Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2205
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529
2205
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie centralnej ewidencji
pojazdów stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 80e ust. 1 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.),
w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z ... poz. ...).
Projektowana regulacja zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 września 2001 r. w sprawie centralnej ewidencji
pojazdów (Dz. U. Nr 106, poz. 1166, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia utrzymuje wszystkie rozwiązania merytoryczne przyjęte
w obecnie obowiązującym rozporządzeniu.
Różnica między obowiązującym, a projektowanym rozporządzeniem polega na
uregulowaniu kwestii związanych z udostępnianiem danych i informacji, z wyłączeniem danych
osobowych, z centralnej ewidencji pojazdów w postaci elektronicznej przy użyciu systemu
teleinformatycznego, tj. zakresu danych identyfikujących pojazd, które będą umożliwiały
pozyskanie określonych danych z centralnej ewidencji pojazdów (§ 5 ust. 9 i 10 projektu) oraz
zakresu danych i informacji, które będą podlegały udostępnieniu po wskazaniu określonych
danych identyfikujących pojazd (§ 5 ust. 8 i 10 projektu).
Uregulowanie powyżej wymienionych kwestii umożliwi uruchomienie dwóch e-usług,
tj. „Historia pojazdu” oraz „Bezpieczny autobus”.
Usługa „Historia pojazdu” ma na celu umożliwienie udostępniania szerokiej gamy danych
i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów, z wyłączeniem danych
osobowych, w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego,
charakteryzujących pojazd, którego zapytanie dotyczy. Usługa umożliwi zatem sprawdzenie
danych i informacji niezbędnych między innymi do oceny pojazdu przez jego zakupem.
Podkreślenia wymaga, iż tego rodzaju e-usługa została przetestowana i jest dostępna
w wielu krajach, w tym w krajach Unii Europejskiej, np. Wielkiej Brytanii i Szwecji, i przynosi
znaczne korzyści społeczne, m.in. podnosi bezpieczeństwo obrotu pojazdami używanymi.
Z kolei usługa „Bezpieczny autobus”, jest wariantem usługi „Historia pojazdu”,
ukierunkowanym na udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji
– 10 –
pojazdów, z wyłączeniem danych osobowych, w postaci elektronicznej przy użyciu systemu
teleinformatycznego, które umożliwiają ocenę bezpieczeństwa pojazdu.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem (§ 5 ust. 8) w postaci elektronicznej przy
użyciu systemu teleinformatycznego będą udostępnianie, zgromadzone w centralnej ewidencji
pojazdów następujące:
1) dane o pojeździe obejmujące: markę, typ, model, wariant, wersję, rodzaj, podrodzaj,
przeznaczenie, numer identyfikacyjny VIN lub numer nadwozia (podwozia), rok
produkcji, datę pierwszej rejestracji, pojemność i moc silnika, rodzaje paliwa, wartości
uśrednione emisji CO2 dla każdego rodzaju paliwa, średnie zużycie paliwa, liczbę miejsc,
masę własną, dopuszczalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy, dopuszczalną
ładowność, dopuszczalną masę całkowitą, liczbę osi, rozstaw osi, rozstaw kół – wartość
średnia, największy dopuszczalny nacisk osi, datę pierwszej rejestracji za granicą,
2) oraz informacje o: statusie dowodu rejestracyjnego (oryginał czy wtórnik) oraz dacie jego
wydania, statusie karty pojazdu (oryginał czy wtórnik) oraz dacie jej wydania, liczbie
właścicieli pojazdu, kradzieży pojazdu, województwie, w którym pojazd jest
zarejestrowany, wyrejestrowaniu pojazdu – data i przyczyna wyrejestrowania, czasowym
wycofaniu pojazdu z ruchu i jego ponownym dopuszczeniu do ruchu po tym wycofaniu,
terminie badania technicznego, zawartej umowie obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu – aktualność umowy oraz nazwa zakładu
ubezpieczeń, który zawarł umowę.
W ramach usługi „Historia pojazdu” udostępnieniu będą podlegały wszystkie,
wymienione powyżej w punktach 1 i 2, dane i informacje (§ 5 ust. 9 projektu rozporządzenia).
Warunkiem udostępnienia tych danych i informacji (§ 5 ust. 9 projektu rozporządzenia)
będzie konieczność podania jednocześnie trzech danych identyfikujących pojazd: numeru VIN
lub numeru nadwozia (podwozia), daty pierwszej rejestracji oraz numeru rejestracyjnego pojazdu
(które przykładowo zainteresowany kupnem pojazdu może otrzymać od sprzedającego).
W ramach zaś usługi „Bezpieczny autobus” udostępnieniu będą podlegały tylko niektóre
z danych i informacji wymienione powyżej w punktach 1 i 2, tj. dane o pojeździe obejmujące:
markę, typ, model, wariant, wersję, podrodzaj, numer identyfikacyjny VIN lub numer nadwozia
(podwozia), rok produkcji, datę pierwszej rejestracji, liczbę miejsc, liczbę osi, datę pierwszej
rejestracji za granicą oraz informacje o kradzieży pojazdu, wyrejestrowaniu pojazdu – data
– 11 –
i przyczyna wyrejestrowania, czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu i jego ponownym
dopuszczeniu do ruchu po tym wycofaniu, terminie badania technicznego, zawartej umowie
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu – aktualność
umowy (§ 5 ust. 10 projektu rozporządzenia).
Warunkiem udostępnienia danych i informacji w ramach usługi „Bezpieczny autobus”
będzie konieczność podania jednej danej identyfikującej pojazd – numeru rejestracyjnego
autobusu (§ 5 ust. 10 projektu rozporządzenia).
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
– 12 –
Źata sporządzenia
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie
6 lutego 2014 r.
centralnej ewidencji pojazdów.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Upoważnienie ustawowe
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, w porozumieniu z Ministerstwem
Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju
Nr w wykazie prac ………………….
oraz Ministerstwem Finansów
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Podsekretarz Stanu w MSW – Rafał Magryś
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Roman Kusyk – Źyrektor Źepartamentu źwidencji Państwowych MSW,
(22) 60-28-208
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W centralnej ewidencji pojazdów, gromadzony jest bardzo duży zasób informacji (w tym danych technicznych
pojazdów), które bezpośrednio, bądź poprzez odpowiednią modyfikację czy analizę, pozwalają scharakteryzować
pojazdy zarejestrowane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Informacje te jednak z uwagi na przewidziane ustawą
Prawo o ruchu drogowym tryby udostępniania danych, nie są udostępniane zainteresowanym tymi informacjami
podmiotom. Projektowana regulacja ma na celu sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wiedzę o pojazdach, którą
możnaby pozyskać z wiarygodnego źródła (centralnej ewidencji pojazdów) przy pomocy powszechnie dostepnych
narzędzi (Internet) i w odformalizowanym trybie.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zasady funkcjonowania centralnej ewidencji pojazdów reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym. Zatem rozwiazanie
problemu zdefiniowanego w pkt. 1 wymaga zmiany tej ustawy.
Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym (nr w wykazie prac RM – UD 134) wraz z niniejszym
projektem rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie centralnej ewidencji pojazdów zawierają
kompleksowe zmiany prawne umożliwiające każdemu zainteresowanemu uzyskanie danych o pojeździe, z wyłączeniem
jednak danych pozwalających na identyfikację właściciela pojazdu lub posiadacza, o którym mowa w art. 73 ust. 5
ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przy czym projekt ustawy określa przesłanki udostępniania danych we wskazanym
trybie, zaś projekt rozporzadzenia określa zakres danych identyfikujących pojazd, które będą umożliwiały pozyskanie
określonych danych z centralnej ewidencji pojazdów (§ 5 ust. 7 i 8 projektu) oraz zakres danych i informacji, które będą
podlegały udostępnieniu po wskazaniu określonych danych identyfikujących pojazd (§ 5 ust. 6 i 8 projektu).
Powyższe umożliwi uruchomienie dwóch e-usług tj. „Historia pojazdu” oraz „Stan autobusu”.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
W innych państwach Uź/OźCŹ istnieją podobne kanały udostępniania danych obywatelom i przedsiębiorcom. Źostęp do
e-usług wykorzystujących dane o kierowcach i pojazdach odbywa się po podaniu danych identyfikujących pojazd lub
kierowcę, np. w Wielkiej Brytanii istnieje możliwość sprawdzenia przez kierowcę wszystkich dostępnych o nim informacji:
punkty karne, mandaty, zakres uprawnień; w Australii można sprawdzić online liczbę punktów karnych oraz uruchomić
funkcję przypominania za pomocą e-mail lub sms o kończących się terminach związanych z kierowcą; na Litwie i w
Wielkiej Brytanii można sprawdzić online dane o pojeździe. Zakres e-usług generowanych na podstawie ewidencji
pojazdów i ewidencji kierowców jest znacznie szerszy niż projektowane zmiany w Polsce.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Minister Spraw
1
-
Minister właściwy do spraw
Wewnętrznych
wewnętrznych jest organem
właściwym do prowadzenia
centralnej ewidencji pojazdów,
w tym do jej dostosowania do
projektowanych zmian oraz do
udostępniania z niej danych
– 13 –
i informacji
w
trybie
przewidzianym
projektowanymi
nowelizacjami.
Kierowcy i nabywcy
19,2 mln kierowców
Liczba wykupionych polis OC;
Rozporządzenie
będzie
pojazdów
(szacunkowo)
oddziaływało na każdego
312 tys.
Instytut Badań Rynku
zainteresowanego uzyskaniem
zarejestrowanych
Motoryzacyjnego
określonych
danych
i
nowych samochodów
informacji
z
centralnej
osobowych i
ewidencji
pojazdów,
z
dostawczych w 2012 r.
wyłączeniem
danych
osobowych,
w
postaci
elektronicznej przy użyciu
systemu teleinformatycznego,
ponieważ z rozporządzenia
będzie wynikało, po wskazaniu
jakich danych i informacji,
zainteresowanemu
zostaną
udostępnione określone dane i
informacje
oraz
zakres
udostępnianych
danych
i
informacji.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia był konsultowany z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (zakres danych udostępnianych w
ramach usługi „Historia pojazdu” i „Stan autobusu”). Zorganizowano w tym celu szereg spotkań z informatykami z
ośrodka, które odbywały się w grudniu 2013 r. oraz styczniu 2014 r.
Projekt rozporządzenia zamieszczony zostanie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zamieszczony zostanie także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 ust. 1 Uchwały Nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979).
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do zaopiniowania Ubezpieczeniowemu
Funduszowi Gwarancyjnemu, Polskiemu Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Głównemu Urzędowi
Statystycznemu oraz Międzyresortowemu Zespołowi do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2205
› Pobierz plik