Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
c)
w lit. j kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. k–z w brzmieniu:
„k) budowa gazociągu Hermanowice – Strachocina – Pogórska Wola – Tworzeń –
Tworóg – Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na
terenie województw podkarpackiego, świętokrzyskiego, małopolskiego,
śląskiego, opolskiego i wielkopolskiego,
l)
budowa gazociągu Hermanowice – Jarosław – Głuchów – Pogórska Wola
wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw
podkarpackiego i małopolskiego,
m) budowa gazociągu Tworóg – Kędzierzyn – Zdzieszowice – Wrocław wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw śląskiego,
opolskiego i dolnośląskiego,
n)
budowa gazociągu Skoczów – Komorowice – Oświęcim – Tworzeń wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw
małopolskiego i śląskiego,
o)
budowa gazociągu Legnica – Polkowice – Żary wraz z infrastrukturą
niezbędną do jego obsługi na terenie województw dolnośląskiego
i lubuskiego,
p)
budowa gazociągu Kotowo – Zielona Góra wraz z infrastrukturą niezbędną do
jego obsługi na terenie województw lubuskiego i wielkopolskiego,
q)
budowa gazociągu Rembelszczyzna – Wronów – Rozwadów – Strachocina
wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw
mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego,
r)
budowa gazociągu Rembelszczyzna – Mory – Wola Karczewska wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa
mazowieckiego,
s)
budowa gazociągu Gustorzyn – Łódź – Piotrków Trybunalski – Tworóg wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw kujawsko-
-pomorskiego, mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego,
t)
budowa gazociągu Wronów – Kozienice – Radom – Piotrków Trybunalski –
Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie
województw lubelskiego, mazowieckiego, łódzkiego i wielkopolskiego,
u)
budowa gazociągu Płońsk – Olsztyn wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego,
– 11 –
v)
budowa międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów
przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw opolskiego
i śląskiego,
w) budowa międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów
przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw
podkarpackiego i małopolskiego,
x)
budowa międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów
przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Litewskiej wraz
z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw
mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego,
y)
budowa gazociągów o średnicy nie mniejszej niż 200 mm i maksymalnym
ciśnieniu roboczym (MOP) nie mniejszym niż 5,5 MPa łączących sieć
przesyłową z jednostkami wytwórczymi lub jednostkami kogeneracji
w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne o mocy
przyłączeniowej nie mniejszej niż 5000 m³/h wraz z infrastrukturą niezbędną
do ich obsługi,
z)
budowa tłoczni gazu niezbędnych do funkcjonowania gazociągów, o których
mowa w lit. a–y, o przepustowości nie mniejszej niż 50 000 m³/h wraz
z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi.”;
17) art. 41 otrzymuje brzmienie:
„Art. 41. W przypadku inwestycji towarzyszących właściwy organ rozpatruje
wniosek o wydanie koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji
w terminie 21 dni od dnia złożenia wniosku. Przepis art. 7 ust. 3 stosuje się
odpowiednio.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.)) w art. 37 w ust. 2 w pkt 14 kropkę zastępuje się
średnikiem i dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675,
Nr 143, poz. 963, Nr 155, poz. 1043, Nr 197, poz. 1307 i Nr 200, poz. 1323, z 2011 r. Nr 64, poz. 341,
Nr 106, poz. 622, Nr 115, poz. 673, Nr 129, poz. 732, Nr 130, poz. 762, Nr 135, poz. 789, Nr 163, poz. 981,
Nr 187, poz. 1110 i Nr 224, poz. 1337, z 2012 r. poz. 908, 951, 1256, 1429 i 1529, z 2013 r. poz. 829 i 1238
oraz z 2014 r. poz. 40.
– 12 –
„15) jest zbywana na rzecz inwestora realizującego inwestycję w zakresie terminalu lub
inwestycję towarzyszącą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu
ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. Nr 84, poz. 700, z 2010 r. Nr 57, poz. 358,
z 2012 r. poz. 951 oraz z 2014 r. poz. …).”.
Art. 3. 1. Do postępowań dotyczących inwestycji w zakresie terminalu lub inwestycji
towarzyszących, o których mowa w art. 2 ust. 2 i art. 38 ustawy zmienianej w art. 1
w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyłączeniem art. 8 ust. 3 i 3a oraz
art. 16 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, które do postępowań takich stosuje się w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
2. Niewymagalne w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy opłaty za usunięcie drzew
i krzewów, o których mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, 628 i 842), znajdujących się na nieruchomościach
objętych decyzją, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, umarza się
z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 4. Przepis art. 8 ust. 3 i 3a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, stosuje się do nabywcy prawa własności lub prawa użytkowania
wieczystego nieruchomości objętej wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 5
ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, który po doręczeniu poprzedniemu właścicielowi lub
użytkownikowi wieczystemu tej nieruchomości zawiadomienia, o którym mowa w art. 8
ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, a przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, uzyskał, wskutek innego zdarzenia prawnego niż określone
w art. 8 ust. 3 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego tej nieruchomości.
Art. 5. Termin na zawarcie porozumienia, o którym mowa w art. 27 ust. 2 zdanie
pierwsze ustawy zmienianej w art. 1, w przypadku decyzji o pozwoleniu na budowę
inwestycji w zakresie terminalu, która:
1)
stała się ostateczna przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, wynosi miesiąc od
dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna;
2)
nie jest ostateczna w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, wynosi miesiąc od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.
– 13 –
Art. 6. 1. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na
wykonywanie zadań przejętych przez wojewodów wynosi:
1)
w 2014 r. – 0 zł;
2)
w 2015 r. – 300 000 zł;
3)
w 2016 r. – 21 510 000 zł;
4)
w 2017 r. – 10 140 000 zł;
5)
w 2018 r. – 21 050 000 zł;
6)
w 2019 r. – 13 840 000 zł;
7)
w 2020 r. – 3 000 000 zł;
8)
w 2021 r. – 1 500 000 zł;
9)
w 2022 r. – 6 080 000 zł;
10) w 2023 r. – 0 zł.
2. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa monitoruje wykorzystanie limitu
wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizmy korygujące, o których mowa
w ust. 3.
3. W przypadku gdy wielkość wydatków po pierwszym półroczu danego roku
budżetowego wyniesie więcej niż 65% limitu wydatków przewidzianych na dany rok,
dysponent środków obniża wielkość środków przeznaczonych na wydatki w drugim półroczu
o kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wielkością tego limitu a kwotą przekroczenia
wydatków.
4. W przypadku gdy wielkość wydatków w poszczególnych miesiącach zgodna jest
z planem finansowym, przepisu ust. 3 nie stosuje się.
Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
02/06rch
UZASADNIENIE
Cel obowiązującej ustawy oraz ustawy ją nowelizującej
Ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu
ziemnego w Świnoujściu, zwana dalej „ustawą”, określa zasady przygotowania
i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego
gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem.
Opracowanie ustawy stanowiło realizację wytyczonych przez Radę Ministrów w dniu
13 stycznia 2009 r. „Kierunków działań Rządu na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
kraju w obszarach gazu ziemnego i energetyki jądrowej”. Jej głównym celem jest
zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez przyspieszenie
i usprawnienie procesów planowania, przygotowania, realizacji i finansowania
inwestycji w zakresie budowy terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego
w Świnoujściu, zwanego dalej „terminalem LNG”, oraz określonych inwestycji
towarzyszących. Objęcie ustawą niezbędnej do funkcjonowania terminalu strategicznej
infrastruktury przesyłowej, której brak uniemożliwia realne zabezpieczenie dostaw gazu
na terenie kraju, jest realizacją i dopełnieniem pierwotnego i nadrzędnego celu ustawy,
tj. ochrony istotnego interesu bezpieczeństwa państwa.
Podstawowym
dokumentem
dotyczącym
bezpieczeństwa
energetycznego
Rzeczpospolitej Polskiej jest „Polityka energetyczna Polski do roku 2030” (stanowiąca
załącznik do uchwały nr 202/2009 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 2009 r.,
uaktualniona uchwałą Rady Ministrów nr 157/2010 z dnia 29 września 2010 r.), która
określa podstawowe wyzwania stojące przed krajowym sektorem energetycznym.
W tym kontekście dokument ten wskazuje na „wysokie zapotrzebowanie na energię,
nieadekwatny poziom rozwoju infrastruktury wytwórczej i transportowej paliw
i energii, znaczne uzależnienie od zewnętrznych dostaw gazu ziemnego (…)”.
Jednocześnie jako główne kierunki polskiej polityki energetycznej wskazane zostały:
wzrost bezpieczeństwa dostaw paliw i energii oraz rozwój konkurencyjnych rynków
paliw i energii, które powinny zostać osiągnięte poprzez zapewnienie alternatywnych
źródeł i kierunków dostaw gazu do Polski oraz rozbudowę systemu przesyłowego.
W tym obszarze podkreślona została potrzeba wsparcia inwestycji w gazową
infrastrukturę liniową, co następować powinno m.in. poprzez „działania legislacyjne,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik