Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
Zastosowanie przepisów ustawy pozwoli zrealizować ww. inwestycje w sposób
kontrolowany z przewidywanym terminem ich wybudowania w ramach zaplanowanych
budżetów.
Budowa tłoczni gazu jest niezbędna do zapewnienia prawidłowego i efektywnego
funkcjonowania systemu przesyłowego w celu utrzymania niezbędnego poziomu
ciśnienia w gazociągach i zapewnienia możliwości reagowania w sytuacjach
kryzysowych i przekierowywania strumieni gazu do rejonów o zwiększonym
zapotrzebowaniu lub dotkniętych ograniczeniami w dostawach z wybranych kierunków.
Zgodnie z założeniami terminal LNG w Świnoujściu w pierwszym etapie eksploatacji
pozwoli na odbiór 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Projekt terminalu przewiduje
możliwość rozbudowy mocy regazyfikacyjnych do wielkości ok. 7,5 mld m3/rok, które
w zależności od zapotrzebowania rynkowego mogłyby zostać udostępnione jeszcze
przed 2020 r. Określenie cenzury przestrzennej związanej z realizacją ww. projektu
powinno być rozpatrywane przy założeniu osiągnięcia pełnej funkcjonalności terminalu
LNG, tj. obsługi regazyfikacji skroplonego gazu na poziomie 7,5 mld m3. Należy
podkreślić, iż wskazanie pełnej listy inwestycji towarzyszących w pierwotnym tekście
ustawy nie było możliwe, gdyż ewentualna rozbudowa terminalu LNG, a co za tym
idzie również infrastruktury towarzyszącej, była uzależniona od zgłoszonego
zapotrzebowania na surowiec oraz możliwości jego przesyłu. W chwili obecnej spółka
Polskie LNG posiada analizy, z których wynika zainteresowanie odbiorem skroplonego
gazu ziemnego przekraczające pierwotne możliwości przeładunkowe terminalu,
zgłaszane nie tylko przez podmioty krajowe, lecz również zagraniczne. Jednakże
zapewnienie dostępu do globalnego rynku gazu odbiorcom zlokalizowanym w Polsce
i w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej jest uwarunkowane rozbudową
wewnętrznej sieci przesyłowej, której parametry techniczne na dzień dzisiejszy
uniemożliwiają przesłanie całego strumienia gazu odebranego z terminalu LNG
i wykorzystanie jego pełnej mocy.
Należy zwrócić uwagę, iż duże zainteresowanie paliwem gazowym jest zgłaszane przez
elektroenergetykę. Znajduje to odzwierciedlenie w złożonych do spółki GAZ-SYSTEM
S.A. wnioskach o przyłączenie do sieci, które są składane przez przedsiębiorstwa z tego
sektora. Zdecydowana większość z nich została złożona po wejściu specustawy
32
terminalowej w życie.
Odbiór paliwa gazowego przez nowe bloki wytwórcze produkujące zarówno energię
elektryczną, jak i ciepło, przypada na lata 2016–2018 i do tego czasu musi nastąpić
rozbudowa infrastruktury wewnętrznej. Dzięki ujętemu w projekcie ustawy katalogowi
inwestycji towarzyszących uzupełnionemu o nowe inwestycje będzie to możliwe.
Należy podkreślić, iż paliwo gazowe jest dobrem podstawowym, którego brak
odczułaby jednocześnie większość społeczeństwa. Przedsiębiorstwa energetyczne
muszą mieć zapewnioną ciągłość dostaw surowca i na wypadek jakichkolwiek zakłóceń
w dostawach z jednego kierunku importowego muszą mieć zapewnione alternatywne
źródło dostaw i dzięki rozbudowaniu wewnętrznej infrastruktury współpracującej
dodatkowo z tak ważnymi w bilansowaniu niedoborów gazu w systemie podziemnymi
magazynami gazu będzie możliwe przesyłanie gazu pochodzącego z dowolnego
kierunku importowego do zlokalizowanych w całym kraju przedsiębiorstw zajmujących
się wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła w oparciu o technologie gazowe.
Budowa w pełni funkcjonalnego systemu przesyłowego, zintegrowanego z rynkiem
europejskim jeszcze w tej dekadzie, możliwa jest tylko poprzez usprawnienie procesu
przygotowania inwestycji. Dlatego też konieczne jest objęcie tą regulacją kolejnych
gazociągów, bez których nie będzie możliwe przesyłanie gazu z terminalu LNG do
wszystkich części kraju, a także gazociągów międzysystemowych łączących krajowy
system przesyłowy z systemami krajów sąsiednich. W tym kontekście wskazać należy,
iż jako punkt wejścia do krajowego systemu przesyłowego terminal nie jest
dedykowany konkretnym obszarom terytorialnym państwa, gdyż gaz wprowadzany do
sieci za jego pośrednictwem ma mieć przymiot ogólnodostępności. Tym samym nie ma
on charakteru lokalnego. Zasięg rozprowadzania zregazyfikowanego w nim gazu będzie
obejmował nie tylko obszar całej Polski, ale i krajów sąsiednich, wzmacniając stopień
integracji rynku i funkcjonujące mechanizmy konkurencyjne.
W Informacji o wynikach kontroli z dnia 31 lipca 2013 r. przedstawionej przez
Najwyższą Izbę Kontroli dotyczącej rozwoju gazowej sieci przesyłowej zwrócono
uwagę na istotne braki w zakresie przepisów prawa umożliwiających terminową
realizację inwestycji w zakresie sieci przesyłowych. W raporcie podkreślono wagę
problemu dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego do Polski oraz
związaną z tym potrzebę rozbudowy krajowej sieci przesyłowej, by mogła ona
33
zabezpieczyć dostarczanie gazu. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli „Rozbudowa sieci
przesyłowej jest niezbędna dla odbioru i transportu paliwa gazowego z nowego
terminalu LNG. Jest także pożądana, by umożliwić dostawy gazu ziemnego na obszary
dotąd niezgazyfikowane. (…) NIK ocenia jako istotną barierę w rozwoju gazowej sieci
przesyłowej brak niektórych zmian legislacyjnych, w tym dotyczących przyspieszenia
i uproszczenia procesu inwestycyjnego. (…) Brak tych przepisów utrudnia sprawną
realizację koniecznych inwestycji infrastrukturalnych w sektorze gazowym, ze
szczególnym uwzględnieniem rozbudowy i modernizacji gazociągów przesyłowych.”.
Terminal wraz z infrastrukturą, bez wybudowania której nie będzie on mógł być w pełni
wykorzystywany, stanowić będą niezwykle istotne elementy procesu budowy
wspólnego regionalnego rynku gazu.
Zauważyć przy tym należy, iż w krajowym systemie przesyłowym poza inwestycjami
ujętymi w rozszerzonym katalogu inwestycji towarzyszących jest jeszcze około
10 tys. km innych gazociągów, które nie są objęte ustawą terminalową, a które będą
współpracować w przyszłości z realizowanymi gazociągami w ramach ustawy.
Rozbudowa katalogu inwestycji towarzyszących znajduje ponadto uzasadnienie we
wprowadzonym w dniu 20 października 2010 r. – czyli po uchwaleniu obecnie
obowiązującej ustawy z 2009 r. – rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady
w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego.
Z rozporządzenia wynika, że gaz ziemny jest ważnym elementem zaopatrzenia
energetycznego Unii Europejskiej wykorzystywanym do wytwarzania energii
elektrycznej i ciepła. Dywersyfikacja dróg i źródeł zaopatrzenia Unii w gaz ma
zasadnicze znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa dostaw do całej Unii, jak
i w poszczególnych państwach członkowskich pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie
wewnętrznego rynku gazu.
W związku z powyższym należy podkreślić, iż zasadniczym celem ustawy jest budowa
terminalu LNG oraz zapewnienie możliwości jego funkcjonowania poprzez pełne jego
wykorzystanie. Może mieć to miejsce wyłącznie poprzez umożliwienie przesłania gazu
z terminalu poprzez rozbudowaną sieć gazociągów najwyższych ciśnień.
Tym samym rozszerzenie zakresu przedmiotowego projektu ustawy o kolejne gazociągi
jest nierozerwalnie związane z realizacją podstawowej inwestycji w powiązaniu
z realizacją jego strategicznych celów. W tym zakresie poszerzenie katalogu inwestycji
34
towarzyszących nie tylko nie wykracza poza pierwotny cel ustawy, ale jest jej
zasadniczym elementem.
Zmiana w art. 41 polegająca na usunięciu pkt 1 wynika z faktu, iż odsyłał on do art. 45
ust. 1a nieobowiązującej już ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne
i górnicze. Przepis stanowi, że w przypadku inwestycji towarzyszących właściwy organ
rozpatruje wniosek o wydanie koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie
substancji w terminie 21 dni od dnia złożenia wniosku. Zgodnie z odesłaniem do art. 7
ust. 3 ustawy do terminu, o którym mowa w tym przepisie, nie wlicza się terminów
przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności okresów
zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo
z przyczyn niezależnych od organu.
Przepis art. 2 ustawy nowelizującej wprowadza zmianę w ustawie z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którą katalog przypadków
bezprzetargowej sprzedaży nieruchomości zostanie rozszerzony o sprzedaż
nieruchomości na rzecz inwestora realizującego inwestycję w zakresie terminalu lub
inwestycję towarzyszącą zgodnie z przepisami ustawy.
Przepisy przejściowe i końcowe
W art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej określono, które przepisy zmienianej ustawy będą
miały zastosowanie do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia
w życie nowelizacji. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy decyzją ostateczną stosować się będzie przepisy
w dotychczasowym brzmieniu. Rozwiązanie to ma na celu uniknięcie komplikacji
proceduralnych, jakie mogłyby wiązać się z określaniem intertemporalnego zakresu
stosowania ustawy nowelizującej. Zasadą zatem będzie, iż przepisy w zmienionym
brzmieniu znajdą zastosowanie do postępowań wszczętych po dniu wejścia w życie
ustawy. Wyjątki od tej zasady zostały poczynione wyłącznie w enumeratywnie
wymienionych przypadkach:
art. 8 ust. 3 i 3a – obowiązek zawiadomienia wojewody o zmianie stanu prawnego
nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji, ze skutkiem dla postępowań
wznowieniowych,
art. 16 ust. 1 – nowe zasady w zakresie opłat za wycinkę drzew.
35
Zgodnie z zaproponowaną w art. 16 ust. 1 zmianą polegającą na doprecyzowaniu
kwestii rezygnacji z pobierania opłat za wycięcie niektórych drzew i krzewów,
konieczne stało się uregulowanie sytuacji prawnej statusu należności powstałych z tego
tytułu. Przepis art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej stanowi normę intertemporalną
zgodnie z którą należności oraz opłaty za usunięcie drzew i krzewów, o których mowa
w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, posadowionych
na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji niewymagalne
w dniu wejścia w życie ustawy, ulegają umorzeniu z mocy prawa z dniem wejścia
w życie ustawy. Przepis ten będzie mieć zastosowanie do tych wszystkich opłat za
usunięcie drzew i krzewów, o których mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o ochronie przyrody, których termin płatności nastąpił po dniu wejścia w życie
nowelizacji. Umorzeniu nie ulegną te wszystkie opłaty, które stały się wymagalne przed
dniem wejścia w życie ustawy. W szczególności umorzeniu nie będą podlegać opłaty
w przypadku gdy termin płatności uległ odroczeniu przed dniem wejścia w życie
ustawy w związku z nasadzeniami zastępczymi.
Przepis art. 4 wprowadza zasadę intertemporalną związaną ze zmianą brzmienia art. 8
ust. 3 oraz z wprowadzeniem nowego ust. 3a. Celem przepisu intertemporalnego jest
uregulowanie sytuacji prawnej właściciela lub użytkownika wieczystego
nieruchomości, który nabył prawo do nieruchomości po doręczeniu poprzedniemu
właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu zawiadomienia o wszczęciu
postępowania w sprawie wydania decyzji o lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu,
ale przed dniem wejścia w życie ustawy, w sposób inny niż przez czynność prawną.
Przepis ten dotyczy więc przeniesienia prawa własności lub użytkowania wieczystego
wskutek innego niż wskazane w art. 8 ust. 3 pkt 1 ustawy w zmienionym niniejszą
nowelizacją brzmieniu zdarzenia prawnego.
Przepis art. 5 wprowadza zasadę intertemporalną związaną ze zmianą kompetencji
wojewody do wydania decyzji zastępującej porozumienie z PGL Lasy Państwowe
w sprawie warunków i terminu wycinki drzew w lasach zarządzanych przez PGL Lasy
Państwowe. Termin, po upływie którego wojewoda nabywa uprawnienie, zaczyna biec
w stosunku do nieostatecznych w dniu wejścia w życie nowelizacji pozwoleń na
budowę, od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej i wynosi miesiąc od tego dnia,
zaś w przypadku pozwoleń na budowę, które uzyskały status decyzji ostatecznych przed
36
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik