Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
Wynika to z przepisów dodanych w art. 59a ust. 1 i 2 oraz w art. 64a ust. 1 i 2, na podstawie
których podmioty te będą zobowiązane wydawać zaświadczenia o zebranych zużytych
bateriach i akumulatorach przenośnych oraz zaświadczenia o przetworzonych zużytych
bateriach i akumulatorach. Nie przewiduje się jednak, aby proponowane zmiany miały
znacząco wpłynąć na liczbę tych podmiotów.
Zaproponowana zmiana art. 63 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach umożliwia
funkcjonowanie na rynku również zakładom przetwarzania, które nie są wyposażone
w instalacje służące do recyklingu ołowiu i jego związków oraz recyklingu tworzyw
sztucznych. Przedmiotowa zmiana umożliwi polskim przedsiębiorcom funkcjonowanie na
analogicznych zasadach, jakie obowiązują przedsiębiorców w innych krajach członkowskich.
Zaproponowana forma przepisu art. 63 ust. 2 powinna pozytywnie wpłynąć na
konkurencyjność gospodarki.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
8-02-dg
33
TABELA ZBIE NO CI
zawierająca tak e wyszczególnienie przepisów niebędących transpozycją prawa UE
TYTUŁ PROJEKTU
Projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRA ANEżO
dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bateri i akumulatorów oraz zu ytych baterii
AKTU
PRAWNEżO/WDRA ANY
i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWż1 (Dz.Urz. UE L 266 z 26.9.2006, str. 1)
CH AKTÓW
PRAWNYCH
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Koni
Uzasadnienie
eczn
uwzględnienia
o ć
w projekcie
Jedn.
Jedn. red.
Tre ć przepisu UE
wdro
przepisów poza
enia
red.
Tre ć przepisu/ów projektu
minimalne
T/N
wymogi prawa
UE
Art. 3 pkt 12
producent - oznacza każdą
T
Art. 1
W art. 6:
osobę
w
Państwie
pkt 2
d) pkt 22 otrzymuje brzmienie:
Członkowskim,
która
bez
lit. d
względu na stosowaną technikę
„22) wprowadzający baterie lub akumulatory – przedsiębiorcę, który wykonuje
projektu
sprzedaży, w tym
rodki
działalno ć gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu bateri
ustawy
komunikacji
na
odległo ć
–
lub akumulatorów, w tym zamontowanych w sprzęcie lub pojazdach, po raz
art. 6
pierwszy na terytorium kraju; za wprowadzającego baterie lub akumulatory
w rozumieniu
dyrektywy
pkt 22
uważa się także przedsiębiorcęŚ
97/7/WE
Parlamentu
(BiA)
Europejskiego i Rady z dnia
a) dokonującego importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia baterii
20 maja 1997 r. w sprawie
lub akumulatorów na potrzeby wykonywanej działalno ci gospodarczej,
ochrony
konsumentów
b) który zlecił wytworzenie baterii lub akumulatorów i którego oznaczenie
1 Dyrektywa Rady z dnia 18 marca 1991 r. w sprawie bateri i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne (Dz. U. L 78 z 26.3.1991, str. 38-41).
w przypadku umów zawieranych
zostało umieszczone na bateriach lub akumulatorach ś”ś
na odległo ć, wprowadza po raz
pierwszy do obrotu baterie
lub akumulatory,
w
tym
te
wmontowane
do
urządzeń
lub pojazdów, na terytorium tego
Państwa
Członkowskiego
w ramach
prowadzonej
działalno ci zawodowejś
Art. 8 ust. 1
Państwa
Członkowskie
T
Art. 1
w art. 28:
zapewniają
działanie
pkt 6
odpowiednich
systemów
projektu
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
zbierania
zużytych
baterii
ustawy
„1. Wprowadzający baterie lub akumulatory może wykonywać obowiązki,
i akumulatorów
przeno nych.
– art. 28
o których mowa w art. 27, art. 31, art. 32 ust. 1, art. 33 ust. 1, art. 34
Takie systemy muszą być tak
ust. 1 i
ust. 2, art. 35, art. 36 ust. 1 i 4, art. 37 ust. 1 i 6 lub art. 41 ust. 3,
opracowane, aby:
3-5
za po rednictwem podmiotu po redniczącego.”,
a)
uwzględniając
gęsto ć
(BiA)
zaludnienia,
umożliwiały
b) dodaje się ust. 3 – 5 w brzmieniu:
użytkownikom
końcowym
usuwanie
zużytych
baterii
„3. Podmiot po redniczący jest obowiązany posiadać wdrożony system
zarządzania
rodowiskowego zgodny z wymaganiami systemu
lub akumulatorów przeno nych
w łatwo dostępnym miejscu
ekozarządzania i audytu (EMAS) lub z normą ISO 14001.
zbierania położonym w ich
4. Wykonywanie obowiązków wprowadzającego baterie lub akumulatory
najbliższej okolicyś
za po rednictwem podmiotu po redniczącego odbywa się na podstawie
umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważno ci.
b) wymagały, by dystrybutorzy
dostarczający
baterie
5. Wprowadzający baterie lub akumulatory oraz podmiot po redniczący są
obowiązani przechowywać umowy, o których mowa w ust. 4, przez
lub akumulatory
przeno ne
nieodpłatnie odbierali zużyte
okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym umowa
przestała obowiązywać.”ś
baterie
lub
akumulatory
przeno ne, chyba że ocena
Art. 1
W art. 58 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
pokazuje,
że
alternatywne
pkt 16
istniejące systemy są co
„Art. 58. 1. Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory jest obowiązany
projektu
najmniej tak samo efektywne
do przekazania zużytych baterii i zużytych akumulatorów prowadzącemu
ustawy
zakład przetwarzania zużytych bateri lub zużytych akumulatorów,
w osiąganiu
rodowiskowych
– art. 58
celów niniejszej dyrektywy.
a w przypadku zużytych baterii przeno nych i zużytych akumulatorów
ust.1
Państwa Członkowskie podają
przeno nych – w pierwszej kolejno ci prowadzącemu zakład przetwarzania
(BiA)
takie oceny do wiadomo ci
zużytych bateri lub zużytych akumulatorów, który prowadzi co najmniej
sortowanie zużytych baterii lub zużytych akumulatorów.”ś
publicznej;
c) nie pociągały za sobą
2
żadnych
kosztów
dla
użytkowników
końcowych
pozbywających się zużytych
baterii
lub
akumulatorów
przeno nych,
ani
nie
wprowadzały obowiązku zakupu
nowej baterii lub akumulatora;
d)
mogły być stosowane
w powiązaniu
z systemami,
o których mowa w art. 5 ust. 2
dyrektywy 2002/96/WE.2
Art. 8 ust. 2
Jeżeli systemy spełniają kryteria
N
Art. 1
W art. 6:
okre lone w ust. 1, Państwa
pkt 2
Członkowskie mogąŚ
c) po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniuŚ
lit. c
a) zobowiązać producentów
projektu
„10a) podmiot po redniczący – podmiot za po rednictwem, którego
do stworzenia takich systemówś
ustawy
wprowadzający baterie lub akumulatory wykonuje obowiązki w zakresie i na
b) zobowiązać inne podmioty
– art. 6
zasadach okre lonych w ustawieś”,
gospodarcze do uczestniczenia
pkt 10a
w takich systemach;
(BiA)
c) zachować istniejące systemy.
Art. 1.
Dotychczasową tre ć art. 18 oznacza się, jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
pkt 5
w brzmieniu:
projektu
„2. Podmiot po redniczący przy realizowaniu przez wprowadzającego baterie
ustawy
–
lub akumulatory obowiązków, zwany „podmiotem po redniczącym” przed
art. 18
rozpoczęciem działalno ci jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru,
ust. 2
o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.”,
(BiA)
2 DYREKTYWA 2002/96/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U.UE L z dnia
13 lutego 2003 r.)
3
Art. 1
w art. 28:
pkt 6
projektu
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
ustawy
„1. Wprowadzający baterie lub akumulatory może wykonywać obowiązki,
– art. 28
o których mowa w art. 27, art. 31, art. 32 ust. 1, art. 33 ust. 1, art. 34
ust. 1 i
ust. 2, art. 35, art. 36 ust. 1 i 4, art. 37 ust. 1 i 6 lub art. 41 ust. 3,
3-5
za po rednictwem podmiotu po redniczącego.”,
(BiA)
b) dodaje się ust. 3 – 5 w brzmieniu:
„3. Podmiot po redniczący jest obowiązany posiadać wdrożony system
zarządzania
rodowiskowego zgodny z wymaganiami systemu
ekozarządzania i audytu (EMAS) lub z normą ISO 14001.
4. Wykonywanie obowiązków wprowadzającego baterie lub akumulatory
za po rednictwem podmiotu po redniczącego odbywa się na podstawie
umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważno ci.
5. Wprowadzający baterie lub akumulatory oraz podmiot po redniczący są
obowiązani przechowywać umowy, o których mowa w ust. 4, przez
okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym umowa
przestała obowiązywać.”ś
Art. 8 ust. 4
Państwa
Członkowskie
T
Art. 1
W art. 53:
zapewniają, aby producenci
pkt 12
baterii
i
akumulatorów
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
projektu
samochodowych
lub
osoby
ustawy
„1. Sprzedawca detaliczny baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych
trzecie
stworzyły
systemy
– art. 53 lub akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych jest obowiązany
zbierania
zużytych
baterii
ust.1-1a
do przyjęcia
zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych
i akumulatorów samochodowych
(BiA)
oraz zużytych
akumulatorów
samochodowych
kwasowo-ołowiowych
od użytkowników końcowych lub
od użytkownika końcowego.”,
z łatwo dostępnych punktów
zbierania położonych w ich
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniuŚ
najbliższej okolicy, w przypadku
„1a. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy sprzedawcy
gdy zbieranie nie odbywa się
detalicznego baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów
w ramach systemów, o których
samochodowych kwasowo-ołowiowych udostępnianych jako przynależno ć
mowa w art. 5 ust. 1 dyrektywy
albo czę ć składowa innych urządzeń.”ś
2000/53/WE.
W
przypadku
baterii
i
akumulatorów
Art. 1
W art. 54:
samochodowych pochodzących
pkt 13
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
z
prywatnych
pojazdów
projektu
niewykorzystywanych do celów
ustawy
„1. Sprzedawca detaliczny baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych
– art. 54 lub akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, jest obowiązany
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik