eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy likwidacji zbędnych organów opiniodawczo-doradczych działających przy ministrze właściwym do spraw transportu, ministrze właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowywania przestrzennego oraz mieszkalnictwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2241
  • Data wpłynięcia: 2014-03-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 805

2241

 
Druk nr 2241 
 
 
Warszawa, 20 marca 2014 r. 
SEJM  
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
Prezes Rady Ministrów 
 
RM-10-17-14 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
Szanowna Pani Marszałek 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 
2  kwietnia  1997  r.  przedstawiam  Sejmowi  Rzeczypospolitej  Polskiej  projekt 
ustawy 
 
 -  o  zmianie  ustawy  o  autostradach 
płatnych  oraz  o  Krajowym  Funduszu 
Drogowym  oraz  niektórych  innych 
ustaw

 
W  załączeniu  przedstawiam  także  opinię  dotyczącą  zgodności 
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej. 
Ponadto  uprzejmie  informuję,  że  do  prezentowania  stanowiska  Rządu  w 
tej  sprawie  w  toku  prac  parlamentarnych  został  upoważniony  Minister 
Infrastruktury i Rozwoju. 
 
Z poważaniem 
 
(-) Donald Tusk 
Projekt 
 
U S T AWA  
z dnia 
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz 
niektórych innych ustaw1) 
Art.  1.  W  ustawie  z  dnia  27  października  1994  r.  o  autostradach  płatnych  oraz 
o Krajowym  Funduszu  Drogowym  (Dz.  U.  z  2012  r.  poz.  931,  z  późn.  zm.2))  uchyla  się 
rozdział 3. 
Art.  2.  W  ustawie  z  dnia  21  sierpnia  1997  r.  o  gospodarce  nieruchomościami  (Dz.  U. 
z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.3)) w art. 3 uchyla się ust. 2 i 3. 
Art. 3. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. 
poz. 1414) w art. 46 ust. 3 otrzymuje brzmienie: 
„3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje kwoty pobranych 
opłat,  o  których  mowa  w  ust.  1  i  ust.  1a  pkt  1,  w  terminie  pierwszych  dwóch  dni 
roboczych  po  zakończeniu  tygodnia,  w  którym  wpłynęły,  na  rachunek  Krajowego 
Funduszu Drogowego, z przeznaczeniem na budowę i utrzymanie dróg krajowych oraz 
na  potrzeby  gromadzenia  danych  o  drogach  publicznych  i  sporządzania  informacji 
o sieci  dróg  publicznych,  jak  również  na  poprawę  bezpieczeństwa  ruchu  drogowego 
i budowy autostrad.”. 
Art.  4.  W  ustawie  z  dnia  16  kwietnia  2004  r.  o  ochronie  przyrody  (Dz.  U.  z  2013  r. 
poz. 627, 628 i 842) w art. 80 uchyla się ust. 2. 
                                                 
1)  Niniejszą  ustawą  zmienia  się  ustawyŚ  ustawę  z  dnia 27  października  1994  r.  o  autostradach  płatnych  oraz 
Krajowym Żunduszu Drogowym, ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawę 
z dnia  6  września  2001  r.  o  transporcie  drogowym  oraz  ustawę  z  dnia  16  kwietnia  2004  r.  o  ochronie 
przyrody. 
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 oraz z 2013 r. 
poz. 433, 843, 1543 i 1646. 
3)  Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2010  r.  Nr  106,  poz.  675, 
Nr 143,  poz.  963,  Nr  155,  poz.  1043,  Nr  197,  poz.  1307  i  Nr  200,  poz.  1323,  z  2011  r.  Nr  64,  poz.  341, 
Nr 106, poz. 622, Nr 115, poz. 673, Nr 129, poz. 732, Nr 130, poz. 762, Nr 135, poz. 789, Nr 163, poz. 981, 
Nr 187, poz. 1110 i Nr 224, poz. 1337, z 2012 r. poz. 908, 951, 1256, 1429 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 829 
i 1238. 
– 2 – 
Art.  5.  Z  dniem  wejścia  w  życie  ustawy  znosi  się  Radę  do  Spraw  Autostrad 
i Państwową Radę Nieruchomości. 
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
UZASADNIENIE 
 
Projekt  ustawy  przewiduje  zmianę  obowiązujących  przepisów  ustawy  z  dnia 
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Żunduszu Drogowym 
(Dz. U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.), ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce 
nieruchomościami  (Dz.  U.  z  2010  r.  Nr  102,  poz.  651,  z  późn.  zm.),  ustawy  z  dnia 
6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414), ustawy z dnia 
16  kwietnia  2004  r.  o  ochronie  przyrody  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  627,  z  późn.  zm.). 
Projekt  ustawy  ma  charakter  porządkujący  i  likwiduje  zbędne  organy  opiniodawczo- 
-doradcze  działające  przy  ministrze  właściwym  do  spraw  transportu,  ministrze 
właściwym  do  spraw  budownictwa,  lokalnego  planowania  i  zagospodarowania 
przestrzennego  oraz  mieszkalnictwa,  delegację  ustawową  dla  ministra  właściwego  do 
spraw  transportu  do  wydania  rozporządzenia  oraz  porządkuje  kwestie  przekazywania 
opłat w ustawie o transporcie drogowym.  
Projektowane  zmiany  w  ustawie  o  autostradach  płatnych  oraz  o  Krajowym  Żunduszu 
Drogowym  polegają  na  uchyleniu  rozdziału  3  ww.  ustawy  (art.  17  oraz  art.  18). 
Przepisy  te  ustanawiają  Radę  do  Spraw  Autostrad  jako  organ  opiniodawczy  ministra 
właściwego do spraw transportu oraz określają zakres działania Rady. Członków Rady 
powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu. Do zakresu działania Rady 
należy w szczególności opiniowanieŚ 
1) projektów wniosków o ustalenie lokalizacjiś 
2) kryteriów oceny dokumentacji wstępnej i ofert w postępowaniu przetargowymś 
3) wyników kwalifikacji wstępnejś 
4) projektu rozporządzenia w sprawie ustalania opłat za przejazdy autostradamiś 
5) planów ratowniczych oraz planów dotyczących infrastruktury mającej wpływ na stan 
bezpieczeństwa ruchu drogowegoś 
6)  innych  spraw  dotyczących  autostrad,  na  wniosek  ministra  właściwego  do  spraw 
transportu. 
Uzasadnieniem  likwidacji  Rady  do  Spraw  Autostrad  jest  utrata  aktualności  zadań 
należących  do  zakresu  działania  Rady  do  spraw  Autostrad,  w  szczególności  zadań 
dotyczących  opiniowania  projektów  wniosków  o  ustalenie  lokalizacji,  opiniowania 
kryteriów oceny dokumentacji wstępnych i ofert w postępowaniach przetargowych oraz 
wyników kwalifikacji wstępnej.  
Ustawa  z  dnia  16  września  2011  r.  o  zmianie  ustawy  o  autostradach  płatnych  oraz 
o Krajowym  Funduszu  Drogowym  (Dz.  U.  Nr  234,  poz.  1387)  uchyliła  rozdziały  4 
(Lokalizacja 
autostrad), 
5  (Nabywanie  nieruchomości  pod  autostrady) 
i 7 (Postępowanie przetargowe).  
Zdecydowana  większość  planowanych  autostrad  płatnych  ma  już  ustalone  przebiegi, 
które  zostały  zaopiniowane  przez  Radę  do  Spraw  Autostrad.  Obecnie  lokalizacja 
i budowa  autostrad  płatnych  odbywa  się  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia 
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale 
społeczeństwa  w  ochronie  środowiska  oraz  o  ocenach  oddziaływania  na  środowisko 
(Dz.  U.  Nr  199,  poz.  1227,  z  późn.  zm.)  oraz  ustawy  z  dnia  10  kwietnia  2003  r. 
o szczególnych  zasadach  przygotowania  i  realizacji  inwestycji  w  zakresie  dróg 
publicznych  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  687)  –  tj.  w  ramach  decyzji  o  środowiskowych 
uwarunkowaniach  oraz  zintegrowanej  decyzji  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji 
drogowej,  która  łączy  w  sobie  elementy  decyzji  o  ustaleniu  lokalizacji  drogi  oraz 
decyzji o pozwoleniu na budowę.  
Natomiast zgodnie z art. 1a ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Żunduszu 
Drogowym  budowę  i  eksploatację  albo  wyłącznie  eksploatację  autostrad  płatnych 
żeneralny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  lub  drogowa  spółka  specjalnego 
przeznaczenia może powierzyć innemu podmiotowi. Do wyboru tego podmiotu stosuje 
się przepisy="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.741531&full=1"z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi 
(Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.) albo przepisy="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.849724&full=1"z dnia 29 stycznia 2004 r. – 
Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2010  r.  Nr  113,  poz.  759,  z  późn.  zm.).  Do 
zawarcia  umowy  o  budowę  i  eksploatację  albo  wyłącznie  eksploatację  autostrady 
stosuje  się  natomiast  odpowiednio,  w  zakresie  nieuregulowanym  w  ustawie,  przepisy 
ww.  ustaw.  Zatem  w  aktualnym  stanie  prawnym  to  minister  właściwy  do  spraw 
transportu, a nie żeneralny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowa spółka 
specjalnego  przeznaczenia  są  podmiotami,  które  odpowiadają  za  wybór  i  podpisanie 
umów tzw. koncesyjnych. 
Zgodnie  z  aktualnym  stanem  prawnym  Rada  do  Spraw  Autostrad  zajmuje  się  jedynie 
opiniowaniem  projektów  rozporządzeń  ministra  właściwego  do  spraw  transportu 

 
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: