Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
komercyjnych systemy takie nie
(BiA)
do pobrania od kupującego niebędącego przedsiębiorcą opłaty depozytowej
mogą pociągać
za sobą
oraz do potwierdzenia jej pobrania, jeżeli przy sprzedaży tych baterii
żadnych
kosztów
dla
lub akumulatorów kupujący nie przekazał mu zużytych bateri lub zużytych
użytkowników
końcowych
akumulatorów, o których mowa w art. 53 ust. 1.”,
pozbywających się zużytych
baterii lub akumulatorów ani
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniuŚ
obowiązku zakupu nowej baterii
„1a. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy sprzedawcy
lub akumulatora.
detalicznego baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów
samochodowych kwasowo-ołowiowych udostępnianych jako przynależno ć
albo czę ć składowa innych urządzeń.”,
c) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienieŚ
„2. Sprzedawca detaliczny, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany,
w terminie 30 dni od dnia pobrania opłaty depozytowej, do przyjęcia zużytych
baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych lub zużytych akumulatorów
samochodowych kwasowo-ołowiowych oraz do zwrotu pobranej opłaty
depozytowej i potwierdzenia jej zwrotu.
3. Jeżeli zwrot pobranej opłaty depozytowej przez sprzedawcę detalicznego,
o którym mowa w ust. 1, jest niemożliwy z powodu jego likwidacji, upadło ci
albo przerwy w wykonywanej działalno ci gospodarczej, wprowadzający
baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe lub akumulatory samochodowe
kwasowo-ołowiowe jest obowiązany, w terminie 45 dni od dnia ich sprzedaży,
do przyjęcia od kupującego, o którym mowa w ust. 1, zużytych bateri
lub zużytych akumulatorów wprowadzonych przez niego do obrotu
oraz do zwrotu pobranej opłaty depozytowej i potwierdzenia jej zwrotu
w zorganizowanych przez niego punktach zbierania tych zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów.”ś
Art. 1
W art. 55:
pkt 14
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
lit. a
projektu
„1. Stawka opłaty depozytowej wynosi 30 zł za sztukę baterii samochodowej
ustawy
kwasowo-ołowiowej i akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego.”
– art. 55
(BiA)
Art. 9
Państwa Członkowskie mogą
N
Art. 1
W art. 55:
stosować
instrumenty
pkt 14
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
ekonomiczne
w
celu
lit. a
upowszechniania
zbierania
projektu
„1. Stawka opłaty depozytowej wynosi 30 zł za sztukę baterii samochodowej
5
zużytych baterii i akumulatorów
ustawy
kwasowo-ołowiowej i akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego.”
lub
używania
baterii
– art. 55
i akumulatorów
zawierających
(BiA)
substancje
mniej
szkodliwe
Art. 1
w art. 37:
dla rodowiska,
na przykład
pkt 11
poprzez
przyjęcie
projektu
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
zróżnicowanych
stawek
ustawy
„4. Wprowadzający baterie lub akumulatory, wykonując obowiązek,
podatkowych.
W
takim
– art. 37
o którym mowa w ust. 1Ś
przypadku
Państwa
(BiA)
1) przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne w terminie do dnia
Członkowskie
powiadamiają
Komisję o rodkach związanych
1 marca roku następującego po roku, którego dotyczy opłata
z wprowadzeniem w życie tych
na publiczne kampanie edukacyjne, kwotę co najmniej równą tej
instrumentów.
opłacie albo
2) wnosi na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego opłatę
na publiczne kampanie edukacyjne, w terminie do dnia 15 marca roku
następującego po roku, którego dotyczy opłata.”,
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniuŚ
„4a. W przypadku gdy wprowadzający baterie lub akumulatory
nie przeznaczył na publiczne kampanie edukacyjne w terminie do dnia
1 marca roku następującego po roku, którego dotyczy opłata
na publiczne kampanie edukacyjne, kwoty co najmniej równej opłacie
na publiczne kampanie edukacyjne, wysoko ć opłaty, o której mowa
w ust. 4 pkt 2, ulega obniżeniu o kwotę faktycznie poniesioną
przez wprowadzającego baterie lub akumulatory na publiczne kampanie
edukacyjne.”,
c) uchyla się ust. 5,
d) po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniuŚ
„5a. Stawka opłaty na publiczne kampanie edukacyjne wynosi 0,02 zł
za kilogram wprowadzonych do obrotu bateri lub akumulatorów.
5b. Opłata na publiczne kampanie edukacyjne stanowi iloczyn stawki,
o której mowa w ust. 5a, oraz masy wprowadzonych do obrotu baterii
i akumulatorów w roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata,
przez wprowadzającego baterie lub akumulatory.”,
e) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Wprowadzający baterie lub akumulatory, obowiązany do finansowania
publicznych kampani edukacyjnych, sporządza sprawozdanie
6
zawierające informacje, o których mowa w art. 73 ust. 2 pkt 1 i pkt 6 lit. c
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, na zasadach i w trybie
okre lonych w tej ustawie.”,
f) dodaje się ust. 8 – 10 w brzmieniu:
„8. Wprowadzający baterie lub akumulatory nie finansuje publicznych
kampani edukacyjnych, jeżeli wysoko ć rodków, które jest obowiązany
przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne nie przekracza 10 zł
w danym roku kalendarzowym.
9. Podmiot po redniczący, realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1,
na podstawie umów zawartych z więcej niż jednym wprowadzającym
baterie lub akumulatory, może prowadzić wspólną publiczną kampanię
edukacyjną dla wszystkich wprowadzających baterie lub akumulatory,
pod warunkiem, że rodki przeznaczone na tę kampanię są co najmniej
równe sumie rodków, które wprowadzający baterie lub akumulatory
są obowiązani przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne.
10. Do opłaty, o której mowa w ust. 4 pkt 2, stosuje się odpowiednio
przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.3)),
z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi
województwa.”ś
Art. 1
W art. 56:
pkt 15
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
projektu
ustawy
„1. Sprzedawca detaliczny, o którym mowa w art. 54 ust. 1, przekazuje
– art. 56 nieodebraną opłatę depozytową na odrębny rachunek bankowy urzędu
ust. 1-
marszałkowskiego wła ciwego ze względu na siedzibę tego sprzedawcy,
1a (BiA)
w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło
pobranie opłaty.”,
b) po pkt 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniuŚ
„1a. Do opłat depozytowych stosuje się odpowiednio przepisy działu III
ustawy
z
dnia
29
sierpnia
1997
r.
-
Ordynacja
podatkowa,
z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi
województwa.”ś
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 848, 1101, 1342 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 985, 1027, 1036, 1145,
1149, 1289 i 1313.
7
Art. 1
art. 65 otrzymuje brzmienie:
pkt 23
projektu
„Art. 65. 1. Marszałek województwa prowadzi odrębny rachunek bankowy
ustawy
w celu gromadzenia i przekazywania wpływów z opłaty produktowej,
– art. 65
dodatkowej opłaty produktowej, opłaty na publiczne kampanie edukacyjne
(BiA)
oraz nieodebranej opłaty depozytowej.
2. Wpływy z tytułu opłat, o których mowa w ust. 1, powiększone o przychody
z oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o dochody
budżetu samorządu województwa, o których mowa w ust. 3, marszałek
województwa przekazuje w terminie 30 dni po upływie każdego kwartału
na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony
rodowiska
i Gospodarki Wodnej.
3. Wpływy z tytułu opłat, o których mowa w ust. 1, w wysoko ci 5% stanowią
dochody budżetu samorządu województwa.”ś
Art. 4
w art. 73 ust. 2 pkt 6:
pkt 5
b) lit. c otrzymuje brzmienie:
lit. b
„c) informacje o wysoko ci rodków przeznaczonych na publiczne kampanie
projektu
edukacyjne oraz o sposobie wykorzystania tych rodków,”ś
ustawy
Art. 10 ust. 3
Państwa Członkowskie monitorują
T
Art. 1
w art. 34:
i załącznik I
każdego roku poziomy zbierania
pkt 8
zgodnie
z
systemem
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
lit. a
przedstawionym w załączniku I.
projektu
„1. Wprowadzający baterie lub akumulatory jest obowiązany do prowadzenia
Bez
uszczerbku
ustawy
ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie wprowadzanych
dla rozporządzenia
(WE)
– art. 34 do obrotu baterii i akumulatorów.”ś
nr 2150/2002
Parlamentu
ust. 1
Europejskiego i Rady z dnia
(BiA)
25 listopada 2002 r. w sprawie
statystyk odpadów (2
Art. 1
Art. 35 otrzymuje brzmienie:
), Państwa
pkt 9
Członkowskie przekazują Komisji
„Art. 35. Wprowadzający baterie przeno ne lub akumulatory przeno ne
projektu
sprawozdania w ciągu sze ciu
sporządza sprawozdanie zawierające informacje oraz wykazy, o których
ustawy
miesięcy od końca danego roku
–
mowa w art. 73 ust. 2 pkt 1 i pkt 6 lit. d tiret pierwsze i trzecie ustawy z dnia
kalendarzowego.
Sprawozdania
art. 35
14 grudnia 2012 r. o odpadach, na zasadach i w trybie okre lonych
te
zawierają
informację
(BiA)
o sposobie uzyskiwania danych
w tej ustawie.”,
niezbędnych
do
obliczenia
Art. 1
17) w art. 59:
poziomu zbierania.
pkt 17 i
18
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
projektu
„1. Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory jest obowiązany
ustawy
8
– art.
do prowadzenia ewidencji obejmującej informacje o masie zebranych
59-59b
zużytych baterii przeno nych i zużytych akumulatorów przeno nych,
(BiA)
ogółem i w rozbiciu na poszczególnych wprowadzających baterie
lub akumulatory, z którymi ma zawartą umowę, o której mowa w art. 32
ust. 1, oraz ewidencji za wiadczeń, o których mowa w art. 59a ust. 1.”,
b) ust. 3 – 5 otrzymują brzmienieŚ
„3. Zbierający zużyte baterie przeno ne lub zużyte akumulatory
przeno ne, który przekazuje zużyte baterie lub zużyte akumulatory
bezpo rednio prowadzącemu zakład przetwarzania, sporządza
sprawozdanie zawierające informacje, o których mowa w art. 75 ust. 2
pkt 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, na zasadach
i w trybie okre lonych w tej ustawie.
4. Przez masę zużytych bateri i zużytych akumulatorów należy rozumieć
odpowiednio masę zużytych baterii lub zużytych akumulatorów
zebranych bezpo rednio od użytkowników końcowych, z miejsc odbioru
oraz zakładów przetwarzania w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1155) i przekazanych bezpo rednio
prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów.
5. Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory jest obowiązany
do przechowywania ewidencji, o których mowa w ust. 1, oraz
za wiadczeń, o których mowa w art. 59a ust. 1, przez okres 5 lat, licząc
od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.”ś
18) w rozdziale 10 po art. 59 dodaje się art. 59a i art. 59b w brzmieniuŚ
„Art. 59a. 1. Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory jest
obowiązany wydać wprowadzającemu baterie lub akumulatory, z którym
ma zawartą umowę, o której mowa w art. 32 ust. 1, w terminie do dnia
10 lutego każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy za wiadczenie
o zebranych zużytych bateriach przeno nych i zużytych akumulatorach
przeno nych zawierająceŚ
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby
zbierającego zużyte baterie lub zużyte akumulatoryś
2) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby
prowadzącego zakład przetwarzania zużytych bateri lub zużytych
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik