Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
wystąpiono o wypłatę odszkodowań na kwotę ok. 200 mln zł. Należy przyjąć, że dla
nowo budowanych gazociągów przesyłowych (objętych specustawą) wraz z całą
infrastrukturą towarzyszącą mogą to być wielkości 4 do 5 razy większe w stosunku do
poprzednich poniesionych i wypłaconych. W związku z powyższym należy
przypuszczać, że podana kwota 1 mld zł dla inwestycji objętych specustawą jest
właściwie oszacowana.
Zapewnienie możliwości ciągłego i stabilnego dostarczania surowców energetycznych
za pomocą sieci przesyłowych jest niezbędne do zapewnienia rozwoju gospodarczego
oraz stabilnego funkcjonowania państwa, jak również do zaspokojenia potrzeb
odbiorców końcowych (gospodarstw domowych oraz odbiorców komercyjnych). Jak
wykazują statystyki, zużycie gazu w Polsce jest średnio 3-krotnie niższe od średniego
zużycia w UE. Rozwój gospodarczy Polski powoduje wzrost zużycia gazu ziemnego, co
z kolei wymaga wykorzystania dostępnego potencjału w zakresie wydobycia gazu oraz
budowy infrastruktury dla jego transportowania.
Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach w zakresie realizacji inwestycji
towarzyszących inwestycjom w zakresie terminalu, należy oczekiwać, że kontynuacja
i rozwinięcie programu inwestycyjnego dla sieci przesyłowej pozytywnie wpłynie na
konkurencyjność polskiej gospodarki i wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorców.
Szacuje się, że zintegrowanie krajowego rynku gazu z rynkami krajów sąsiednich
powinno się przełożyć na spadek cen gazu w Polsce o ok. 10% (przy założeniu
aktualnego zróżnicowania cen między rynkiem polskim a rynkami Europy Zachodniej),
co przy obecnym poziomie cen i zużycia gazu przekłada się na roczne oszczędności
konsumentów w wysokości ok. 1,9 mld zł.
Bezpieczeństwo energetyczne w zakresie dostaw gazu do Polski może być zrealizowane
przez pełne zintegrowanie krajowego systemu przesyłowego z systemami
gazowniczymi krajów ościennych, możliwe do osiągnięcia w wyniku budowy
gazociągów międzysystemowych o znacznej przepustowości. Ich realizacja wraz
z intensywną modernizacją i rozbudową sieci krajowej zapewni uzyskanie dostępu do
nowych kierunków i źródeł dostaw gazu ziemnego, dzięki czemu możliwe będzie
dostarczanie gazu do odbiorców po cenach możliwych do zaakceptowania przez
gospodarkę. Do kluczowych priorytetów inwestycyjnych należą budowa i rozbudowa
57
połączeń międzysystemowych na linii północ – południe oraz integracja gazowych
systemów przesyłowych w regionie basenu Morza Bałtyckiego. Połączenia te, wraz
z rozbudową terminalu skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu i krajowej sieci
przesyłowej, stanowić będą niezwykle istotne elementy procesu budowy wspólnego
regionalnego rynku gazu. Główną rolę w tym procesie odgrywać będzie terminal LNG,
który przez połączenie systemów przesyłowych będzie mógł również oddziaływać na
rynki krajów sąsiednich, wzmacniając stopień integracji rynku i funkcjonujące
mechanizmy konkurencyjne. Rozbudowany system połączeń będzie sprzyjał rozwojowi
gospodarki krajowej, zapewniając dostęp krajowym przedsiębiorstwom do nowego
rynku dostawców gazu w Europie Zachodniej i Środkowej. Oba te czynniki, tj. system
połączeń międzysystemowych i terminal LNG, stanowić będą uzupełniające się
elementy strategii dywersyfikacji, które zapewnią możliwość niezawodnego
dostarczania paliwa gazowego dla potrzeb krajowych odbiorców po konkurencyjnych
cenach. Wejście w życie znowelizowanej ustawy pozwoli również na zabezpieczenie
efektywnego funkcjonowania terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego.
Wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski osiągnięty zostanie również przez wzrost
krajowej produkcji gazu ziemnego (ze złóż niekonwencjonalnych) i związane z tym
inwestycje w zakresie rozbudowy infrastruktury towarzyszącej (tj. gazociągów, tłoczni,
magazynów, stacji gazowych itp.). Dodatkowy wolumen gazu wydobyty ze złóż
krajowych może być wykorzystany do zaspokojenia popytu wewnętrznego, jak również
może zostać sprzedany na rynku europejskim. W dalszej perspektywie dodatkowe
źródła wydobycia gazu ziemnego mogą przyczynić się do zmiany roli Polski
z importera na eksportera gazu ziemnego, co wpłynęłoby na znaczną poprawę bilansu
handlowego.
Fakt realizowania przewidzianych w projekcie ustawy przedsięwzięć budowlanych
o znaczącej skali pozytywnie wpłynie na rynek pracy przez zaangażowanie znacznej
liczby specjalistów i robotników z różnych branż gospodarki, a w szczególności branży
budowlanej, oraz ożywienie koniunktury gospodarczej przez stymulowanie zamówień
dla sektora prywatnego. Szacuje się, że wprowadzenie zmian przewidzianych
w projekcie ustawy spowoduje powstanie ok. 5700 nowych miejsc pracy
w perspektywie 10 lat.
58
Duży popyt na rynku pracy może spowodować wzrost wynagrodzeń w najbardziej
poszukiwanych grupach zawodowych.
Ponadto wprowadzone do ustawy zmiany będą zachęcały inwestorów do intensyfikacji
prowadzonych działań, co przełoży się na większą liczbę realizowanych projektów
inwestycyjnych. Dzięki temu możliwy będzie bardziej intensywny import know-how
z zagranicy, wykształcenie nowych kompetencji, szybszy napływ nowych technologii
(szczególnie w projektach związanych z infrastrukturą gazociągową, tłoczniową,
magazynową) oraz wykorzystanie potencjalnych korzyści skali. W odniesieniu do
przedsiębiorstw, spadek kosztów i czasu realizacji inwestycji przełoży się na możliwość
wypracowania dodatkowej marży, która może być później reinwestowana w kolejne
projekty inwestycyjne.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja przyczyni się przede wszystkim do rozwoju regionów,
w których zlokalizowane zostaną inwestycje objęte zakresem ustawy.
Do głównych – istotnych z punktu widzenia rozwoju regionalnego – korzyści
wynikających z realizacji procesów inwestycyjnych należą:
• korzyści jednostek samorządu terytorialnego, na terenie których będą realizowane
inwestycje, z tytułu podatków (głównie podatek od nieruchomości). Środki te będą
inwestowane i przyniosą dodatkowe możliwości rozwoju regionów;
• podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki w regionach, przez dostęp
do wysoko rozwiniętych technologii wykorzystujących paliwo gazowe;
• zwiększenie dostępu do infrastruktury gazowniczej, co umożliwi zwiększenie liczby
inwestycji, w szczególności w sektorach energetycznym i ciepłowniczym;
• wzrost udziału gazu w strukturze pierwotnych źródeł energii korzystnie wpłynie na
stan środowiska naturalnego, z uwagi na fakt, że gaz ziemny jest relatywnie
czystym paliwem kopalnym i może stanowić alternatywę dla węgla oraz ropy
naftowej.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
59
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik