eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

projekt dotyczy zmiany przepisów dotyczących sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi a także zmiany zasad zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2184
  • Data wpłynięcia: 2013-09-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1310

2184

 
Druk nr 2184 
 
 
Warszawa, 25 września 2013 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia  
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 - 
o zmianie ustawy o drogach 
publicznych oraz ustawy o autostradach 
płatnych  oraz  o  Krajowym  Funduszu 
Drogowym

 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Stanisława Żmijana. 
 
 
 (-)   Elżbieta  Achinger;   (-)   Tadeusz Arkit;  (-)   Joanna Bobowska;  (-)   Renata 
Butryn;  (-)   Marian Cycoń;  (-)   Artur Dunin;  (-)   Zenon Durka;  (-)   Krzysztof 
Gadowski; 
 (-)   Elżbieta 
Gapińska;   (-)   Artur Gierada;  (-)   Czesław 
Gluza;   (-)   Rafał  Grupiński;   (-)   Marek Hok;  (-)   Andrzej Kania;  (-)   Jan 
Kaźmierczak;  (-)   Brygida Kolenda-Łabuś;  (-)   Sławomir Kowalski;  (-)   Robert 
Kropiwnicki; 
 (-)   Elżbieta 
Królikowska-Kińska; 
 (-)   Marek 
Krząkała; 
 (-)   Tomasz Kulesza;  (-)   Józef Lassota;  (-)   Tomasz 
Lenz;  (-)   Arkadiusz Litwiński;  (-)   Izabela Katarzyna Mrzygłocka;  (-)   Dorota 
Niedziela;   (-)   Małgorzata  Niemczyk;   (-)   Tomasz Piotr Nowak;  (-)   Janina 
Okrągły;   (-)   Zbigniew Pacelt;  (-)   Paweł  Papke;   (-)   Małgorzata 
Pępek;   (-)   Lucjan Marek Pietrzczyk;  (-)   Jarosław  Pięta;   (-)   Mirosław 
Pluta;   (-)   Agnieszka Pomaska;  (-)   Krystyna  Poślednia;   (-)   Krystyna 
Sibińska;   (-)   Henryk Siedlaczek;  (-)   Bożena  Sławiak;   (-)   Wiesław 
Suchowiejko; 
 (-)   Paweł 
Suski;   (-)   Michał  Szczerba;   (-)   Bożena 
Szydłowska;   (-)   Piotr Van der Coghen;  (-)   Marek Wojtkowski;  (-)   Marek 
Wójcik;  (-)   Jerzy Ziętek; . 
 
 
 
 

projekt 
USTAWA 
z dnia ……………… 
o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz  
o Krajowym Funduszu Drogowym 
 
 
Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260  
i poz.843) wprowadza się następujące zmiany: 
 
1) w art. 13 w ust. 3a pkt 2 otrzymuje brzmienie: 
„2)  służb  ratowniczych,  służb  ratownictwa  górniczego,  Morskiej  Służby  Poszukiwania  
i  Ratownictwa,  Straży  Granicznej,  Biura  Ochrony  Rządu,  Służby  Więziennej,  Inspekcji 
Transportu  Drogowego,  Służby  Celnej,  Policji,  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego, 
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz 
Centralnego Biura Antykorupcyjnego;”; 
 
2) w art. 13i ust. 4a i 4b otrzymują brzmienie: 
„4a.  Kierujący  pojazdem  samochodowym  wyposażonym  w  urządzenie, o którym mowa w 
ust.  3,  jest  obowiązany  do  wprowadzenia  do  urządzenia  prawidłowych  danych  o  kategorii 
pojazdu, o której mowa w art. 13ha ust. 3. 
4b. Właściciel  pojazdu, a w przypadku, gdy właściciel pojazdu nie jest jego posiadaczem to  
inny podmiot, na rzecz którego przeniesiono posiadanie tego pojazdu,  jest  obowiązany  do 
używania urządzenia, o którym mowa w ust.3, zgodnie z przeznaczeniem określonym przez 
podmiot pobierający opłaty.”;  
 
3) uchyla się art.13i ust.6; 
 
4) art. 13k otrzymuje brzmienie: 
„art.  13k.  1.  Za  naruszenie  obowiązku  uiszczenia  opłaty  elektronicznej  polegające  na 
poruszaniu  się  drogami  krajowymi  lub  ich  odcinkami,  na  których  pobiera  się  opłatę 
elektroniczną,  pojazdem  samochodowym,  o  którym  mowa  w  art.  13  ust.  1  pkt  3, 
podlegającym  obowiązkowi  uiszczenia  opłaty  elektronicznej,  bez  uiszczenia  tej  opłaty,  
wymierza się karę pieniężną w wysokości: 
1)  1.500  zł  -  jeśli  pojazdem  samochodowym, o którym mowa w niniejszym przepisie, 
jest  zespół  pojazdów  złożony  z  samochodu  osobowego  o  dopuszczalnej masie 
całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy o łącznej dopuszczalnej masie 
całkowitej powyżej 3,5 tony; 
2)  3.000 zł – w pozostałych przypadkach. 
2. Za naruszenie obowiązku określonego w art. 13i: 
1)  ust. 4a, 
2)  ust. 4b, jeśli skutkuje ono uiszczeniem opłaty w niepełnej wysokości, 
- wymierza się karę pieniężną w wysokości 1.500 zł.  
3. Kary pieniężne, o której mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 2, wymierza się właścicielowi pojazdu 
samochodowego, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, a jeśli pojazdem jest zespół pojazdów 
to  właścicielowi  pojazdu  złączonego  z  przyczepą  lub  naczepą.  Jeżeli  właściciel  nie  jest 
posiadaczem  pojazdu  to  kary  nakłada  się  na  podmiot,  na  rzecz  którego  przeniesiono 
posiadanie tego pojazdu. 
4.  Karę  pieniężną,  o  której  mowa  w  ust.  2  pkt  1,  wymierza  się  kierującemu  pojazdem 
samochodowym, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3.  
5.  Na  podmiot,  o  którym  mowa  w  ust.  3,  nie  może  zostać  nałożona  więcej  niż  jedna  kara 
pieniężna  za  poszczególne  naruszenia,  o  których  mowa  ust.  1  i  ust.  2  pkt  2,    dotyczące 
danego pojazdu samochodowego, stwierdzone w trakcie jednej doby. 
6.  Na  podmiot,  o  którym  mowa  w  ust.  4,  nie  może  zostać  nałożona  więcej  niż  jedna  kara 
pieniężna za naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o których mowa w ust. 2 
pkt 1, stwierdzone w trakcie jednej doby. 
7. Za dobę, w rozumieniu ust. 5 i 6, uznaje się okres od godziny 000 do godziny 2400 w danym 
dniu.   
8. Kary, o której mowa w ust. 1, nie nakłada się jeśli brak uiszczenia opłaty elektronicznej jest 
wynikiem naruszenia przez kierowcę obowiązku, o którym mowa w art. 13i ust. 4a.   
9.  Kary  pieniężne,  o  których  mowa w ust. 1  i 2,  nakłada  się  w  drodze  decyzji 
administracyjnej.”; 
 
4) w art. 13l otrzymuje brzmienie: 
„Art.  13l.  1.  Do  kontroli  prawidłowości  uiszczenia  opłaty  elektronicznej,  w  tym  kontroli 
używanego w pojeździe samochodowym urządzenia, o którym mowa w art. 13i ust. 3, jeżeli 
jest ono wymagane, oraz nałożenia i pobierania kar pieniężnych, o których mowa w art. 13k 
ust. 1 i 2,  uprawnieni są inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. 
2.  Minister  właściwy  do  spraw  transportu  określi,  w  drodze  rozporządzenia,  szczegółowy 
tryb,  sposób  i  zakres  kontroli,  o  której  mowa  w  ust.  1,  uwzględniając  technologię 
wykorzystaną w systemie elektronicznego poboru opłat elektronicznych.”; 
 
5) po art. 13l dodaje się art. 13m i 13n w brzmieniu: 
„Art. 13m. 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 13k ust. 1 i 2, uiszcza się na właściwy 
rachunek bankowy w terminie 21 dni od dnia,  w  którym  decyzja  w  sprawie  nałożenia  kary 
stała się ostateczna. Koszty związane z uiszczeniem kary pokrywa zobowiązany podmiot. 
2.  W  przypadku,  gdy  zostanie  stwierdzona  okoliczność  uzasadniająca  nałożenie  kary 
pieniężnej, o której mowa w art. 13k ust. 1 lub 2, na podmiot niemający siedziby albo miejsca 
stałego  zamieszkania  na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,  osoba  przeprowadzająca 
kontrolę pobiera kaucję w wysokości odpowiadającej przewidywanej karze. 
3. Kaucję pobiera się w formie: 
1) gotówkowej, za pokwitowaniem na druku ścisłego zarachowania, lub 
2)  przelewu  na  wyodrębniony  rachunek  bankowy  organu  prowadzącego  postępowanie 
administracyjne w sprawie o nałożenie kary, przy czym koszty przelewu ponosi zobowiązany 
podmiot. 
4. Kaucja przechowywana jest na nieoprocentowanym rachunku bankowym, o którym mowa 
w ust. 3 pkt 2. 
5. Kaucję przekazuje się: 
1) na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 1 –  w terminie 7 dni od dnia, w którym 
decyzja o nałożeniu kary stała się ostateczna; 
2) na rachunek bankowy podmiotu,  który  ją  wpłacił  –  w  terminie  7  dni  od  dnia  doręczenia 
decyzji o uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji o nałożeniu kary pieniężnej. 
6.  W  przypadku,  gdy  wysokość  nałożonej  kary  pieniężnej  jest  mniejsza  od  wysokości 
pobranej kaucji, do powstałej różnicy stosuje się odpowiednio przepis ust. 5 pkt 2.  
7.  Jeśli  w  sytuacji,  o  której  mowa  w  ust.  2,  nie  pobrano  kaucji,  osoba  przeprowadzająca 
kontrolę kieruje lub usuwa pojazd, na koszt podmiotu zobowiązanego, na najbliższy parking 
strzeżony, o którym mowa w ar. 130a ust. 5c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o 
ruchu drogowym.  
8.  W  zakresie  postępowania  w  związku  z  usuwaniem  pojazdu  stosuje  się  odpowiednio 
przepisy art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. 
9. Zwrot pojazdu z parkingu następuje, odpowiednio po: 
1) przekazaniu kaucji przez podmiot, o którym mowa w ust. 2, na zasadach określonych w 
ust. 3, lub 
2) ustaniu przyczyny skierowania pojazdu na parking. 
10. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona lub pojazd nie zostanie odebrany z parkingu 
w  ciągu  30  dni  od  dnia,  w  którym  decyzja  w  sprawie  nałożenia  kary  stała  się  ostateczna, 
stosuje  się  odpowiednio  przepisy  działu  II  rodziału  6  ustawy  z  dnia  17  czerwca  1966  r.  o 
postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. Nr 229,poz.1954, z późn. zm.) 
dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości. 
 
Art. 13n.  Nie  wszczyna  się  postępowania  w  sprawie  nałożenia  kar  pieniężnych,  o  których 
mowa w art. 13k ust. 1 i 2, jeżeli od dnia popełnienia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty 
elektronicznej upłynął rok.”. 
 
                                                 
1 Zmiany tekstu jednolitegowymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz.855, poz. 1342 i poz. 
1529. 
Art. 2. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym 
Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.) wprowadza się następujące 
zmiany: 
 
1) w art. 37g pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie: 
„1)  pojazdy  Sił  Zbrojnych  Rzeczypospolitej  Polskiej,  a  także  sił  zbrojnych  państw  obcych, 
jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi, pojazdy 
jednostek ochrony przeciwpożarowej, zespołów ratownictwa medycznego, służb ratownictwa 
górniczego, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Straży Granicznej, Biura Ochrony 
Rządu, Służby Więziennej, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Celnej, Policji, Agencji 
Bezpieczeństwa  Wewnętrznego,  Agencji  Wywiadu,  Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego, 
Służby Wywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego; 
2) pojazdy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad;”; 
 
2) w art. 63 w pkt 6 uchyla się lit. f. 
 
Art. 3. Do postępowań wszczętych na podstawie art. 13k ust. 1 i 2 ustawy, o której mowa w 
art. 1, i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy 
dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. 
2. Do postępowań wszczętych na podstawie art. 13k ust. 1 i 2 ustawy, o której mowa w art. 1, 
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepis art. 13k 
ust. 1 pkt 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. 
3.  W  przypadku  postępowań  wszczętych  na  podstawie art. 13k ust. 1 i 2 ustawy, o której 
mowa  w  art.  1,  i  niezakończonych  przed  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy  na 
kierującego  pojazdem  nie  może  zostać  nałożona  więcej  niż  jedna  kara  pieniężna  za 
poszczególne  czyny  popełnione  w  trakcie  jednej  doby,  stanowiące  podstawę  do  wszczęcia 
tych postępowań. Przepis art. 13k ust. 7 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się. 
 
Art. 4. Do umów o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, zawartych 
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe. 
 
Art. 5. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 13l ust. 2 ustawy, o 
której  mowa  w  art.  1,  zachowują  moc  do  czasu  wejścia  w  życie  nowych  przepisów 
wykonawczych wydanych na podstawie art. 13l ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w 
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia 
w życie niniejszej ustawy. 
 
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. 
                                                 
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 oraz z 2013 r. 
poz. 433. 
strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: