Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy likwidacji zbędnych organów opiniodawczo-doradczych działających przy ministrze właściwym do spraw transportu, ministrze właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowywania przestrzennego oraz mieszkalnictwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2241
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 805
2241
Druk nr 2241
Warszawa, 20 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-17-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym oraz niektórych innych
ustaw.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury i Rozwoju.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T AWA
z dnia
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz
niektórych innych ustaw1)
Art. 1. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.2)) uchyla się
rozdział 3.
Art. 2. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.3)) w art. 3 uchyla się ust. 2 i 3.
Art. 3. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1414) w art. 46 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje kwoty pobranych
opłat, o których mowa w ust. 1 i ust. 1a pkt 1, w terminie pierwszych dwóch dni
roboczych po zakończeniu tygodnia, w którym wpłynęły, na rachunek Krajowego
Funduszu Drogowego, z przeznaczeniem na budowę i utrzymanie dróg krajowych oraz
na potrzeby gromadzenia danych o drogach publicznych i sporządzania informacji
o sieci dróg publicznych, jak również na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego
i budowy autostrad.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r.
poz. 627, 628 i 842) w art. 80 uchyla się ust. 2.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawyŚ ustawę z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
Krajowym Żunduszu Drogowym, ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawę
z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 oraz z 2013 r.
poz. 433, 843, 1543 i 1646.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675,
Nr 143, poz. 963, Nr 155, poz. 1043, Nr 197, poz. 1307 i Nr 200, poz. 1323, z 2011 r. Nr 64, poz. 341,
Nr 106, poz. 622, Nr 115, poz. 673, Nr 129, poz. 732, Nr 130, poz. 762, Nr 135, poz. 789, Nr 163, poz. 981,
Nr 187, poz. 1110 i Nr 224, poz. 1337, z 2012 r. poz. 908, 951, 1256, 1429 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 829
i 1238.
– 2 –
Art. 5. Z dniem wejścia w życie ustawy znosi się Radę do Spraw Autostrad
i Państwową Radę Nieruchomości.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy przewiduje zmianę obowiązujących przepisów ustawy z dnia
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Żunduszu Drogowym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.), ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.), ustawy z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414), ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.).
Projekt ustawy ma charakter porządkujący i likwiduje zbędne organy opiniodawczo-
-doradcze działające przy ministrze właściwym do spraw transportu, ministrze
właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa, delegację ustawową dla ministra właściwego do
spraw transportu do wydania rozporządzenia oraz porządkuje kwestie przekazywania
opłat w ustawie o transporcie drogowym.
Projektowane zmiany w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Żunduszu
Drogowym polegają na uchyleniu rozdziału 3 ww. ustawy (art. 17 oraz art. 18).
Przepisy te ustanawiają Radę do Spraw Autostrad jako organ opiniodawczy ministra
właściwego do spraw transportu oraz określają zakres działania Rady. Członków Rady
powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu. Do zakresu działania Rady
należy w szczególności opiniowanieŚ
1) projektów wniosków o ustalenie lokalizacjiś
2) kryteriów oceny dokumentacji wstępnej i ofert w postępowaniu przetargowymś
3) wyników kwalifikacji wstępnejś
4) projektu rozporządzenia w sprawie ustalania opłat za przejazdy autostradamiś
5) planów ratowniczych oraz planów dotyczących infrastruktury mającej wpływ na stan
bezpieczeństwa ruchu drogowegoś
6) innych spraw dotyczących autostrad, na wniosek ministra właściwego do spraw
transportu.
Uzasadnieniem likwidacji Rady do Spraw Autostrad jest utrata aktualności zadań
należących do zakresu działania Rady do spraw Autostrad, w szczególności zadań
dotyczących opiniowania projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, opiniowania
kryteriów oceny dokumentacji wstępnych i ofert w postępowaniach przetargowych oraz
wyników kwalifikacji wstępnej.
Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. Nr 234, poz. 1387) uchyliła rozdziały 4
(Lokalizacja
autostrad),
5 (Nabywanie nieruchomości pod autostrady)
i 7 (Postępowanie przetargowe).
Zdecydowana większość planowanych autostrad płatnych ma już ustalone przebiegi,
które zostały zaopiniowane przez Radę do Spraw Autostrad. Obecnie lokalizacja
i budowa autostrad płatnych odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r.
o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 687) – tj. w ramach decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach oraz zintegrowanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej, która łączy w sobie elementy decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi oraz
decyzji o pozwoleniu na budowę.
Natomiast zgodnie z art. 1a ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Żunduszu
Drogowym budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad płatnych
żeneralny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub drogowa spółka specjalnego
przeznaczenia może powierzyć innemu podmiotowi. Do wyboru tego podmiotu stosuje
się przepisy="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.741531&full=1"z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi
(Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.) albo przepisy="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.849724&full=1"z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.). Do
zawarcia umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady
stosuje się natomiast odpowiednio, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, przepisy
ww. ustaw. Zatem w aktualnym stanie prawnym to minister właściwy do spraw
transportu, a nie żeneralny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowa spółka
specjalnego przeznaczenia są podmiotami, które odpowiadają za wybór i podpisanie
umów tzw. koncesyjnych.
Zgodnie z aktualnym stanem prawnym Rada do Spraw Autostrad zajmuje się jedynie
opiniowaniem projektów rozporządzeń ministra właściwego do spraw transportu
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2241
› Pobierz plik