Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
projekt dotyczy zmiany przepisów dotyczących sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi a także zmiany zasad zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2184
- Data wpłynięcia: 2013-09-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1310
2184
nieprzekraczającej 3,5 tony nie są obowiązani do uiszczania opłaty elektronicznej,
a obowiązek ten powstaje dopiero po złączeniu pojazdu z przyczepą, co może mieć wpływ na
większą nieświadomość użytkowników tego typu pojazdów odnośnie konieczności uiszczania
opłat.
Projekt dokonuje również likwidacji obligatoryjnego nadawania rygoru
natychmiastowej wykonalności decyzjom administracyjnym w sprawie nałożenia kary za
naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Obecnie funkcjonujące rozwiązanie
w tym zakresie może być uznawane za zbyt restrykcyjne dla użytkowników dróg, a także
naraża podmioty publiczne na konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów w sytuacji
ewentualnego uchylenia decyzji administracyjnej na etapie odwoławczym.
Proponuje się więc w tym zakresie wykorzystać rozwiązania stosowane już obecnie
w odniesieniu do kar pieniężnych nakładanych na podstawie art. 92 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1265, z późn. zm.) i art. 140aa ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn.
zm.). Podmioty mające miejsce zamieszkania w Polsce obowiązane będą do uiszczenia kary
w terminie 21 dni od dnia, w którym decyzja w sprawie nałożenia kary stała się ostateczna.
W przypadku zagranicznych podmiotów organ kontrolny pobierałby natomiast kaucję
w wysokości przewidywanej kary pieniężnej za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty
elektronicznej, przy czym do czasu uiszczenia kaucji pojazd podmiotu zagranicznego
odprowadzany zostawałby na parking strzeżony, o którym mowa w art. 130a ustawy Prawo
o ruchu drogowym. W przypadku wydania decyzji ostatecznej nakładającej karę pieniężną
uiszczona kaucja przekazywana byłaby na rachunek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad. Rozwiązanie takie w pełni zabezpiecza egzekwowalność kar nałożonych na
podmioty nie mające miejsca zamieszkania lub adresu siedziby w Polsce.
Przewiduje się również wprowadzenie zasady przedawniania się naruszeń obowiązku
uiszczenia opłaty elektronicznej. W chwili obecnej przepisy ustawy nie przewidują takiego
rozwiązania. Zaproponowane rozwiązanie ma na celu zapewnienie, że użytkownicy nie będą
karani po upływie zbyt długiego okresu czasu od chwili stwierdzenia naruszenia obowiązku
uiszczenia opłaty elektronicznej, co poddaje w wątpliwość słuszność prowadzonych
postępowań w kontekście prewencyjnego i odstraszającego charakteru, który powinien
cechować odpowiedzialność administracyjną. Zaproponowany okres przedawnienia wynosi
jeden rok od dnia popełnienia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, przy
czym dotyczy on tylko i wyłącznie sytuacji, w której postępowanie administracyjne nie
zostało wszczęte przed upływem okresu przedawnienia.
Ustawa przewiduje także rezygnację z uprawnień Policji, Straży Granicznej i Służby
Celnej do kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej. Aktualnie, zgodnie z art.
13l ust. 1 ustawy o drogach publicznych, oprócz inspektorów Inspekcji Transportu
Drogowego, do kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej uprawnieni są
funkcjonariusze Policji, naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych oraz
funkcjonariusze Straży Granicznej. Proponuje się aby jedyna służbą uprawnioną do tej
kontroli pozostała Inspekcja Transportu Drogowego.
Jeszcze przed rozpoczęciem funkcjonowania elektronicznego poboru opłat podjęta
została decyzja, że to Inspekcja Transportu Drogowego będzie wiodącą służbą dedykowaną
do pełnienia zadań w zakresie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej. Jest to
bowiem służba, która wcześniej kontrolowała system winietowy, a więc posiada
doświadczenie, odpowiednie kwalifikacje oraz wykwalifikowany personel do kontroli
systemów opłat. W związku z tym przeznaczono dodatkowe środki na zatrudnienie
i przeszkolenie nowo zatrudnianych inspektorów. GITD otrzymał również pojazdy służące do
dokonywania kontroli mobilnej, tzw. Mobilne Jednostki Kontrolne. Podkreślić również
należy, że kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej odbywa się na dwa
sposoby. Oprócz kontroli mobilnej, do której wykorzystywane są ww. MJK, kontrola
wykonywana jest również przez urządzenia stacjonarne, zainstalowane na sieci dróg płatnych
(są to m. in. bramownice kontrolne i przenośne urządzenia kontrolne). Rejestrowanie
naruszeń w ramach kontroli stacjonarnej odbywa się bez udziału GITD, który dopiero po
przekazaniu stosownych informacji przez Operatora elektronicznego systemu poboru opłat
wszczyna w uzasadnionych przypadkach postępowania administracyjne w związku
z naruszeniem obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej.
Wszystkie przedstawione powyżej informacje zmierzają do uzasadnienia konkluzji, iż
przyjęte rozwiązania dotyczące kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej
zapewniają odpowiednią szczelność systemu i w należyty sposób zabezpieczają przychody
Krajowego Funduszu Drogowego. W szczególności biorąc pod uwagę stały poziom
generowanych przychodów, który niemal pokrywa się z przyjętymi w tym zakresie
szacunkami, nie ma podstaw do podważania tego stanowiska. Co więcej, GITD nie zgłasza
postulatów zwiększenia liczby inspektorów przydzielonych do kontroli elektronicznego
systemu poboru opłat ani stanu ich wyposażenia. Obecne stanowisko GITD świadczy, o tym
że liczba inspektorów jest odpowiednia do wykonywanych obowiązków nałożonych na
GITD, a także poddaje w wątpliwość konieczność angażowania innych służb w wykonywanie
czynności kontrolnych.
Podkreślenia wymaga fakt, że jeszcze przed uruchomieniem systemu pozostałe służby
prezentowały stanowisko, zgodnie z którym posiadają one inne priorytety niż wykonywanie
czynności kontrolnych w elektronicznym systemie poboru opłat. Stanowisko to nie zmieniło
się po dniu 1 lipca 2011 r. Jak dotychczas jedynie Policja nakładała kary pieniężne w związku
z brakiem uiszczenia opłaty elektronicznej (3 decyzje administracyjne nakładające kary
pieniężne w wysokości 3 tys. zł każda, wydane w roku 2012). Brak jest również
ekonomicznego uzasadnienia, w związku z obserwowaną, należytą szczelnością systemu
zapewnianą przez GITD, ponoszenia przez Skarb Państwa wysokich kosztów związanych z
wyposażeniem służb w odpowiednie wyposażenie, które pozwoliłoby na pełne uczestnictwo
tych służb w kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej.
Oprócz zmian uregulowań dotyczących sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia
opłaty elektronicznej w projekcie przewiduje się również wprowadzenie jednolitych zasad
zwolnienia z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd pojazdów służb mundurowych, służb
specjalnych i służb ratowniczych. W związku z powyższym zaproponowano zmianę art. 13
ust. 3a ustawy o drogach publicznych i art. 37g ustawy o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym.
Zgodnie z obowiązującym art. 13 ust. 3a ustawy od opłaty elektronicznej zwolnione są
pojazdy:
1) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli
umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi;
2) służb ratowniczych, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej,
Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Celnej oraz Policji;
3) zarządcy dróg krajowych wykorzystywane do utrzymania tych dróg.
Projekt ustawy przewiduje uzupełnienie katalogu służb wymienionych w pkt 2 ww.
przepisu o pojazdy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Centralnego Biura
Antykorupcyjnego. Pojazdy tych służb są już na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy zwolnione
z innych opłat pobieranych na mocy ustawy o drogach publicznych i nie ma podstaw aby nie
były one zwolnione również z obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej.
Oprócz tego rozszerzony zostanie również katalog służb ratowniczych korzystających ze
zwolnienia z opłaty elektronicznej o pojazdy Morskiej Służby Poszukiwania
i Ratownictwa oraz pojazdy służb ratownictwa górniczego.
Art. 37g ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym stanowi, że od opłat za przejazd autostradą są zwolnione:
1) pojazdy uprzywilejowane wykonujące zadania określone w art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz.
908, z późn. zm.);
2) pojazdy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Inspekcji Transportu
Drogowego;
3) pojazdy drogowej spółki specjalnego przeznaczenia podczas wykonywania jej zadań
spółki jako zarządcy autostrady;
4) pojazdy spółki, z którą zawarto umowę o budowę i eksploatację, bądź wyłącznie
eksploatację autostrady podczas wykonywania zadań spółki jako zarządcy autostrady.
W projekcie proponuje się rezygnację z uzależnienia zwolnienia z opłat pojazdów sił
zbrojnych, służb mundurowych i służb ratowniczych od przesłanki, zgodnie z którą dany
pojazd w celu skorzystania za zwolnienia musi być pojazdem uprzywilejowanym
uczestniczącym w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo
koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego. W związku z
powyższym zastosowana zostanie w tym zakresie konstrukcja zwolnień analogiczna do tej
funkcjonującej w art. 13 ust. 3a ustawy o drogach publicznych. Pojazdy służb zwolnionych z
opłat za przejazd autostradą zostaną wymienione enumeratywnie, z uwzględnieniem ww.
propozycji rozszerzenia katalogu zawartego w art. 13 ust. 3a ustawy o drogach publicznych,
bez względu na rodzaj akcji, w której pojazdy te uczestniczą. W art. 37g pkt 1 ustawy
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wskazane zostanie więc
jednoznacznie, że z opłat za przejazd autostradą zwolnione są w każdym przypadku pojazdy
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli umowa
międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi, jednostek ochrony
przeciwpożarowej, zespołów ratownictwa medycznego, Morskiej Służby Poszukiwania
i Ratownictwa, służb ratownictwa górniczego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Służby Więziennej, Służby Celnej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Centralnego
Biura Antykorupcyjnego. Postulaty wprowadzenia tego typu rozwiązań pojawiały się między
innymi ze strony Ministra Spraw Wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej oraz
kierownictwa Policji, którzy wskazywali, że podległe im jednostki korzystają z autostrad
płatnych w trakcie wykonywania powierzonych im ustawowo zadań nie zawsze poruszając
się pojazdami uprzywilejowanymi.
Przewiduje się przy tym rozwiązanie, zgodnie z którym nowe zasady zwolnień z opłat
za przejazd autostradą nie będą miały zastosowania do umów o budowę i eksploatację albo
wyłącznie eksploatację autostrady, zawartych przed wejściem w życie projektowanych
przepisów regulujących nowe zasady zwolnień z opłat, co przewiduje art. 4 projektu.
Zaproponowane zmiany w zakresie sankcjonowania naruszeń obowiązku uiszczenia
opłaty elektronicznej nie będą miały wpływu na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego, ponieważ zarówno opłata elektroniczna, jak i środki z kar
nałożonych na podstawie art. 13k ustawy o drogach publicznych stanowią przychód
Krajowego Funduszu Drogowego.
Jednocześnie należy podkreślić, że wprowadzone zmiany nie powinny skutkować
obniżeniem przychodów z tytułu opłaty elektronicznej. Ograniczenie liczby nakładanych kar
do jednej kary za naruszenia popełnione w trakcie danego dnia, przy jednoczesnym
zachowaniu wysokości obowiązujących kar, nie spowoduje bowiem, że system sankcji utraci
odstraszający charakter. W zupełnie skrajnym bowiem przypadku, czyli w sytuacji gdy
będziemy mieli do czynienia z pojazdem najcięższym i najbardziej zanieczyszczającym
środowisko (opłata wynosi wówczas 0,53 gr./km), poruszającym się nieprzerwanie przez 24
godziny z prędkością 80 km/h autostradą lub drogą ekspresową objętą systemem to
nieuiszczona opłata wyniesie ok. 1020 zł. Tak więc nawet w takim przypadku kara (3.000 zł)
niemal trzykrotnie przewyższać będzie wartość nieuiszczonej opłaty. Należy przy tym
pamiętać, że ogromna większość użytkowników dróg korzysta danej doby z dróg płatnych
w mniejszym zakresie niż w przywołanym casusie, w związku z czym w praktyce kara będzie
jeszcze dotkliwsza, a co za tym i odstraszająca dla podmiotów potencjalnie naruszających
obowiązek uiszczenia opłaty.
Wprowadzenie zasady, że za dane naruszenia popełnione w trakcie jednego dnia można
nałożyć tylko i wyłącznie jedna karę pieniężną może natomiast prowadzić do obniżenia
przychodów z tytułu kar do Krajowego Funduszu Drogowego. Podkreślenia wymaga jednak
fakt, że przychody z kar nie są w ogóle uwzględniane w prognozach przychodów
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2184
› Pobierz plik