Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
projekt dotyczy zmiany przepisów dotyczących sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi a także zmiany zasad zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2184
- Data wpłynięcia: 2013-09-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1310
2184
marginalną rolę w strukturze przychodów generowanych przez system (wynoszą one ok.
1,4% przychodów z opłat). Kary nakładane na podstawie art. 13k ustawy o drogach
publicznych nie pełnią więc funkcji fiskalnej, lecz mają na celu zmotywowanie
użytkowników do zachowań zgodnych z prawem. Zasadą powinno być więc uiszczanie
opłaty elektronicznej przez korzystających z dróg krajowych zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa, a wyjątkiem naruszanie tego obowiązku, co wiąże z ryzykiem nałożenia
kary pieniężnej. Proponowane zmiany powinny jednak prowadzić do istotnego ograniczenia
obecnej represyjności przepisów. Projektowane przepisy powinny więc odnieść pozytywny
skutek w kontekście społecznym.
Zgodnie z art. 3 projektu do postępowań wszczętych na podstawie dotychczas
obowiązującego art. 13k ust. 1 i 2 ustawy i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy stosowane będą generalnie przepisy dotychczasowe. Wyjątkiem będzie
zastosowanie do tych spraw nowych korzystniejszych dla obywateli przepisów dotyczących:
- zmniejszonej wysokości kary dla kierujących zespołem pojazdów złożonym z
samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz
przyczepy o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także
- zasady, iż na kierującego pojazdem nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara
pieniężna za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej stwierdzone w trakcie
jednej doby.
W związku ze zmianą zasad sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty
elektronicznej po wejściu w życie przepisów przedmiotowego projektu zaistnieje konieczność
wydania nowego rozporządzenia na podstawie art. 13l ust. 2 ustawy o drogach publicznych,
określającego szczegółowy tryb, sposób i zakres kontroli prawidłowości uiszczania opłaty
elektronicznej. Jako, że projekt ustawy przewiduje rezygnację z uprawnień do
przeprowadzania tej kontroli przez funkcjonariuszy Policji, Służby Celnej i Straży Granicznej
rozporządzenie będzie wydawane samodzielnie przez ministra właściwego do spraw
transportu. Przewiduje się przy tym, że dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowają moc
do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż przez 6
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, o czym jest mowa w art. 5 projektu.
W art. 6 projektu wskazano, że ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
jej ogłoszenia. Jest to okres, który pozwoli na dostosowanie obecnych procedur stosowanych
przez Inspekcję Transportu Drogowego, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad
oraz Operatora elektronicznego systemu poboru opłat do proponowanych zmian
i odpowiedniego zmodyfikowania zasad funkcjonowania elektronicznego systemu poboru
opłat.
Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2184
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei