Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
zaspokojenia potrzeb konsumentów, w tym m.in. gospodarstw domowych oraz
świadczących podstawowe usługi społeczne (m.in. przedsiębiorstw energetycznych
produkujących energię i ciepło).
Tym samym rozbudowa systemu przesyłowego pozwoli na dostawy paliwa na
rozwijający się polski rynek gazu, w tym w szczególności do odbiorców z sektora
elektroenergetycznego oraz umożliwi odbiór gazu z terminalu LNG w Świnoujściu po
jego rozbudowie do docelowej przepustowości 7,5 mld m3/rok (moc umowna ciągła na
punkcie wyjścia z terminalu LNG/wejścia do systemu przesyłowego to moc wynikająca
z technicznych możliwości odbioru gazu, które dla ww. wielkości wynoszą
984 tys. m3/h), co pozwoli na zwiększenie importu gazu do Polski oraz jego ewentualny
późniejszy eksport poprzez rozbudowywane połączenia z innymi państwami
(np. Słowacją, Czechami, Litwą). Terminal LNG w Świnoujściu po osiągnięciu jego
pełnej zdolności regazyfikacyjnej będzie tym samym stanowił największy punkt wejścia
do krajowego systemu przesyłowego. Uwzględniając powyższe, konieczne jest
zapewnienie możliwości rozprowadzenia gazu, wprowadzonego za jego
pośrednictwem, poprzez gazociągi przesyłowe wysokich ciśnień.
Budowa w pełni funkcjonalnego systemu przesyłowego, zintegrowanego z rynkiem
europejskim jeszcze w tej dekadzie, możliwa jest tylko poprzez usprawnienie procesu
przygotowania inwestycji, w szczególności w zakresie pozyskiwania dostępu do terenu,
a także wzmocnienie organów administracji rządowej w zapewnieniu większej
skuteczności procesu wydawania decyzji administracyjnych. Stosowane obecnie
rozwiązania prawne zawarte w ustawie skutecznie wspierają proces inwestycyjny.
Dlatego też konieczne jest objęcie tą regulacją kolejnych gazociągów, bez których nie
będzie możliwe przesyłanie gazu z terminalu LNG do wszystkich części kraju, a także
gazociągów międzysystemowych łączących krajowy system przesyłowy z systemami
krajów sąsiednich.
Proponowane rozwiązania
Celem proponowanych zmian jest zapewnienie stabilnych ram prawnych obejmujących
całokształt procesu inwestycyjnego w zakresie przedsięwzięć związanych
z przesyłaniem gazu ziemnego, tak aby możliwe było prowadzenie efektywnej
działalności w tym zakresie. Objęcie całokształtu procesu inwestycyjnego w zakresie
7
niniejszych przedsięwzięć przepisami ustawy pozwoli na redukcję lub ograniczenie
istotnych ryzyk inwestycyjnych, a tym samym zwiększy możliwość przygotowania
takich inwestycji oraz ich przeprowadzenia w sposób sprawny i efektywny.
Jednocześnie ustawa zmierza do zachowania równowagi regulacyjnej pomiędzy
interesami inwestorów a interesami innych interesariuszy.
Wymierną korzyścią przyjętych rozwiązań jest fakt, iż nie wprowadzają nowych,
specyficznych uregulowań, lecz bazują na szeregu rozwiązań obowiązujących i już
sprawdzonych w polskim systemie prawnym. Jak wskazuje bowiem doświadczenie
w stosowaniu ustawy, uregulowanie w szczególny sposób procesu inwestycyjnego
pozwala na redukcję istotnych ryzyk inwestycyjnych, a tym samym zwiększa
możliwość przygotowania realizacji takich inwestycji oraz sprawnego i efektywnego
ich przeprowadzenia. Wskazują na to również doświadczenia z innych gałęzi
gospodarki, w których zamieszczenie w osobnym akcie prawnym regulacji
poświęconych wyłącznie przygotowaniu oraz realizacji inwestycji wpłynęło pozytywnie
na przyspieszenie procesów inwestycyjnych.
Inwestycje towarzyszące
Ustawa określa konkretne przedsięwzięcie inwestycyjne, tj. budowę terminalu
regazyfikacyjnego gazu ziemnego, i pod kątem jego funkcjonalności przewiduje
realizację ściśle określonych inwestycji towarzyszących koniecznych do jego
optymalnego wykorzystania.
Każda z inwestycji towarzyszących objęta obecnie obowiązującą oraz projektowaną
ustawą ma bezpośredni związek z bezpieczeństwem energetycznym państwa (ich brak
spowodować może destabilizację podstawowych funkcji państwa w zakresie
zapewnienia paliwa gazowego wszystkim regionom kraju) oraz z budowanym
terminalem LNG w Świnoujściu.
Poniżej przedstawiona została charakterystyka poszczególnych inwestycji
towarzyszących, z uwzględnieniem ich roli w ujęciu celów realizowanych przez ustawę.
1) Gazociąg Gustorzyn – Włocławek – Gdynia
System gazociągów umożliwi przesył gazu w kierunku północnym, zapewniając
możliwość zaspokojenia potrzeb rynku w obszarze odziaływania tego gazociągu. Układ
ten stanowi część wschodniego odcinka Korytarza Północ – Południe.
8
Realizacja celów ustawy terminalowej
Układ gazociągów będzie bezpośrednio połączony z gazociągiem Gustorzyn –
Odolanów oraz z gazociągiem Szczecin – Gdańsk, poprzez które będzie przesyłany gaz
z terminalu LNG i umożliwi jego transport do regionu północnej Polski. System
gazociągów Gustorzyn – Włocławek – Gdynia umożliwi zasilenie odbiorców na terenie
województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego, gdzie zostali zlokalizowani nowi
potencjalni odbiorcy z sektora elektroenergetyki wytwarzający energię elektryczną
i ciepło w oparciu o paliwo gazowe. Realizacja tej inwestycji poprawi parametry
techniczne istniejącej sieci i dzięki temu wpłynie na wzrost bezpieczeństwa dostaw
gazu w tym obszarze, a w szczególności bezpieczeństwo dostaw do rozwijającego się
sektora gazowej elektroenergetyki i pozwoli uniknąć wystąpienia sytuacji, w której ze
względu na brak wolnej przepustowości uniemożliwione zostanie podłączenie nowych
odbiorców. Ponadto projektowany układ gazociągów jest częścią wschodniego odcinka
Korytarza Północ – Południe.
2) Gazociąg Hermanowice – Strachocina – Pogórska Wola – Tworzeń – Tworóg
– Odolanów
System gazociągów stanowi przedłużenie Korytarza Północ – Południe na wschód.
Umożliwia przesył gazu poprzez Górny Śląsk i Podkarpacie na Słowację
z wykorzystaniem połączenia międzysystemowego Polska – Słowacja.
Realizacja celów ustawy terminalowej
System gazociągów będzie połączony z gazociągiem Lwówek – Odolanów, poprzez
który będzie przesyłany strumień gazu ziemnego z terminalu LNG i umożliwi
przesłanie gazu w region południowo-wschodniej Polski. Projektowane gazociągi będą
zasilać województwa opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie oraz umożliwią
zasilenie ważnych ośrodków przemysłowych, które obecnie głównie dostają gaz
z kierunku Ukrainy, gdzie występowały już sytuacje kryzysowe. Układ ma być
przygotowany do dwukierunkowego przesyłu gazu w zależności od sytuacji na rynku.
Projektowany odcinek systemu będzie dodatkowo wspomagał pracę PMG Strachocina
w województwie podkarpackim. Jako południowy odcinek Korytarza Północ – Południe
będzie pełnił istotną rolę drogi tranzytowej dla przesyłu gazu z terminalu LNG
w Świnoujściu w kierunku Europy Środkowej. Odcinek umożliwi przesyłanie gazu
z projektowanych na trasie Korytarza Północ – Południe połączeń Polska – Słowacja,
9
Polska – Czechy, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa dostaw i integrację rynku
gazowego w Europie Środkowej.
3) Gazociąg Hermanowice – Jarosław – Głuchów – Pogórska Wola
Gazociąg ma na celu udrożnienie odcinka starego układu oraz umożliwi dostosowanie
do przyszłej reorganizacji funkcjonowania tego układu przesyłowego. Poprawia
również bezpieczeństwo eksploatacji.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Gazociąg połączony bezpośrednio z gazociągiem Hermanowice – Odolanów,
gazociągiem Rembelszczyzna – Wronów – Rozwadów – Strachocina oraz PMG
Strachocina stanowi modernizację systemu Podkarpacia dla poprawy warunków
przesłania gazu importowanego do Polski. Będzie współpracował bezpośrednio z PMG
Strachocina, w którym będzie mógł być magazynowany gaz otrzymywany z terminalu
LNG. Rola PMG będzie szczególnie istotna, gdyż w sytuacji dostaw z terminalu
znajduje się on na końcu drogi przesyłu. Gazociąg będzie mógł również przesłać gaz
przesłany z terminalu w kierunku Ukrainy lub Słowacji. Projektowany układ
gazociągów na odcinku Jarosław – Hermanowice stanowi element Korytarza Północ –
Południe jako jego wschodni odcinek.
4) Gazociąg Tworóg – Kędzierzyn – Zdzieszowice – Wrocław
Podstawowa nitka Korytarza Północ – Południe. Połączenie układu Lwówek –
Odolanów z systemem na Górnym Śląsku. Przedłużenie tego układu stanowić będzie
połączenie międzysystemowe Polska – Czechy.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Układ gazociągów będzie połączony z inwestycjami realizowanymi w ramach
obowiązującej ustawy terminalowej, tj. gazociągiem granica RP – Wierzchowice, dzięki
temu możliwy będzie transport gazu w kierunku zachodniej i południowej Polski.
W wyniku integracji tych inwestycji możliwe będzie zasilanie PMG Wierzchowice
(będące inwestycją towarzyszącą w obecnie obowiązującej ustawie) w gaz
importowany z terminalu LNG. PMG Wierzchowice jest ważnym elementem dla
bilansowania systemu przesyłowego w sytuacjach zwiększonego poboru gazu. Gaz
z terminalu LNG zmagazynowany w PMG Wierzchowice po wybudowaniu gazociągu
będzie mógł być przesłany do odbiorców w południowej i południowo-wschodniej
10
części Polski. Gazociąg stanowi podstawowy odcinek Korytarza Północ – Południe,
który umożliwi podłączenie dużych odbiorców gazu z sektora elektroenergetycznego
z Górnego i Dolnego Śląska oraz Opolszczyzny, w tym w szczególności elektrowni
Blachownia, jak również zapewni tym obiektom bezpieczeństwo dostaw poprzez sieć
przesyłową zasilaną gazem z terminalu LNG. Zdefiniowany układ gazociągów wpisuje
się w działania zmierzające do dywersyfikacji dostaw gazu poprzez hydrauliczne
połączenie z terminalem LNG, jak również planowanym źródłem dostaw gazu z Czech,
wypełniając tym samym cele krajowej polityki energetycznej związanej
z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego.
5) Gazociąg Skoczów – Komorowice – Oświęcim – Tworzeń
Rozbudowa istniejącego połączenia międzysystemowego Polska – Czechy. Element
Korytarza Północ – Południe.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Gazociąg połączony bezpośrednio z gazociągiem Hermanowice – Strachocina –
Pogórska Wola – Tworzeń – Tworóg – Odolanów zasili terytorium województwa
śląskiego w gaz przesyłany z terminalu LNG. Projektowany gazociąg umożliwi
współpracę uruchomionego w 2011 r. połączenia Polska – Czechy w miejscowości
Cieszyn z systemem przesyłowym na trasie Korytarza Północ – Południe, umożliwiając
transport gazu z terminalu LNG w kierunku z południowej do Europy Środkowej.
6) Gazociąg Legnica – Polkowice – Żary
Zwiększenie przepustowości układu przesyłu gazu w zachodniej części Polski zapewnia
bezpieczeństwo dostaw oraz rozwój rynku w rejonie Dolnego Śląska na obszarach
województwa dolnośląskiego i lubuskiego.
Realizacja celów ustawy terminalowej
Projektowany gazociąg ma umożliwić przestawienie odbiorców zasilanych aktualnie
gazem Lw na obszarach województw dolnośląskiego i lubuskiego na gaz
wysokometanowy. Z uwagi na wyczerpujące się złoża gazu zaazotowanego niezbędne
staje się zabezpieczenie przyszłych dostaw gazu do odbiorców poprzez modernizację
systemu przesyłowego. Połączenie inwestycji z systemem przesyłowym gazu E
zlokalizowane jest w Legnicy, gdzie będzie on bezpośrednio przyłączony do sieci
umożliwiającej przesyłanie do tego rejonu gazu importowanego z terminalu LNG.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik