Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy określenia zasad przygotowania i realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z jego funkcjonowaniem
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2203
- Data wpłynięcia: 2014-03-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 906
2203
zasad i wynosi miesiąc od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Przepis art. 7 określa termin wejścia w życie ustawy nowelizującej na 14 dni od dnia jej
ogłoszenia. Jak najszybsze wejście w życie ustawy pozwoli na realizację strategicznych
inwestycji koniecznych do zabezpieczenia bezpieczeństwa energetycznego państwa.
Działania w zakresie dywersyfikacji kładą nacisk na realizację zadań umożliwiających
przygotowanie systemu do współpracy z terminalem LNG. Do odbioru
i rozprowadzenia gazu z nowego kierunku dostaw niezbędne jest wybudowanie
gazociągów wpisanych na listę inwestycji towarzyszących.
Biorąc pod uwagę potrzebę długoterminowego zapewnienia stabilności dostaw do
odbiorców krajowych, gazociągi międzysystemowe (interkonektory) planowane są przy
założeniu, że powinny zapewniać możliwość wspomagania terminalu LNG i krajowych
podziemnych magazynów gazu w pokrywaniu ewentualnych przerw w dostawach
z tych źródeł lub na innych kluczowych kierunkach importu. Zadania te dopełnią
realizowany obecnie program inwestycyjny i zapewnią osiągnięcie optymalnego
poziomu dywersyfikacji. Wymienione w art. 38 pkt 2 gazociągi oraz połączenia
międzysystemowe będą także mogły być wykorzystane do wspierania etapu rozwoju na
terytorium Polski przemysłu wydobywczego gazu ze złóż niekonwencjonalnych.
Szybkie wprowadzenie dodatkowych inwestycji do ustawy będzie skutkowało
podwyższeniem efektywności funkcjonowania systemu przesyłu gazu oraz poprawą
stanu bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw gazu na potrzeby
gospodarki.
Charakterystyka i ocena przewidywanych, związanych z wejściem w życie aktu
skutków prawnych
Biorąc pod uwagę doświadczenia z procesu planowania i przygotowania aktualnie
realizowanych w oparciu o ustawę zadań inwestycyjnych, w projekcie nowelizacji
wprowadzone zostały zmiany, które pozwolą na zwiększenie skuteczności
przewidzianych w niej mechanizmów.
Nowelizacja ustawy w zakresie proponowanym w projekcie, w sposób istotny będzie
oddziaływać na podmioty realizujące ww. przedsięwzięcia oraz na podmioty
wykonujące działalność gospodarczą z nimi powiązaną, tj. projektantów, wykonawców
oraz dostawców.
37
Zgodność z prawem europejskim, zainteresowanie w trybie przepisów o działalności
lobbingowej, kwestia notyfikacji
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Działając na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
zainteresowanie pracami nad projektem ustawy zgłosiła spółka PKN Orlen S.A.
Projekt podlegał konsultacjom na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego na posiedzeniu w dniu 30 stycznia 2013 r., w toku którego projekt
uznany został za uzgodniony.
W toku prac nad ustawą w ramach Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego,
Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego
województwo
zachodniopomorskie
pozytywnie zaopiniowało
przedłożony projekt ustawy, co jest szczególnie istotne w kontekście faktu, iż na
podstawie obecnie obowiązującej ustawy znaczna część inwestycji realizowanych jest
właśnie na obszarze województwa zachodniopomorskiego. Potwierdza to, że przyjęte w
przedmiotowej regulacji rozwiązania sprawdziły się w praktyce inwestycyjnej oraz
mają pozytywny wpływ na sytuację regionów, w których są prowadzone.
Ustawa nakłada szczególnie szeroki zakres obowiązków na operatora systemu
przesyłowego gazowego, spółkę Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM
S.A., która na mocy obowiązującego prawa jest odpowiedzialna za bieżące
i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tego systemu oraz niezbędną
rozbudowę sieci przesyłowej, w tym połączeń z innymi systemami gazowymi. Spółka
realizuje zadania nałożone na nią ustawą od 2009 r.
Nadzór sprawowany przez Ministra Skarbu Państwa nad realizacją inwestycji
w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
oraz inwestycji towarzyszących, prowadzony na podstawie obecnie obowiązującej
ustawy, oraz problemy sygnalizowane przez podmioty realizujące poszczególne zadania
inwestycyjne wskazują na konieczność nowelizacji przedmiotowej ustawy
w proponowanym zakresie.
W szczególności celowe jest dalsze uproszczenie i przyspieszenie realizacji procesu
inwestycyjnego oraz usunięcie wątpliwości interpretacyjnych ujawnionych w trakcie
38
stosowania dotychczasowych przepisów ustawy w zakresie procedur formalno-
-prawnych.
Jednocześnie wymóg realizacji strategicznych (istotnych dla gospodarki krajowej)
przedsięwzięć inwestycyjnych niezbędnych do zabezpieczenia efektywnego
wykorzystania terminalu LNG w Świnoujściu, pociągających za sobą zwiększanie
poziomu bezpieczeństwa energetycznego państwa poprzez m.in. dywersyfikację
dostaw, jest uzasadnieniem dla uchwalenia przedmiotowej nowelizacji.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
39
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy oddziaływać będzie na kilka kategorii podmiotów.
Do pierwszej należy zaliczyć podmioty, które będą realizowały inwestycje objęte
zakresem projektowanej regulacji, tj.: inwestycje w zakresie terminalu, jak i inwestycje
towarzyszące. Zgodnie z ustawą, w tym przypadku będzie to Operator Gazociągów
Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie, który realizować będzie
inwestycje towarzyszące ujęte w rozszerzonym katalogu zawartym w art. 38 pkt 2
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu
ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 700, z późn. zm.) (dalej: ustawa).
W stosunku do zadań realizowanych przez ten podmiot stosowane będą uproszczone
i skoncentrowane w zakresie właściwości organów procedury administracyjne, co
umożliwi ograniczenie kosztów i czasu trwania procesu inwestycyjnego, a tym samym
przyczyni się do poprawy warunków funkcjonowania wszystkich podmiotów
korzystających z paliwa gazowego.
Drugą kategorię podmiotów objętych zakresem oddziaływania regulacji stanowią
jednostki sektora publicznego, w tym jednostki administracji rządowej i samorządowej,
zaangażowane jako organy właściwe do wydawania rozstrzygnięć lub przedstawiania
stanowiska lub w inny sposób uczestniczące w procesach inwestycyjnych objętych
zakresem
ustawy. Projektowana regulacja spowoduje zwiększenie zakresu
realizowanych inwestycji, co skutkować będzie zwiększeniem obowiązków ciążących
na wojewodzie, który w szerszym niż dotychczas zakresie stanie się organem
właściwym m.in. w sprawach z zakresu ustalenia lokalizacji inwestycji, pozwoleń na
budowę inwestycji oraz wydawania zezwoleń na wejście na teren nieruchomości.
Ponadto omawiana regulacja wskazuje marszałka województwa, który stanie się
jedynym organem właściwym w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego,
o którym mowa w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U.
z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.), w stosunku do inwestycji objętych zakresem ustawy
(o ile jest ono wymagane w danym przypadku). Dodatkowo będzie ona miała wpływ na
działalność Państwowych Gospodarstw Leśnych Lasy Państwowe, jako że –
w określonych przypadkach – dotyka kwestii opłat za wycinkę drzew w lasach
40
pobieranych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2013 r. poz. 627, 628 i 842) (dalej: u.o.p.).
Trzecią grupą podmiotów, na które oddziaływać będzie projektowana regulacja, są
właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, a także podmioty, którym
przysługują ograniczone prawa rzeczowe w stosunku do nieruchomości, których będą
dotyczyć decyzje o lokalizacji inwestycji, stanowiące podstawę przejścia własności
nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa oraz ograniczenia sposobu korzystania
z nieruchomości.
Podmioty należące do trzech wymienionych powyżej kategorii są bezpośrednimi
adresatami norm zawartych w projektowanej regulacji.
Do ostatniej – czwartej – grupy należą podmioty, na które projektowana ustawa wywrze
pośredni wpływ w postaci zwiększenia popytu na wykonywane przez nie usługi
i roboty. Przede wszystkim należy w tym miejscu wymienić podmioty świadczące
usługi lub wykonujące roboty związane z budową i modernizacją infrastruktury
gazowej.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt zmian ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Skarbu Państwa. Ponadto projekt podlegał konsultacjom na forum
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz został przekazany do
konsultacji społecznych z następującymi partnerami:
1) KK NSZZ „Solidarność”,
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Konfederacja Pracodawców Polskich,
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6) Związek Rzemiosła Polskiego,
7) Business Center Club – Związek Pracodawców,
8) Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej,
9) Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska,
41
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2203
› Pobierz plik