Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2243
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004
2243
RozpoczęcieŚ
ZakończenieŚ
RozpoczęcieŚ
ZakończenieŚ
Źalsze kształcenie
Czy po ukończeniu studiów wy szych kontynuował Pan/Pani kształcenie inne ni studia wy sze,
je li tak, proszę o wypełnienie poni szej tabeli.
Data
Nazwa instytucji
Uzyskane kwalifikacje
Kraj
rozpoczęcia/
Data
zakończenia
RozpoczęcieŚ
ZakończenieŚ
RozpoczęcieŚ
ZakończenieŚ
RozpoczęcieŚ
ZakończenieŚ
Załączniki
1
2
3
4
5
6
Miejsce
Data
Podpis
14
Załącznik nr 3
WZÓR
..........................................................
...........................................
(nazwa jednostki organizacyjnej uczelni)
(miejscowość i data)
ZA WIAŹCZźNIź NR ...
Zgodnie z uchwałą nr ........ z dnia ....................... potwierdza się, że
……………………………………………………………………………………..
(imię i nazwisko wnioskującego o potwierdzenie wykształcenia)
urodzony(-na) ................................... w ......................................................................................
(data) ( kraj i miejsce urodzenia)
posiada wykształcenie wyższe na poziomie studiów ………………… stopnia w Polsce.
pieczęć urzędowa
............................................................................................
(pieczątka imienna i podpis osoby upoważnionej)
15
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych
uzyskanych za granicą oraz postępowania w sprawie potwierdzenia ukończenia studiów
wyższych na określonym poziomie kształcenia przez obywateli państw trzecich lub
bezpaństwowców zastępuje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
1 września 2011 r. w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych
za granicą (Źz. U. Nr 196, poz. 1168), stanowiące wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 191a ust. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Źz. U.
z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.). Wydanie nowego rozporządzenia jest konieczne ze względu na
zmiany, jakie wprowadza w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym,
projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.
Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw związana jest z transpozycją przepisów
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie
norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako
beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób
kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony
(Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 9) do polskiego porządku prawnego. Zgodnie z treścią
dyrektywy 2011/95/Uź państwa członkowskie mają m. in. obowiązek zapewnienia równego
traktowania beneficjentów ochrony międzynarodowej i własnych obywateli w zakresie
obowiązujących procedur uznawania zagranicznych dyplomów, świadectw i innych dowodów
formalnych kwalifikacji (art. 28 ust. 1). Źodatkowo państwa członkowskie mają dążyć do
ułatwienia beneficjentom ochrony międzynarodowej, którzy nie mogą dostarczyć dokumentów
potwierdzających ich kwalifikacje, pełnego dostępu do odpowiednich systemów oceny,
nostryfikowania i zaliczania ich wcześniejszego kształcenia, przy zapewnieniu zgodności z art. 2
ust. 2 i art. 3 ust. 3 dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255
z 30.09.2005, str. 22, z późn. zm.) (art. 28 ust. 2).
16
W związku z koniecznością uelastycznienia pewnych wymogów formalnych związanych
z procedurą uznania wykształcenia bądź stwierdzenia uprawnień do dalszego kształcenia
przewidziano zmianę treści art. 191a ust. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym polegającą na rozszerzeniu delegacji ustawowej zawartej w tym artykule
i upoważnieniu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego do wydania rozporządzenia
zarówno w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za
granicą, jak i w sprawie potwierdzania ukończenia studiów wyższych na określonym poziomie
kształcenia przez obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców posiadających status uchodźcy
lub ochronę uzupełniającą lub obywateli państw trzecich posiadających zezwolenie na pobyt
czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d
ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
Projekt rozporządzenia podzielono na rozdziały: przepisy ogólne, postępowanie
nostryfikacyjne, postępowanie w sprawie potwierdzenia ukończenia studiów wyższych na
określonym poziomie kształcenia oraz przepisy przejściowe i końcowe. Rozwiązania przyjęte
w przepisach dotyczących nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za
granicą, zawarte w rozdziale 2 projektu, powielają obowiązujące w tym zakresie przepisy
prawne. Rozporządzenie utrzymuje regulacje dotyczące trybu nostryfikacji, organów właściwych
do przeprowadzenia postępowania nostryfikacyjnego, rodzaju dokumentów, które powinny być
dołączone do wniosku o nostryfikację dyplomu oraz terminów, w których należy to postępowanie
przeprowadzić.
Zasadniczą zmianą w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, jest rozszerzenie
zakresu rozporządzenia o nowy rodzaj postępowań, których adresatem są obywatele państw
trzecich lub bezpaństwowcy posiadający status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub
obywatele państw trzecich posiadający zezwolenie na pobyt czasowy, którzy nie dysponując
dyplomem ukończenia studiów wyższych, chcą potwierdzić ukończenie studiów wyższych za
granicą na określonym poziomie kształcenia. W związku z tym, projekt rozporządzenia wskazuje
podmioty upoważnione do ubiegania się o przeprowadzenie przedmiotowego postępowania.
W przeciwieństwie do postępowania nostryfikacyjnego osobą mającą prawo wnioskowania
o wszczęcie procedury nie jest każdy, kto uzyskał wykształcenie wyższe za granicą. Krąg osób
uprawnionych został ograniczony do obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców,
posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub obywateli państw trzecich
17
posiadających zezwolenie na pobyt czasowy, nie dysponujących dyplomem ukończenia studiów
wyższych uzyskanym za granicą. Biorąc pod uwagę, że ww. osoby mogą być zmuszone do
opuszczenia miejsca zamieszkania bez możliwości zabezpieczenia dokumentów umożliwiających
dalsze kształcenie lub podejmowanie pracy, powinny mieć one możliwość do poświadczenia
wykształcenia.
Projekt rozporządzenia określa także rodzaje dokumentów, których przedłożenie jest
niezbędne do przeprowadzenia procedury określenia poziomu kształcenia, nie wskazując jednak
zamkniętego katalogu dokumentów, co umożliwi tym samym ustalenie poziomu kształcenia
w oparciu o źródła pośrednie, co w sytuacji osób, które znalazły się w ciężkiej sytuacji życiowej
nie z własnej winy, a głównie ze względów politycznych, może stanowić jedyną szansę
udowodnienia poziomu uzyskanego wykształcenia oraz jedyną możliwość kontynuacji
kształcenia lub podjęcia pracy. Projekt rozporządzenia przewiduje konieczność przedłożenia
wniosku o przeprowadzenie przedmiotowego postępowania. Formularz wniosku stanowi
załącznik nr 2 do projektu rozporządzenia.
Przedmiotowe postępowanie kończy się uchwałą rady jednostki organizacyjnej uczelni
potwierdzającą ukończenie przez osobę zainteresowaną kształcenia na określonym poziomie lub
uchwałą o odmowie potwierdzenia ukończenia studiów wyższych. Uchwała odmowna wydawana
jest tylko w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek enumeratywnie wymienionych w treści
projektowanego rozporządzenia.
Określenie maksymalnych terminów, w których powinno zakończyć się postępowanie ma
na celu uniknięcie sytuacji, kiedy postępowanie jest bezzasadnie przedłużane. Postępowanie
powinno zakończyć się jedną z wymienionych powyżej uchwał albo uchwałą o zastosowaniu
środków wyrównawczych w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty złożenia przez
kandydata dokumentów lub – w przypadku podjęcia uchwały o zastosowaniu środków
wyrównawczych – w ciągu 1 miesiąca od dnia wpływu dokumentów potwierdzających
wykonanie tej uchwały.
Ze względu na trudną sytuację osób uprawnionych do wszczęcia przedmiotowego
postępowania, przewidziana w rozporządzeniu maksymalna wysokość opłat jest niższa od
maksymalnej opłaty możliwej do pobrania za przeprowadzenie postępowania nostryfikacyjnego.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2243
› Pobierz plik