Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy likwidacji zbędnych organów opiniodawczo-doradczych działających przy ministrze właściwym do spraw transportu, ministrze właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowywania przestrzennego oraz mieszkalnictwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2241
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 805
2241
18) Polskie Stowarzyszenie Doradców Rynku Nieruchomościś
19) Polska Izba Rzeczoznawstwa Majątkowegoś
20) Ogólnopolska Izba żospodarki Nieruchomościamiś
21) Konfederacja Budownictwa i Nieruchomościś
22) Polska Konfederacja Rynku Nieruchomościś
23) Komitet do spraw Nieruchomości Krajowej Izby żospodarczejś
24) Unia Deweloperów Nieruchomości Komercyjnychś
25) Polska Izba Handlu;
26) Bank Gospodarstwa Krajowego.
Ponadto projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Do projektu ustawy uwagi zgłosiliŚ ląskie Stowarzyszenie Rzeczoznawców
Majątkowych, Polska Żederacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, Polska
Izba Rzeczoznawstwa Majątkowego oraz Bank żospodarstwa Krajowego.
Uwagi zgłoszone przez podmioty skupiające rzeczoznawców majątkowych dotyczyły
utrzymania Państwowej Rady Nieruchomości, wskazując, iż jest ona podmiotem
niezbędnym w kwestii doradztwa udzielanego ministrowi właściwemu do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa w sprawach z zakresu szeroko pojętych kwestii dotyczących sektora
rynku nieruchomości. Przedmiotowe uwagi nie zostały uwzględnione. Udzielono
odpowiedzi podmiotom, gdzie wyjaśniono, że likwidacja Państwowej Rady
Nieruchomości nie oznacza rezygnacji z uzyskiwania przez ministra właściwego do
spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa pogłębionej fachowej wiedzy o rynku nieruchomości oraz braku
przepływu informacji o zagrożeniach i potrzebach tego rynku. Korzystanie ze
specjalistycznych
fachowych
opinii
wydawanych
przez
uznane
autorytety
w konkretnych dziedzinach gospodarki nieruchomości jest bardziej efektywne niż
pozyskiwanie takich opinii od zinstytucjonalizowanych grup osób mających charakter
stałego organu doradczego. Ponadto celowość rezygnacji z organu doradczego, jakim
jest Państwowa Rada Nieruchomości, wynika z uchwalonej przez Sejm RP ustawy
8
z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy regulującej wykonywanie niektórych
zawodów (Dz. U. poz. 829), w której dokonano zmian w ustawie o gospodarce
nieruchomościami polegających między innymi na deregulacji zawodu pośrednika
w obrocie nieruchomościami oraz zawodu zarządcy nieruchomości. Przepisy dotyczące
tworzenia Państwowej Rady Nieruchomości były tworzone w kontekście
funkcjonowania trzech zawodów z zakresu nieruchomości. Deregulacja zawodu
pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcy nieruchomości stanowi dodatkowy
argument przemawiający za brakiem zasadności utrzymania Państwowej Rady
Nieruchomości.
Uwaga zgłoszona przez Bank żospodarstwa Krajowego dotyczyła wprowadzenia do
projektu dodatkowej zmiany przepisów ustawy o transporcie drogowym w zakresie
art. 46 likwidującej sprzeczność między ust. 1a a ust. 3 niniejszej jednostki redakcyjnej.
Udzielono odpowiedzi podmiotowi, gdzie poinformowano o uwzględnieniu uwagi.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa nie wpłynie na sektor finansów publicznych. Projekt nie ma
wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt może wpłynąć pozytywnie na budżet państwa przez ograniczenie wydatków
żeneralnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przez likwidację kosztów obsługi
techniczno-organizacyjnej Rady do Spraw Autostrad oraz wydatków ministra do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa przez likwidację kosztów obsługi Państwowej Rady Nieruchomości.
W przypadku obsługi Państwowej Rady Nieruchomości nie będzie konieczności
pokrywania kosztów delegacji członków Rady. Jednakże trudno oszacować dokładne
kwoty ograniczenia wydatków, mając na względzie fakt, iż od 2009 r. Państwowa Rada
Nieruchomości jest nieobsadzona, a Rada do Spraw Autostrad w ostatnich latach
zbierała się kilkukrotnie.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na rynek pracy.
9
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2241
› Pobierz plik