Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
etapowo. Realizując to założenie w 2010 r., miała miejsce nowelizacja ustawy, która
skutkowała objęciem jej reżimem prawnym dwóch gazociągów relacji: Jeleniów –
Dziwiszów, granica Rzeczypospolitej Polskiej (Lasów) – Taczalin – Radakowice –
Gałów – Wierzchowice.
Etapy możliwe są do zidentyfikowania na podstawie szczegółowych informacji
rynkowych określających miejsca i wielkości zapotrzebowania na gaz (w szczególności
na podstawie umów o przyłączenie do sieci gazowej i umów przesyłowych/rezerwacji
przepustowości). W tym kontekście szczególnie istotne są potrzeby w zakresie dostaw
gazu generowane w ostatnim czasie przez inwestorów z szeroko rozumianego sektora
elektroenergetyki zawodowej, w których gaz ma być zużywany do celów wytwarzania
energii elektrycznej niezbędnej do zapewnienia stabilnego rozwoju krajowej
gospodarki.
Znaczna część nowych projektów jednostek wytwórczych pracujących
z wykorzystaniem gazu ziemnego zlokalizowana będzie w południowej i wschodniej
części Polski. Z uwagi na ich istotną rolę w zapewnieniu dostaw energii dla potrzeb
krajowej gospodarki niezbędna jest odpowiednia rozbudowa systemu przesyłowego,
która pozwoli na zapewnienie stabilnych i niezawodnych dostaw gazu do tych
obiektów. W chwili obecnej na obszarach południowej i wschodniej części Polski sieć
przesyłowa jest najstarsza i nie zapewnia odpowiednich parametrów dostaw
umożliwiających ich rozwój. W związku z powyższym wprowadzenie do ustawy
realizacji inwestycji w sieci przesyłowe przyczyni się do wyrównywania różnic
pomiędzy poszczególnymi rejonami kraju i będzie stanowiło silny bodziec rozwojowy.
Należy podkreślić, iż bez budowy kolejnych gazociągów przesyłowych (ujętych
w nowelizacji ustawy) nie będzie możliwości dostarczania gazu odbieranego poprzez
terminal LNG w Świnoujściu do odbiorców w tych rejonach kraju.
Podkreślenia wymaga również to, że wiele z obiektów, do których dostarczany będzie
gaz infrastrukturą przesyłową wybudowaną na podstawie ustawy, wykorzystuje paliwo
gazowe do celów produkcyjnych. Ponadto poza wytwarzaniem energii elektrycznej
wytwarzać będą one również ciepło dla potrzeb mieszkańców wielu miast w Polsce.
Tym samym znaczenie tych obiektów dla zaspokajania podstawowych potrzeb ludności
jest szczególnie istotne.
17
Podmiotem realizującym inwestycje towarzyszące związane z budową terminalu LNG
jest spółka Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. – jednoosobowa
spółka Skarbu Państwa, która zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
22 października 2010 r.) jest spółką o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa.
Jej znaczenie i rolę w zapewnieniu ciągłości dostaw gazu ziemnego do krajowych
odbiorców potwierdza „Polityka energetyczna Polski do roku 2030”, która wskazuje
Operatora
Gazociągów
Przesyłowych
GAZ-SYSTEM
S.A. jako podmiot
odpowiedzialny za realizację zadania 2.16, polegającego na „dywersyfikacji dostaw
gazu poprzez budowę systemu przesyłowego”. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest
fakt, iż ww. podmiot jest jedynym realizatorem inwestycji w gazową infrastrukturę
przesyłową w kraju.
Tym samym należy podkreślić, iż wszystkie realizowane przez ww. spółkę inwestycje
w rozbudowę sieci przesyłowych nie są wyłącznie inwestycjami stricte komercyjnymi,
ale posiadają status inwestycji o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gazowego
państwa oraz jego prawidłowego funkcjonowania.
Spółka Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. obecnie
współuczestniczy w inicjatywach unijnych zmierzających do rozwoju infrastruktury
gazowej w naszej części Europy. Większość projektów prowadzonych przez Spółkę
w zakresie budowy interkonektorów gazowych została uznana przez Komisję
Europejską za inwestycje stanowiące przedmiot wspólnego zainteresowania (ang. PCI –
Project of Common Intrest) i przyczyniające się do zwiększenia zdolności
przesyłowych gazu ziemnego do krajów Unii Europejskiej.
Sytuacja w zakresie dostaw gazu oraz nowe wyzwania, przed jakimi stoi sektor
gazownictwa, wskazują na dalszą konieczność tworzenia sprzyjających warunków
prawnych służących podejmowaniu nowych działań umożliwiających osiągnięcie celów
strategicznych, w tym uzyskania odpowiedniej struktury bilansu gazu dla potrzeb
gospodarki krajowej.
Uregulowanie w szczególny sposób procesu inwestycyjnego pozwala na redukcję
istotnych ryzyk inwestycyjnych, a tym samym zwiększa możliwość przygotowania
2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 października 2010 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw
państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa
(Dz. U. z 2010 r. Nr 212, poz. 1387 oraz z 2013 r. poz. 1188).
18
realizacji inwestycji objętych projektowaną ustawą w sposób sprawny i efektywny.
Należy podkreślić, że nowelizacja zawiera zamkniętą listę inwestycji nią objętych, co
gwarantuje ograniczony czas i zakres jej stosowania tylko do najważniejszych
strategicznych inwestycji zapewniających bezpieczeństwo energetyczne kraju
w stosunkowo krótkim terminie.
Uzasadnienie szczegółowe – rzeczywisty stan w normowanej dziedzinie oraz różnice
pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Przepisy zmieniające
Przepis art. 2 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 doprecyzowuje formę organizacyjno-prawną, pod jaką
działa obecnie spółka Polskie LNG. Przepis art. 2 ust. 2 pkt 4 uzupełnia i precyzuje
zakres przedmiotowy ustawy w aspekcie możliwości rozbudowy, nadbudowy
i przebudowy terminalu.
Przepis art. 6 ust. 1 pkt 6 uzupełnia brzmienie tego artykułu i precyzuje zakres
obowiązku załączania do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji
w zakresie terminalu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tylko do tych
przypadków, gdy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, uzyskanie takiej
decyzji jest wymagane. W przypadku nieuzupełnienia tego przepisu w istniejącej
ustawie istnieje ryzyko uznania, iż przepis nakłada obowiązek uzyskiwania decyzji
w każdym przypadku, nawet wtedy, gdy uzyskanie takiej decyzji nie jest wymagane na
podstawie innych przepisów.
Usunięty przepis art. 6 ust. 1 pkt 7 odnosił się do pozwolenia wodnoprawnego. W celu
zoptymalizowania drogi administracyjnej celowe wydaje się realizowanie pozwolenia
wodnoprawnego równolegle z wydawaniem decyzji o ustalenie lokalizacji inwestycji.
Pozwolenie wodnoprawne wymagane jest co do zasady w przypadkach określonych
w art. 122 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r.
poz. 145, z późn. zm.). Uzyskanie pozwolenia wymagane jest m.in. na: szczególne
korzystanie z wód, regulację wód oraz zmianę ukształtowania terenu na gruntach
przylegających do wód, mającą wpływ na warunki przepływu wody, wykonanie
urządzeń wodnych oraz odwodnienie obiektów lub wykopów budowlanych oraz
zakładów górniczych. Pozwolenie wodnoprawne należy uzyskać przed wykonaniem
powyższych prac – w praktyce zazwyczaj przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.
19
Ustawa, w przeciwieństwie do większości innych specustaw, dzieli proces inwestycyjny
na decyzję o ustaleniu lokalizacji terminalu oraz na pozwolenie na budowę. Nie ma
zatem przeszkód, aby postępowanie w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego
toczyło się równolegle z postępowaniem w sprawie wydania decyzji o lokalizacji
inwestycji.
Przepis art. 6 ust. 1 pkt 8 w nowym brzmieniu doprecyzowuje, że mapy z projektami
podziału nieruchomości należy załączyć do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu
lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu jedynie w przypadku, gdy wydanie decyzji
ma wywołać również skutek w postaci podziału określonych nieruchomości.
Wykreśleniu podlega sformułowanie „z uwzględnieniem wskazań, o których mowa
w pkt 9–11”. Zmiana w tym przepisie, wraz ze zmianą w zakresie art. 20 ust. 2 ustawy,
ma na celu wyeliminowanie wątpliwości w stosowaniu tych przepisów przez organy
administracji publicznej. W praktyce część organów uznawała, iż konieczne jest
dokonanie
podziałów nieruchomości nie tylko w tych przypadkach, gdy
przeprowadzane jest wywłaszczenie (art. 20 ust. 3 ustawy), ale również gdy prawo
korzystania z nieruchomości zostaje ograniczone zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy.
W art. 6 ust. 1 pkt 10 doprecyzowano przepis statuujący obowiązek zawarcia we
wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji informacji na temat
ujawnionych ograniczonych praw rzeczowych obciążających nieruchomości objęte
wnioskiem. Do aktualnego brzmienia przepisu dodano wyraz „ujawnionych”, co
wynika z faktu, że nie wszystkie ograniczone prawa rzeczowe wymagają wpisu do
księgi wieczystej (np. prawo służebności gruntowej), a w konsekwencji inwestor może
nie dysponować wiedzą na temat wszystkich ustanowionych praw rzeczowych. Zasadne
jest zatem zobowiązanie inwestora do wskazania jedynie praw ujawnionych
w publicznych rejestrach, takich jak księga wieczysta.
Przepis art. 6 ust. 1 pkt 14 uzupełnia brzmienie tego artykułu, rozszerzając listę
załączników do wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji o wypisy
z rejestru gruntów wraz z wyrysami z mapy ewidencyjnej dla terenu objętego
wnioskiem.
W przepisie art. 6 ust. 3 uzupełniono przepisy ustawy w zakresie opiniowania
wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji, wskazując w punktach
4, 7, 7a oraz 15 organy, których opinie należy uzyskać przed złożeniem wniosku
20
o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji. Dodatkowo przepis art. 6 ust. 3
pkt 15 uzupełnia przepisy ustawy w zakresie opiniowania przez ministra obrony
narodowej w odniesieniu do inwestycji mogących oddziaływać na tereny zamknięte
resortu obrony narodowej.
Przepis art. 8 ust. 1 pkt 1 uzupełniono o rozwiązanie, zgodnie z którym zawiadomienie
wnioskodawcy o wszczęciu postępowania o lokalizacji inwestycji następuje na adres
wskazany we wniosku. Przyjęte rozwiązanie ma na celu usprawnienie i przyspieszenie
przebiegu postępowania.
Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 wprowadza nowy sposób oznaczenia nieruchomości objętych
postępowaniem w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie
terminalu
w obwieszczeniach publikowanych przez wojewodę. Zgodnie
z proponowanym przepisem opis nieruchomości będzie dokonywany na podstawie
danych ujawnionych w katastrze nieruchomości. Dodatkowo w opisie nieruchomości
zostanie wskazany numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości objętej
wnioskiem. Obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie będzie zweryfikowanie
danych ujawnionych zarówno w księgach wieczystych, jak i w katastrze nieruchomości.
Numer księgi wieczystej podany w treści obwieszczenia nie zostanie zatem przepisany
z danych ujawnionych w katastrze, lecz będzie to właściwy numer księgi wieczystej
zweryfikowany po przeprowadzeniu analizy jej treści. Zatem ustalenie stanu prawnego
nieruchomości będzie odbywać się na podstawie treści ksiąg wieczystych.
Proponowana zmiana ma na celu zapewnienie możliwie kompletnych i aktualnych
danych.
Przepis art. 8 ust. 1a uzupełnia rozwiązanie w sytuacji braku ujawnienia w katastrze
nieruchomości danych pozwalających na ustalenie właściciela lub użytkownika
wieczystego nieruchomości poprzez dokonanie powiadomienia w drodze obwieszania
w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na lokalizację
inwestycji w zakresie terminalu. Te same zasady będą mogły być stosowane do
nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
W treści art. 8 ust. 3 wprowadza się zasadę, iż nie tylko w przypadku zbycia własności
lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości objętej wnioskiem o wydanie
decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji, ale także innego zdarzenia prawnego
skutkującego przeniesieniem własności lub użytkowania wieczystego, po doręczeniu
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik