eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2203
  • Data wpłynięcia: 2014-03-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906

2203

Dotychczasowa  praktyka  wykazała,  że  w  latach  ubiegłych  dla  ok.  4  tys.  działek 
wystąpiono o wypłatę odszkodowań na kwotę ok. 200 mln zł. Należy przyjąć, że dla 
nowo  budowanych  gazociągów  przesyłowych  (objętych  specustawą)  wraz  z  całą 
infrastrukturą towarzyszącą mogą to być wielkości 4 do 5 razy większe w stosunku do 
poprzednich  poniesionych  i  wypłaconych.  W  związku  z  powyższym  należy 
przypuszczać,  że  podana  kwota  1  mld  zł  dla  inwestycji  objętych  specustawą  jest 
właściwie oszacowana.  
Zapewnienie możliwości ciągłego i stabilnego dostarczania surowców energetycznych 
za pomocą sieci przesyłowych jest niezbędne do zapewnienia rozwoju gospodarczego 
oraz  stabilnego  funkcjonowania  państwa,  jak  również  do  zaspokojenia  potrzeb 
odbiorców  końcowych  (gospodarstw  domowych  oraz  odbiorców  komercyjnych).  Jak 
wykazują statystyki, zużycie gazu w Polsce jest średnio 3-krotnie niższe od średniego 
zużycia w UE. Rozwój gospodarczy Polski powoduje wzrost zużycia gazu ziemnego, co 
z kolei wymaga wykorzystania dostępnego potencjału w zakresie wydobycia gazu oraz 
budowy infrastruktury dla jego transportowania. 
Opierając  się  na  dotychczasowych  doświadczeniach  w  zakresie  realizacji inwestycji 
towarzyszących inwestycjom w zakresie terminalu, należy oczekiwać, że kontynuacja 
i rozwinięcie  programu  inwestycyjnego  dla  sieci  przesyłowej  pozytywnie  wpłynie  na 
konkurencyjność polskiej gospodarki i wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorców.  
Szacuje  się,  że  zintegrowanie  krajowego  rynku  gazu  z  rynkami  krajów  sąsiednich 
powinno  się  przełożyć  na  spadek  cen  gazu  w  Polsce  o  ok.  10%  (przy  założeniu 
aktualnego zróżnicowania cen między rynkiem polskim a rynkami Europy Zachodniej), 
co  przy  obecnym  poziomie  cen  i  zużycia  gazu  przekłada  się  na  roczne  oszczędności 
konsumentów w wysokości ok. 1,9 mld zł. 
Bezpieczeństwo energetyczne w zakresie dostaw gazu do Polski może być zrealizowane 
przez  pełne  zintegrowanie  krajowego  systemu  przesyłowego  z  systemami 
gazowniczymi  krajów  ościennych,  możliwe  do  osiągnięcia  w  wyniku  budowy 
gazociągów  międzysystemowych  o  znacznej  przepustowości.  Ich  realizacja  wraz 
z intensywną  modernizacją  i  rozbudową  sieci  krajowej  zapewni  uzyskanie  dostępu  do 
nowych  kierunków  i  źródeł  dostaw  gazu  ziemnego,  dzięki  czemu  możliwe  będzie 
dostarczanie  gazu  do  odbiorców  po  cenach  możliwych  do  zaakceptowania  przez 
gospodarkę.  Do  kluczowych  priorytetów  inwestycyjnych  należą  budowa i rozbudowa 
57 
 
połączeń  międzysystemowych  na  linii  północ  –  południe  oraz  integracja  gazowych 
systemów  przesyłowych  w  regionie  basenu  Morza  Bałtyckiego.  Połączenia  te,  wraz 
z rozbudową  terminalu  skroplonego gazu ziemnego  w  Świnoujściu  i  krajowej  sieci 
przesyłowej,  stanowić  będą  niezwykle  istotne  elementy  procesu  budowy  wspólnego 
regionalnego rynku gazu. Główną rolę w tym procesie odgrywać będzie terminal LNG, 
który  przez  połączenie  systemów  przesyłowych  będzie  mógł  również  oddziaływać  na 
rynki  krajów  sąsiednich,  wzmacniając  stopień  integracji  rynku  i  funkcjonujące 
mechanizmy konkurencyjne. Rozbudowany system połączeń będzie sprzyjał rozwojowi 
gospodarki krajowej,  zapewniając  dostęp  krajowym  przedsiębiorstwom  do  nowego 
rynku dostawców gazu w Europie Zachodniej i Środkowej. Oba te czynniki, tj. system 
połączeń  międzysystemowych  i  terminal  LNG,  stanowić  będą  uzupełniające  się 
elementy  strategii  dywersyfikacji,  które  zapewnią  możliwość  niezawodnego 
dostarczania paliwa gazowego dla potrzeb krajowych odbiorców po konkurencyjnych 
cenach.  Wejście  w  życie  znowelizowanej  ustawy  pozwoli  również  na  zabezpieczenie 
efektywnego funkcjonowania terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego.  
Wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski osiągnięty zostanie również przez wzrost 
krajowej  produkcji  gazu  ziemnego  (ze  złóż  niekonwencjonalnych)  i  związane  z tym 
inwestycje w zakresie rozbudowy infrastruktury towarzyszącej (tj. gazociągów, tłoczni, 
magazynów, stacji gazowych itp.). Dodatkowy wolumen  gazu  wydobyty  ze  złóż 
krajowych może być wykorzystany do zaspokojenia popytu wewnętrznego, jak również 
może  zostać  sprzedany  na  rynku  europejskim.  W  dalszej  perspektywie  dodatkowe 
źródła  wydobycia  gazu  ziemnego  mogą  przyczynić  się  do  zmiany  roli  Polski  
z importera na eksportera gazu ziemnego, co wpłynęłoby na znaczną poprawę bilansu 
handlowego. 
Fakt  realizowania  przewidzianych  w  projekcie  ustawy  przedsięwzięć  budowlanych 
o znaczącej  skali  pozytywnie  wpłynie  na  rynek  pracy  przez  zaangażowanie  znacznej 
liczby specjalistów i robotników z różnych branż gospodarki, a w szczególności branży 
budowlanej, oraz ożywienie koniunktury gospodarczej przez stymulowanie zamówień 
dla  sektora  prywatnego.  Szacuje  się,  że wprowadzenie zmian przewidzianych 
w projekcie ustawy spowoduje powstanie ok. 5700 nowych miejsc pracy 
w perspektywie 10 lat.  
58 
 
Duży  popyt  na  rynku  pracy  może  spowodować  wzrost  wynagrodzeń  w  najbardziej 
poszukiwanych grupach zawodowych.  
Ponadto wprowadzone do ustawy zmiany będą zachęcały inwestorów do intensyfikacji 
prowadzonych  działań,  co  przełoży  się  na  większą  liczbę  realizowanych  projektów 
inwestycyjnych.  Dzięki  temu  możliwy  będzie  bardziej  intensywny  import  know-how 
z zagranicy,  wykształcenie  nowych  kompetencji,  szybszy  napływ  nowych  technologii 
(szczególnie  w  projektach  związanych  z  infrastrukturą  gazociągową,  tłoczniową, 
magazynową)  oraz  wykorzystanie  potencjalnych  korzyści  skali.  W  odniesieniu  do 
przedsiębiorstw, spadek kosztów i czasu realizacji inwestycji przełoży się na możliwość 
wypracowania  dodatkowej  marży,  która  może  być  później  reinwestowana  w  kolejne 
projekty inwestycyjne. 
6.  Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Projektowana  regulacja  przyczyni  się  przede  wszystkim  do  rozwoju  regionów, 
w których zlokalizowane zostaną inwestycje objęte zakresem ustawy.  
Do  głównych  –  istotnych z punktu widzenia rozwoju regionalnego –  korzyści 
wynikających z realizacji procesów inwestycyjnych należą: 
•  korzyści jednostek samorządu terytorialnego, na terenie których będą realizowane 
inwestycje, z tytułu podatków (głównie podatek od nieruchomości). Środki te będą 
inwestowane i przyniosą dodatkowe możliwości rozwoju regionów; 
•  podniesienie poziomu innowacyjności  gospodarki  w  regionach,  przez  dostęp 
do wysoko rozwiniętych technologii wykorzystujących paliwo gazowe; 
•  zwiększenie dostępu do infrastruktury gazowniczej, co umożliwi zwiększenie liczby 
inwestycji, w szczególności w sektorach energetycznym i ciepłowniczym;  
•  wzrost udziału gazu w strukturze pierwotnych źródeł energii korzystnie wpłynie na 
stan  środowiska  naturalnego, z uwagi na fakt, że  gaz ziemny jest relatywnie 
czystym  paliwem  kopalnym  i  może  stanowić  alternatywę  dla  węgla  oraz  ropy 
naftowej.  
7.  Zgodność z prawem Unii Europejskiej 
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. 
59 
 
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: