Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym oraz ustawy o działach administracji rządowej
projekt dotyczy integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, w szczególności mniejszości romskiej oraz doprecyzowania zakresu działania ministra kierującego działem wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2223
- Data wpłynięcia: 2014-03-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym oraz ustawy o działach administracji rządowej
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
2223
Druk nr 2223
Warszawa, 12 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawyŚ
- o zmianie ustawy o mniejszościach
narodowych i etnicznych oraz o języku
regionalnym oraz ustawy o działach
administracji rządowej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Arkadego Żiedlera.
(-) Urszula Augustyn; (-) Artur Dunin; (-) Arkady Fiedler; (-) Ryszard
Galla;
(-) Rafał
żrupińskiś
(-) Marek
Hok;
(-) Stanisław
Huskowski;
(-) Maria
Małgorzata
Janyskaś
(-) Bożena
Kamińskaś (-) Magdalena Kochan; (-) Brygida Kolenda-Łabuśś (-) Leszek
Korzeniowski;
(-) Katarzyna
Matusik-Lipiec;
(-) Izabela
Katarzyna
Mrzygłockaś
(-) Andrzej
Orzechowski;
(-) Danuta
Pietraszewska;
(-) Mirosław
Plutaś (-) Marek Rząsaś (-) Krystyna
Skowrońskaś
(-) Paweł
Suskiś
(-) Miron
Sycz;
(-) Michał
Szczerba; (-) Krystyna Szumilas; (-) Aleksandra Trybuśś (-) Piotr Van der
Coghen;
(-) Mariusz
Witczak;
(-) Marek
Wójcikś
(-) Renata
Zaremba; (-) Ewa muda-Trzebiatowska.
Projekt
USTAWA
z dnia ……………………….. 2014 r.
o zmianie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym
oraz ustawy o działach administracji rządowej
Art. 1. W ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz
o języku regionalnym (Dz.U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.1) wprowadza się następujące
zmiany:
1) art.1 otrzymuje brzmienie:
„Art.1. Ustawa reguluje sprawy związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości
kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, zachowaniem i rozwojem języka
regionalnego, integracją obywatelską i społeczną osób należących do mniejszości
narodowych i etnicznych, a także sposób realizacji zasady równego traktowania osób
bez względu na pochodzenie etniczne oraz określa zadania i kompetencje organów
administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tych spraw.”ś
2) w art. 3 po pkt 2 wprowadza się pkt 3 w brzmieniuŚ
„3) integracji społecznej – rozumie się przez to działania na rzecz zwiększenia
partycypacji mniejszości w ważnych aspektach życia społecznego, w szczególności
takich jak system oświaty i wychowania, rynek pracy, system zabezpieczenia
społecznego, warunki bytowe oraz opieka zdrowotna.”ś
3) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienieŚ
„Oświata, kultura oraz integracja obywatelska i społeczna”ś
4) w art. 18:
a) ust.1 nadaje brzmienie:
„1.Organy władzy publicznej są obowiązane podejmować odpowiednie środki
w celu wspierania działalności zmierzającej do ochrony, zachowania i rozwoju
tożsamości kulturowej oraz integracji obywatelskiej lub społecznej mniejszości.”,
b) w ust. 2 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) inne zadania zmierzające do osiągnięcia celów, o których mowa w ust. 1,
w szczególności realizowane w ramach programów wieloletnich.”,
c) po ust. 3a dodaje się ust. 3b w brzmieniu:
„3b. Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe
z budżetu państwa na realizację zadań zmierzających do osiągnięcia celów,
o których mowa w ust.1.”,
1 Z ia y wy ie io ej ustawy zostały ogłoszo e w Dz. U. z
r. Nr , poz.
oraz z
9 r. Nr , poz.
i Nr 157, poz. 1241
www.klub.platforma.org
d) ust. 4 nadaje się brzmienieŚ
„4. rodkami, o których mowa w ust. 1, mogą być również środki przekazywane
z budżetu jednostki samorządu terytorialnego organizacjom lub instytucjom,
realizującym zadania służące ochronie, zachowaniu i rozwojowi tożsamości
kulturowej mniejszości, integracji obywatelskiej lub społecznej.”ś
5) w art.21 ust. 2 pkt 1 po punkcie b wprowadza się punkt c w brzmieniuŚ
„c) integracji społecznej osób należących do mniejszości.”ś
6) art. 23 ust. 2 pkt 2 nadaje się brzmienieŚ
„2) opiniowanie programów służących tworzeniu warunków sprzyjających
zachowaniu i rozwojowi tożsamości kulturowej mniejszości oraz zachowaniu
i rozwojowi języka regionalnego albo integracji obywatelskiej lub społecznej.”.
Art. 2 W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2013 r.
poz. 743 i 984) w art. 30 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych
i etnicznych oraz zachowaniem i rozwojem języka regionalnego, a także ich integracją
obywatelską i społeczną”.
Art. 3 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projektowana nowelizacja ustawy z dnia 6 stycznia 2005r. o mniejszościach
narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2005 r. Nr 17 poz. 141) polega
na doprecyzowaniu zapisów dotyczących kompetencji ministra właściwego do spraw wyznań
religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych w zakresie działań dotyczących
mniejszości, w tym w szczególności romskiej mniejszości etnicznej.
Należy podkreślić, że mniejszość ta jest jedyną mniejszością w Polsce dotkniętą lub
zagrożoną wykluczeniem społecznym. Wykluczenie społeczne to sytuacja uniemożliwiająca
lub znacznie utrudniająca jednostce lub grupie zgodne z prawem pełnienia ról społecznych,
korzystanie z dóbr publicznych i infrastruktury społecznej, gromadzenie zasobów
i zdobywanie dochodów w godny sposób. Wśród grup podatnych na wykluczenie społeczne
Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski wymienia osoby należące do romskiej
mniejszości etnicznej.
Mimo podejmowania od początku lat 90 XX w. szeregu działań w zakresie integracji
społeczności romskiej w Polsce oraz zmian w położeniu społecznym i ekonomicznym tej
mniejszości, Romowie wciąż pozostają grupą zmarginalizowaną społecznie. Marginalizacja
i zapóźnienia mają źródła m.in. w niskim statusie socjalnym, braku wykształcenia, wysokim
stopniu bezrobocia. Nie bez znaczenia pozostaje również utrzymywanie się wysokiego
poziomu niecięci do Romów. Rozwiązanie najpilniejszych potrzeb Romów związanych
z poprawą warunków socjalnych, poziomem wykształcenia, przystosowanie do wymogów
współczesnego rynku pracy, sytuacją zdrowotną, poprawą wizerunku Romów
w społeczeństwie polskim da im możliwość ekonomicznego i społecznego usamodzielnienia
się oraz stworzy szansę na pełne uczestnictwo Romów w wielokulturowym społeczeństwie
polskim, tym samym umożliwi skuteczne przeciwdziałanie ich wykluczeniu społecznemu.
Proponowana nowelizacja wprowadza do ustawy pojęcie „integracji społecznej”.
Przyjęta definicja terminu „integracja społeczna” w odniesieniu do mniejszości romskiej,
oznacza proces niezbędnych zmian zmierzających do nabycia umiejętności korzystania przez
społeczność romską z dostępu do istniejących praw, usług i możliwości sprawnego
funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Procesu integracji nie należy utożsamiać
ze zjawiskiem asymilacji – integracja rozumiana tu jest jako zjawisko ze sfery społeczno–
ekonomicznej, a nie jako związane z tożsamością kulturową. Zachowanie odrębności
kulturowej przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwości, jakie niesie ze sobą współczesny
świat jest szczególnym wyzwaniem dla Romów.
Dotychczasowym narzędziem państwa na rzecz integracji mniejszości romskiej
w Polsce były specjalne rządowe programy dedykowane tej społecznościŚ Pilotażowy
program rządowy na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001
– 2003 oraz Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce, realizowany w latach 2004 –
2013. W ocenie wnioskodawców celowe jest stworzenie podstaw prawnych dla
kontynuowania tych działań.
Społeczność romska traktowana jest w naszym kraju jako jedna z mniejszości
etnicznych, a co się z tym wiąże, zgodnie z umowami międzynarodowymi podpisanym przez
Polskę oraz prawem wewnętrznym należy się jej pełna ochrona prawna i pomoc ze strony
państwa. Rząd, wykonując ustanowione w Konstytucji RP oraz ustawach zwykłych zadania,
ma obowiązek zapewnić obywatelom takie warunki, aby nikt nie był dyskryminowany
w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym, z jakiejkolwiek przyczyny (art. 32 ust.
2 Konstytucja RP). Rzeczpospolita Polska jest zobowiązana do podejmowania działań na
rzecz poprawy sytuacji Romów na mocy konwencji międzynarodowych (zwłaszcza
Konwencji ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych). Położenie Romów
w naszym kraju stanowi także przedmiot zainteresowania instytucji i organizacji
europejskich. Kontynuacja działań na rzecz integracji mniejszości romskiej wypełni również
cele nałożone na Rząd RP przez Komisję Europejską w komunikacie skierowanym do
Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego
i Komitetu Regionów Unijne ramy dotyczące krajowych strategii integracji Romów do 2020
roku (KOM (2011)173).
Konsekwencją proponowanych zmian w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r.
o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym dotyczących kwestii
integracji społecznej jest propozycja zmian w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach
administracji rządowej, doprecyzowująca zakres działania ministra kierującego działem
wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
Projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych.
Projekt nie jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2223
› Pobierz plik