mogą ubiegać się również przedsiębiorcy. Zaproponowana
zmiana ma na celu zapewnienie finansowania organom Inspekcji Ochrony rodowiska, a nie
przedsiębiorcom, którzy ww. zadania powinni wykonywać w ramach kosztów własnej
działalności. Jeżeli jednak z dniem wejścia w życie przedmiotowej zmiany toczyło się już
20
postępowanie dotyczące przyznania dofinansowania przedsiębiorcom w ramach art. 400a
ust. 1 pkt 8a ustawy – Prawo ochrony środowiska, należy zauważyć, że jednocześnie będzie
miał zastosowanie przepis art. 12 projektu ustawy. Art. 12 projektu ustawy wskazuje, że do
spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się
przepisy dotychczasowe.
W art. 3 projektu ustawy wprowadzono również zmianę art. 58 ust. 1 ustawy o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, który określa przedmiot działania organizacji
odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego jako działalność związaną
z organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych ze
zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i innymi niż recykling procesami odzysku oraz
unieszkodliwianiem zużytego sprzętu, w tym publicznych kampanii edukacyjnych. Zmiana
polega na wykreśleniu wyrazu „wyłącznie” przed określeniem zakresu działalności. Oznacza
to, że organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego będą mogły, oprócz
działalności związanej z przedsięwzięciami związanymi z gospodarowaniem zużytym
sprzętem elektrycznym i elektronicznym, również przejmować obowiązki w innym zakresie
od wprowadzających sprzęt. Wprowadzający sprzęt oprócz obowiązków związanych
z gospodarowaniem zużytym sprzętem zwykle mają również obowiązki związane
z gospodarowaniem opakowaniami czy często z zagospodarowaniem baterii i akumulatorów.
Wprowadzenie powyższego rozwiązania ułatwi zarówno wywiązywanie się z obowiązków
przez wprowadzających sprzęt, jak i pozwoli zmniejszyć liczbę podpisywanych umów na
sfinansowanie i zorganizowanie systemów gospodarowania odpadami.
Dodatkowo w ustawie o odpadach wprowadzono również zmianę (dodanie art. 53 ust. 3a
w tej ustawie) dotyczącą wypełniania swoich obowiązków, wynikających z ustawy
o bateriach i akumulatorach, przez przedsiębiorców zagranicznych. Do tej pory
przedsiębiorcy zagraniczni mogli realizować swoje obowiązki jedynie za pośrednictwem
osoby upoważnionej do ich reprezentowania zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.). Oznaczało to,
że podmioty zagraniczne, które nie utworzyły oddziału w kraju, nie mogły realizować swoich
obowiązków. Wobec powyższego zdecydowano się na wprowadzenie drugiej możliwości
rejestrowania się w rejestrze, o którym mowa w art. 49 ustawy o odpadach, za pośrednictwem
podmiotu pośredniczącego.
21
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów
dotyczących kwestii wynikających z rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/2012 z dnia
11 czerwca 2012 r. ustanawiającego na podstawie dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady szczegółowe przepisy dotyczące obliczania wydajności recyklingu dla
procesów recyklingu zużytych baterii i akumulatorów, które wejdą w życie z dniem
1 stycznia 2015 r. Z dniem 1 stycznia 2015 r. zacznie także obowiązywać wojewódzkiego
inspektora ochrony środowiska obowiązek kontroli co najmniej raz w roku zakładu
przetwarzania zużytych baterii lub akumulatorów. Od dnia 1 stycznia 2015 r. wejdzie również
w życie uchylenie art. 66–68 ustawy o bateriach i akumulatorach, dotyczących prowadzenia
przez marszałków województw publicznych kampanii edukacyjnych. Ponadto wskazano, że
przepisy art. 34 ust. 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się do dnia utworzenia
Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa
w ustawie o odpadach.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. Zainteresowanie pracami nad projektem
ustawy w trybie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa zgłosiły
następujące podmiotyŚ Polska Izba Gospodarcza „EKOROZWÓJ”, OILER S.A., GPP
Ekologia oraz Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu.
Projekt został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik