Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 59b ustawy
z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.),
wdrażającej w zakresie swojej regulacji dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 26 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii
i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG.
Cel wydania przedmiotowego rozporządzenia stanowi określenie wzoru zaświadczenia
o zebranych zużytych bateriach i akumulatorach przenośnych, które zbierający zużyte baterie
i akumulatory są obowiązani wydać, w terminie do dnia 10 lutego za poprzedni rok
kalendarzowy, wprowadzającemu baterie lub akumulatory, z którym ma podpisaną umowę,
o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach. Przedmiotowe
zaświadczenie zbierający zużyte baterie lub akumulatory będzie sporządzał w trzech
egzemplarzach, z których pierwszy otrzyma wprowadzający baterie lub akumulatory, drugi
będzie przekazywany marszałkowi województwa, a trzeci pozostanie u zbierającego zużyte
baterie lub akumulatory. W projekcie uwzględniono konieczność zidentyfikowania
zbierającego zużyte baterie lub zużyte akumulatory, określenia masy zebranych zużytych
baterii i akumulatorów przenośnych przez tego zbierającego oraz masy zużytych baterii
i akumulatorów przenośnych przekazanych do zakładu przetwarzania zużytych baterii
i akumulatorów. W projekcie uwzględniono również konieczność zidentyfikowania
prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii i akumulatorów, do którego zbierający
przekazał zużyte baterie i akumulatory przenośne.
Informacje o masie zebranych zużytych baterii i zużytych akumulatorów ogółem należy
podać w rozróżnieniu na ich rodzaje, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia
27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206), tj. w podziale
na grupy o kodach:
− 16 06 01* – baterie i akumulatory ołowiowe,
− 16 06 02 *– baterie i akumulatory niklowo-kadmowe,
− 16 06 03* – baterie zawierające rtęć,
− 16 06 04 – baterie alkaliczne (z wyłączeniem 10 06 03),
− 16 06 05 – inne baterie i akumulatory,
− 20 01 33* – baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi
w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowalne baterie i akumulatory
5
zawierające te baterie,
− 20 01 34 – baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33.
Zużyte baterie i zużyte akumulatory o kodach 16 06 03*, 16 06 04 i 16 06 05 połączono
w jedną grupę ze względu na to, że stanowią największy udział w rynku baterii
i akumulatorów, a tym samym na rynku odpadów zużytych baterii i akumulatorów
przenośnych, jak również z uwagi na fakt, że będą zbierane w jednym strumieniu odpadów.
Ponadto projekt rozporządzenia określa wzór ewidencji wystawianych zaświadczeń
o zebranych zużytych bateriach i akumulatorach przenośnych wraz zakresem informacji, jakie
powinna zawierać. Proponuje się, aby ewidencja zaświadczeń zawierała następujące
informacje:
– numer kolejny zaświadczenia,
– data wydania zaświadczenia,
– masa zebranych zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, na jaką wystawiono
zaświadczenie danemu podmiotowi (w kg),
– dane podmiotu, któremu wystawiono zaświadczenie.
Projekt rozporządzenia określa również sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń,
zgodnie z którym ma być prowadzona w formie pisemnej lub w formie dokumentu
elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235),
opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 września 2001 r.
o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) rozporządzenie zostanie
zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Środowiska
(www.mos.gov.pl.).
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja
Przedmiotowy projekt rozporządzenia dotyczy zbierających zużyte baterie lub zużyte
akumulatory.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Środowiska (www.mos.gov.pl) oraz zostanie przesłany do partnerów
społecznych w ramach procedury legislacyjnej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ na ochronę środowiska
Nie przewiduje się wpływu na ochronę środowiska.
70/01/KC
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA)
z dnia
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących procesu przetwarzania zużytych
baterii kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych oraz
instalacji, w których są przetwarzane frakcje powstałe w wyniku przetwarzania
tych zużytych baterii lub zużytych akumulatorów
Na podstawie art. 63 ust. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach
i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące:
1) procesu przetwarzania zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych,
zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych baterii
przemysłowych kwasowo-ołowiowych oraz zużytych akumulatorów przemysłowych
kwasowo-ołowiowych, zwanego dalej „procesem”;
2) instalacji prowadzących recykling ołowiu i jego związków lub recykling tworzyw
sztucznych.
§ 2. 1. Proces składa się z następujących po sobie etapów, o których mowa w ust. 2–6.
2. W pierwszym etapie procesu należy oddzielić zużyte baterie samochodowe kwasowo-
-ołowiowe, zużyte akumulatory samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte baterie
przemysłowe kwasowo-ołowiowe i zużyte akumulatory przemysłowe kwasowo-ołowiowe od
innych rodzajów zużytych baterii, zużytych akumulatorów oraz innych odpadów.
3. W drugim etapie procesu należy usunąć zużyty elektrolit i poddać go odzyskowi lub
unieszkodliwieniu.
4. W trzecim etapie procesu należy automatycznie rozdrobnić zużyte baterie
samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte akumulatory samochodowe kwasowo-ołowiowe,
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897, Nr 171, poz.1016
i Nr 178, poz. 1060, z 2013 r. poz. 21 oraz z 2014 r. poz. ... .
1
zużyte baterie przemysłowe kwasowo-ołowiowe i zużyte akumulatory przemysłowe
kwasowo-ołowiowe oraz automatycznie rozdzielić uzyskane materiały na co najmniej frakcję
metaliczną, frakcję tworzyw sztucznych i pastę ołowiową.
5. W czwartym etapie procesu należy przetopić frakcję metaliczną i pastę ołowiową,
a następnie przeprowadzić rafinację w celu doprowadzenia ołowiu do postaci umożliwiającej
jego powtórne wykorzystanie w procesach produkcyjnych.
6. W piątym etapie procesu należy przeprowadzić recykling co najmniej tworzyw
sztucznych z automatycznego rozdrabniania obudów.
§ 3. Instalacje, o których mowa w § 1 pkt 2, lokalizuje się w obiekcie budowlanym
o utwardzonym, nieprzepuszczalnym podłożu, wyposażonym w system odprowadzania
ścieków przemysłowych, zadaszenie oraz ściany boczne zabezpieczające przed czynnikami
atmosferycznymi.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik