eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2203
  • Data wpłynięcia: 2014-03-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906

2203

na  rozwój  infrastruktury  gazowniczej.  Realizacja  tych  inwestycji  jest  niezbędna  do 
zaspokojenia potrzeb konsumentów, w tym m.in. gospodarstw domowych oraz 
świadczących  podstawowe  usługi  społeczne  (m.in.  przedsiębiorstw  energetycznych 
produkujących energię i ciepło). 
Tym  samym  rozbudowa  systemu  przesyłowego  pozwoli  na  dostawy  paliwa  na 
rozwijający  się  polski  rynek  gazu,  w  tym  w  szczególności  do  odbiorców  z  sektora 
elektroenergetycznego oraz umożliwi odbiór gazu z terminalu LNG w Świnoujściu po 
jego rozbudowie do docelowej przepustowości 7,5 mld m3/rok (moc umowna ciągła na 
punkcie wyjścia z terminalu LNG/wejścia do systemu przesyłowego to moc wynikająca 
z  technicznych  możliwości  odbioru  gazu,  które  dla  ww.  wielkości  wynoszą  
984 tys. m3/h), co pozwoli na zwiększenie importu gazu do Polski oraz jego ewentualny 
późniejszy  eksport  poprzez  rozbudowywane  połączenia  z  innymi  państwami 
(np. Słowacją,  Czechami,  Litwą).  Terminal LNG w  Świnoujściu  po  osiągnięciu  jego 
pełnej zdolności regazyfikacyjnej będzie tym samym stanowił największy punkt wejścia 
do  krajowego  systemu  przesyłowego.  Uwzględniając  powyższe,  konieczne jest 
zapewnienie  możliwości  rozprowadzenia gazu, wprowadzonego za jego 
pośrednictwem, poprzez gazociągi przesyłowe wysokich ciśnień. 
Budowa  w  pełni  funkcjonalnego  systemu  przesyłowego,  zintegrowanego  z  rynkiem 
europejskim jeszcze w tej dekadzie, możliwa jest tylko poprzez usprawnienie procesu 
przygotowania inwestycji, w szczególności w zakresie pozyskiwania dostępu do terenu, 
a także  wzmocnienie  organów  administracji  rządowej  w  zapewnieniu  większej 
skuteczności  procesu  wydawania  decyzji  administracyjnych.  Stosowane  obecnie 
rozwiązania  prawne zawarte w ustawie  skutecznie  wspierają  proces  inwestycyjny. 
Dlatego też konieczne jest objęcie tą regulacją kolejnych gazociągów, bez których nie 
będzie możliwe przesyłanie gazu z terminalu LNG do wszystkich części kraju, a także 
gazociągów  międzysystemowych  łączących  krajowy  system  przesyłowy  z  systemami 
krajów sąsiednich.  
Proponowane rozwiązania 
Celem proponowanych zmian jest zapewnienie stabilnych ram prawnych obejmujących 
całokształt  procesu  inwestycyjnego  w  zakresie  przedsięwzięć  związanych 
z przesyłaniem  gazu  ziemnego,  tak  aby  możliwe  było  prowadzenie  efektywnej 
działalności  w  tym  zakresie.  Objęcie  całokształtu  procesu  inwestycyjnego  w  zakresie 

 
niniejszych  przedsięwzięć  przepisami  ustawy  pozwoli  na  redukcję  lub  ograniczenie 
istotnych ryzyk inwestycyjnych, a  tym  samym  zwiększy  możliwość  przygotowania 
takich inwestycji oraz ich przeprowadzenia w sposób sprawny i efektywny. 
Jednocześnie  ustawa  zmierza  do  zachowania  równowagi  regulacyjnej  pomiędzy 
interesami inwestorów a interesami innych interesariuszy. 
Wymierną  korzyścią  przyjętych  rozwiązań  jest  fakt,  iż  nie  wprowadzają  nowych, 
specyficznych  uregulowań,  lecz  bazują  na  szeregu  rozwiązań  obowiązujących  i  już 
sprawdzonych  w  polskim  systemie  prawnym.  Jak  wskazuje  bowiem  doświadczenie 
w stosowaniu  ustawy, uregulowanie w szczególny sposób procesu inwestycyjnego 
pozwala  na  redukcję  istotnych  ryzyk  inwestycyjnych,  a  tym  samym  zwiększa 
możliwość  przygotowania  realizacji  takich  inwestycji  oraz  sprawnego  i  efektywnego 
ich  przeprowadzenia.  Wskazują  na  to  również  doświadczenia  z  innych  gałęzi 
gospodarki, w których zamieszczenie w osobnym akcie prawnym regulacji 
poświęconych wyłącznie przygotowaniu oraz realizacji inwestycji wpłynęło pozytywnie 
na przyspieszenie procesów inwestycyjnych.  
Inwestycje towarzyszące 
Ustawa  określa  konkretne  przedsięwzięcie  inwestycyjne,  tj.  budowę  terminalu 
regazyfikacyjnego gazu ziemnego,  i  pod  kątem  jego  funkcjonalności  przewiduje 
realizację  ściśle  określonych  inwestycji  towarzyszących  koniecznych  do  jego 
optymalnego wykorzystania.  
Każda  z  inwestycji  towarzyszących  objęta  obecnie  obowiązującą  oraz  projektowaną 
ustawą ma bezpośredni związek z bezpieczeństwem energetycznym państwa (ich brak 
spowodować  może  destabilizację  podstawowych  funkcji  państwa  w  zakresie 
zapewnienia paliwa gazowego wszystkim regionom kraju) oraz z budowanym 
terminalem LNG w Świnoujściu. 
Poniżej  przedstawiona  została  charakterystyka  poszczególnych  inwestycji 
towarzyszących, z uwzględnieniem ich roli w ujęciu celów realizowanych przez ustawę. 
1)  Gazociąg Gustorzyn – Włocławek – Gdynia 
System  gazociągów  umożliwi  przesył  gazu  w  kierunku  północnym,  zapewniając 
możliwość zaspokojenia potrzeb rynku w obszarze odziaływania tego gazociągu. Układ 
ten stanowi część wschodniego odcinka Korytarza Północ – Południe. 

 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Układ  gazociągów  będzie  bezpośrednio  połączony  z  gazociągiem  Gustorzyn  – 
Odolanów oraz z gazociągiem Szczecin – Gdańsk, poprzez które będzie przesyłany gaz 
z terminalu  LNG  i  umożliwi  jego  transport  do  regionu  północnej  Polski.  System 
gazociągów Gustorzyn – Włocławek – Gdynia umożliwi zasilenie odbiorców na terenie 
województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego,  gdzie zostali zlokalizowani  nowi 
potencjalni odbiorcy z  sektora  elektroenergetyki  wytwarzający  energię  elektryczną 
i ciepło  w  oparciu  o  paliwo  gazowe.  Realizacja  tej  inwestycji  poprawi parametry 
techniczne  istniejącej  sieci  i  dzięki  temu  wpłynie  na  wzrost  bezpieczeństwa  dostaw 
gazu w tym obszarze, a  w  szczególności  bezpieczeństwo  dostaw  do  rozwijającego  się 
sektora gazowej elektroenergetyki  i pozwoli  uniknąć  wystąpienia  sytuacji,  w  której  ze 
względu na brak wolnej przepustowości uniemożliwione zostanie podłączenie nowych 
odbiorców. Ponadto projektowany układ gazociągów jest częścią wschodniego odcinka 
Korytarza Północ – Południe. 
2)  Gazociąg  Hermanowice  –  Strachocina  –  Pogórska Wola –  Tworzeń  –  Tworóg  
– Odolanów 
System  gazociągów  stanowi  przedłużenie  Korytarza  Północ  –  Południe  na  wschód. 
Umożliwia  przesył  gazu  poprzez  Górny  Śląsk  i  Podkarpacie  na  Słowację 
z wykorzystaniem połączenia międzysystemowego Polska – Słowacja. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
System  gazociągów  będzie  połączony  z  gazociągiem  Lwówek  –  Odolanów,  poprzez 
który  będzie  przesyłany  strumień  gazu  ziemnego  z  terminalu  LNG  i  umożliwi 
przesłanie gazu w region południowo-wschodniej Polski. Projektowane gazociągi będą 
zasilać  województwa  opolskie,  śląskie,  małopolskie  i  podkarpackie  oraz  umożliwią 
zasilenie  ważnych  ośrodków  przemysłowych,  które  obecnie  głównie  dostają  gaz 
z kierunku  Ukrainy,  gdzie  występowały  już  sytuacje  kryzysowe.  Układ  ma  być 
przygotowany do dwukierunkowego przesyłu gazu w zależności od sytuacji na rynku. 
Projektowany odcinek systemu będzie dodatkowo wspomagał pracę PMG Strachocina 
w województwie podkarpackim. Jako południowy odcinek Korytarza Północ – Południe 
będzie  pełnił  istotną  rolę  drogi  tranzytowej  dla  przesyłu  gazu  z  terminalu  LNG 
w Świnoujściu  w  kierunku  Europy  Środkowej.  Odcinek  umożliwi  przesyłanie  gazu 
z projektowanych  na  trasie  Korytarza  Północ  –  Południe  połączeń  Polska  –  Słowacja, 

 
Polska  –  Czechy,  co  wpłynie  na  poprawę  bezpieczeństwa  dostaw  i  integrację  rynku 
gazowego w Europie Środkowej. 
3)  Gazociąg Hermanowice – Jarosław – Głuchów – Pogórska Wola 
Gazociąg ma na celu udrożnienie odcinka starego układu oraz umożliwi dostosowanie 
do  przyszłej  reorganizacji  funkcjonowania  tego  układu  przesyłowego.  Poprawia 
również bezpieczeństwo eksploatacji. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Gazociąg  połączony  bezpośrednio  z  gazociągiem  Hermanowice  –  Odolanów, 
gazociągiem  Rembelszczyzna  –  Wronów  –  Rozwadów  –  Strachocina oraz PMG 
Strachocina  stanowi  modernizację  systemu  Podkarpacia dla poprawy warunków 
przesłania gazu importowanego do Polski. Będzie współpracował bezpośrednio z PMG 
Strachocina, w którym będzie mógł być magazynowany gaz otrzymywany z terminalu 
LNG.  Rola  PMG  będzie  szczególnie  istotna,  gdyż  w  sytuacji  dostaw  z  terminalu 
znajduje się on na końcu drogi przesyłu. Gazociąg będzie mógł również przesłać gaz 
przesłany  z  terminalu  w  kierunku  Ukrainy  lub  Słowacji.  Projektowany  układ 
gazociągów na odcinku Jarosław – Hermanowice stanowi element Korytarza Północ – 
Południe jako jego wschodni odcinek. 
4)  Gazociąg Tworóg – Kędzierzyn – Zdzieszowice – Wrocław 
Podstawowa  nitka  Korytarza  Północ  –  Południe.  Połączenie  układu  Lwówek  – 
Odolanów z systemem  na  Górnym  Śląsku.  Przedłużenie  tego  układu  stanowić  będzie 
połączenie międzysystemowe Polska – Czechy. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Układ  gazociągów  będzie  połączony  z  inwestycjami  realizowanymi  w  ramach 
obowiązującej ustawy terminalowej, tj. gazociągiem granica RP – Wierzchowice, dzięki 
temu  możliwy  będzie  transport  gazu  w  kierunku  zachodniej  i  południowej  Polski. 
W wyniku  integracji  tych  inwestycji  możliwe  będzie  zasilanie  PMG  Wierzchowice 
(będące  inwestycją  towarzyszącą  w  obecnie  obowiązującej  ustawie) w gaz 
importowany z terminalu  LNG.  PMG  Wierzchowice  jest  ważnym  elementem  dla 
bilansowania  systemu  przesyłowego  w  sytuacjach  zwiększonego  poboru  gazu.  Gaz 
z terminalu  LNG zmagazynowany w PMG Wierzchowice po  wybudowaniu gazociągu 
będzie  mógł  być  przesłany  do  odbiorców  w  południowej  i  południowo-wschodniej 
10 
 
części  Polski.  Gazociąg  stanowi  podstawowy  odcinek  Korytarza  Północ  –  Południe, 
który  umożliwi  podłączenie  dużych  odbiorców  gazu  z  sektora  elektroenergetycznego 
z Górnego  i  Dolnego  Śląska  oraz  Opolszczyzny, w tym w  szczególności  elektrowni 
Blachownia, jak również zapewni tym obiektom bezpieczeństwo dostaw poprzez sieć 
przesyłową zasilaną gazem z terminalu LNG. Zdefiniowany układ gazociągów wpisuje 
się  w  działania  zmierzające  do  dywersyfikacji  dostaw  gazu poprzez hydrauliczne 
połączenie z terminalem LNG, jak również planowanym źródłem dostaw gazu z Czech, 
wypełniając  tym  samym  cele  krajowej  polityki  energetycznej  związanej 
z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego. 
5)  Gazociąg Skoczów – Komorowice – Oświęcim – Tworzeń 
Rozbudowa  istniejącego  połączenia  międzysystemowego  Polska  –  Czechy. Element 
Korytarza Północ – Południe. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Gazociąg  połączony  bezpośrednio  z  gazociągiem  Hermanowice  –  Strachocina  – 
Pogórska Wola –  Tworzeń  –  Tworóg  –  Odolanów  zasili terytorium województwa 
śląskiego  w  gaz  przesyłany  z  terminalu  LNG.  Projektowany  gazociąg  umożliwi 
współpracę  uruchomionego  w  2011  r.  połączenia  Polska  –  Czechy w  miejscowości 
Cieszyn z systemem przesyłowym na trasie Korytarza Północ – Południe, umożliwiając 
transport gazu z terminalu LNG w kierunku z południowej do Europy Środkowej. 
6)  Gazociąg Legnica – Polkowice – Żary 
Zwiększenie przepustowości układu przesyłu gazu w zachodniej części Polski zapewnia 
bezpieczeństwo  dostaw  oraz  rozwój  rynku  w  rejonie  Dolnego  Śląska  na  obszarach 
województwa dolnośląskiego i lubuskiego. 
Realizacja celów ustawy terminalowej 
Projektowany  gazociąg  ma  umożliwić  przestawienie  odbiorców  zasilanych aktualnie 
gazem  Lw  na  obszarach  województw  dolnośląskiego  i  lubuskiego  na  gaz 
wysokometanowy. Z uwagi na wyczerpujące się złoża gazu zaazotowanego niezbędne 
staje  się  zabezpieczenie  przyszłych  dostaw  gazu  do  odbiorców  poprzez  modernizację 
systemu  przesyłowego.  Połączenie  inwestycji  z  systemem  przesyłowym  gazu  E 
zlokalizowane  jest  w  Legnicy,  gdzie  będzie  on  bezpośrednio  przyłączony  do  sieci 
umożliwiającej  przesyłanie  do  tego  rejonu  gazu  importowanego  z  terminalu  LNG. 
11 
 
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: