Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na przedsiębiorcówŚ
1) wprowadzających baterie lub akumulatory,
2) prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów,
3) zbierających zużyte baterie i zużyte akumulatory,
4) podmioty pośredniczące.
Projektowana ustawa będzie również oddziaływać na organy administracji publicznej
właściwe w sprawach z zakresu gospodarki zużytymi bateriami i zużytymi akumulatorami,
tj.:
1) ministra właściwego do spraw środowiska,
2) marszałków województw,
3) Głównego Inspektora Ochrony rodowiska,
4) wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), został poddany
konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowej ustawy
został umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl
w dziale „Projekty aktów prawnych” oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Projekt ustawy
został przekazany w ramach konsultacji społecznych do stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz podmiotów związanych z gospodarką odpadami wskazanych poniżejŚ
1) Centrum Prawa Ekologicznego,
2) Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej,
3) Instytutu na Rzecz Ekorozwoju,
4) Instytutu Metali Nieżelaznych w Gliwicach,
5) Instytutu Ochrony rodowiska,
6) Instytutu Chemii Przemysłowej im. prof. Ignacego Mościckiego, Zakład Elektrochemii,
Zespół Utylizacji i Recyklingu Baterii,
7) Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu,
23
8) Izby Przemysłowo-Handlowej Gospodarki Złomem,
9) Krajowej Izby Gospodarki Odpadami,
10) Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji,
11) Komitetu Ochrony rodowiska – Krajowej Izby Gospodarczej,
12) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Recyklingu,
13) Polskiego Klubu Ekologicznego,
14) Polskiej Izby Ekologii,
15) Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji,
16) Polskiej Izby Gospodarczej Ekorozwój,
17) Polskiej Izby Gospodarki Odpadami,
18) Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji,
19) Stowarzyszenia Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce,
20) Stowarzyszenia Producentów i Importerów Baterii Małogabarytowych,
21) Stowarzyszenia Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
22) Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży
RTV i IT,
23) Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami.
Ponadto projekt rozporządzenia został przesłany również doŚ
1) wojewodów,
2) marszałków województw,
3) Głównego Inspektora Ochrony rodowiska,
4) Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
5) Głównego Urzędu Statystycznego,
6) Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgłoszone uwagi dotyczyły głównie następujących zagadnieńŚ
1. Zmiany kryteriów w zakresie grupy przedsiębiorców wprowadzających do obrotu baterie
lub akumulatory, którzy są zwolnieni z wykonywania części obowiązków wynikających
z ustawy o bateriach i akumulatorach. Propozycje te miały na celu zwiększenie tej grupy
przedsiębiorców, co w konsekwencji mogłoby zagrozić osiągnięciu przez Polskę
wymaganych przepisami dyrektywy 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz
24
zużytych baterii i akumulatorów poziomów zbierania. Z tego względu tego typu uwagi
nie zostały uwzględnione.
2. Pozostawienia obowiązującego art. 14 ust. 3 ustawy o bateriach i akumulatorach
dotyczącego magazynowania zużytych baterii i zużytych akumulatorów. Obowiązujący
wymóg dotyczący magazynowania nie dłużej niż przez okres roku łącznie przez
wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów jest trudny do realizacji i kontroli,
chociażby w przypadku miejsc odbioru, w których użytkownicy końcowi mogą zostawić
zużyte baterie i akumulatory przenośne. Ponieważ prowadzący miejsce odbioru jest
zwolniony z obowiązku prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów
w postaci zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, nie ma możliwości
skontrolowania, jak długo zużyte baterie i akumulatory były magazynowane w miejscu
odbioru. Wobec powyższego zaproponowaną zmianę art. 14 ust. 3 należy uznać za
konieczną, dlatego nie uwzględniono tych uwag.
3. Koniecznej aktualizacji danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru, aby mogła być
rzadziej (raz bądź dwa razy do roku) dokonywana. Nie uwzględniono tych uwag,
ponieważ utrudniłyby one kontrolę tych podmiotów.
4. Rozszerzenia katalogu systemów zarządzania środowiskowego uprawniających do bycia
podmiotem pośredniczącym o zbliżony do EMAS system ISO 14001. Uwagi te zostały
uwzględnione.
5. Stawki opłaty na publiczne kampanie edukacyjne. Zaproponowana stawka napotkała na
duży sprzeciw przedsiębiorców, którzy zgłaszali, że będzie to dla nich zbyt duże
obciążenie. Uwzględniono te uwagi przez obniżenie stawki.
6. Zmniejszenia dochodów budżetu samorządu województwa z 5% wpływów z tytułu
wszystkich opłat i środków wynikających z obecnie obowiązującej ustawy o bateriach
i akumulatorach do 5% z tytułu opłaty produktowej. Urzędy marszałkowskie podkreśliły,
że taka ilość dochodów jest niewystarczająca na pokrycie kosztów obsługi szeroko
pojętego systemu opłat wynikających z omawianej ustawy. Uwagi te zostały
uwzględnione przez powrót do obowiązującego przepisu zawartego w art. 65 ust. 3
ustawy o bateriach i akumulatorach.
7. Przetwarzania zużytych baterii kwasowo-ołowiowych oraz zużytych akumulatorów
kwasowo-ołowiowych (art. 63 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach). W wyniku
projektowanej zmiany umożliwiono funkcjonowanie także zakładom przetwarzania,
które zapewniają co najmniej przekazanie powstałych w wyniku przetwarzania frakcji
25
zawierających ołów i jego związki oraz frakcji tworzyw sztucznych odpowiednio
najbliżej położonym posiadaczom odpadów prowadzącym recykling ołowiu i jego
związków lub recykling tworzyw sztucznych. Powyższa zmiana spotkała się ze
sprzeciwem przedsiębiorców, którzy wskazywali, że może ona stanowić zagrożenie
zarówno życia i zdrowia ludzi, jak i środowiska. Z tego względu przedsiębiorcy
opowiadali się za pozostawieniem obowiązującego art. 63 ust. 2 ustawy o bateriach
i akumulatorach. W przypadku wielu rodzajów odpadów, w tym i odpadów
niebezpiecznych,
proces
przetworzenia
nie
jest
ograniczony wyłącznie do
zagospodarowania ich w obrębie jednego przedsiębiorstwa. Zabezpieczeniem przed
ewentualnym zagrożeniem zdrowia ludzi lub środowiska są przepisy ustawy o odpadach,
które wskazują, że organ wydający zezwolenie na przetwarzanie odpadów określa m.in.
dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli wymaga tego rodzaj odpadów,
w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań ochrony życia
i zdrowia ludzi lub ochrony środowiska. Jednocześnie zgodnie z przepisami ustawy
o odpadach właściwy organ odmówi wydania zezwolenia na odzysk, unieszkodliwianie,
zbieranie lub transport odpadów, m.in. jeżeli zamierzony sposób gospodarki odpadami
mógłby powodować zagrożenia życia, zdrowia ludzi lub środowiska. Warto również
zwrócić uwagę na obecnie obowiązujący art. 64 ust. 2 ustawy o bateriach
i akumulatorach, który nie jest zmieniany w projekcie ustawy. Zgodnie z tym artykułem
prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów jest
obowiązany do przetwarzania i recyklingu zużytych baterii i zużytych akumulatorów
w instalacjach i przy użyciu technologii spełniających wymogi określone dla najlepszych
dostępnych technik zapewniających osiągnięcie co najmniej wymaganych poziomów
wydajności recyklingu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o bateriach
i akumulatorach. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że tylko
przedsiębiorstwa spełniające wskazane wymogi mogą oraz będą mogły dokonywać
przetworzenia zużytych baterii i akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Ze względu na
wskazane argumenty na etapie konsultacji społecznych uznano, że nie ma podstaw do
zastosowania w przypadku zużytych baterii i akumulatorów szczegółowych rozwiązań
prawnych w odniesieniu do bezpieczeństwa zdrowia lub środowiska, które wykraczałyby
poza ramy prawne określone w tym zakresie przez przepisy ustawy o odpadach.
W związku z powyższym nie uwzględniono wówczas uwag przedsiębiorców, jednak
wprowadzono brakujące w tym przypadku uzasadnienie zaproponowanej zmiany.
26
Uwzględniono liczne uwagi o charakterze redakcyjnym i stylistycznym.
Nie uwzględniono natomiast uwag nieprecyzyjnych lub zbyt ogólnych, które nie
przedstawiały konkretnych propozycji rozwiązań.
Dodatkowo projekt ustawy został przesłany również do zaopiniowania przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Na podstawie przepisów obowiązującej ustawy środki na publiczne kampanie edukacyjne,
wpływy z opłaty produktowej, dodatkowej opłaty produktowej oraz nieodebranej opłaty
depozytowej, które były przekazywane przez wprowadzających baterie lub akumulatory na
konta urzędów marszałkowskich, były następnie przez marszałków województw, po
pozostawieniu 5% na dochody budżetu samorządu województwa, przekazywane do budżetu
państwa. Jednak środki te były następnie zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra
rodowiska z dnia 7 marca 2012 r. w sprawie kryteriów podziału środków na dotacje celowe
na prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych z powrotem przekazywane na konta
urzędów marszałkowskich i przeznaczane na publiczne kampanie edukacyjne. Zgodnie
z obowiązującymi przepisami ustawy o bateriach i akumulatorach ewentualne dodatkowe
wpływy do budżetu państwa mogły się pojawić tylko w przypadku, gdy marszałek
województwa nie wykorzystał wszystkich uzyskanych środków przeznaczonych na realizację
zadania w zakresie prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych bądź gdy
nieprawidłowo je wykorzystał. Należy jednak zaznaczyć, że założeniem obowiązującej
ustawy było całkowite wykorzystanie przez marszałków województw uzyskanych środków
na zrealizowanie ww. zadania. Zatem w obowiązującej ustawie o bateriach i akumulatorach
nie zostały przewidziane wpływy środków pochodzących z ww. opłat do budżetu państwa.
Mając ten fakt na względzie, należy stwierdzić, że przy proponowanej zmianie polegającej na
rezygnacji z nakładania na marszałków województw obowiązku prowadzenia publicznych
kampanii edukacyjnych oraz zmianie kierunku przekazywania wpływów marszałków
województw na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony
rodowiska
i Gospodarki Wodnej, nie przewiduje się wpływu przedmiotowej ustawy na budżet państwa.
Proponowane przepisy nie spowodują zmian w zakresie wzrostu wpływów do sektora
finansów publicznych, ponieważ zmianie ulega jedynie podmiot sektora finansów
publicznych, którego dochodem będą ww. opłaty.
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik