Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
pozwolenie na budowę, które będzie obowiązujące. Zatem nie będzie to stanowić
dodatkowego obciążenia wojewody, gdyż w normalnym przypadku prawnym te
dokumenty byłyby analizowane i weryfikowane. Przyjmuje się, że będzie to stanowiło
porównywalną pracochłonność.
W odniesieniu do kwestii ustanowienia wojewody organem egzekucyjnym obowiązków
niepieniężnych wynikających z decyzji wydanych na podstawie ustawy, to zmiana ta
ma na celu skonsolidowanie postępowania w ramach jednego organu, co przyczyni się
do jego przyśpieszenia i zwiększenia efektywności procedury. Dotychczasowe
doświadczenia inwestora z realizacji inwestycji na bazie obecnej specustawy wskazują
ponadto, że przypadki egzekucji obowiązków niepieniężnych wynikających z decyzji
wydanych na podstawie ustawy miały charakter incydentalny. W rezultacie także i ta
zmiana nie będzie skutkowała istotnym zwiększeniem nakładu pracy po stronie
urzędów wojewódzkich.
Ponadto przedmiotowa ustawa skutkować będzie zmniejszeniem zakresu obowiązków
ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
Projektowany przepis art. 15 ust. 6 wyłącza, wyrażony w art. 32 ust. 1 pkt 3 Prawa
budowlanego, wymóg uzyskania zgody ministra właściwego do spraw budownictwa,
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na budowę gazociągów o zasięgu krajowym
oraz tych, których budowa wynika z umów międzynarodowych. Wyżej wspomniany
przepis Prawa budowlanego został wprowadzony do Prawa budowlanego jako
realizacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca
2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej
dyrektywę 2003/55/WE (Dz. Urz. UE L 211 z 14.08.2009, s. 94), która dopuszcza
ograniczenia udzielania zezwoleń na budowę i eksploatację systemu gazociągów w
określonych sytuacjach. Jeżeli zatem ustawodawca decyduje o tym, że w celu
zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa celowe jest zrealizowanie
konkretnych inwestycji, to nie ma potrzeby przeprowadzania kolejnego postępowania,
w którym minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej miałby weryfikować zasadność realizacji tej konkretnej, zatwierdzonej
już przez ustawodawcę inwestycji.
52
W odniesieniu do inwestora, zostaną na niego nałożone nowe obowiązki
administracyjne, w szczególności obowiązek dopełnienia wymogów związanych ze
składaniem wniosku o wydanie pozwolenia na budowę inwestycji w zakresie terminalu
(projektowany art. 16 ust. 2) oraz obowiązek uzyskania opinii poszczególnych organów
(projektowany art. 6 ust. 3). Jednakże zmiany te będą zrównoważone przez
usprawnienie pewnych elementów procesu inwestycyjnego (np. uniknięcie
wprowadzania gazociągów do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
skrócony czas wydawania decyzji o pozwolenie na budowę oraz skrócenie okresu
pozyskiwania gruntów pod inwestycję). Ogół zmian dotyczących obowiązków
administracyjnych inwestorów będzie skutkował istotnym przyspieszeniem procesów
inwestycyjnych i obniżeniem poziomu obciążeń administracyjnych.
Nie przewiduje się zwiększenia pracochłonności i poziomu obciążeń administracyjnych
dla innych podmiotów uczestniczących w realizacji inwestycji w trybie ustawy.
Przedmiotowa regulacja dotyczy realizacji procesów inwestycyjnych, nie będzie miała
przy tym ścisłego wpływu na ochronę środowiska. Nowe regulacje nie zmieniają
merytorycznie dotychczas przyjętego ładu prawnego w tym zakresie. Określenie
wpływu projektowanego uprawnienia wojewody do zobowiązania inwestora
w pozwoleniu na budowę inwestycji w zakresie terminalu do przesadzenia drzew lub
krzewów we wskazane miejsce (projektowany art. 16 ust. 3) nie będzie miał
negatywnego wpływu na skuteczność ochrony cennych przyrodniczo drzew
usytuowanych na terenach objętych przedmiotowymi inwestycjami.
Zgodnie z art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235, z późn. zm.)
w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydawanej po przeprowadzeniu oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, właściwy organ określa warunki
wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania
przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych
wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia
uciążliwości dla terenów sąsiednich. Jeśli z przeprowadzonej oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko wynika potrzeba wykonania kompensacji przyrodniczej
lub zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na
53
środowisko, właściwy organ w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nakłada
obowiązek wykonania odpowiednich działań (por. art. 82 ust. 1 pkt 2 ustawy
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie). Oznacza to, że zmiana
brzmienia art. 16 ust. 3 ustawy nie będzie zagrażała skuteczności ochrony cennych
przyrodniczo drzew.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Inwestycje objęte zakresem regulacji, tj. inwestycje towarzyszące inwestycji w zakresie
terminalu LNG, będą finansowane ze środków pozabudżetowych, ze środków własnych
inwestora oraz kredytów pozyskanych przez inwestorów dla celów ich realizacji,
w związku z czym – co do zasady – ich realizacja nie będzie miała bezpośredniego
wpływu na sektor finansów publicznych.
Finansowanie niektórych inwestycji objętych zakresem przedmiotowej regulacji
odbędzie się z udziałem środków Unii Europejskiej. Należy również zaznaczyć, że nie
przewiduje się wyłączania stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych
w zakresie umów niezbędnych do realizacji rozszerzonego wykazu inwestycji
określonych w projektowanej ustawie.
Koszty budżetowe
Do kosztów budżetowych zaliczyć należy koszty wywłaszczeń nieruchomości pod
obiekty powierzchniowe gazociągów oraz tłoczni. Łączny koszt wywłaszczeń pod
obiekty powierzchniowe szacuje się na ok. 77,4 mln zł. Koszt ten został opracowany na
podstawie szacowanej łącznej powierzchni nieruchomości podlegających
wywłaszczeniu – ok. 77 ha oraz przy założeniu ceny nieruchomości w wysokości
50–100 zł/m2 .
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na wykonywanie
zadań przejętych przez wojewodów wynosi:
1) w 2014 r. – 0 zł;
2) w 2015 r. – 300 tys. zł;
3) w 2016 r. – 21 510 tys. zł;
3) Przyjęty na potrzeby szacunków przedział cenowy jednego m2 nieruchomości został opracowany na
podstawie danych historycznych zebranych z dotychczasowych doświadczeń z realizacji inwestycji
podlegających nowelizowanej ustawie.
54
4) w 2017 r. – 10 140 tys. zł;
5) w 2018 r. – 21 050 tys. zł;
6) w 2019 r. – 13 840 tys. zł;
7) w 2020 r. – 3 000 tys. zł;
8) w 2021 r. – 1 500 tys. zł;
9) w 2022 r. – 6 080 tys. zł;
10) w 2023 r. – 0 zł.
Zgodnie z przyjętymi założeniami w 2022 r. zostaną poniesione ostatnie koszty
związane z uchwaleniem ustawy.
Warto podkreślić, że w odniesieniu do inwestycji liniowych, koszty związane
z ustanowieniem służebności dla gazociągów przesyłowych nie będą obciążały budżetu
państwa, gdyż będą ponoszone bezpośrednio przez inwestora.
Dodatkowo uwzględnić należy koszty związane z wyłączaniem gruntów z produkcji
leśnej, przy czym koszt ten nie będzie w całości obciążał sektora finansów publicznych,
ponieważ jest on ponoszony przez podmiot posiadający tytuł do danego gruntu, a zatem
jedynie w części przypadków będą to jednostki samorządu terytorialnego. Łączny
szacunkowy koszt wyłączenia gruntów z produkcji leśnej szacuje się na ok. 24 mln zł.
Koszt ten został opracowany na podstawie szacowanej łącznej powierzchni leśnych
podlegających wygaszeniu zarządu – ok. 300 ha oraz przy założeniu stawki
jednostkowej wyłączania gruntów spod produkcji leśnej w wysokości 80 000 zł/ha ).
Wpływy budżetowe
Wejście w życie projektowanych zmian ustawy spowoduje pozytywne skutki finansowe
dla sektora finansów publicznych. Projektowane rozwiązania umożliwią znacznie
szybszą realizację prac w zakresie także przygotowania i realizacji inwestycji
towarzyszących w rozumieniu ustawy. Realizacja powyższych inwestycji spowoduje
znaczące zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT oraz pośrednio
również z podatków dochodowych od wykonawców, podwykonawców oraz
pracowników zatrudnionych przy ich realizacji. Zwiększą się również przychody gmin
4) Przyjęta na potrzeby szacunków wartość jednostkowej stawki wygaszania zarządu dla powierzchni
leśnych została opracowana na podstawie danych historycznych zebranych z dotychczasowych
doświadczeń z realizacji inwestycji podlegających nowelizowanej ustawie.
55
z tytułu podatku od nieruchomości od nowo powstałych obiektów budowlanych oraz
z tytułu opłaty eksploatacyjnej.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przewiduje się, że wejście w życie ustawy pozytywnie wpłynie na konkurencyjność
polskiej gospodarki, poprawi sytuację na rynku pracy, wzmocni polskich
przedsiębiorców oraz ożywi koniunkturę gospodarczą. Szacuje się, że w wyniku
nowelizacji ustawy dochody ludności zwiększą się o ok. 1,0 mld zł.
Kwota ta stanowi dochód ludności z tytułu:
a) odszkodowań zgodnie z art. 23 ust. 1 za nieruchomości, użytkowanie wieczyste oraz
ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości, o których mowa w art. 20 ust. 3, 4
i 12, tj. przysługujących dotychczasowym właścicielom, użytkownikom wieczystym
lub osobom, którym przysługuje ograniczone prawo rzeczowe do nieruchomości.
Zobowiązanym do zapłaty odszkodowań za wywłaszczenie nieruchomości,
wygaśnięcie prawa użytkowania wieczystego lub wygaśnięcie ograniczonych praw
rzeczowych jest wojewoda.
Inwestor, na podstawie odrębnego porozumienia zawartego z wojewodą, może
pokryć koszty ustalenia wysokości tych odszkodowań.
b) odszkodowań przysługujących właścicielom za ograniczenie w sposobie korzystania
z nieruchomości w celu zapewnienia prawa do wejścia na teren nieruchomości dla
prowadzenia na nich budowy inwestycji w zakresie terminalu, a także prac
związanych z konserwacją lub usuwaniem awarii zgodnie z art. 24 ust. 1. Decyzje
w zakresie odszkodowania wydaje wojewoda. Obowiązek zapłaty odszkodowania
obciąża inwestora. Inwestor na podstawie odrębnego porozumienia zawartego
z wojewodą pokrywa koszty ustalenia wysokości odszkodowań.
Są to odszkodowania, które zostaną wyliczone na podstawie operatów szacunkowych
opracowanych przez uprawnionych rzeczoznawców działających na zlecenie
wojewodów. Kwota powyższych odszkodowań poza zakresem objętym regułą
budżetową będzie finansowana przez inwestora. Koszty opracowania operatów zostaną
poniesione w 100% przez Inwestora na mocy porozumień podpisanych z wojewodą,
w związku z czym nie będą one obciążać budżetu wojewody.
56
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik