Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
11) Izba Gospodarcza Gazownictwa,
12) Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”,
13) Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie,
14) Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych,
15) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego,
16) Instytut Nafty i Gazu,
17) PSE Operator S.A.,
18) Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.,
19) PERN „Przyjaźń” S.A.,
20) Grupa LOTOS S.A.,
21) Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.,
22) Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.
W toku konsultacji społecznych najważniejszymi uwagami zgłoszonymi do projektu
ustawy były propozycje dotyczące poszerzenia zakresu przedmiotowego
i podmiotowego projektowanej ustawy.
Spółka PKN ORLEN S.A. postulowała doprecyzowanie ustawy, wskazując, że budowa
przyłączeń gazowych dla jednostek wytwórczych energii elektrycznej lub cieplnej jako
inwestycji towarzyszących w rozumieniu projektu ustawy będzie obejmować budowę
przyłączeń do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz bezpośrednich przyłączeń
(z pominięciem KSP) do Polskiego Odcinka Systemu Gazociągów Tranzytowych Jamał
– Europa oraz o przyłączenia instalacji wytwórczych należących do strategicznych
gałęzi gospodarki zużywających przemysłowo gaz ziemny, w tym między innymi dla
przemysłu rafineryjnego, petrochemicznego oraz chemicznego.
Spółka PGNiG S.A. proponowała dodanie do katalogu inwestycji towarzyszących
budowy instalacji magazynowych gazu, w tym bezzbiornikowego magazynowania gazu
ziemnego o pojemności czynnej nie mniejszej niż 250 mln m³ wraz z infrastrukturą
niezbędną do ich obsługi.
42
Izba Gospodarcza Gazownictwa sugerowała zmianę charakteru wprowadzanych
udogodnień. W ocenie wnioskodawcy ustawodawca powinien wprowadzić kryteria
przedmiotowe, a nie podmiotowe, aby korzystać mógł z nich każdy podmiot realizujący
w Polsce wskazane inwestycje.
Ponadto równocześnie PGNiG S.A. i Izba Gospodarcza Gazownictwa wystąpiły
o objęcie zakresem ustawy planowanej rozbudowy sieci dystrybucyjnej wysokiego
ciśnienia.
Mając na uwadze, że celem nowelizowanej ustawy jest realizacja inwestycji ściśle
określonych i bezpośrednio związanych z funkcjonowaniem terminalu LNG, wyżej
wymienione propozycje nie zostały uwzględnione. Przedmiotowy akt ma charakter
wyjątkowy i jako taki nie powinien posiadać zbyt obszernego zakresu przedmiotowego
i podmiotowego. Przyjęty w projekcie ustawy zakres przedmiotowy koncentruje się
wyłącznie na inwestycjach niezbędnych do funkcjonowania terminalu.
Należy jednocześnie wskazać, że w trakcie konsultacji społecznych zainteresowane
podmioty wyraziły poparcie dla nowelizacji przedmiotowej ustawy, np. Wojewoda
Wielkopolski stwierdził, że proponowane w projekcie zmiany są słuszne i w dużej
części stanowią odpowiedź na problemy wynikające z praktyki i doświadczeń
uzyskanych w trakcie prowadzonych postępowań administracyjnych na podstawie
obowiązującej ustawy.
3. Wpływ wprowadzenia zmian do ustawy na rozwój infrastruktury gazowej
Jednym z głównych celów projektowanej ustawy jest stworzenie optymalnych
warunków – w szczególności w zakresie prowadzenia procesu inwestycyjnego –
rozwoju infrastruktury gazowej w kraju. Na podstawie omawianej regulacji nastąpi
zwiększenie liczby projektów towarzyszących inwestycji w zakresie terminalu. Ponadto
wprowadzenie w życie nowelizacji ustawy będzie skutkowało istotnym skróceniem
czasu trwania procesów inwestycyjnych oraz obniżeniem ich kosztów.
Inwestycje infrastrukturalne
Szacowany wpływ projektowanej ustawy na rozwój infrastruktury przesyłowej gazu
ziemnego został przedstawiony w poniższej tabeli, która obejmuje wykaz inwestycji
towarzyszących dodawanych na mocy projektowanej regulacji.
43
Parametry techniczne
Opis projektu
Lp.
Gazociąg
Średnica MOP Długość
Przepustowość
[mm]
[MPa]
[km]
[tys. m3/h]
Układ ten stanowi część wschodniego
odcinka Korytarza Północ – Południe.
System gazociągów umożliwi przesył
330/560*
gazu w kierunku północnym,
Ciśnienie początkowe
1 Gustorzyn – Włocławek – Gdynia zapewniając możliwość zaspokojenia
do 1000
8,4
258
6,0/8,0* MPa
potrzeb rynku w obszarze odziaływania
*z tłocznią w Gustorzynie
tego gazociągu. Zapewni bezpieczeństwo
dostaw w szczególności do rozwijającego
się rynku elektroenergetyki.
System gazociągów stanowi przedłużenie
Korytarza Północ – Południe na wschód.
580*/700**
Umożliwia przesył gazu przez Górny
Ciśnienie początkowe
Hermanowice – Strachocina –
Śląsk i Podkarpacie na Słowację
8,0 MPa
2
Pogórska-Wola – Tworzeń –
do 1000
8,4
570
z wykorzystaniem połączenia
*tłocznia w Hermanowicach
Tworóg – Odolanów
międzysystemowego Polska – Słowacja,
** dodatkowa tłocznia
jak również przesył gazu w odwrotnym
w Pogórskiej Woli
kierunku od strony Ukrainy.
44
Udrożnienie odcinka starego układu oraz
konieczność dostosowania do przyszłej
745
Hermanowice – Jarosław –
3
reorganizacji funkcjonowania tego
700
8,4
170
Ciśnienie początkowe
Głuchów – Pogórska Wola
układu przesyłowego. Poprawia
8,0 MPa
bezpieczeństwo eksploatacji.
Podstawowa nitka Korytarza Północ –
Południe. Połączenie układu Lwówek –
1140
Tworóg – Kędzierzyn –
Odolanów z systemem na Górnym
4
1000
8,4
200
Ciśnienie początkowe
Zdzieszowice – Wrocław
Śląsku. Przedłużenie tego układu
5,5 MPa
stanowić będzie połączenie
międzysystemowe Polska – Czechy.
Rozbudowa istniejącego połączenia
260
Skoczów – Komorowice –
5
międzysystemowego Polska – Czechy.
700
8,4
100
Ciśnienie początkowe
Oświęcim – Tworzeń
Element Korytarza Północ – Południe.
4,5 MPa
Zwiększenie przepustowości układu
przesyłu gazu w zachodniej części
Polski, zapewnia bezpieczeństwo dostaw
54
6
Legnica – Polkowice – Żary
oraz rozwój rynku w rejonie Dolnego
300
5,5
110
Ciśnienie początkowe
Śląska na obszarach województw
4,5 MPa
dolnośląskiego i lubuskiego.
45
Zwiększenie przepustowości układu
przesyłu gazu w zachodniej części
250
Polski, zapewnia bezpieczeństwo dostaw
7
Kotowo – Zielona Góra
500
8,4
70
Ciśnienie początkowe
oraz rozwój rynku w rejonie Ziemi
5,0 MPa
Lubuskiej na obszarze województwa
lubuskiego.
Konieczność dostosowania do przyszłej
980
Rembelszczyzna – Wronów –
reorganizacji funkcjonowania układu
8
do 1000
8,4
360
Ciśnienie początkowe
Rozwadów – Strachocina
przesyłowego w południowo-wschodniej
6,0 MPa
i wschodniej Polsce.
Gazociąg stanowi element
tzw. pierścienia warszawskiego.
538
Rembelszczyzna – Mory – Wola
9
Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw i
700
8,4
110
Ciśnienie początkowe
Karczewska
rozwoju rynku w rejonie Warszawy i
5,5 MPa
Mazowsza.
Układ przesyłowy umożliwi
1170
Gustorzyn – Łódź – Piotrków
doprowadzenie gazu z terminalu LNG
Ciśnienie początkowe
10
do 1000
8,4
350
Trybunalski – Tworóg
do odbiorców zlokalizowanych w
5,5 MPa z tłocznią
centralnej Polsce.
w środkowej części
Wronów – Kozienice – Radom –
Planowany gazociąg połączy zachodni
560
11
do 1000
8,4
405
Piotrków Trybunalski –
i wschodni odcinek Korytarza Północ –
Ciśnienie początkowe
46
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik