Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań
dotyczących procesu przetwarzania zużytych baterii kwasowo-ołowiowych i zużytych
akumulatorów kwasowo-ołowiowych, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 63
ust. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666,
z późn. zm.), transponującej dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów
oraz uchylającą dyrektywę 91/157/EWG (Dz. Urz. UE L 266 z 26.09.2006, str. 1,
z późn. zm.).
Celem projektu rozporządzenia jest określenie szczegółowych wymagań dotyczących
procesu przetwarzania zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych
akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych baterii przemysłowych
kwasowo-ołowiowych lub zużytych akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych.
Biorąc pod uwagę rozwój techniczny i naukowy, najlepsze dostępne techniki, oraz z uwagi na
podobny skład chemiczny, zużyte baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte
akumulatory samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte baterie przemysłowe kwasowo-
-ołowiowe lub zużyte akumulatory przemysłowe kwasowo-ołowiowe poddawane są
jednakowym procesom przetwarzania. Proces przetwarzania prowadzony jest w zakładzie
przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, dla których wymagania zostały
określone w ustawie o bateriach i akumulatorach.
Proces przetwarzania składać się będzie z 5 następujących po sobie etapów:
1) oddzielania zużytych baterii i zużytych akumulatorów od innych rodzajów zużytych
baterii i zużytych akumulatorów oraz odpadów,
2) usunięcia zużytego elektrolitu, w tym jego dalszy odzysk lub unieszkodliwianie,
3) automatycznego rozdrabniania zużytych baterii i zużytych akumulatorów oraz
automatycznego rozdziału uzyskanych materiałów na co najmniej frakcję metaliczną,
frakcję tworzyw sztucznych i pastę ołowiową,
4) przetopu frakcji metalicznej i pasty ołowiowej, a następnie rafinacji w celu
doprowadzenia ołowiu do postaci umożliwiającej jego powtórne wykorzystanie
w procesach produkcyjnych,
5) recyklingu co najmniej tworzyw sztucznych z automatycznego rozdrabniania obudów.
Powyższy proces jest spójny z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 17 lutego
2010 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących procesu przetwarzania zużytych
3
baterii kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych (Dz. U. Nr 36,
poz. 201). Zmiana rozporządzenia wynika z rozszerzenia upoważnienia do jego wydania
o wymagania dla instalacji prowadzących recykling ołowiu i jego związków lub recykling
tworzyw sztucznych. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem instalacje lokalizuje się
w obiekcie budowlanym o utwardzonym, nieprzepuszczalnym podłożu, wyposażonym
w system odprowadzania ścieków przemysłowych, zadaszenie oraz ściany boczne
zabezpieczające przed czynnikami atmosferycznymi.
Należy podkreślić, że wspomniane rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia
17 lutego 2010 r. zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 30 września 2009 r. pod
numerem 2009/0528/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę
98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji
w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa
informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337). W związku z powyższym oraz ze względu na fakt, że
przedmiotowy projekt rozporządzenia wprowadza nieznaczne zmiany do dotychczas
obowiązującego rozporządzenia, nie ma konieczności poddania tego projektu notyfikacji
zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących procesu przetwarzania zużytych baterii
kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych został zamieszczony
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska. W trakcie prac nad
projektem nie zarejestrowano żadnych zgłoszeń zainteresowania pracami nad projektem
rozporządzenia.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii
samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-
-ołowiowych, zużytych baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub zużytych
akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Środowiska (www.mos.gov.pl) oraz zostanie przesłany do partnerów
społecznych w ramach procedury legislacyjnej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
W przypadku,
gdy obecnie działające zakłady przetwarzania zużytych baterii
samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-
-ołowiowych, zużytych baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub zużytych
akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych nie będą spełniać wymagań
określonych w niniejszym rozporządzeniu, wówczas będą musiały ponieść koszty związane
z dostosowaniem się do tych wymagań.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
5
7. Wpływ regulacji na ochronę środowiska
Rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na ochronę środowiska i przyczyni się do
bezpiecznego dla środowiska i zdrowia ludzi przetwarzania i recyklingu zużytych baterii
i zużytych akumulatorów. Dodatkowo przy określaniu wymagań dla procesów przetwarzania
wzięto pod uwagę rozwój techniczny i naukowy oraz najlepsze dostępne techniki, które
dodatkowo zapewniają bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi przetwarzanie i recykling
zużytych baterii i zużytych akumulatorów.
69/01/KC
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA)
z dnia
w sprawie wzoru zaświadczenia o przetworzonych zużytych bateriach i zużytych
akumulatorach oraz wzoru ewidencji tych zaświadczeń
Na podstawie art. 64b ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
(Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór ewidencji zaświadczeń o przetworzonych zużytych bateriach i zużytych
akumulatorach;
2) sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń, o której mowa w pkt 1, oraz jej zakres;
3) wzór zaświadczenia o przetworzonych zużytych bateriach i zużytych akumulatorach.
2. Wzór, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
3. Wzór, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest określony w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
§ 2. Ewidencja zaświadczeń, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, jest prowadzona w formie
pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235), opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12
ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897, Nr 171, poz.1016
i Nr 178, poz. 1060, z 2013 r. poz. 21 oraz z 2014 r. poz. ... .
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik