eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2205
  • Data wpłynięcia: 2014-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529

2205

– 9 – 
 
 
UZASADNIENIE 
 
 
  Projekt  rozporządzenia  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  w  sprawie  centralnej  ewidencji 
pojazdów stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 80e ust. 1 ustawy z dnia 
20  czerwca  1997  r.  –  Prawo  o  ruchu  drogowym  (Dz.  U.  z  2012  r.  poz.  1137,  z  późn.  zm.), 
w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 
z ... poz. ...). 
 
  Projektowana  regulacja  zastąpi  obecnie  obowiązujące  rozporządzenie  Ministra  Spraw 
Wewnętrznych  i  Administracji  z  dnia  19  września  2001  r.  w  sprawie  centralnej  ewidencji 
pojazdów (Dz. U. Nr 106, poz. 1166, z późn. zm.).  
 
  Projekt  rozporządzenia  utrzymuje  wszystkie  rozwiązania  merytoryczne  przyjęte 
w obecnie obowiązującym rozporządzeniu. 
 
  Różnica  między  obowiązującym,  a projektowanym  rozporządzeniem  polega  na 
uregulowaniu kwestii związanych z udostępnianiem danych i informacji, z wyłączeniem danych 
osobowych,  z  centralnej  ewidencji  pojazdów  w  postaci  elektronicznej  przy  użyciu  systemu 
teleinformatycznego,  tj.  zakresu  danych  identyfikujących  pojazd,  które  będą  umożliwiały 
pozyskanie określonych danych z centralnej ewidencji pojazdów (§ 5 ust. 9 i 10 projektu) oraz 
zakresu  danych  i  informacji,  które  będą  podlegały  udostępnieniu  po  wskazaniu  określonych 
danych identyfikujących pojazd (§ 5 ust. 8 i 10 projektu). 
 
Uregulowanie  powyżej  wymienionych  kwestii  umożliwi  uruchomienie  dwóch  e-usług, 
tj. „Historia pojazdu” oraz „Bezpieczny autobus”. 
 
Usługa „Historia pojazdu” ma na celu umożliwienie udostępniania szerokiej gamy danych 
i informacji  zgromadzonych  w  centralnej  ewidencji  pojazdów,  z  wyłączeniem  danych 
osobowych,  w  postaci  elektronicznej  przy  użyciu  systemu  teleinformatycznego, 
charakteryzujących  pojazd,  którego  zapytanie  dotyczy.  Usługa  umożliwi  zatem  sprawdzenie 
danych i informacji niezbędnych między innymi do oceny pojazdu przez jego zakupem. 
 
Podkreślenia  wymaga,  iż  tego  rodzaju  e-usługa  została  przetestowana  i  jest  dostępna 
w wielu krajach, w tym w krajach Unii Europejskiej, np. Wielkiej Brytanii i Szwecji,  i przynosi 
znaczne korzyści społeczne, m.in. podnosi bezpieczeństwo obrotu pojazdami używanymi. 
 
Z  kolei  usługa  „Bezpieczny  autobus”,  jest  wariantem  usługi  „Historia  pojazdu”, 
ukierunkowanym na udostępnianie danych i informacji zgromadzonych  w centralnej ewidencji 
– 10 – 
 
pojazdów,  z  wyłączeniem  danych  osobowych,  w  postaci  elektronicznej  przy  użyciu  systemu 
teleinformatycznego, które umożliwiają ocenę bezpieczeństwa pojazdu. 
 
Zgodnie  z  projektowanym  rozporządzeniem  (§  5  ust.  8)  w  postaci  elektronicznej  przy 
użyciu  systemu  teleinformatycznego  będą  udostępnianie,  zgromadzone  w  centralnej  ewidencji 
pojazdów następujące: 
1)  dane  o  pojeździe  obejmujące:  markę,  typ,  model,  wariant,  wersję,  rodzaj,  podrodzaj, 
przeznaczenie,  numer  identyfikacyjny  VIN  lub  numer  nadwozia  (podwozia),  rok 
produkcji,  datę  pierwszej  rejestracji,  pojemność  i  moc  silnika,  rodzaje  paliwa,  wartości 
uśrednione emisji CO2 dla każdego rodzaju paliwa, średnie zużycie paliwa, liczbę miejsc, 
masę  własną,  dopuszczalną  masę  całkowitą  ciągniętej  przyczepy,  dopuszczalną 
ładowność, dopuszczalną masę całkowitą, liczbę osi, rozstaw osi, rozstaw kół – wartość 
średnia, największy dopuszczalny nacisk osi, datę pierwszej rejestracji za granicą,  
2)  oraz informacje o: statusie dowodu rejestracyjnego (oryginał czy wtórnik) oraz dacie jego 
wydania,  statusie  karty  pojazdu  (oryginał  czy  wtórnik)  oraz  dacie  jej  wydania,  liczbie 
właścicieli  pojazdu,  kradzieży  pojazdu,  województwie,  w  którym  pojazd  jest 
zarejestrowany, wyrejestrowaniu pojazdu – data i przyczyna wyrejestrowania, czasowym 
wycofaniu pojazdu z ruchu i jego ponownym dopuszczeniu do ruchu po tym wycofaniu, 
terminie  badania  technicznego,  zawartej  umowie  obowiązkowego  ubezpieczenia 
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu –  aktualność umowy oraz nazwa zakładu 
ubezpieczeń, który zawarł umowę. 
 
  W  ramach  usługi  „Historia  pojazdu”  udostępnieniu  będą  podlegały  wszystkie, 
wymienione powyżej w punktach  1 i 2, dane i informacje (§ 5 ust. 9 projektu rozporządzenia). 
 
  Warunkiem  udostępnienia  tych  danych  i  informacji  (§ 5  ust.  9  projektu  rozporządzenia) 
będzie  konieczność  podania  jednocześnie  trzech  danych  identyfikujących  pojazd:  numeru  VIN 
lub numeru nadwozia (podwozia), daty pierwszej rejestracji oraz numeru rejestracyjnego pojazdu 
(które przykładowo zainteresowany kupnem pojazdu może otrzymać od sprzedającego).  
 
  W ramach zaś usługi „Bezpieczny autobus” udostępnieniu będą podlegały tylko niektóre 
z danych i informacji wymienione powyżej w punktach  1 i 2, tj. dane o pojeździe obejmujące: 
markę, typ, model, wariant, wersję, podrodzaj, numer identyfikacyjny VIN lub numer nadwozia 
(podwozia),  rok  produkcji,  datę  pierwszej  rejestracji,  liczbę  miejsc,  liczbę  osi,  datę  pierwszej 
rejestracji  za  granicą  oraz  informacje  o  kradzieży  pojazdu,  wyrejestrowaniu  pojazdu  –  data 
– 11 – 
 
i przyczyna  wyrejestrowania,  czasowym  wycofaniu  pojazdu  z  ruchu  i  jego  ponownym 
dopuszczeniu  do  ruchu  po  tym  wycofaniu,  terminie  badania  technicznego,  zawartej  umowie 
obowiązkowego  ubezpieczenia  odpowiedzialności  cywilnej  posiadacza  pojazdu  –    aktualność 
umowy (§ 5 ust. 10 projektu rozporządzenia). 
 
 Warunkiem  udostępnienia  danych  i  informacji  w  ramach  usługi  „Bezpieczny  autobus” 
będzie  konieczność  podania  jednej  danej  identyfikującej  pojazd  –  numeru  rejestracyjnego 
autobusu (§ 5 ust. 10 projektu rozporządzenia). 
 
   Projektowane  rozporządzenie  nie  podlega  procedurze  notyfikacji  w  rozumieniu 
przepisów  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  23  grudnia  2002  r.  w  sprawie  sposobu 
funkcjonowania  krajowego  systemu  notyfikacji  norm  i  aktów  prawnych  (Dz.  U.  Nr  239, 
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
– 12 – 
 
 
Źata sporządzenia 
Nazwa projektu 
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie 
6 lutego 2014 r. 
centralnej ewidencji pojazdów.
 
 
ródło:  
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące 
Upoważnienie ustawowe 
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, w porozumieniu z Ministerstwem 
 
Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju 
Nr w wykazie prac …………………. 
oraz Ministerstwem Finansów 
           
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu 
lub Podsekretarza Stanu  

 
Podsekretarz Stanu w MSW – Rafał Magryś 
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu 
Roman Kusyk – Źyrektor Źepartamentu źwidencji Państwowych MSW, 
(22) 60-28-208   
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI 
1.  Jaki problem jest rozwiązywany? 
W  centralnej  ewidencji  pojazdów,  gromadzony  jest  bardzo  duży  zasób  informacji  (w tym  danych  technicznych 
pojazdów),  które  bezpośrednio,  bądź  poprzez  odpowiednią  modyfikację  czy  analizę,  pozwalają  scharakteryzować 
pojazdy zarejestrowane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Informacje te jednak z uwagi na przewidziane ustawą 
Prawo  o ruchu  drogowym  tryby  udostępniania  danych,  nie  są  udostępniane  zainteresowanym  tymi  informacjami 
podmiotom.  Projektowana  regulacja  ma  na  celu  sprostać  rosnącemu  zapotrzebowaniu  na  wiedzę  o  pojazdach,  którą 
możnaby  pozyskać  z  wiarygodnego  źródła  (centralnej  ewidencji  pojazdów)  przy  pomocy  powszechnie  dostepnych 
narzędzi (Internet) i w odformalizowanym trybie.  
2.  Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt 
Zasady funkcjonowania centralnej ewidencji pojazdów reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym. Zatem rozwiazanie 
problemu zdefiniowanego w pkt. 1 wymaga zmiany tej ustawy.  
Projekt  ustawy  o  zmianie  ustawy  Prawo  o  ruchu  drogowym  (nr  w  wykazie  prac  RM  –  UD  134)  wraz  z  niniejszym 
projektem  rozporządzenia  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  w  sprawie  centralnej  ewidencji  pojazdów  zawierają 
kompleksowe zmiany prawne umożliwiające każdemu zainteresowanemu uzyskanie danych o pojeździe, z wyłączeniem 
jednak  danych  pozwalających  na  identyfikację  właściciela  pojazdu  lub  posiadacza,  o  którym  mowa  w  art.  73  ust.  5 
ustawy  Prawo  o  ruchu  drogowym.  Przy  czym  projekt  ustawy  określa przesłanki  udostępniania danych  we wskazanym 
trybie,  zaś  projekt  rozporzadzenia  określa  zakres  danych  identyfikujących  pojazd,  które  będą  umożliwiały  pozyskanie 
określonych danych z centralnej ewidencji pojazdów (§ 5 ust. 7 i 8 projektu) oraz zakres danych i informacji, które będą 
podlegały udostępnieniu po wskazaniu określonych danych identyfikujących pojazd (§ 5 ust. 6 i 8 projektu). 
Powyższe umożliwi uruchomienie dwóch e-usług tj. „Historia pojazdu” oraz „Stan autobusu”. 
3.  Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?  
 
W innych państwach Uź/OźCŹ istnieją podobne kanały udostępniania danych obywatelom i przedsiębiorcom. Źostęp do 
e-usług  wykorzystujących  dane  o  kierowcach  i  pojazdach  odbywa  się  po  podaniu  danych  identyfikujących  pojazd  lub 
kierowcę, np. w Wielkiej Brytanii istnieje możliwość sprawdzenia przez kierowcę wszystkich dostępnych o nim informacji: 
punkty karne, mandaty, zakres uprawnień; w Australii można sprawdzić online liczbę punktów karnych oraz uruchomić 
funkcję  przypominania  za  pomocą  e-mail  lub  sms  o  kończących  się  terminach  związanych  z  kierowcą;  na  Litwie  i  w 
Wielkiej  Brytanii  można  sprawdzić  online  dane  o  pojeździe.  Zakres  e-usług  generowanych  na  podstawie  ewidencji 
pojazdów i ewidencji kierowców jest znacznie szerszy niż projektowane zmiany w Polsce. 
 
 
4.  Podmioty, na które oddziałuje projekt 
Grupa 
Wielkość 
ródło danych  
Oddziaływanie 
Minister Spraw 


Minister  właściwy  do  spraw 
Wewnętrznych 
wewnętrznych  jest  organem 
właściwym  do  prowadzenia 
centralnej  ewidencji  pojazdów, 
w  tym  do  jej  dostosowania  do 
projektowanych  zmian  oraz  do 
udostępniania  z  niej  danych 
– 13 – 
 
 
i informacji 

trybie 
przewidzianym 
projektowanymi 
nowelizacjami. 
Kierowcy i nabywcy 
19,2 mln kierowców 
Liczba wykupionych polis OC; 
Rozporządzenie 
będzie 
pojazdów 
(szacunkowo) 
 
oddziaływało  na  każdego 
312 tys. 
Instytut Badań Rynku 
zainteresowanego  uzyskaniem 
zarejestrowanych 
Motoryzacyjnego 
określonych 
danych 

nowych samochodów 
informacji 

centralnej 
osobowych i 
ewidencji 
pojazdów, 

dostawczych w 2012 r. 
wyłączeniem 
danych 
osobowych, 

postaci 
elektronicznej  przy  użyciu 
systemu  teleinformatycznego, 
ponieważ  z  rozporządzenia 
będzie wynikało, po wskazaniu 
jakich  danych  i  informacji, 
zainteresowanemu 
zostaną 
udostępnione  określone  dane  i 
informacje 
oraz 
zakres 
udostępnianych 
danych 

informacji. 
5.  Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji 
Projekt  rozporządzenia  był  konsultowany  z  Centralnym  Ośrodkiem  Informatyki  (zakres  danych  udostępnianych  w 
ramach  usługi  „Historia  pojazdu”  i  „Stan  autobusu”).  Zorganizowano  w  tym  celu  szereg  spotkań  z  informatykami  z 
ośrodka, które odbywały się w grudniu 2013 r. oraz styczniu 2014 r. 
Projekt rozporządzenia zamieszczony zostanie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa 
Spraw  Wewnętrznych,  zgodnie  z obowiązkiem  wynikającym  z  art.  5  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności 
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).  
Projekt  rozporządzenia  zamieszczony  zostanie  także  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronie  podmiotowej 
Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 ust. 1 Uchwały Nr 190 Rady 
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979). 
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do zaopiniowania Ubezpieczeniowemu 
Funduszowi  Gwarancyjnemu,  Polskiemu  Biuru  Ubezpieczycieli  Komunikacyjnych,  Głównemu  Urzędowi 
Statystycznemu oraz Międzyresortowemu Zespołowi do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi). 
6.   Wpływ na sektor finansów publicznych 
(ceny stałe z …… r.) 
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł] 










10 
Łącznie (0-10) 
Źochody ogółem 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
budżet państwa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JST 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
pozostałe jednostki (oddzielnie) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wydatki ogółem 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
budżet państwa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JST 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
pozostałe jednostki (oddzielnie) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Saldo ogółem 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
budżet państwa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JST 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
pozostałe jednostki (oddzielnie) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ródła finansowania 
 
 
 
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: