Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
projekt dotyczy zmiany przepisów dotyczących sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi a także zmiany zasad zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2184
- Data wpłynięcia: 2013-09-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1310
2184
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przewiduje zmianę obowiązujących
przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260)
i ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.).
Zasadniczym celem projektu ustawy jest wprowadzenie zmian w uregulowaniach
dotyczących sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami
krajowymi, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych (tzw. opłata
elektroniczna). Zaproponowane zmiany mają na celu uproszczenie i wprowadzenie bardziej
przejrzystych zasad odpowiedzialności administracyjnej użytkowników dróg popełniających
te naruszenia, a także ograniczenie represyjności obecnie obowiązujących przepisów przy
jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego zabezpieczenia przychodów Krajowego Funduszu
Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej.
Oprócz tego projekt przewiduje ujednolicenie zasad zwolnień z opłaty elektronicznej
i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb
ratowniczych.
Obecnie uregulowania dotyczące nakładania kar administracyjnych na użytkowników
dróg naruszających obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej zawarte są w art. 13k ustawy
o drogach publicznych. Zgodnie z ust. 1 i 2 tego przepisu, penalizowanych jest sześć różnego
typu naruszeń, wśród których znalazły się między innymi przejazd drogą krajową, na której
pobierana jest opłata elektroniczna, bez uiszczenia tej opłaty czy też bez uiszczenia tej opłaty
w pełnej wysokości. Kary za naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej są
wymierzane w każdym przypadku kierującemu pojazdem samochodowym, a ich wysokość
ustalona została w sposób sztywny i wynosi 3.000 zł bądź 1.500 zł zależnie od typu
naruszenia. Kary pieniężne, o których wyżej mowa, są wymierzane w drodze decyzji
administracyjnej, a do nakładania kar uprawione są podmioty wymienione w art. 13l ust. 1
ustawy o drogach publicznych, to jest przez funkcjonariuszy Policji, inspektorów Inspekcji
Transportu Drogowego, naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych oraz
funkcjonariuszy Straży Granicznej. Wydawanym decyzjom ustawa nadaje rygor
natychmiastowej wykonalności, przy czym zobowiązany do uiszczenia kary pieniężnej, który
kieruje pojazdem samochodowym, mający miejsce stałego zamieszkania w kraju, uiszcza tę
karę w terminie do 21 dni od dnia jej nałożenia. Do czasu uiszczenia kary pieniężnej przez
przedsiębiorcę zagranicznego pojazd kieruje się lub usuwa, na jego koszt, na najbliższy
parking strzeżony, o którym mowa w art. 130a ust. 5c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). W przypadku
uwzględnienia odwołania, uiszczona kara pieniężna podlega zwrotowi z rachunku bankowego
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o którym mowa w art. 40a ust. 1 ustawy
o drogach publicznych, w terminie 14 dni od dnia uchylenia decyzji nakładającej karę.
Jedną z najistotniejszych zmian zaproponowanych w projekcie jest przeniesienie
odpowiedzialności administracyjnej za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty
elektronicznej z kierującego pojazdem na właściciela pojazdu. Jeżeli właściciel nie jest
posiadaczem pojazdu to kara nakładana będzie na podmiot, na rzecz którego przeniesiono
posiadanie tego pojazdu. Wymieniony podmiot odpowiadałby w szczególności za naruszenie
polegające na braku uiszczenia opłaty elektronicznej.
Elektroniczny system poboru opłat dotyczy w ogromnej mierze samochodów
ciężarowych i autobusów, które są wykorzystywane do wykonywania zarobkowej
działalności przewozu drogowego rzeczy lub osób. Generalnie więc to na przedsiębiorcy,
czyli właścicielu/posiadaczu pojazdu (np. leasingobiorcy), a nie na kierującym pojazdem
ciąży obowiązek związany z koniecznością zawarcia umowy z pobierającym opłatę
w przedmiocie korzystania z dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat
i wypożyczenia urządzenia wykorzystywanego do naliczania opłat. Niejednokrotnie
wprawdzie to kierujący pojazdem faktycznie podpisuje taką umowę, ale czyni to w imieniu
swojego pracodawcy – przewoźnika na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Samo
uiszczanie opłaty elektronicznej spoczywa również najczęściej na przedsiębiorcy. To on jest
odpowiedzialny za doładowywanie rachunku użytkownika typu przedpłaconego, o którym
mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2011 r.
w sprawie wnoszenia opłat elektronicznych i ich rozliczania oraz przekazywania opłat
elektronicznych i kar pieniężnych na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego (Dz. U. Nr
91, poz. 524) czy też uiszcza należną opłatę na podstawie dokumentu wystawianego przez
pobierającego opłatę w przypadku płatności okresowej z zabezpieczeniem, o której mowa w
§ 5 ust. 2 pkt 2 tego rozporządzenia. Nawet jeśli mamy do czynienia z płatnością w formie
gotówkowej to o ile faktycznej wpłaty na rachunek użytkownika dokonuje kierujący
pojazdem, to czyni on to przy pomocy środków pieniężnych udostępnianych przez
przedsiębiorcę. Już z powyżej przywołanych argumentów wynika, że w zdecydowanej
większości przypadków to przedsiębiorca, a więc właściciel pojazdu czy też jego posiadacz,
ponosi odpowiedzialność za uiszczenie opłaty elektronicznej, a co za tym idzie to on
powinien podlegać sankcji administracyjnej w przypadku niedopełnienia tego obowiązku.
Na konieczność zmiany podmiotu odpowiedzialnego za brak uiszczenia opłaty
elektronicznej zwrócił również uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich w swoim wystąpieniu
do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 4 stycznia 2013 r.,
wskazując między innymi, że „wielokrotnie może dochodzić do sytuacji, w których obowiązek
wniesienia opłaty spoczywać będzie na podmiocie innym, niż ten, wobec którego zastosowana
może być kara administracyjna” i że „z punktu widzenia osoby zagrożonej sankcją może
w tym przypadku dochodzić do naruszenia zasady państwa prawa”.
Oprócz odpowiedzialności za brak uiszczenia opłaty, właściciel/posiadacz pojazdu
odpowiadałby również za używanie urządzenia, o którym mowa w art. 13i ust. 3 ustawy
niezgodnie z przeznaczeniem, określonym przez podmiot pobierający opłaty. Zaproponowane
rozwiązanie ma na celu zapobieżenie sytuacji, w której właściciel/posiadacz pojazdu będzie
instalował urządzenie pokładowe przypisane do danego pojazdu o określonych
właściwościach w innym pojeździe, co może prowadzić do uiszczania opłat w zaniżonej
wysokości. Ten ostatni pojazd może mieć bowiem inną dopuszczalną masę całkowitą czy też
klasę emisji spalin EURO niż pojazd, do którego urządzenie zostało przypisane.
Rozwiązanie polegające na tym, że za wymienione naruszenia może odpowiadać nie
właściciel, lecz inny podmiot na rzecz którego przeniesiono posiadanie pojazdu wynika
z okoliczności, że dany pojazd może stanowić przedmiot umowy cywilnoprawnej
przenoszącej posiadanie tego pojazdu, przykładowo umowy leasingu. W takiej sytuacji
adresatem sankcji powinien być posiadacz pojazdu, a nie jego właściciel, ponieważ faktycznie
to posiadacz korzysta z pojazdu podlegającego opłatom, a więc jest podmiotem
odpowiedzialnym za uiszczenie opłaty elektronicznej w prawidłowy sposób.
Jedynym naruszeniem obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, za które
odpowiadałby nadal kierujący byłoby natomiast niewprowadzenie do urządzenia
pokładowego prawidłowych danych o kategorii pojazdu, o której mowa w art. 13ha ust. 3
ustawy o drogach publicznych. Obowiązek wprowadzenia takich danych polega na
przełączeniu trybu funkcjonowania urządzenia pokładowego na tryb z przyczepą w sytuacji,
gdy mamy do czynienia z zespołem pojazdów złożonym z pojazdu samochodowego i
przyczepy lub naczepy. Okoliczność taka prowadzi do zmiany dopuszczalnej masy całkowitej
pojazdu, co może skutkować zaistnieniem obowiązku uiszczania opłaty – w przypadku
zespołu pojazdów złożonego z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej
(dmc) nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepy o łącznej dmc powyżej 3,5 tony, albo
koniecznością uiszczania opłaty w innej wysokości – w przypadku zespołu pojazdów
złożonego z pojazdu samochodowego o dmc poniżej 12 ton i przyczepy o łącznej dmc co
najmniej 12 ton. W takiej sytuacji za prawidłowe uiszczenie opłaty odpowiada wyłącznie
kierujący pojazdem, który znajduje się w interakcji z urządzeniem pokładowym i jest
obowiązany do przełączenia trybu funkcjonowania urządzenia, jeśli zaistnieją ku temu
przesłanki. Uzasadnione jest więc, aby kierujący pojazdem nadal odpowiadał za
przedmiotowe naruszenie.
Zastrzec jednocześnie należy, że konieczne jest wprowadzenie do projektowanej
nowelizacji przepisu kolizyjnego, zgodnie z którym właściciel/posiadacz pojazdu nie będzie
odpowiadał za brak uiszczenia opłaty elektronicznej w przypadku gdy naruszenie to wynika
z nieprawidłowego wprowadzenia do urządzenia pokładowego danych o rodzaju pojazdu.
W takiej sytuacji kara pieniężna będzie nakładana wyłącznie na kierującego pojazdem.
Oprócz tego przewiduje się wykreślenie z przepisów ustawy innych naruszeń
obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o których mowa w obowiązującym art. 13k ust. 1
pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy o drogach publicznych, które po wejściu w życie
nowelizowanych przepisów nie będą miały praktycznego zastosowania.
Kolejną istotną zmianą proponowaną w przedłożonym projekcie jest wprowadzenie
zasady, że na podmiot naruszający obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej nie może
zostać nałożona więcej niż jedna kara administracyjna za poszczególne naruszenia tego
obowiązku popełnione w trakcie jednego dnia.
Obecnie najczęściej wymierzaną sankcją za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty
elektronicznej w elektronicznym systemie poboru opłat funkcjonującym w naszym państwie
od lipca 2011 r. jest kara za przejazd po drodze krajowej pojazdem samochodowym, o którym
mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, za który pobiera się opłatę elektroniczną, bez uiszczenia tej
opłaty, za co kierującemu pojazdem samochodowym wymierza się karę pieniężną
w wysokości 3.000 zł. Kara ta jest nakładana w takich zaistniałych okolicznościach, jak brak
środków na rachunku użytkownika zarejestrowanego w elektronicznym systemie poboru
opłat, czy stwierdzenia braku instalacji urządzenia wykorzystywanego do naliczania opłat
w pojeździe tym opłatom podlegającym. Obowiązująca konstrukcja przepisów oznacza, że na
danego kierowcę może być nałożone nawet kilka kar w wysokości 3.000 zł za przejazdy
poszczególnymi drogami krajowymi wymienionymi w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których
pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej (Dz. U. Nr 80,
poz. 433, z późn. zm.) w trakcie jednego dnia. Jednorazowa zapłata takich kar może
przekraczać możliwości kierujących pojazdami. Wysokość nakładanych kar powoduje przy
tym negatywny odbiór elektronicznego systemu poboru opłat wśród społeczeństwa, a obecne
zasady odpowiedzialności administracyjnej za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty
elektronicznej uznawane są za nadmiernie represyjne dla obywateli.
Dlatego też w projekcie zaproponowano wprowadzenie zasady, że na dany podmiot nie
może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za poszczególne naruszenia obowiązku
uiszczenia opłaty elektronicznej popełnione w trakcie jednej doby. Doba będzie natomiast
liczona jako okres czasu pomiędzy 000 a 2400 w danym dniu. W przypadku
właścicieli/posiadaczy pojazdów kara będzie nakładana każdorazowo za naruszenia dotyczące
danego pojazdu, który poruszał się po drogach płatnych z naruszeniem obowiązku uiszczenia
opłaty elektronicznej w określonym dniu.
Zaproponowane rozwiązanie spowoduje, że zasady odpowiedzialności administracyjnej
za tego typu naruszenia będą bardziej jasne i przejrzyste dla użytkowników, a także powinno
w znaczący sposób ograniczyć obecną represyjność przepisów.
Co do zasady projekt nie przewiduje natomiast zmiany wysokości kar pieniężnych
nakładanych w związku z naruszeniem obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Kara za
brak uiszczenia opłaty nadal będzie wynosiła 3.000 zł, a kary za naruszenie obowiązku
wprowadzenia do urządzenia pokładowego prawidłowych danych o rodzaju pojazdu
i używania urządzenia zgodnie z przeznaczeniem – 1.500 zł. Jedyny wyjątek od dotychczas
obowiązujących zasad proponuje się wprowadzić dla wysokości sankcji za brak uiszczenia
opłaty elektronicznej dotyczącej zespołów pojazdów złożonych z samochodu osobowego
o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepy o łącznej dmc
powyżej 3,5 tony. Kara dla właścicieli/posiadaczy takich pojazdów wynosić będzie 1.500 zł,
a nie 3.000 zł, ponieważ pojazdy te są wykorzystywane niemal wyłącznie dla celów
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2184
› Pobierz plik