Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
wojewodzie danych nowego właściciela lub użytkownika wieczystego. Poprzez
posłużenie się normą prawną o szerokiej hipotezie gwarantuje się kompletność
regulacji. Zdarzenia prawne, takie jak nieznana inwestorowi sukcesja generalna praw
(w tym własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości) lub nieujawnione
zasiedzenie nieruchomości nie będą wpływały negatywnie na przebieg inwestycji.
Treść ust. 3a określa, iż prowadzenie postępowania bez udziału nowego właściciela lub
użytkownika wieczystego nie stanowi podstawy do wznowienia postępowania.
Przepis art. 11 ust. 1 precyzuje wpływ nieuregulowanego stanu prawnego
nieruchomości oraz braku w katastrze nieruchomości danych pozwalających na
ustalenie danych osobowych, w szczególności adresu zamieszkania, właściciela lub
użytkownika wieczystego nieruchomości objętych wnioskiem, na możliwość
prowadzenia postępowania, w tym również na możliwość wydania oraz doręczenia
decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu. W ust. 2 zaproponowano
regulację rozszerzającą pojęcie „nieuregulowany stan prawny nieruchomości”
o sytuację, gdy dotychczasowy użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje,
a spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku. Zaproponowane rozwiązanie pozwala
uniknąć zagrożeń dla terminowości realizacji inwestycji objętych zakresem
przedmiotowym ustawy. Jest to rozwiązanie funkcjonujące w przepisach innych ustaw,
np. w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
W przepisie art. 12 doprecyzowano unormowanie stanowiące o sposobie doręczania
zawiadomienia o wydaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji właścicielom
i użytkownikom
wieczystym
nieruchomości
objętych
decyzją.
Zgodnie
z zaproponowanym brzmieniem zawiadomienie wysyła się na adres określony
w katastrze nieruchomości ze skutkiem doręczenia. W sytuacji gdy w katastrze brak jest
danych pozwalających na ustalenie danych osobowych, w szczególności adresu
zamieszkania, właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, zawiadomienie
właściciela lub użytkownika wieczystego następuje w drodze obwieszczenia.
Ustanowienie instytucji doręczenia konkludentnego sprzyjać będzie znacznemu
przyspieszeniu prowadzonych postępowań administracyjnych. Zmiany dotyczyć będą
również postępowania prowadzonego przed organem drugiej instancji. Te same zasady
będą mogły być stosowane do nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
22
Przepis art. 14 precyzuje dotychczasowe regulacje w zakresie ujawniania decyzji
o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu w publicznych rejestrach.
Zgodnie z dodanym ust. 1a podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do ujawnienia
zmian w publicznych rejestrach będzie wojewoda. Wskazanie jednego organu
administracji jako właściwego do zgłaszania zmian w rejestrach sprzyjać będzie
zachowaniu zgodności pomiędzy stanem prawnym a treścią rejestrów publicznych
(ksiąg wieczystych i katastru nieruchomości). Aktualnie przepisy ustawy nie regulują
kwestii legitymacji czynnej do zgłaszania zmian w treści ksiąg wieczystych. W tym
zakresie obowiązuje ogólne odesłanie – art. 30 ustawy – do stosowania przepisów
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie
z przepisami tej ustawy organem właściwym do ujawnienia zmian w treści księgi
wieczystej jest starosta lub organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, na
rzecz którego następuje wywłaszczenie. Zgodnie bowiem z art. 123 ust. 1 ustawy
o gospodarce nieruchomościami „ostateczna decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości
stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej. Wpisu dokonuje się na
wniosek starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, lub organu
wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli nieruchomość została
wywłaszczona na rzecz tej jednostki”. Przepis ten odpowiada pełnemu wywłaszczeniu
uregulowanemu w art. 20 ust. 3 ustawy. Z kolei gdy chodzi o instytucję ograniczenia
uprawnienia do korzystania z nieruchomości uregulowanego w art. 24 ust. 1 ustawy,
wzorowaną na art. 124 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zastosowanie
znajdzie art. 124 ust. 7 tej ustawy (zgodnie z art. 24 ust. 1 specustawy przepis art. 124
ust. 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami stosuje się odpowiednio). Zgodnie z tym
przepisem „decyzja ostateczna, o której mowa w ust. 1, stanowi podstawę do dokonania
wpisu w księdze wieczystej. Wpisu dokonuje się na wniosek starosty, wykonującego
zadanie z zakresu administracji rządowej, lub organu wykonawczego jednostki
samorządu terytorialnego, jeżeli zezwolenie było udzielone na wniosek tej jednostki”.
Decyzję w zakresie art. 124 ust. 1 wydaje starosta z urzędu lub na wniosek organu
wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego albo inwestora. Przepisy ustawy
o gospodarce nieruchomościami należy stosować odpowiednio, co oznacza, iż
legitymację czynną do zgłaszania zmian w treści ksiąg wieczystych powinien mieć
wojewoda (odpowiednie stosowanie przepisów o staroście). W celu wyeliminowania
wątpliwości, jakie miały miejsce w praktyce ujawniania w publicznych rejestrach
23
skutków wywołanych wydaniem decyzji administracyjnych w oparciu o przepisy
ustawy, proponuje się uchwalenie przepisu, w którym zawarte będzie wyraźne
upoważnienie dla wojewody w tym zakresie.
Przepis art. 14 ust. 2 wprowadza dodatkową normę, która określa termin na wydanie
zezwolenia przez zarządcę drogi na umieszczenie elementów inwestycji w pasie
drogowym. Termin ten wynosi 21 dni. Określenie terminu 21 dni ma na celu skrócenie
procesu inwestycyjnego. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że inwestycje w zakresie
terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu nie będą
lokalizowane w pasach drogowych dróg publicznych, lecz mogą jedynie przechodzić
pod nawierzchniami dróg publicznych w przypadku konieczności krzyżowania się
z nimi wynikającej z uwarunkowań lokalizacyjnych tej infrastruktury. Natomiast
zajęcie pasa drogowego w celu eksploatacji w pasie drogowym uzbrojenia terenu
wchodzącego w skład inwestycji w zakresie terminalu, po zrealizowaniu tej inwestycji,
będzie odbywać się na podstawie zezwolenia właściwego zarządcy drogi wydanego w
trybie ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przy czym inwestor
będzie ponosił z tego tytułu opłatę, o której mowa w art. 40 ust. 5 ww. ustawy.
W art. 15 ust. 4 uzupełniono przepis poprzez dodanie rozwiązania przyjętego w art. 8
ust. 1a, które umożliwi prowadzenie postępowania o wydanie pozwolenia na budowę
również w tych przypadkach, gdy nieruchomości objęte wnioskiem będą miały
nieuregulowany stan prawny lub w katastrze nieruchomości brakować będzie danych
osobowych ich właściciela lub użytkownika wieczystego. Proponowane rozwiązanie
powinno usprawnić oraz przyspieszyć rozpatrywanie wniosku.
Przepis art. 15 ust. 6 wyłącza stosowanie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane przewidującego konieczność uzyskania zgody ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej przed
wydaniem pozwolenia na budowę dla budowy gazociągu o zasięgu krajowym lub jeżeli
budowa ta wynika z umów międzynarodowych. Powyższy zabieg stanowi
konsekwencję skupienia całości uprawnień decyzyjnych w zakresie procesu
inwestycyjnego w wyłącznej właściwości rzeczowej wojewody.
Przepisem art. 15 ust. 7 wprowadza się przepis, który reguluje sytuację, w której
ewentualne różnice w oznaczeniach nieruchomości według danych z katastru
nieruchomości, dotyczące nieruchomości ujętych w decyzji o ustaleniu lokalizacji
24
inwestycji w zakresie terminalu oraz w oznaczeniach nieruchomości objętych
wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę, nie stanowią przeszkody do wydania
decyzji o pozwoleniu na budowę.
Rozwiązanie to ma zapobiec wątpliwościom interpretacyjnym organu
administracyjnego wydającego pozwolenie na budowę w sytuacjach, gdy w okresie
pomiędzy wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji a wydaniem decyzji
o pozwoleniu na budowę nastąpią zmiany oznaczeń nieruchomości na skutek podziału
nieruchomości, scalania i podziału nieruchomości, scalenia i wymiany gruntów lub
aktualizacji operatu ewidencyjnego albo innego rozstrzygnięcia lub czynności
materialno-technicznej w zakresie oznaczenia geodezyjnego nieruchomości objętych
decyzją o ustaleniu lokalizacji. Z uwagi na długotrwały okres pomiędzy wydaniem tej
decyzji a złożeniem przez inwestora wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na
budowę (niezbędny dla wykonania prac projektowych oraz uzyskania opinii
i uzgodnień), w okresie tym mogą nastąpić zmiany oznaczeń tych działek, które nie
powinny skutkować obniżeniem stopnia bezpieczeństwa procesu inwestycyjnego.
Przepisy art. 16 ust. 1–3 mają na celu usunięcie wątpliwości związanych z wzajemnymi
relacjami ustawy oraz innych ustaw w zakresie ochrony przyrody. Bezpośrednie
odwołanie się do art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
powoduje, że zgodnie z nowym brzmieniem przepisu wyłączony zostanie w sposób
jednoznaczny obowiązek uzyskiwania decyzji zezwalającej na usunięcie wskazanych w
tym przepisie drzew lub krzewów, a tym samym wyłączony zostanie obowiązek
ponoszenia opłat za ich usunięcie (np. w lasach). Intencją ustawodawcy jest
uproszczenie procedur administracyjnych i przyspieszenie budowy, nie ma zatem
uzasadnienia dla nakładania na inwestora obowiązku ponoszenia dodatkowych opłat za
usunięcie drzew np. z terenu lasów, zarówno zarządzanych przez Państwowe
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL Lasy Państwowe), jak i lasów prywatnych.
W związku z tym ustępy te zawierają między innymi następujące postanowienia:
− o zwolnieniu z obowiązku uzyskiwania decyzji zezwalającej na usunięcie drzew lub
krzewów, o których mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 14 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody, a tym samym o niepobieraniu opłat za ich usunięcie
(postanowienia te precyzują dotychczasowe regulacje, uwzględniają dotychczasowy
25
dorobek judykatury – wyrok NSA z 28.10.2011 r., II OSK 1792/11 oraz dorobek
ustawodawcy w zakresie innych specustaw),
− precyzujące rodzaje dokumentów, jakie należy przedłożyć wraz z wnioskiem
o wydanie pozwolenia na budowę,
− dotyczące możliwości stosowania zastępczych nasadzeń zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody; wojewoda, zezwalając
inwestorowi w treści pozwolenia na budowę na usunięcie drzew i krzewów, będzie
mógł odroczyć termin uiszczenia opłaty na okres 3 lat, przy czym obowiązek ich
uiszczenia po upływie tego okresu będzie uzależniony od zachowania żywotności
przez te drzewa lub krzewy (art. 84 ust. 5 i 5a ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody).
Przepisy art. 17 ust. 1–2 precyzują tryb i termin wydania pozwolenia na użytkowanie
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane z zastrzeżeniem
przepisów ustawy, a także wprowadzają ograniczenia czasowe przy przeprowadzaniu
obowiązkowej kontroli poprzedzającej wydanie pozwolenia na użytkowanie.
Wprowadzone zapisy mają na celu przyśpieszenie procesu inwestycyjnego.
Przepisy art. 18 ust. 1, 2, 2a, 2b i 3 mają na celu usprawnienie postępowań w zakresie
wydania pozwoleń wodnoprawnych. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne
przewiduje ruchomą właściwość organów w sprawie pozwoleń wodnoprawnych.
Omawiane przepisy wskazują natomiast jednoznacznie, że kompetencję w sprawie
wydawania pozwolenia wodnoprawnego – w przypadkach inwestycji objętych
zakresem ustawy – posiada marszałek województwa (ust. 1). Ponadto omawiane
przepisy zawierają odwołanie do art. 8 ust. 1 i 1a, art. 11 oraz art. 12 ustawy
dotyczących uproszczeń w zakresie doręczeń dokonywanych właścicielom
i użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem oraz regulujących
konsekwencje nieuregulowanego stanu prawnego tych nieruchomości lub braku danych
w katastrze nieruchomości pozwalających na ustalenie danych osobowych,
w szczególności adresu zamieszkania, ich właściciela lub użytkownika wieczystego.
Przepisy wprowadzają również limity czasowe dla organu prowadzącego postępowanie.
W ust. 2a wprowadzono zasadę, iż przewidziany w art. 127 ust. 7a ustawy z dnia
18 lipca 2001 r. – Prawo wodne sposób dokonywania doręczeń, a mianowicie
doręczenie poprzez obwieszczenie, będzie mieć zastosowanie również w tych
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik