Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
postępowania w sprawie pozwolenia wodnoprawnego przepis ten znajduje
zastosowanie przy liczbie stron przekraczającej 20). Analogiczny sposób doręczeń
przewidziano dla stron, o których mowa w art. 127 ust. 7a pkt 3 i 4 ustawy z dnia
18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, tj. dla właściciela urządzeń wodnych oraz
uprawnionego do rybactwa. W ust. 2b wprowadzono nowe zasady doręczania
zawiadomień oraz decyzji wnioskodawcy oraz właścicielowi wody, o którym mowa
w art. 127 ust. 7a pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne. Przepisy te
ujednolicają sposób doręczania zawiadomień i decyzji zgodnie z zasadami
uregulowanymi dla zawiadomień i decyzji doręczanych w postępowaniu o wydanie
decyzji o lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu. Doświadczenie w stosowaniu
przepisów ustawy pokazało, iż cel ustawy osiągnięty w zakresie procedowania nad
wnioskiem o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu, nie został
osiągnięty przy procedowaniu nad innymi, pobocznymi i incydentalnymi decyzjami
administracyjnymi. Przedłużające się postępowania w sprawie wydania pozwolenia
wodnoprawnego uniemożliwiały wystąpienie z wnioskiem o wydanie pozwolenia na
budowę. W ust. 3 doprecyzowano, iż kara pieniężna za niewydanie decyzji w terminie
może być nałożona na marszałka województwa, dostosowując ust. 3 do zmienionego
ust. 1.
Przepis art. 20 ust. 2 precyzuje, że podział nieruchomości dokonywany jest w zakresie
wniosku inwestora wyrażonego w projektach podziału na mapach składanych wraz
z wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji.
Przepis art. 20 ust. 14 precyzuje, że inwestor uzyskuje prawo do dysponowania
nieruchomościami, o których mowa w ust. 3, 6 i 12 oraz w art. 24 ust. 1, na cele
budowlane niezbędne do realizacji i eksploatacji inwestycji w zakresie terminalu oraz
inwestycji towarzyszących z dniem wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w
zakresie terminalu, która zgodnie z art. 34 ust. 1 podlega natychmiastowemu
wykonaniu.
Zmiana art. 22 ust. 1 precyzuje, o jakie nieruchomości chodzi, zawężając do
nieruchomości wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy i eliminując wątpliwości
interpretacyjne tego przepisu.
27
Przepisy art. 23 ust. 2 i 7 regulują procedurę ustalania wysokości odszkodowania za
nieruchomości, użytkowanie wieczyste oraz ograniczone prawa rzeczowe do
nieruchomości, o których mowa w art. 20 ust. 3, 4 i 12 ustawy, w tym w przypadku
braku osiągnięcia konsensusu w zakresie wysokości należnego odszkodowania w trybie
przewidzianym w art. 23 ust. 1 ustawy (negocjacje). Ustalenie wysokości
odszkodowania w drodze decyzji jest stosowane w polskim ustawodawstwie i zgodne
z celem ustawy, tj. przyspieszeniem procesu inwestycyjnego w zakresie inwestycji
związanych z budową terminalu LNG. W ust. 2 wskazano termin, po którego
bezskutecznym upływie wysokość odszkodowania zostanie ustalona w drodze decyzji
administracyjnej. Przepis wprowadza limity czasowe dla organu prowadzącego
postępowanie. Określenie terminu 30 dni od dnia wszczęcia postepowania ma na celu
skrócenie okresu oczekiwania przez uprawnionego na otrzymanie odszkodowania.
W ust. 7 wskazano podmioty, którym odszkodowanie powinno być wypłacone.
Propozycja obliczania sumy odszkodowania, jak również określenie podmiotów,
którym to odszkodowanie ma być wypłacone, są tożsame z przepisami w obowiązującej
specustawie o transporcie kolejowym i nie odbiegają od przyjętych w ustawie
o gospodarce nieruchomościami.
Przepisy art. 23 ust. 12 uzupełniają oraz precyzują kwestię wypłaty odszkodowań oraz
partycypacji inwestora w kosztach ich ustalenia. Zgodnie z art. 23 ust. 12
dotychczasowej ustawy, organem właściwym do wypłaty odszkodowań jest wojewoda.
Obowiązkiem wojewody jest zatem nie tylko wypłata samego odszkodowania, ale
również określenie jego wysokości, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w tym w szczególności przygotowanie
i sfinansowanie kosztów przygotowania operatów szacunkowych. W obecnym stanie
prawnym istnieje możliwość zawierania przez inwestorów na podstawie art. 132 ust. 8
ww. ustawy odpowiednich porozumień z wojewodami, określających zasady
finansowania wynagrodzeń rzeczoznawców majątkowych sporządzających operaty
szacunkowe oraz zasady wypłat odszkodowań. Uprawnienie inwestora do ponoszenia
ww. kosztów wynika jednak z odpowiedniego stosowania art. 132 ust. 8 ww. ustawy
w zw. z art. 23 ust. 12 nowelizowanej ustawy. W celu wyeliminowania konieczności
opierania się jedynie na wykładni celowościowej tego przepisu zasadne jest
przesądzenie o możliwości ponoszenia tych kosztów przez inwestora w samej ustawie.
28
Zmiana w przepisie art. 24 ust. 1 doprecyzowuje przepis w obowiązującej ustawie, iż
ograniczenie korzystania z nieruchomości wskazane w tym przepisie następuje za
odszkodowaniem. Dodatkowo wykreśleniu ulegnie odesłanie do odpowiedniego
stosowania art. 124 ust. 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami. W przepisie tym uregulowane zostało wyłączenie prezydenta miasta
na prawach powiatu od orzekania w sprawie odszkodowań. Z uwagi na kompetencje
wojewody do wydawania decyzji w oparciu o przepisy specustawy odesłanie do art. 124
ust. 8 było zbędne.
Zmiana w przepisie art. 24 ust. 2 doprecyzowuje, iż obowiązek zapłaty odszkodowania
obciąża inwestora. Obowiązkiem inwestora będzie również poniesienie kosztów
związanych z ustaleniem wysokości odszkodowania.
Zgodnie z proponowanym art. 24 ust. 3 uprawnienie do wejścia na teren nieruchomości
w celu realizacji inwestycji stosuje się z uwzględnieniem warunków wejścia w teren
określonych w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji
inwestycji w zakresie terminalu, o ile jest ona wymagana.
Przepis art. 27 ust. 2 zmienia obecny przepis dotyczący kompetencji wojewody do
wydania decyzji zastępującej porozumienie z PGL Lasy Państwowe w sprawie
warunków i terminu wycinki drzew w lasach zarządzanych przez PGL Lasy
Państwowe. Zgodnie z zaproponowaną zmianą decyzja będzie mogła zostać wydana
w ciągu 30 dni od dnia wydania pozwolenia na budowę. Zgodnie z obecnie
obowiązującymi przepisami, wojewoda może wydać decyzję po upływie miesiąca od
dnia, w którym pozwolenie na budowę stało się decyzją ostateczną. Pomimo więc
posiadania przez inwestora prawa do wejścia na grunt i rozpoczęcia prac budowlanych,
zanim pozwolenie na budowę stanie się ostateczne rozpoczęcie budowy na gruntach
leśnych w praktyce nie jest możliwe.
Przepis art. 27 ust. 5 eliminuje wątpliwości interpretacyjne tego przepisu w zakresie
nieruchomości niebędących w zarządzie PGL Lasy Państwowe.
Przepis art. 37a wprowadza regulację, zgodnie z którą administracyjnym organem
egzekucyjnym, prowadzącym egzekucje obowiązków o charakterze niepieniężnym,
wynikających z wymienionych decyzji, będzie wojewoda (art. 5 ust. 1 – decyzja
o lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu, art. 15 ust. 1 – pozwolenie na budowę
oraz art. 27 ust. 2 – decyzja wojewody zastępująca porozumienie inwestora z PGL Lasy
29
Państwowe w zakresie obowiązku wycinki drzew). Rozwiązanie to jest spójne
z przyjętym przez projektodawcę założeniem, że właściwym trybem dla rozstrzygania
spraw w zakresie objętym ustawą jest – co do zasady – tryb administracyjno-prawny.
Konsekwentnie zastosowano administracyjny tryb postępowania egzekucyjnego.
W art. 38 pkt 2 doprecyzowuje się nazwę inwestycji towarzyszącej ujętej w lit. d i f
oraz proponuje się zmianę pkt 2, który rozszerza listę inwestycji towarzyszących
terminalowi regazyfikacyjnemu skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
o następujące projekty:
budowa gazociągu Hermanowice – Strachocina – Pogórska Wola – Tworzeń –
Tworóg – Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie
województw: podkarpackiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego,
opolskiego i wielkopolskiego,
budowa gazociągu Hermanowice – Jarosław – Głuchów – Pogórska Wola wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw podkarpackiego
i małopolskiego,
budowa gazociągu Tworóg – Kędzierzyn – Zdzieszowice – Wrocław wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw śląskiego,
opolskiego i dolnośląskiego,
budowa gazociągu Skoczów – Komorowice – Oświęcim – Tworzeń wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw małopolskiego
i śląskiego,
budowa gazociągu Legnica – Polkowice – Żary wraz z infrastrukturą niezbędną do
jego obsługi na terenie województw dolnośląskiego i lubuskiego,
budowa gazociągu Kotowo – Zielona Góra wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw lubuskiego i wielkopolskiego,
budowa gazociągu Rembelszczyzna – Wronów – Rozwadów – Strachocina wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego,
lubelskiego i podkarpackiego,
budowa gazociągu Rembelszczyzna – Mory – Wola Karczewska wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa mazowieckiego,
30
budowa gazociągu Gustorzyn – Łódź – Piotrków Trybunalski – Tworóg wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw: kujawsko-
-pomorskiego, mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego,
budowa gazociągu Wronów – Kozienice – Radom – Piotrków Trybunalski –
Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw:
lubelskiego, mazowieckiego, łódzkiego i wielkopolskiego,
budowa gazociągu Płońsk – Olsztyn wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego,
budowa międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów
przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej wraz z infrastrukturą
niezbędną do jego obsługi na terenie województw opolskiego i śląskiego,
budowa międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów
przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw podkarpackiego
i małopolskiego,
budowa międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów
przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Litewskiej wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego,
podlaskiego i warmińsko-mazurskiego,
budowa gazociągów o średnicy nie mniejszej niż 200 mm i maksymalnym
ciśnieniu roboczym (MOP) nie mniejszym niż 5,5 MPa łączących sieć przesyłową
z jednostkami wytwórczymi lub jednostkami kogeneracji w rozumieniu ustawy
z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne o mocy przyłączeniowej nie
mniejszej niż 5.000 m3/h, wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi,
budowa tłoczni gazu niezbędnych do funkcjonowania gazociągów, o których mowa
w lit. a–y w art. 38 pkt 2 ustawy, o przepustowości nie mniejszej niż 50.000 m3/h
wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi.
Rozszerzenie listy inwestycji towarzyszących w art. 38 ustawy zapewni uzyskanie
możliwości przesyłu gazu z terminalu LNG do wszystkich regionów Polski, a także
w ramach Korytarza Północ – Południe przez południową granicę Polski do sąsiednich
Czech i Słowacji. Doprowadzi to do integracji rynków gazu w Europie Środkowej,
31
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik