eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2203
  • Data wpłynięcia: 2014-03-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906

2203

Realizacja tej inwestycji umożliwi przygotowanie regionu do przestawienia odbiorców 
na gaz wysokometanowy,  dzięki  temu  zapewnione  zostanie  bezpieczeństwo 
energetyczne w zakresie dostaw gazu w tej części Polski. 
7)  Gazociąg Kotowo – Zielona Góra 
Zwiększenie przepustowości układu przesyłu gazu w zachodniej części Polski zapewnia 
bezpieczeństwo  dostaw  oraz  rozwój  rynku  w  rejonie  Ziemi  Lubuskiej  na  obszarze 
województwa lubuskiego. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Projektowany  gazociąg  ma  umożliwić  przestawienie  w  przyszłości  odbiorców 
zasilanych gazem Lw na obszarze województwa lubuskiego na gaz wysokometanowy. 
Z uwagi na  wyczerpujące  się  złoża  gazu  zaazotowanego  niezbędne  staje  się 
zabezpieczenie  przyszłych  dostaw  gazu  do  odbiorców  poprzez  modernizację  systemu 
przesyłowego  dzięki  połączeniu z systemem  przesyłowym  gazu  E  w  Kotowie,  który 
będzie umożliwiał dostęp do źródeł importowych surowca na północy, tj. z terminalu 
LNG,  dzięki  bezpośredniemu  połączeniu  z gazociągiem  Lwówek  –  Odolanów. 
Realizacja tej inwestycji umożliwi przygotowanie regionu do przestawienia odbiorców 
na gaz wysokometanowy,  dzięki  temu  zapewnione  zostanie  bezpieczeństwo 
energetyczne w zakresie dostaw gazu w tej części Polski. 
8)  Gazociąg Rembelszczyzna – Wronów – Rozwadów –Strachocina 
Konieczność  dostosowania  do  przyszłej  reorganizacji  funkcjonowania  układu 
przesyłowego w południowo-wschodniej i wschodniej Polsce. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Projektowany  układ  gazociągów  będzie  bezpośrednio  podłączony  do  gazociągu 
Hermanowice  –  Odolanów, Rembelszczyzna  –  Mory  –  Wola Karczewska i PMG 
Strachocina.  Układ  gazociągów  pozwoli  zasilić  m.in.  województwa  lubelskie, 
mazowieckie i podkarpackie w gaz importowany z terminalu  LNG  dzięki  połączeniu 
z pozostałymi  inwestycjami  towarzyszącymi.  W  rejonie  wschodniej  części  Polski 
przesyłany  będzie  również  gaz  pozyskiwany  z  krajowych  źródeł  gazu,  w  tym 
niekonwencjonalnych,  co  wymagać  będzie  odpowiednio  dużej  przepustowości  tego 
gazociągu.  Projektowany  odcinek  systemu  będzie  dodatkowo  wspomagał  pracę  PMG 
Strachocina i jako wschodni odcinek Korytarza Północ – Południe umożliwi przesłanie 
12 
 
gazu  z  terminalu  LNG  w  Świnoujściu  w  kierunku  Europy  Środkowej  poprzez  nowe 
połączenia międzysystemowe Polska – Słowacja. Realizacja projektowanego gazociągu 
wpłynie  na  wzrost  bezpieczeństwa  energetycznego  wschodniej  części  kraju  oraz  na 
poprawę bezpieczeństwa dostaw i integrację rynku gazowego w Europie Środkowej. 
9)  Gazociąg Rembelszczyzna – Mory – Wola Karczewska 
Element  tzw.  pierścienia  warszawskiego.  Zapewnienie  bezpieczeństwa  dostaw 
i rozwoju rynku w rejonie Warszawy i Mazowsza. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Projektowany system będzie bezpośrednio połączony z gazociągiem Rembelszczyzna –
Gustorzyn, poprzez który będzie przesyłany strumień gazu ziemnego z terminalu LNG 
i umożliwi  jego  transport  w  region  środkowo-wschodniej Polski,  w tym obszar 
aglomeracji warszawskiej,  dzięki  czemu  zapewni  stabilność  i  bezpieczeństwo  dostaw 
dla obecnych i  nowych  odbiorców,  w  tym  w  szczególności  rozwijającego  się  sektora 
elektroenergetycznego.  W  istniejącym  systemie  przesyłowym  została  wykorzystana 
przepustowość w pierścieniu na poziomie 99,9% w wyniku czego uniemożliwiony jest 
dalszy rozwój rynku, co wymaga pilnych inwestycji w tym regionie. Rozbudowa układu 
przesyłowego w centralnej części Polski umożliwi pozyskanie gazu przez konsumentów 
z dowolnego kierunku, w tym importowego z terminalu LNG. 
10) Gazociąg Gustorzyn – Łódź – Piotrków Trybunalski – Tworóg 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Realizacja  planowanego  układu  gazociągów  w  centralnej  części  Polski  stanowi 
kontynuację realizowanych już przedsięwzięć infrastrukturalnych zdefiniowanych jako 
inwestycje  towarzyszące  w  zakresie  terminalu  LNG.  Dzięki  rozbudowie  systemu 
przesyłowego  w  tej  części  kraju  (który  będzie  połączony  z  gazociągami 
Rembelszczyzna  –  Gustorzyn  i Hermanowice  –  Strachocina  –  Pogórska Wola – 
Tworzeń  –  Tworóg  –  Odolanów)  zaistnieją  warunki  umożliwiające  bezpieczeństwo 
dostaw gazu do rozwijającego się rynku gazu na obszarach aglomeracji warszawskiej 
i łódzkiej. Poprzez rozbudowany układ przesyłowy odbiorcy zlokalizowani w centralnej 
Polsce będą mieli możliwość pozyskania gazu z terminalu LNG.  
 
 
13 
 
11)  Gazociąg Wronów – Kozienice – Radom – Piotrków Trybunalski – Odolanów 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Zdefiniowany  układ  gazociągów  przesyłowych  będzie  rozwinięciem  budowanych 
obecnie  gazociągów  towarzyszących  terminalowi  LNG  w  Świnoujściu,  umożliwiając 
transport gazu importowanego z terminalu do Polski centralnej i wschodniej. Realizacja 
gazociągu  (który  będzie  połączony  z  gazociągami  Hermanowice  –  Strachocina  – 
Pogórska Wola  –  Tworzeń  –Tworóg  –  Odolanów  oraz  Rembelszczyzna  –  Wronów  – 
Rozwadów  –  Strachocina)  zapewni  bezpieczeństwo  energetyczne  w  centralnej 
i wschodniej  części  kraju,  a  w  szczególności  bezpieczeństwo  dostaw  do rozwijającego 
się  sektora  gazowej  elektroenergetyki  poprzez  sieć  przesyłową  umożliwiającą 
przesłanie  gazu  do  tej  części  kraju  z  terminalu  LNG.  Jednocześnie  planowana 
magistrala  gazowa  połączy  zachodni  i  wschodni  odcinek  Korytarza  Północ  – 
Południe  umożliwiając  przesył  gazu  importowanego  w  różnych  kierunkach  (północ, 
południe, wschód, zachód). 
12)  Gazociąg Płońsk – Olsztyn 
Gazociąg  będzie  stanowił  połączenie  sieci  przesyłowej  z  odbiorcami  gazu  w  rejonie 
północnej  Polski,  zapewni  bezpieczeństwo  dostaw  i  rozwój  rynku  na  terenie 
województwa warmińsko-mazurskiego. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Projektowany gazociąg będzie bezpośrednio połączony z gazociągiem Rembelszczyzna 
– Gustorzyn, który jest realizowany w zakresie inwestycji towarzyszących terminalowi 
LNG,  umożliwiającej  przesłanie  gazu importowanego z terminalu w kierunku 
północno-wschodniej  Polski,  dzięki  temu  zapewni  możliwość  dalszej  gazyfikacji 
regionu.  Działania  takie  niezbędne  są  w  celu  zapewnienia  bezpieczeństwa  dostaw 
surowca do odbiorców zlokalizowanych w tej części kraju. 
13)  Międzysystemowy gazociąg Polska – Czechy 
Element priorytetu infrastrukturalnego UE –  Korytarz  Północ  –  Południe.  Dostęp  do 
tzw. Korytarza Południowego. Możliwość eksportu gazu z terminalu LNG. 
 
 
14 
 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Budowa połączenia Polska – Czechy pogłębi dalszą integrację rynków europejskich, co 
stanowi jeden z celów Unii Europejskiej,  obejmujących  poprawę  bezpieczeństwa 
energetycznego  jako  kluczowy  element  gazowego  Korytarza  Północ  –  Południe 
i umożliwi  transport  gazu  poprzez  sieć  przesyłową  zasilaną  z  terminalu  LNG 
w kierunku  krajów  Europy  Środkowej  niemających  dostępu  do  morza  i  terminali. 
Gazociąg  będzie  połączony  z  gazociągiem Hermanowice  –  Strachocina  –  Pogórska 
Wola  –  Tworzeń  –  Tworóg  –  Odolanów,  do  którego  będzie  dosyłany  gaz  z  terminalu 
LNG.  W  najbliższej  przyszłości  przewiduje  się,  że  rola  gazu  jako  głównego  źródła 
zapotrzebowania  na  energię  będzie  wzrastać,  dlatego  niezbędna  jest budowa 
dwukierunkowych  połączeń  i  zapewnienie  możliwości  bilansowania  wspólnego 
wewnętrznego  rynku  europejskiego  m.in.  dzięki  różnym  kierunkom  importowym, 
w tym ważnego źródła dostaw, jakim jest terminal LNG w Świnoujściu. 
14)  Międzysystemowy gazociąg Polska – Słowacja 
Element priorytetu infrastrukturalnego UE –  Korytarz  Północ  –  Południe.  Dostęp  do 
tzw. Korytarza Południowego. Możliwość eksportu gazu z terminalu LNG. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Nowe połączenie międzysystemowe Polska – Słowacja będzie bezpośrednio połączone 
z PMG Strachocina w województwie podkarpackim oraz gazociągiem Hermanowice – 
Strachocina  –  Pogórska Wola  –  Tworzeń  –  Tworóg  –  Odolanów, który  umożliwi 
przesłanie  gazu  z  terminalu  w  Świnoujściu  do  południowo-wschodniej  części  kraju. 
Jako południowy odcinek Korytarza Północ – Południe będzie pełnił istotną rolę jako 
droga tranzytowa  przesyłu  gazu  z  terminalu  LNG  w  Świnoujściu  w  kierunku  Europy 
Środkowej.  Połączenie  to  zapewni  integrację  regionalnych  rynków  gazu  oraz  wzrost 
bezpieczeństwa energetycznego wspólnego rynku gazu. 
15)  Międzysystemowy gazociąg Polska – Litwa 
Element  priorytetu infrastrukturalnego UE –  BEMIP.  Możliwość  eksportu  gazu  LNG 
i gazu  łupkowego do krajów bałtyckich.  Zapewni  rozwój  rynku  gazu  w  północno- 
-wschodniej Polsce. 
 
 
15 
 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Projekt zakłada integrację regionalnych rynków gazu z rynkiem globalnym m.in. dzięki 
budowie  terminalu  LNG  w  Świnoujściu.  Nowe  połączenie  Polska  –  Litwa  będzie 
zasilane poprzez gazociąg Rembelszczyzna – Gustorzyn, który będzie stanowić istotną 
drogę  transportową  dla  gazu  przesłanego  z  terminalu  LNG w kierunku wschodniej 
Polski. Połączenie to umożliwi przesył  gazu do województw warmińsko-mazurskiego 
i podlaskiego  umożliwiając  tym  samym  dalszą  gazyfikację  tych obszarów. Realizacja 
projektu zapewni dywersyfikację dróg zasilania, wpływając na poprawę bezpieczeństwa 
dostaw gazu do Polski w przypadku istotnej awarii w krajowym systemie przesyłowym.  
W  tym  kontekście  podstawową  przesłanką  realizacji  inwestycji  towarzyszących  jest 
zapewnienie możliwości przesłania gazu z terminalu LNG w Świnoujściu do odbiorców 
na  terenie  całego  kraju  w  celu  umożliwienia  skorzystania  z  tych  alternatywnych, 
niezawodnych i konkurencyjnych dostaw.  Duże  uzależnienie  od  dostaw  z  jednego 
kierunku (kierunek  wschodni) spowodowane brakiem odpowiedniej infrastruktury 
w zakresie  połączeń  międzysystemowych  powoduje,  że  system  przesyłowy  wykazuje 
dużą  wrażliwość  na  problemy  z  zapewnieniem  ciągłości  dostaw.  Zachwianie 
funkcjonowania  wewnętrznego  rynku  gazu,  stwarzające  zagrożenie  dla  utrzymania 
ciągłości dostaw surowca do tzw. odbiorców wrażliwych, chronionych z mocy prawa 
(gospodarstwa  domowe,  odbiorców  świadczących  podstawowe  usługi  publiczne  – 
rozporządzenie  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (UE) NR 994/2010 z dnia 
20 października  2010  r.)  będzie  niosło  za  sobą  poważne  konsekwencje  natury 
politycznej, ekonomicznej  i  społecznej. Ponadto brak rozbudowy interkonektorów 
i wewnętrznego  systemu  przesyłowego  niesie  za  sobą  ryzyko  nieosiągnięcia 
akceptowalnego stopnia dywersyfikacji dostaw.  Regulację w zakresie budowy samego 
terminalu  regazyfikacyjnego bez odniesienia  do  infrastruktury  umożliwiającej  dalsze 
przesyłanie gazu należałoby bowiem uznać za niepełną. 
Na etapie formułowania  pierwotnego  tekstu  ustawy  nie  mogły  zostać  ujęte  wszystkie 
inwestycje  towarzyszące,  w  szczególności  te  włączane  do  specustawy na obecnym 
etapie, z uwagi na brak wystarczających informacji rynkowych, które w tamtym okresie 
pozwoliłyby  na  dokładne  określenie  potrzeb  w  zakresie  budowy  inwestycji 
towarzyszących.  Skoro  ustawa  miała  na  celu  przyspieszenie  i  usprawnienie  procesów 
planowania, przygotowania, realizacji i  finansowania  inwestycji  związanych 
16 
 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: