eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2203
  • Data wpłynięcia: 2014-03-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906

2203

10)  Polski Komitet Energii Elektrycznej, 
11)  Izba Gospodarcza Gazownictwa, 
12)  Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, 
13)  Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, 
14)  Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych, 
15)  Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, 
16)  Instytut Nafty i Gazu, 
17)  PSE Operator S.A.,  
18)  Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., 
19)  PERN „Przyjaźń” S.A., 
20)  Grupa LOTOS S.A., 
21)  Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A., 
22)  Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. 
W  toku  konsultacji  społecznych  najważniejszymi  uwagami  zgłoszonymi  do  projektu 
ustawy  były  propozycje  dotyczące  poszerzenia  zakresu  przedmiotowego 
i podmiotowego projektowanej ustawy.  
Spółka PKN ORLEN S.A. postulowała doprecyzowanie ustawy, wskazując, że budowa 
przyłączeń gazowych dla jednostek wytwórczych energii elektrycznej lub cieplnej jako 
inwestycji  towarzyszących  w  rozumieniu  projektu  ustawy  będzie  obejmować  budowę 
przyłączeń  do  Krajowego  Systemu  Przesyłowego  oraz  bezpośrednich  przyłączeń 
(z pominięciem KSP) do Polskiego Odcinka Systemu Gazociągów Tranzytowych Jamał 
–  Europa  oraz  o  przyłączenia  instalacji  wytwórczych  należących  do  strategicznych 
gałęzi gospodarki zużywających przemysłowo gaz ziemny, w tym między innymi dla 
przemysłu rafineryjnego, petrochemicznego oraz chemicznego. 
Spółka  PGNiG  S.A.  proponowała  dodanie  do  katalogu  inwestycji  towarzyszących 
budowy instalacji magazynowych gazu, w tym bezzbiornikowego magazynowania gazu 
ziemnego  o  pojemności  czynnej  nie  mniejszej  niż  250  mln  m³  wraz  z  infrastrukturą 
niezbędną do ich obsługi. 
42 
 
Izba  Gospodarcza  Gazownictwa  sugerowała  zmianę  charakteru  wprowadzanych 
udogodnień.  W  ocenie  wnioskodawcy  ustawodawca  powinien  wprowadzić  kryteria 
przedmiotowe, a nie podmiotowe, aby korzystać mógł z nich każdy podmiot realizujący 
w Polsce wskazane inwestycje. 
Ponadto  równocześnie  PGNiG  S.A.  i  Izba  Gospodarcza  Gazownictwa  wystąpiły 
o objęcie  zakresem  ustawy  planowanej  rozbudowy  sieci  dystrybucyjnej  wysokiego 
ciśnienia. 
Mając  na  uwadze,  że  celem  nowelizowanej  ustawy  jest  realizacja  inwestycji  ściśle 
określonych  i  bezpośrednio  związanych  z  funkcjonowaniem  terminalu  LNG,  wyżej 
wymienione  propozycje  nie  zostały  uwzględnione.  Przedmiotowy  akt  ma  charakter 
wyjątkowy i jako taki nie powinien posiadać zbyt obszernego zakresu przedmiotowego 
i  podmiotowego.  Przyjęty  w  projekcie  ustawy  zakres  przedmiotowy  koncentruje  się 
wyłącznie na inwestycjach niezbędnych do funkcjonowania terminalu. 
Należy  jednocześnie  wskazać,  że  w trakcie konsultacji  społecznych  zainteresowane 
podmioty  wyraziły  poparcie dla nowelizacji przedmiotowej ustawy, np. Wojewoda 
Wielkopolski  stwierdził,  że  proponowane  w  projekcie  zmiany  są  słuszne  i  w  dużej 
części  stanowią  odpowiedź  na  problemy  wynikające  z  praktyki  i  doświadczeń 
uzyskanych  w  trakcie  prowadzonych  postępowań  administracyjnych  na  podstawie 
obowiązującej ustawy. 
3.  Wpływ wprowadzenia zmian do ustawy na rozwój infrastruktury gazowej 
Jednym  z  głównych  celów  projektowanej  ustawy  jest  stworzenie  optymalnych 
warunków  –  w  szczególności  w  zakresie  prowadzenia  procesu  inwestycyjnego  –
rozwoju  infrastruktury  gazowej  w  kraju.  Na  podstawie  omawianej  regulacji  nastąpi 
zwiększenie liczby projektów towarzyszących inwestycji w zakresie terminalu. Ponadto 
wprowadzenie  w  życie  nowelizacji  ustawy  będzie  skutkowało  istotnym  skróceniem 
czasu trwania procesów inwestycyjnych oraz obniżeniem ich kosztów. 
Inwestycje infrastrukturalne 
Szacowany  wpływ  projektowanej  ustawy  na  rozwój  infrastruktury  przesyłowej  gazu 
ziemnego  został  przedstawiony  w  poniższej  tabeli,  która  obejmuje  wykaz  inwestycji 
towarzyszących dodawanych na mocy projektowanej regulacji. 
 
43 
 
 
Parametry techniczne 
Opis projektu 
Lp. 
Gazociąg 
Średnica MOP  Długość 
Przepustowość 
[mm] 
[MPa] 
[km] 
[tys. m3/h] 
Układ ten stanowi część wschodniego 
odcinka Korytarza Północ – Południe. 
System gazociągów umożliwi przesył 
330/560* 
gazu w kierunku północnym, 
Ciśnienie początkowe  
1  Gustorzyn – Włocławek – Gdynia  zapewniając możliwość zaspokojenia 
do 1000 
8,4 
258 
6,0/8,0* MPa 
potrzeb rynku w obszarze odziaływania 
*z tłocznią w Gustorzynie 
tego gazociągu. Zapewni bezpieczeństwo 
dostaw w szczególności do rozwijającego 
się rynku elektroenergetyki. 
System gazociągów stanowi przedłużenie 
Korytarza Północ – Południe na wschód. 
580*/700** 
Umożliwia przesył gazu przez Górny 
 Ciśnienie początkowe 
Hermanowice – Strachocina – 
Śląsk i Podkarpacie na Słowację 
 8,0 MPa  

Pogórska-Wola – Tworzeń –
do 1000 
8,4 
570 
z wykorzystaniem połączenia 
*tłocznia w Hermanowicach  
Tworóg – Odolanów 
międzysystemowego Polska – Słowacja, 
** dodatkowa tłocznia 
jak również przesył gazu w odwrotnym 
w Pogórskiej Woli 
kierunku od strony Ukrainy. 
44 
 
Udrożnienie odcinka starego układu oraz 
konieczność dostosowania do przyszłej 
745 
Hermanowice – Jarosław – 

reorganizacji funkcjonowania tego 
700 
8,4 
170 
Ciśnienie początkowe  
Głuchów – Pogórska Wola 
układu przesyłowego. Poprawia 
8,0 MPa 
bezpieczeństwo eksploatacji. 
Podstawowa nitka Korytarza Północ – 
Południe. Połączenie układu Lwówek – 
1140 
Tworóg – Kędzierzyn – 
Odolanów z systemem na Górnym 

1000 
8,4 
200 
Ciśnienie początkowe  
Zdzieszowice – Wrocław 
Śląsku. Przedłużenie tego układu 
5,5 MPa 
stanowić będzie połączenie 
międzysystemowe Polska – Czechy. 
Rozbudowa istniejącego połączenia 
260 
Skoczów – Komorowice – 

międzysystemowego Polska – Czechy. 
700 
8,4 
100 
Ciśnienie początkowe  
Oświęcim – Tworzeń 
Element Korytarza Północ – Południe. 
4,5 MPa 
Zwiększenie przepustowości układu 
przesyłu gazu w zachodniej części 
Polski, zapewnia bezpieczeństwo dostaw 
54 

Legnica – Polkowice – Żary  
oraz rozwój rynku w rejonie Dolnego 
300 
5,5 
110 
Ciśnienie początkowe 
Śląska na obszarach województw 
 4,5 MPa 
dolnośląskiego i lubuskiego. 
 
45 
 
Zwiększenie przepustowości układu 
przesyłu gazu w zachodniej części 
250 
Polski, zapewnia bezpieczeństwo dostaw 

Kotowo – Zielona Góra 
500 
8,4 
70 
Ciśnienie początkowe  
oraz rozwój rynku w rejonie Ziemi 
5,0 MPa 
Lubuskiej na obszarze województwa 
lubuskiego. 
Konieczność dostosowania do przyszłej 
980 
Rembelszczyzna – Wronów – 
reorganizacji funkcjonowania układu 

do 1000 
8,4 
360 
Ciśnienie początkowe  
Rozwadów – Strachocina  
przesyłowego w południowo-wschodniej 
6,0 MPa 
i wschodniej Polsce.  
Gazociąg stanowi element  
tzw. pierścienia warszawskiego. 
538 
 Rembelszczyzna – Mory – Wola 

Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw i 
700 
8,4 
110 
Ciśnienie początkowe  
Karczewska 
rozwoju rynku w rejonie Warszawy i 
5,5 MPa 
Mazowsza. 
Układ przesyłowy umożliwi 
1170 
Gustorzyn – Łódź – Piotrków 
doprowadzenie gazu z terminalu LNG 
Ciśnienie początkowe 
10 
do 1000 
8,4 
350 
Trybunalski – Tworóg 
do odbiorców zlokalizowanych w 
 5,5 MPa z tłocznią 
centralnej Polsce. 
w środkowej części 
Wronów – Kozienice – Radom – 
Planowany gazociąg połączy zachodni  
560  
11 
do 1000 
8,4 
405 
Piotrków Trybunalski – 
i wschodni odcinek Korytarza Północ – 
Ciśnienie początkowe  
46 
 
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: