Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
na gaz wysokometanowy, dzięki temu zapewnione zostanie bezpieczeństwo
energetyczne w zakresie dostaw gazu w tej części Polski.
7) Gazociąg Kotowo – Zielona Góra
Zwiększenie przepustowości układu przesyłu gazu w zachodniej części Polski zapewnia
bezpieczeństwo dostaw oraz rozwój rynku w rejonie Ziemi Lubuskiej na obszarze
województwa lubuskiego.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Projektowany gazociąg ma umożliwić przestawienie w przyszłości odbiorców
zasilanych gazem Lw na obszarze województwa lubuskiego na gaz wysokometanowy.
Z uwagi na wyczerpujące się złoża gazu zaazotowanego niezbędne staje się
zabezpieczenie przyszłych dostaw gazu do odbiorców poprzez modernizację systemu
przesyłowego dzięki połączeniu z systemem przesyłowym gazu E w Kotowie, który
będzie umożliwiał dostęp do źródeł importowych surowca na północy, tj. z terminalu
LNG, dzięki bezpośredniemu połączeniu z gazociągiem Lwówek – Odolanów.
Realizacja tej inwestycji umożliwi przygotowanie regionu do przestawienia odbiorców
na gaz wysokometanowy, dzięki temu zapewnione zostanie bezpieczeństwo
energetyczne w zakresie dostaw gazu w tej części Polski.
8) Gazociąg Rembelszczyzna – Wronów – Rozwadów –Strachocina
Konieczność dostosowania do przyszłej reorganizacji funkcjonowania układu
przesyłowego w południowo-wschodniej i wschodniej Polsce.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Projektowany układ gazociągów będzie bezpośrednio podłączony do gazociągu
Hermanowice – Odolanów, Rembelszczyzna – Mory – Wola Karczewska i PMG
Strachocina. Układ gazociągów pozwoli zasilić m.in. województwa lubelskie,
mazowieckie i podkarpackie w gaz importowany z terminalu LNG dzięki połączeniu
z pozostałymi inwestycjami towarzyszącymi. W rejonie wschodniej części Polski
przesyłany będzie również gaz pozyskiwany z krajowych źródeł gazu, w tym
niekonwencjonalnych, co wymagać będzie odpowiednio dużej przepustowości tego
gazociągu. Projektowany odcinek systemu będzie dodatkowo wspomagał pracę PMG
Strachocina i jako wschodni odcinek Korytarza Północ – Południe umożliwi przesłanie
12
gazu z terminalu LNG w Świnoujściu w kierunku Europy Środkowej poprzez nowe
połączenia międzysystemowe Polska – Słowacja. Realizacja projektowanego gazociągu
wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego wschodniej części kraju oraz na
poprawę bezpieczeństwa dostaw i integrację rynku gazowego w Europie Środkowej.
9) Gazociąg Rembelszczyzna – Mory – Wola Karczewska
Element tzw. pierścienia warszawskiego. Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw
i rozwoju rynku w rejonie Warszawy i Mazowsza.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Projektowany system będzie bezpośrednio połączony z gazociągiem Rembelszczyzna –
Gustorzyn, poprzez który będzie przesyłany strumień gazu ziemnego z terminalu LNG
i umożliwi jego transport w region środkowo-wschodniej Polski, w tym obszar
aglomeracji warszawskiej, dzięki czemu zapewni stabilność i bezpieczeństwo dostaw
dla obecnych i nowych odbiorców, w tym w szczególności rozwijającego się sektora
elektroenergetycznego. W istniejącym systemie przesyłowym została wykorzystana
przepustowość w pierścieniu na poziomie 99,9% w wyniku czego uniemożliwiony jest
dalszy rozwój rynku, co wymaga pilnych inwestycji w tym regionie. Rozbudowa układu
przesyłowego w centralnej części Polski umożliwi pozyskanie gazu przez konsumentów
z dowolnego kierunku, w tym importowego z terminalu LNG.
10) Gazociąg Gustorzyn – Łódź – Piotrków Trybunalski – Tworóg
Realizacja celów ustawy terminalowej
Realizacja planowanego układu gazociągów w centralnej części Polski stanowi
kontynuację realizowanych już przedsięwzięć infrastrukturalnych zdefiniowanych jako
inwestycje towarzyszące w zakresie terminalu LNG. Dzięki rozbudowie systemu
przesyłowego w tej części kraju (który będzie połączony z gazociągami
Rembelszczyzna – Gustorzyn i Hermanowice – Strachocina – Pogórska Wola –
Tworzeń – Tworóg – Odolanów) zaistnieją warunki umożliwiające bezpieczeństwo
dostaw gazu do rozwijającego się rynku gazu na obszarach aglomeracji warszawskiej
i łódzkiej. Poprzez rozbudowany układ przesyłowy odbiorcy zlokalizowani w centralnej
Polsce będą mieli możliwość pozyskania gazu z terminalu LNG.
13
11) Gazociąg Wronów – Kozienice – Radom – Piotrków Trybunalski – Odolanów
Realizacja celów ustawy terminalowej
Zdefiniowany układ gazociągów przesyłowych będzie rozwinięciem budowanych
obecnie gazociągów towarzyszących terminalowi LNG w Świnoujściu, umożliwiając
transport gazu importowanego z terminalu do Polski centralnej i wschodniej. Realizacja
gazociągu (który będzie połączony z gazociągami Hermanowice – Strachocina –
Pogórska Wola – Tworzeń –Tworóg – Odolanów oraz Rembelszczyzna – Wronów –
Rozwadów – Strachocina) zapewni bezpieczeństwo energetyczne w centralnej
i wschodniej części kraju, a w szczególności bezpieczeństwo dostaw do rozwijającego
się sektora gazowej elektroenergetyki poprzez sieć przesyłową umożliwiającą
przesłanie gazu do tej części kraju z terminalu LNG. Jednocześnie planowana
magistrala gazowa połączy zachodni i wschodni odcinek Korytarza Północ –
Południe umożliwiając przesył gazu importowanego w różnych kierunkach (północ,
południe, wschód, zachód).
12) Gazociąg Płońsk – Olsztyn
Gazociąg będzie stanowił połączenie sieci przesyłowej z odbiorcami gazu w rejonie
północnej Polski, zapewni bezpieczeństwo dostaw i rozwój rynku na terenie
województwa warmińsko-mazurskiego.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Projektowany gazociąg będzie bezpośrednio połączony z gazociągiem Rembelszczyzna
– Gustorzyn, który jest realizowany w zakresie inwestycji towarzyszących terminalowi
LNG, umożliwiającej przesłanie gazu importowanego z terminalu w kierunku
północno-wschodniej Polski, dzięki temu zapewni możliwość dalszej gazyfikacji
regionu. Działania takie niezbędne są w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw
surowca do odbiorców zlokalizowanych w tej części kraju.
13) Międzysystemowy gazociąg Polska – Czechy
Element priorytetu infrastrukturalnego UE – Korytarz Północ – Południe. Dostęp do
tzw. Korytarza Południowego. Możliwość eksportu gazu z terminalu LNG.
14
Realizacja celów ustawy terminalowej
Budowa połączenia Polska – Czechy pogłębi dalszą integrację rynków europejskich, co
stanowi jeden z celów Unii Europejskiej, obejmujących poprawę bezpieczeństwa
energetycznego jako kluczowy element gazowego Korytarza Północ – Południe
i umożliwi transport gazu poprzez sieć przesyłową zasilaną z terminalu LNG
w kierunku krajów Europy Środkowej niemających dostępu do morza i terminali.
Gazociąg będzie połączony z gazociągiem Hermanowice – Strachocina – Pogórska
Wola – Tworzeń – Tworóg – Odolanów, do którego będzie dosyłany gaz z terminalu
LNG. W najbliższej przyszłości przewiduje się, że rola gazu jako głównego źródła
zapotrzebowania na energię będzie wzrastać, dlatego niezbędna jest budowa
dwukierunkowych połączeń i zapewnienie możliwości bilansowania wspólnego
wewnętrznego rynku europejskiego m.in. dzięki różnym kierunkom importowym,
w tym ważnego źródła dostaw, jakim jest terminal LNG w Świnoujściu.
14) Międzysystemowy gazociąg Polska – Słowacja
Element priorytetu infrastrukturalnego UE – Korytarz Północ – Południe. Dostęp do
tzw. Korytarza Południowego. Możliwość eksportu gazu z terminalu LNG.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Nowe połączenie międzysystemowe Polska – Słowacja będzie bezpośrednio połączone
z PMG Strachocina w województwie podkarpackim oraz gazociągiem Hermanowice –
Strachocina – Pogórska Wola – Tworzeń – Tworóg – Odolanów, który umożliwi
przesłanie gazu z terminalu w Świnoujściu do południowo-wschodniej części kraju.
Jako południowy odcinek Korytarza Północ – Południe będzie pełnił istotną rolę jako
droga tranzytowa przesyłu gazu z terminalu LNG w Świnoujściu w kierunku Europy
Środkowej. Połączenie to zapewni integrację regionalnych rynków gazu oraz wzrost
bezpieczeństwa energetycznego wspólnego rynku gazu.
15) Międzysystemowy gazociąg Polska – Litwa
Element priorytetu infrastrukturalnego UE – BEMIP. Możliwość eksportu gazu LNG
i gazu łupkowego do krajów bałtyckich. Zapewni rozwój rynku gazu w północno-
-wschodniej Polsce.
15
Realizacja celów ustawy terminalowej
Projekt zakłada integrację regionalnych rynków gazu z rynkiem globalnym m.in. dzięki
budowie terminalu LNG w Świnoujściu. Nowe połączenie Polska – Litwa będzie
zasilane poprzez gazociąg Rembelszczyzna – Gustorzyn, który będzie stanowić istotną
drogę transportową dla gazu przesłanego z terminalu LNG w kierunku wschodniej
Polski. Połączenie to umożliwi przesył gazu do województw warmińsko-mazurskiego
i podlaskiego umożliwiając tym samym dalszą gazyfikację tych obszarów. Realizacja
projektu zapewni dywersyfikację dróg zasilania, wpływając na poprawę bezpieczeństwa
dostaw gazu do Polski w przypadku istotnej awarii w krajowym systemie przesyłowym.
W tym kontekście podstawową przesłanką realizacji inwestycji towarzyszących jest
zapewnienie możliwości przesłania gazu z terminalu LNG w Świnoujściu do odbiorców
na terenie całego kraju w celu umożliwienia skorzystania z tych alternatywnych,
niezawodnych i konkurencyjnych dostaw. Duże uzależnienie od dostaw z jednego
kierunku (kierunek wschodni) spowodowane brakiem odpowiedniej infrastruktury
w zakresie połączeń międzysystemowych powoduje, że system przesyłowy wykazuje
dużą wrażliwość na problemy z zapewnieniem ciągłości dostaw. Zachwianie
funkcjonowania wewnętrznego rynku gazu, stwarzające zagrożenie dla utrzymania
ciągłości dostaw surowca do tzw. odbiorców wrażliwych, chronionych z mocy prawa
(gospodarstwa domowe, odbiorców świadczących podstawowe usługi publiczne –
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 994/2010 z dnia
20 października 2010 r.) będzie niosło za sobą poważne konsekwencje natury
politycznej, ekonomicznej i społecznej. Ponadto brak rozbudowy interkonektorów
i wewnętrznego systemu przesyłowego niesie za sobą ryzyko nieosiągnięcia
akceptowalnego stopnia dywersyfikacji dostaw. Regulację w zakresie budowy samego
terminalu regazyfikacyjnego bez odniesienia do infrastruktury umożliwiającej dalsze
przesyłanie gazu należałoby bowiem uznać za niepełną.
Na etapie formułowania pierwotnego tekstu ustawy nie mogły zostać ujęte wszystkie
inwestycje towarzyszące, w szczególności te włączane do specustawy na obecnym
etapie, z uwagi na brak wystarczających informacji rynkowych, które w tamtym okresie
pozwoliłyby na dokładne określenie potrzeb w zakresie budowy inwestycji
towarzyszących. Skoro ustawa miała na celu przyspieszenie i usprawnienie procesów
planowania, przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji związanych
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik