Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
W wyniku wprowadzonej zmiany marszałek województwa sporządza i przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw środowiska sprawozdanie o wydajności recyklingu procesu recyklingu
zużytych baterii i akumulatorów. Do sporządzenia ww. sprawozdania marszałek
województwa nie był zobowiązany na podstawie dotychczasowych przepisów ustawy
o bateriach i akumulatorach. Należy jednak zaznaczyć, że jednocześnie uchylono przepisy
zobowiązujące marszałka województwa do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych
i wiążącą się z tym konieczność sporządzenia sprawozdania z wykonania powyższego
zadania. Zatem w wyniku wprowadzonych zmian marszałek województwa faktycznie będzie
zobowiązany do sporządzenia takiej samej liczby sprawozdań jak w obowiązującej ustawie
o bateriach i akumulatorach. Ze względu na fakt, iż liczba zadań marszałka województwa nie
ulega zmianie, nie przewiduje się konieczności zwiększenia liczby etatów w urzędach
marszałkowskich. Nowe zadanie sprawozdawcze będzie wykonywane w ramach już
istniejących etatów w urzędach marszałkowskich obsługujących system związany
z gospodarowaniem zużytymi bateriami i akumulatorami. Tym samym samorządy
województw nie będą musiały ponieść dodatkowych kosztów związanych z wykonywaniem
ww. sprawozdania wynikającego z przepisów przedmiotowej ustawy. Jednocześnie należy
zauważyć, że marszałkowie województw będą, na podstawie projektowanego art. 59a ust. 2
oraz art. 64a ust. 2, otrzymywali zaświadczenia o zebranych zużytych bateriach
i akumulatorach przenośnych oraz zaświadczenia o przetworzonych zużytych bateriach
i akumulatorach. Otrzymywane zaświadczenia powinny ułatwić marszałkom województw
weryfikację danych zawartych w sprawozdaniach przedkładanych przez zbierających zużyte
baterie i akumulatory oraz prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii
i akumulatorów. Poza tym przewiduje się wzrost liczby kontroli przeprowadzanych przez
wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska. Przewidywany wzrost wynika z dodanego
przepisu zobowiązującego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska do
przeprowadzania co najmniej raz w roku kontroli zakładów przetwarzania zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów (w roku 2011 zostało skontrolowanych 65,2% zakładów
przetwarzania). Dodatkowo przewiduje się, że wojewódzki inspektor ochrony środowiska
potencjalnie będzie wydawał większą liczbę decyzji wymierzających kary pieniężne. Jest to
związane z wprowadzeniem kar pieniężnych wynikających z nieprzestrzegania m.in. art. 56
ust. 1 i 2 oraz art. 28 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach, będącego nowo
wprowadzanym obowiązkiem. Nie jest jednak możliwe dokładne oszacowanie, o ile w skali
28
roku może wzrosnąć konieczność wydawania ww. decyzji, ponieważ jest to uzależnione od
stopnia przestrzegania przepisów ustawy.
W związku z powyższym przewiduje się, że wzrośnie liczba zadań dla wojewódzkich
inspektorów ochrony środowiska. Uznaje się jednak, że aktualna liczba inspektorów
zatrudniona w Inspekcji Ochrony rodowiska (661 w roku 2011) jest wystarczająca i nie ma
konieczności wprowadzenia dodatkowych etatów.
Projektowana ustawa rozstrzyga również, że stanowiące obecnie przychód Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej wpływy z kar pieniężnych
wymierzanych na podstawie ustawy o bateriach i akumulatorach będą stanowić dochód
budżetu państwa.
Wielkość wpływów z tych kar będzie uzależniona od stopnia przestrzegania przepisów
ustawy przez przedsiębiorców. Poza tym, w związku z uchyleniem art. 66 ustawy o bateriach
i akumulatorach oraz aby nie pozbawić Inspekcji Handlowej źródeł finansowania badań
w zakresie zawartości w bateriach metali ciężkich, wprowadzono zmianę w ustawie – Prawo
ochrony środowiska. W wyniku tej zmiany wspomniane badania będą finansowane ze
środków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej, a nie jak
dotychczas z budżetu państwa. Ww. badania będą finansowane w ramach przekazywanych
przez marszałków województw wpływów wynikających z przepisów ustawy o bateriach
i akumulatorach.
Powyższa zmiana nie wpłynie na obniżenie przychodów
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej, nie przewiduje się
również nadmiernych obciążeń administracyjnych Narodowego Funduszu Ochrony
rodowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie udzielania Inspekcji Handlowej finansowania
na przeprowadzenie przedmiotowych badań.
Ponadto należy stwierdzić, że niniejsza ustawa nie zwiększa wydatków sektora finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu zmian przepisów ustawy na rynek pracy.
29
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Na funkcjonowanie wprowadzających baterie lub akumulatory wpłynie zmiana zasad
przeznaczania środków na publiczne kampanie edukacyjne. Opłata na publiczne kampanie
edukacyjne do tej pory wynosiła co najmniej 0,1% przychodów wprowadzających baterie lub
akumulatory. Obecnie nastąpi zmiana podstawy liczenia środków, które należy przeznaczyć
na publiczne kampanie edukacyjne, na 0,02 zł za kg wprowadzonych baterii lub
akumulatorów. Przy czym zostanie również wprowadzona minimalna stawka 10 zł, poniżej
której wprowadzający baterie lub akumulatory nie będzie musiał finansować publicznych
kampanii edukacyjnych.
Wskazana powyżej minimalna wysokość środków na publiczne kampanie edukacyjne 10 zł
odpowiada środkom na publiczne kampanie edukacyjne uiszczane przez wprowadzającego
baterie lub akumulatory wprowadzającego 500 kg baterii lub akumulatorów. Oznaczać to
będzie zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorców wprowadzających niewielkie ilości baterii
lub akumulatorów.
Ponadto dla wprowadzających baterie lub akumulatory przenośne, którzy w danym roku
kalendarzowym wprowadzili do obrotu baterie przenośne i akumulatory przenośne o łącznej
masie nieprzekraczającej 1 kg, oraz dla przedsiębiorców wprowadzających baterie
przemysłowe, akumulatory przemysłowe lub baterie samochodowe, akumulatory
samochodowe o łącznej masie nieprzekraczającej 100 kg wprowadzono zwolnienie
z wywiązywania się z części obowiązków wskazanych w ustawie, a polegających na
osiąganiu wymaganych poziomów zbierania, w tym obowiązków dotyczących uiszczania
opłaty produktowej, organizowania i finansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu
i unieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, zawierania umowy ze
zbierającym zużyte baterie i zużyte akumulatory oraz z prowadzącym zakład przetwarzania
zużytych baterii i zużytych akumulatorów, w tym złożenia wykazu zakładów przetwarzania
zużytych baterii i zużytych akumulatorów. Oznaczać to będzie ułatwienia w prowadzeniu
działalności przez tych przedsiębiorców, którzy okazjonalnie zajmują się wprowadzaniem
baterii lub akumulatorów na rynek. Jednak, aby pozostawić możliwość kontrolowania ilości
wprowadzanych na rynek baterii i akumulatorów, będą tych wprowadzających obowiązywać
przepisy dotyczące wpisu do rejestru i sprawozdawania o masie wprowadzonych baterii lub
akumulatorów na rynek. Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie GIO 1935
30
wprowadzających baterie lub akumulatory było zarejestrowanych na koniec roku 2011, z tej
liczby ok. 10% wprowadzających zostałoby objętych ww. zwolnieniem. Nie przewiduje się
jednak, aby proponowane zmiany wpłynęły na zwiększenie liczby tych podmiotów.
W przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory w art. 34 ust. 1 zrezygnowano
również z obowiązku prowadzenia przez nich ewidencji baterii i akumulatorów
z uwzględnieniem liczby wprowadzanych do obrotu baterii i akumulatorów. Rezygnacja
z ewidencji prowadzonej w sztukach dotyczącej wprowadzanych do obrotu baterii
i akumulatorów, a pozostawienie tej ewidencji tylko w zakresie masy wprowadzonych do
obrotu baterii i akumulatorów, spowoduje znaczne uproszczenie dla wprowadzających baterie
lub akumulatory.
Zdecydowano się na wprowadzenie pewnych dodatkowych obowiązków dla podmiotów,
które pośredniczą w wywiązywaniu się przez wprowadzających baterie lub akumulatory
z nałożonych na nich obowiązków, ze względu na ich szczególną rolę w systemie zarządzania
gospodarowaniem zużytymi bateriami i zużytymi akumulatorami. Zgodnie z danymi
zawartymi w „Raporcie o funkcjonowaniu gospodarki bateriami i akumulatorami oraz
zużytymi bateriami i akumulatorami za rok 2010” ponad 80% wprowadzających baterie lub
akumulatory korzysta z pośrednictwa innych podmiotów przy wywiązywaniu się
z nałożonych obowiązków. Wobec powyższego proponuje się, aby nałożyć na te podmioty
pewne wymagania, dzięki czemu podmioty te będą mogły konkurować między sobą jakością
proponowanych usług a nie, często sztucznym, obniżaniem stawek za proponowane działania.
Obowiązkiem, który wpłynie na obciążenia finansowe dla podmiotów pośredniczących, jest
obowiązek posiadania wdrożonego systemu zarządzania środowiskowego zgodnego
z wymaganiami systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) lub z normą ISO 14001. Wiąże się
to z przeprowadzeniem audytu zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Ze względu
jednak na fakt, że podmioty te mają zarówno różną strukturę, jak i zakres działalności, trudno
jest przedstawić szacunek kosztów, jakie będą w związku z tym ponosić. Szacuje się więc, że
obowiązki te spowodują dodatkowe obciążenia finansowe nałożone na te podmioty. Koszty
wdrażania sytemu EMAS wiążą się przede wszystkim z opłatą rejestracyjną za wpis do
rejestru EMAS, którą pobiera Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska (zgodnie z ustawą
z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U.
Nr 178, poz. 1060)). Opłata rejestracyjna stanowi iloczyn stawki opłaty rejestracyjnej oraz
współczynnika różnicującego. Stawka opłaty rejestracyjnej wynosi 1000 zł. Natomiast
31
współczynniki różnicujące są ustalone w rozporządzeniu Ministra rodowiska z dnia
23 marca 2012 r. w sprawie współczynników różnicujących wysokość opłaty rejestracyjnej za
wpis do rejestru organizacji zarejestrowanych w krajowym systemie ekozarządzania i audytu
(EMAS) (Dz. U. poz. 341) i kształtują się następującoŚ
1) 0,005 stawki opłaty rejestracyjnej dla organizacji będącej organizacją pozarządową,
placówką oświatowo-wychowawczą albo jednostką sektora finansów publicznych,
2) 0,10 stawki opłaty rejestracyjnej dla organizacji zatrudniającej do 5 osób,
3) 0,15 stawki opłaty rejestracyjnej dla organizacji zatrudniającej od 6 do 20 osób,
4) 0,25 stawki opłaty rejestracyjnej dla organizacji zatrudniającej od 21 do 50 osób,
5) 0,35 stawki opłaty rejestracyjnej dla organizacji zatrudniającej od 51 do 250 osób,
6) 0,50 stawki opłaty rejestracyjnej dla organizacji zatrudniającej od 251 do 500 osób,
7) 1,00 stawki opłaty rejestracyjnej dla organizacji zatrudniającej powyżej 500 osób.
Biorąc powyższe pod uwagę, opłata rejestracyjna dla podmiotów pośredniczących będzie
w granicach od 100 zł do 1 000 zł. Należy jednak zaznaczyć, że przed uzyskaniem wpisu do
rejestru dane przedsiębiorstwo musi podjąć odpowiednie działania wdrażające system EMAS,
które są następnie weryfikowane przez niezależnego akredytowanego weryfikatora EMAS,
który uzyskał akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA). Koszty wynikające
z koniecznych działań wdrażających EMAS są uzależnione od danego przedsiębiorstwa.
Jednakże do głównych korzyści wdrożonego EMAS zalicza się obniżenie kosztów
działalności poprzez m.in. ograniczenie zużycia surowców, wody i energii. EMAS
w stosunku do normy ISO 14001 ma rozszerzone wymagania systemowe. Zatem należy
stwierdzić, że podmioty decydujące się na wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego
zgodnego z normą ISO 14001 poniosą niższe koszty. Ponadto na obciążenia administracyjne
podmiotów pośredniczących wpłynie również konieczność uzyskania wpisu do rejestru,
o którym mowa w art. 49 ustawy o odpadach. Należy jednak podkreślić, że rejestr ten ma
powstać najpóźniej w roku 2016 i będzie on stanowić również kontynuację rejestru, o którym
mowa w obowiązującej ustawie o bateriach i akumulatorach. Zatem do momentu powstania
tego rejestru podmioty pośredniczące nie będą zobowiązane do uzyskania wpisu w rejestrze
dotychczas prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony rodowiska. Przewiduje się,
że liczba podmiotów pośredniczących ulegnie zmniejszeniu ze względu na konieczność
wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego.
Zwiększenie obciążeń administracyjnych dotknie również zbierających zużyte baterie
i akumulatory oraz prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii i akumulatorów.
32
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik