eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2203
  • Data wpłynięcia: 2014-03-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906

2203

dniem  wejścia  w życie  nowelizacji, termin ten  liczony  jest  według  dotychczasowych 
zasad i wynosi miesiąc od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. 
Przepis art. 7 określa termin wejścia w życie ustawy nowelizującej na 14 dni od dnia jej 
ogłoszenia. Jak najszybsze wejście w życie ustawy pozwoli na realizację strategicznych 
inwestycji koniecznych do zabezpieczenia bezpieczeństwa  energetycznego  państwa. 
Działania w zakresie dywersyfikacji kładą nacisk na realizację zadań umożliwiających 
przygotowanie  systemu  do  współpracy  z  terminalem  LNG.  Do  odbioru 
i rozprowadzenia gazu z nowego  kierunku  dostaw  niezbędne jest wybudowanie 
gazociągów wpisanych na listę inwestycji towarzyszących.  
Biorąc  pod  uwagę  potrzebę  długoterminowego  zapewnienia  stabilności  dostaw  do 
odbiorców krajowych, gazociągi międzysystemowe (interkonektory) planowane są przy 
założeniu, że powinny zapewniać możliwość wspomagania terminalu LNG i krajowych 
podziemnych magazynów gazu w  pokrywaniu ewentualnych przerw w  dostawach 
z tych  źródeł  lub  na  innych  kluczowych  kierunkach  importu.  Zadania  te  dopełnią 
realizowany obecnie program inwestycyjny  i  zapewnią  osiągnięcie  optymalnego 
poziomu  dywersyfikacji.  Wymienione  w  art.  38  pkt  2  gazociągi  oraz  połączenia 
międzysystemowe będą także mogły być wykorzystane do wspierania etapu rozwoju na 
terytorium Polski przemysłu wydobywczego gazu ze złóż niekonwencjonalnych. 
Szybkie wprowadzenie dodatkowych inwestycji do ustawy  będzie  skutkowało 
podwyższeniem  efektywności  funkcjonowania  systemu  przesyłu  gazu  oraz  poprawą 
stanu  bezpieczeństwa  energetycznego  kraju w zakresie dostaw gazu na potrzeby 
gospodarki.  
Charakterystyka  i  ocena  przewidywanych,  związanych  z  wejściem  w  życie  aktu 
skutków prawnych 
Biorąc  pod  uwagę  doświadczenia  z  procesu  planowania  i  przygotowania  aktualnie 
realizowanych w oparciu o ustawę  zadań  inwestycyjnych,  w projekcie nowelizacji 
wprowadzone  zostały  zmiany,  które  pozwolą  na  zwiększenie  skuteczności 
przewidzianych w niej mechanizmów.  
Nowelizacja  ustawy w zakresie proponowanym w projekcie,  w  sposób  istotny  będzie 
oddziaływać  na  podmioty  realizujące  ww.  przedsięwzięcia  oraz  na  podmioty 
wykonujące działalność gospodarczą z nimi powiązaną, tj. projektantów, wykonawców 
oraz dostawców. 
37 
 
Zgodność  z  prawem  europejskim,  zainteresowanie  w  trybie  przepisów  o  działalności 
lobbingowej, kwestia notyfikacji 
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. 
Działając  na  podstawie  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności  lobbingowej  
w procesie stanowienia prawa  (Dz.  U.  z 2005 r.  Nr 169, poz. 1414,  z  późn.  zm.) 
zainteresowanie pracami nad projektem ustawy zgłosiła spółka PKN Orlen S.A. 
Projekt  podlegał  konsultacjom  na  forum  Komisji  Wspólnej  Rządu  i  Samorządu 
Terytorialnego  na posiedzeniu w dniu 30 stycznia 2013 r., w toku którego projekt 
uznany został za uzgodniony.  
W toku prac nad  ustawą  w  ramach  Zespołu  ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, 
Polityki  Regionalnej  oraz  Środowiska  Komisji  Wspólnej  Rządu  i  Samorządu 
Terytorialnego 
województwo 
zachodniopomorskie 
pozytywnie  zaopiniowało 
przedłożony  projekt  ustawy,  co  jest  szczególnie  istotne  w  kontekście  faktu,  iż  na 
podstawie obecnie obowiązującej ustawy znaczna część inwestycji realizowanych jest 
właśnie na obszarze województwa zachodniopomorskiego. Potwierdza to, że przyjęte w 
przedmiotowej regulacji rozwiązania  sprawdziły  się  w  praktyce  inwestycyjnej  oraz 
mają pozytywny wpływ na sytuację regionów, w których są prowadzone. 
Ustawa  nakłada  szczególnie  szeroki  zakres  obowiązków  na  operatora  systemu 
przesyłowego  gazowego,  spółkę  Operator  Gazociągów  Przesyłowych  GAZ-SYSTEM 
S.A.,  która  na  mocy  obowiązującego  prawa  jest  odpowiedzialna  za  bieżące 
i długookresowe  bezpieczeństwo  funkcjonowania  tego  systemu  oraz  niezbędną 
rozbudowę sieci przesyłowej, w tym połączeń z innymi systemami gazowymi. Spółka 
realizuje zadania nałożone na nią ustawą od 2009 r.  
Nadzór sprawowany  przez  Ministra  Skarbu  Państwa  nad  realizacją  inwestycji 
w zakresie  terminalu  regazyfikacyjnego  skroplonego  gazu  ziemnego  w  Świnoujściu 
oraz  inwestycji  towarzyszących,  prowadzony  na  podstawie  obecnie  obowiązującej 
ustawy, oraz problemy sygnalizowane przez podmioty realizujące poszczególne zadania 
inwestycyjne  wskazują  na  konieczność  nowelizacji  przedmiotowej  ustawy 
w proponowanym zakresie.  
W  szczególności  celowe  jest  dalsze  uproszczenie  i  przyspieszenie  realizacji  procesu 
inwestycyjnego  oraz  usunięcie  wątpliwości  interpretacyjnych  ujawnionych  w  trakcie 
38 
 
stosowania dotychczasowych przepisów ustawy  w zakresie procedur formalno- 
-prawnych. 
Jednocześnie  wymóg  realizacji  strategicznych  (istotnych  dla  gospodarki  krajowej) 
przedsięwzięć  inwestycyjnych  niezbędnych  do zabezpieczenia efektywnego 
wykorzystania  terminalu  LNG  w  Świnoujściu,  pociągających  za  sobą  zwiększanie 
poziomu  bezpieczeństwa  energetycznego  państwa  poprzez  m.in.  dywersyfikację 
dostaw, jest uzasadnieniem dla uchwalenia przedmiotowej nowelizacji. 
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach 
dotyczących  sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów 
prawnych. 
 
 
39 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI  
1.  Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja 
Projekt ustawy oddziaływać będzie na kilka kategorii podmiotów.  
Do  pierwszej  należy  zaliczyć  podmioty,  które  będą  realizowały  inwestycje  objęte 
zakresem projektowanej regulacji, tj.: inwestycje w zakresie terminalu, jak i inwestycje 
towarzyszące.  Zgodnie  z  ustawą,  w  tym  przypadku  będzie  to  Operator  Gazociągów 
Przesyłowych  GAZ-SYSTEM  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  który  realizować  będzie 
inwestycje  towarzyszące  ujęte  w  rozszerzonym  katalogu  zawartym  w  art.  38  pkt  2 
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu 
ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 700, z późn. zm.) (dalej: ustawa).  
W  stosunku  do  zadań  realizowanych  przez  ten  podmiot  stosowane  będą  uproszczone 
i skoncentrowane  w  zakresie  właściwości  organów  procedury administracyjne, co 
umożliwi ograniczenie kosztów i czasu trwania procesu inwestycyjnego, a tym samym 
przyczyni  się  do  poprawy  warunków  funkcjonowania  wszystkich  podmiotów 
korzystających z paliwa gazowego.  
Drugą  kategorię  podmiotów  objętych  zakresem  oddziaływania  regulacji  stanowią 
jednostki sektora publicznego, w tym jednostki administracji rządowej i samorządowej, 
zaangażowane  jako  organy  właściwe  do  wydawania  rozstrzygnięć  lub  przedstawiania 
stanowiska  lub  w  inny  sposób  uczestniczące  w  procesach  inwestycyjnych  objętych 
zakresem 
ustawy. Projektowana  regulacja  spowoduje  zwiększenie  zakresu 
realizowanych inwestycji, co skutkować będzie  zwiększeniem obowiązków ciążących 
na  wojewodzie,  który  w  szerszym  niż  dotychczas  zakresie  stanie  się  organem 
właściwym  m.in.  w  sprawach  z  zakresu  ustalenia  lokalizacji  inwestycji,  pozwoleń  na 
budowę inwestycji oraz wydawania zezwoleń na wejście na teren nieruchomości. 
Ponadto  omawiana  regulacja  wskazuje  marszałka  województwa,  który  stanie  się 
jedynym  organem  właściwym  w  sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego, 
o którym mowa w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. 
z 2012 r. poz. 145,  z  późn.  zm.),  w stosunku do inwestycji  objętych  zakresem  ustawy 
(o ile jest ono wymagane w danym przypadku). Dodatkowo będzie ona miała wpływ na 
działalność  Państwowych  Gospodarstw  Leśnych  Lasy  Państwowe,  jako  że  – 
w określonych  przypadkach  –  dotyka  kwestii  opłat  za  wycinkę  drzew  w  lasach 
40 
 
pobieranych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody 
(Dz. U. z 2013 r. poz. 627, 628 i 842) (dalej: u.o.p.). 
Trzecią  grupą  podmiotów,  na  które  oddziaływać  będzie  projektowana  regulacja,  są 
właściciele  i  użytkownicy  wieczyści  nieruchomości,  a  także  podmioty,  którym 
przysługują ograniczone prawa rzeczowe w stosunku do nieruchomości, których będą 
dotyczyć  decyzje  o  lokalizacji  inwestycji,  stanowiące  podstawę  przejścia  własności 
nieruchomości  na  rzecz  Skarbu  Państwa  oraz  ograniczenia  sposobu  korzystania 
z nieruchomości.  
Podmioty  należące  do  trzech  wymienionych  powyżej  kategorii  są  bezpośrednimi 
adresatami norm zawartych w projektowanej regulacji.  
Do ostatniej – czwartej – grupy należą podmioty, na które projektowana ustawa wywrze 
pośredni  wpływ  w  postaci  zwiększenia  popytu  na  wykonywane  przez  nie  usługi 
i roboty.  Przede  wszystkim  należy  w  tym  miejscu  wymienić  podmioty  świadczące 
usługi  lub  wykonujące  roboty  związane  z  budową  i  modernizacją  infrastruktury 
gazowej.  
2.  Zakres konsultacji społecznych 
Projekt zmian ustawy  został  udostępniony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej 
Ministerstwa  Skarbu  Państwa.  Ponadto  projekt  podlegał  konsultacjom  na  forum 
Komisji  Wspólnej  Rządu  i  Samorządu  Terytorialnego  oraz  został  przekazany  do 
konsultacji społecznych z następującymi partnerami: 
1)  KK NSZZ „Solidarność”, 
2)  Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, 
3)  Forum Związków Zawodowych, 
4)  Konfederacja Pracodawców Polskich, 
5)  Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, 
6)  Związek Rzemiosła Polskiego, 
7)  Business Center Club – Związek Pracodawców, 
8)  Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, 
9)  Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska, 
41 
 
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: