Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
Południe, umożliwiając przesył gazu
5,5 MPa
importowanego przez terminal LNG
w różnych kierunkach.
Gazociąg będzie stanowił połączenie
sieci przesyłowej z odbiorcami gazu
250
w rejonie północnej Polski, zapewni
12
Płońsk – Olsztyn
500
8,4
150
Ciśnienie początkowe
bezpieczeństwo dostaw i rozwój rynku
6,0 MPa
na terenie województwa warmińsko-
-mazurskiego.
Element priorytetu infrastrukturalnego
UE – Korytarz Północ – Południe.
1400
Międzysystemowy gazociąg
Dostęp do tzw. Korytarza Południowego
13
do 1200
8,4
50
Ciśnienie początkowe
Polska – Czechy
(np. projekt Nabucco). Możliwość
5,5 MPa
eksportu nadwyżek LNG i gazu
łupkowego.
Element priorytetu infrastrukturalnego
UE – Korytarz Północ – Południe.
1300
Międzysystemowy gazociąg
Dostęp do tzw. Korytarza Południowego
14
do 1200
8,4
64
Ciśnienie początkowe
Polska – Słowacja
(np. projekt Nabucco). Możliwość
7,0 MPa
eksportu nadwyżek LNG i gazu
łupkowego.
47
Element priorytetu infrastrukturalnego
UE – BEMIP. Możliwość eksportu
460
Międzysystemowy gazociąg
nadwyżek LNG i gazu łupkowego do
15
700
8,4
351
Ciśnienie początkowe
Polska – Litwa
krajów bałtyckich. Zapewni rozwój
6,0 MPa
rynku gazu w północno-wschodniej
Polsce.
48
Realizacja proponowanych inwestycji umożliwi przesył znacznych ilości gazu
z różnych kierunków (dywersyfikacja), zwiększając tym samym bezpieczeństwo
energetyczne kraju oraz integrację rynków europejskich.
Zdolności przesyłowe poszczególnych gazociągów, zaproponowanych w art. 38 pkt 2
lit. k–x, są pochodną wielkości wprowadzonego strumienia gazu oraz poziomu ciśnień
występujących w rurociągach (układach gazociągów), a także sposobu prowadzenia
ruchu w systemie przesyłowym. Przepustowości te w poszczególnych gazociągach będą
wynosiły od kilkudziesięciu tys. m3/h do nawet kilku mln m3/h przy pewnych
określonych parametrach.
Rozbudowa systemu przesyłowego pozwoli na dostawy paliwa na rozwijający się
polski rynek gazu, w tym w szczególności do odbiorców z sektora
elektroenergetycznego. Dodatkowo rozbudowa systemu umożliwi transport gazu
pochodzącego z niekonwencjonalnych źródeł gazu – gazu łupkowego w przewidywanej
ilości od 2 do 10 mld m3/rok, a także z innych alternatywnych (nowych) kierunków
dostaw w ilościach: Słowacja – 5,7–9,5 mld m3/rok; Czechy (nowe połączenie) –
6,5–10 mld m3/rok (od 2020 r.); a także zwiększenie odbioru gazu z terminalu LNG
w Świnoujściu po jego rozbudowie do docelowej przepustowości 7,5 mld m3/rok oraz
odbiór gazu z SGT w ilościach wyższych niż obecnie odbierane. Budowa połączenia
Polska – Litwa pozwoli na eksport gazu w ilości 2,3 mld m3/rok, natomiast połączenia
z systemami Słowacji i Czech pozwolą na eksport gazu w kierunku tych krajów
w ilościach odpowiednio ok. 4,7 i 5 mld m3/rok.
Pozostałe inwestycje towarzyszące, określone w art. 38 pkt. 2 lit. y–z, zostały
przedstawione w poniższej tabeli:
Lp.
Nazwa inwestycji
długość/powierzchnia
budowa gazociągów o średnicy nie mniejszej niż 200 mm
i maksymalnym ciśnieniu roboczym MOP nie mniejszym niż
5,5 MPa łączących sieć przesyłową z jednostkami
1 wytwórczymi lub jednostkami kogeneracji w rozumieniu
450 km
ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne
o mocy przyłączeniowej nie mniejszej niż 5000 m3/h, wraz
z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi
49
budowa tłoczni gazu niezbędnych do funkcjonowania
gazociągów, o których mowa w lit. a–y, o przepustowości nie
2
ok. 32 ha
mniejszej niż 50 000 m3/h wraz z infrastrukturą niezbędną do
ich obsługi
Optymalizacja czasu trwania procesów inwestycyjnych
Wprowadzenie w życie projektowanych przepisów pozytywnie wpłynie na czas trwania
procesu inwestycyjnego w dwojaki sposób. Po pierwsze, przez zwiększenie pewności w
zakresie planowania czasu trwania procesu inwestycyjnego, dzięki czemu możliwe
będzie zmniejszenie nakładów finansowych na poszczególne inwestycje.
Przewidywalność terminów realizacji jest uzyskiwana przez natychmiastową
wykonalność decyzji administracyjnych, skrócone terminy do wnoszenia środków
zaskarżenia, rozpatrywania odwołań i skarg oraz ograniczenie możliwości stwierdzenia
nieważności decyzji administracyjnych.
Po drugie, czas trwania procesów inwestycyjnych zostanie istotnie ograniczony.
Głównym powodem zaoszczędzenia czasu jest uniknięcie wprowadzania gazociągów
do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, skrócony czas wydawania
decyzji o pozwolenie na budowę oraz skrócenie okresu pozyskiwania gruntów pod
inwestycję. Z uwagi na możliwość równoczesnej realizacji zmiany w studium
uwarunkowań i koncepcji zagospodarowania terenu, a także uzyskiwania decyzji
środowiskowej oraz zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
należy ocenić, że łączny czas oszczędzany w wyniku realizacji inwestycji w trybie
znowelizowanej ustawy terminalowej wyniesie od 14 do 23 miesięcy.
Obniżenie kosztów realizacji inwestycji
Nowelizacja ustawy terminalowej spowoduje daleko idące obniżenie kosztów realizacji
inwestycji, co z kolei umożliwi realizację większej liczby projektów. Oszczędności
wynikać będą ze skrócenia i uproszczenia procesu inwestycyjnego oraz ze zmiany
w zakresie pobierania opłat za usunięcie drzew i krzewów z terenów lasów.
W odniesieniu do projektowanych zmian w zakresie opłat za usunięcie drzew
i krzewów z terenów lasów należy podkreślić, że nie uprzywilejowują one inwestora
działającego na podstawie ustawy terminalowej w stosunku do innych podmiotów
50
prowadzących procesy inwestycyjne poza trybem przedmiotowej specustawy.
Projektowane zwolnienie inwestora z opłat za usunięcie drzew w przypadkach,
o których mowa w art. 83 ust. 6 u.o.p., zrównuje sytuację prawną inwestora z sytuacją
innych podmiotów realizujących inwestycje na zasadach ogólnych, w takim bowiem
przypadku opłaty w sytuacjach, o których mowa w art. 83 ust. 6 u.o.p., nie są pobierane
z uwagi na to, że omawiany przepis wyłącza obowiązek uzyskiwania zezwoleń na
usunięcie drzew w lasach, a z kolei przepis art. 84 ust. 2 i 3 wyżej wspomnianej ustawy
wiąże obowiązek uiszczenia opłat z obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie
drzew.
Szacuje się, że przywrócenie względem inwestycji objętych zakresem nowelizowanej
ustawy standardu dotyczącego opłat za usunięcie drzew i krzewów obowiązującego
poza reżimem specustawy terminalowej (w jej dotychczasowym brzmieniu) będzie
skutkowało uniknięciem dodatkowych kosztów po stronie inwestora w wysokości
ok. 920 mln zł, które obciążyłyby odbiorców gazu.
Podkreślenia wymaga, że zaproponowane zmiany nie przyznają inwestorowi wsparcia
o charakterze selektywnym, korzystniejszym od tego, z którego inni przedsiębiorcy
mogą korzystać na zasadach ogólnych. Podsumowując, przedmiotowa zmiana
skutkować będzie przywróceniem stanu prawnego sprzed wejścia w życie ustawy
terminalowej z dnia 24 kwietnia 2009 r.
Wpływ regulacji na pracochłonność i poziom obciążeń administracyjnych
Projektowana nowelizacja nie będzie skutkować zwiększeniem pracochłonności
i poziomu obciążeń administracyjnych dla wojewodów w stosunku do zadań, jakie
postawiła przed wojewodami obecnie obowiązująca ustawa o inwestycjach w zakresie
terminalu. Na podstawie tej ustawy wojewodowie przeprowadzili szereg postępowań
o charakterze jednorazowym (dotyczących wskazanych w ustawie inwestycji), a zatem
w zakresie obciążenia wojewodów projektowana nowelizacja będzie raczej kontynuacją
stanu obecnego aniżeli będzie skutkować dodaniem wojewodom dodatkowych, nowych
zadań. Ponadto porównywalny zakres czynności jest wykonywany do tej pory w trybie
funkcjonującego porządku prawnego, w którym organem właściwym do wydania
pozwolenia na budowę jest wojewoda. W toku procedowania sprawdza on dokumenty,
w tym dokumenty lokujące gazociąg w Planie zagospodarowania. Obecnie w ramach
specustawy na podstawie dostarczonych przez inwestora opinii właściwych urzędów
51
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik