eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2244
  • Data wpłynięcia: 2014-03-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322

2244

UZASADNIENIE 
 
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 59b ustawy 
z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.), 
wdrażającej  w  zakresie  swojej  regulacji  dyrektywę  2006/66/WE Parlamentu Europejskiego 
i Rady  z  dnia  26  września  2006  r.  w  sprawie  baterii  i  akumulatorów  oraz  zużytych  baterii 
i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG. 
Cel wydania przedmiotowego rozporządzenia stanowi określenie wzoru zaświadczenia 
o zebranych zużytych bateriach i akumulatorach przenośnych, które zbierający zużyte baterie 
i akumulatory  są  obowiązani  wydać,  w terminie do dnia 10 lutego za poprzedni rok 
kalendarzowy, wprowadzającemu baterie lub akumulatory, z którym ma podpisaną umowę, 
o której mowa w art. 32 ust. 1  ustawy o bateriach i akumulatorach.  Przedmiotowe 
zaświadczenie  zbierający  zużyte  baterie  lub  akumulatory  będzie  sporządzał  w  trzech 
egzemplarzach,  z  których  pierwszy  otrzyma  wprowadzający  baterie  lub  akumulatory,  drugi 
będzie przekazywany marszałkowi województwa, a trzeci pozostanie u zbierającego zużyte 
baterie lub akumulatory.  W  projekcie  uwzględniono  konieczność  zidentyfikowania 
zbierającego  zużyte  baterie  lub  zużyte  akumulatory,  określenia  masy  zebranych  zużytych 
baterii  i  akumulatorów  przenośnych  przez  tego  zbierającego  oraz  masy  zużytych baterii 
i akumulatorów  przenośnych  przekazanych  do  zakładu  przetwarzania  zużytych  baterii 
i akumulatorów.  W  projekcie  uwzględniono  również  konieczność  zidentyfikowania 
prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii i akumulatorów, do którego zbierający 
przekazał zużyte baterie i akumulatory przenośne. 
Informacje o masie zebranych zużytych baterii i zużytych akumulatorów ogółem należy 
podać w rozróżnieniu na ich rodzaje, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 
27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206), tj. w podziale 
na grupy o kodach: 
−  16 06 01* – baterie i akumulatory ołowiowe, 
−  16 06 02 *– baterie i akumulatory niklowo-kadmowe, 
−  16 06 03* – baterie zawierające rtęć, 
−  16 06 04 – baterie alkaliczne (z wyłączeniem 10 06 03), 
−  16 06 05 – inne baterie i akumulatory, 
−  20 01 33* – baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi 
w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowalne baterie i  akumulatory 

 
zawierające te baterie, 
−  20 01 34 – baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33. 
Zużyte baterie i zużyte akumulatory o kodach 16 06 03*, 16 06 04 i 16 06 05 połączono 
w  jedną  grupę  ze  względu  na  to,  że  stanowią  największy  udział  w  rynku  baterii 
i akumulatorów, a tym samym na rynku odpadów zużytych  baterii  i  akumulatorów 
przenośnych, jak również z uwagi na fakt, że będą zbierane w jednym strumieniu odpadów. 
Ponadto  projekt  rozporządzenia  określa  wzór ewidencji wystawianych  zaświadczeń 
o zebranych zużytych bateriach i akumulatorach przenośnych wraz zakresem informacji, jakie 
powinna  zawierać.  Proponuje  się,  aby  ewidencja  zaświadczeń  zawierała  następujące 
informacje: 
–  numer kolejny zaświadczenia, 
–  data wydania zaświadczenia, 
–  masa  zebranych  zużytych  baterii  lub  zużytych  akumulatorów,  na  jaką  wystawiono 
zaświadczenie danemu podmiotowi (w kg), 
–  dane podmiotu, któremu wystawiono zaświadczenie. 
Projekt  rozporządzenia  określa  również  sposób  prowadzenia  ewidencji  zaświadczeń, 
zgodnie z którym ma  być  prowadzona  w formie pisemnej lub w formie dokumentu 
elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji 
działalności  podmiotów  realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235), 
opatrzonego  bezpiecznym  podpisem  elektronicznym  weryfikowanym  za  pomocą  ważnego 
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 września 2001 r. 
o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262). 
Projekt  rozporządzenia  nie  podlega  notyfikacji  zgodnie  z  przepisami  rozporządzenia 
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie 
stanowienia prawa  (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,  z  późn.  zm.)  rozporządzenie  zostanie 
zamieszczone  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronie  Ministerstwa  Środowiska 
(www.mos.gov.pl.). 
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. 

 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
 
1.  Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja  
Przedmiotowy  projekt  rozporządzenia  dotyczy  zbierających  zużyte  baterie  lub  zużyte 
akumulatory. 
 
2.  Konsultacje społeczne 
Projekt  rozporządzenia  zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej 
Ministerstwa  Środowiska  (www.mos.gov.pl)  oraz  zostanie  przesłany  do  partnerów 
społecznych w ramach procedury legislacyjnej.  
 
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety 
jednostek samorządu terytorialnego 
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych. 
 
4. Wpływ regulacji na rynek pracy 
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy. 
 
5.  Wpływ  regulacji  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Projektowane  rozporządzenie  nie  wpłynie  na  konkurencyjność  wewnętrzną  i  zewnętrzną 
gospodarki. 
 
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 
 
7. Wpływ na ochronę środowiska 
Nie przewiduje się wpływu na ochronę środowiska. 
 
 
 
 
 
70/01/KC 

 
Projekt 
 
ROZPORZĄDZENIE 
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 
 
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących procesu przetwarzania zużytych 
baterii kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych oraz 
instalacji, w których są przetwarzane frakcje powstałe w wyniku przetwarzania 
tych zużytych baterii lub zużytych akumulatorów  
 
Na podstawie art. 63  ust.  7  ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o  bateriach 
i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm. zarządza się, co następuje: 
 
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące: 
1)  procesu  przetwarzania  zużytych  baterii  samochodowych  kwasowo-ołowiowych, 
zużytych  akumulatorów  samochodowych  kwasowo-ołowiowych,  zużytych  baterii 
przemysłowych  kwasowo-ołowiowych  oraz  zużytych  akumulatorów  przemysłowych 
kwasowo-ołowiowych, zwanego dalej „procesem”; 
2)  instalacji  prowadzących  recykling  ołowiu  i  jego  związków  lub  recykling tworzyw 
sztucznych. 
§ 2. 1. Proces składa się z następujących po sobie etapów, o których mowa w ust. 2–6. 
2. W pierwszym etapie procesu należy oddzielić zużyte baterie samochodowe kwasowo- 
-ołowiowe,  zużyte  akumulatory  samochodowe  kwasowo-ołowiowe,  zużyte  baterie 
przemysłowe kwasowo-ołowiowe i zużyte akumulatory przemysłowe kwasowo-ołowiowe od 
innych rodzajów zużytych baterii, zużytych akumulatorów oraz innych odpadów. 
3. W drugim etapie procesu należy usunąć zużyty elektrolit i poddać go odzyskowi lub 
unieszkodliwieniu. 
4.  W  trzecim  etapie  procesu  należy  automatycznie  rozdrobnić  zużyte  baterie 
samochodowe  kwasowo-ołowiowe,  zużyte  akumulatory  samochodowe  kwasowo-ołowiowe, 
                                                 
1)  Minister  Środowiska  kieruje  działem  administracji  rządowej  –  środowisko,  na  podstawie  §  1  ust.  2  pkt 2 
rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu 
działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671). 
2)  Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2011  r.  Nr  152,  poz.  897, Nr 171, poz.1016 
i Nr 178, poz. 1060, z 2013 r. poz. 21 oraz z 2014 r. poz. ... . 
 

zużyte  baterie  przemysłowe  kwasowo-ołowiowe  i  zużyte  akumulatory  przemysłowe 
kwasowo-ołowiowe oraz automatycznie rozdzielić uzyskane materiały na co najmniej frakcję 
metaliczną, frakcję tworzyw sztucznych i pastę ołowiową. 
5.  W  czwartym  etapie  procesu  należy  przetopić  frakcję  metaliczną  i pastę  ołowiową, 
a następnie przeprowadzić rafinację w celu doprowadzenia ołowiu do postaci umożliwiającej 
jego powtórne wykorzystanie w procesach produkcyjnych. 
6.  W  piątym  etapie  procesu  należy  przeprowadzić  recykling co najmniej tworzyw 
sztucznych z automatycznego rozdrabniania obudów. 
§ 3.  Instalacje, o których mowa w §  1  pkt  2,  lokalizuje  się  w  obiekcie budowlanym 
o utwardzonym,  nieprzepuszczalnym  podłożu,  wyposażonym  w system odprowadzania 
ścieków  przemysłowych,  zadaszenie  oraz  ściany  boczne  zabezpieczające  przed  czynnikami 
atmosferycznymi. 
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 
MINISTER ŚRODOWISKA 
 
 

strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: